Daiwa Alphas SV TW 800HL - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Alphas SV TW 800HL

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• anteman
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

Tack, jag kommer troligtvis använda flourcarbon på grunda spolen men bra info om jag ångrar mig.
    Hoppas det funkar, gärna utlåtande här! Att FC sjunker har sina fördelar och kanske är den lite mer stum än nylon.
    Har dock aldrig prövat FC som huvudlina, den sägs ofta vara styv och besvärlig att kasta med iaf grövre dimensioner. Kanske nån här på FS kan ge tips på en bra FC för multi om du inte redan har koll.

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av SjonsBaever Visa inlägg

Du får rapportera här vad du lägger på för lina och hur mycket, alltid kul att veta!
    Det ska jag göra. Det tar väl någon månad att få hem grunda spolen men jag lär ju testa originalspolen med flätlina innan dess.

Lämna en kommentar:

• SjonsBaever
    replied

Tack, jag kommer troligtvis använda flourcarbon på grunda spolen men bra info om jag ångrar mig.
    Du får rapportera här vad du lägger på för lina och hur mycket, alltid kul att veta!

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied

Samma spole som jag har! Vill du ha en referens på linkapacitet så fick jag på några meter nylon i botten plus 70 meter j braid grand 0.13 (som ju är en relativt tunn lina för sin angivna diameter, ungefär jämförbar med spiderwire smooth 8 0.09 om jag inte minns fel)

Vikt 9.0g utan lina, 11.3g fylld.

Lämna en kommentar:

• SjonsBaever
    replied

Jag hade en MGXtreme2 för mycket :-) Jag fick en femhundring i mellan som nästan täcker priset på den grunda spolen från Ray's Studio.
    https://a.aliexpress.com/_ms5PHDY
    Samma spole som jag har! Vill du ha en referens på linkapacitet så fick jag på några meter nylon i botten plus 70 meter j braid grand 0.13 (som ju är en relativt tunn lina för sin angivna diameter, ungefär jämförbar med spiderwire smooth 8 0.09 om jag inte minns fel)

Vikt 9.0g utan lina, 11.3g fylld.

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Benjamin S, du får slänga på en 100mm vev så borde den lugna den ned sig lite.
    Xerup, byta bort en Alphas 800!? Får man fråga vad vad du släppte för den? Tänkte själv köpa en sån men föll för "SV-Boost" på storebror
    Jag hade en MGXtreme2 för mycket :-) Jag fick en femhundring i mellan som nästan täcker priset på den grunda spolen från Ray's Studio.

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Benjamin S, du får slänga på en 100mm vev så borde den lugna den ned sig lite.
    Xerup, byta bort en Alphas 800!? Får man fråga vad vad du släppte för den? Tänkte själv köpa en sån men föll för "SV-Boost" på storebror

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
    Garanterat den bästa rullen i det prissegmentet tycker jag. Mest förfinad, bäst konstruktion och trevliga kastegenskaper. Men....varför finns den bara i hög utväxling??? Jag fiskar med MAX 7.X:1, men det är i väldigt få fall. Specifikt till jerkbaits och soft jerkbaits, samt lite annat dylikt. Annars föredrar jag 6.X:1 och ofta 5.X:1. Det lägsta Alphas SV TW 800 kommer i är 7.1:1. För mig blir därför rullen svår att använda till så mycket annat än det jag beskrev (för mig).
    Det låter ju som en bra affär för min del då :-)

Det där med utväxling borde ju vara en smal sak för tillverkarna att plocka fram från väldigt låg till mycket hög...

Jag vevar nog ganska långsamt så för mig funkar höga utväxlingar ändå bra till lätta beten utan stort motstånd. Till stora och tunga gäddbeten över 150 gram vill jag dock vara under 6:1.

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Med de vikterna och jigg tror jag orginalspolen kommer funka rätt bra, de var främst med lättare cranks som det blev lite drygt..

Jag kör den på ett prorex ags 3-15, rullen sitter som ett smäck på zero g rullfästet! Varit nere på ca 4g som lägst och tycker de funkar rätt bra, men åter igen utan så mycket andra multirullereferenser
    Jag har sneglat lite på ett prorex och jag tror det var det viktspannet... ska se om det finns kvar så jag fåe klämma lite mer på det.

Lämna en kommentar:

• Benjamin S
    replied
    Garanterat den bästa rullen i det prissegmentet tycker jag. Mest förfinad, bäst konstruktion och trevliga kastegenskaper. Men....varför finns den bara i hög utväxling??? Jag fiskar med MAX 7.X:1, men det är i väldigt få fall. Specifikt till jerkbaits och soft jerkbaits, samt lite annat dylikt. Annars föredrar jag 6.X:1 och ofta 5.X:1. Det lägsta Alphas SV TW 800 kommer i är 7.1:1. För mig blir därför rullen svår att använda till så mycket annat än det jag beskrev (för mig).

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
41 svar
32 340 visningar
18 gillar
Senaste inlägg Micki.S