handdator

Visa fullständig version : kromning av pirkar?

Grishildan
2006-01-29, 17:10
Hej allihopa.
Jag har en fråga som jag hoppas få svar på. Jag har ett par pirkar somär i koppar och mässing. Jag skulle helst vilja ha dem i silverfärg istället. Är det någon som vet hur man gör när man kromar pirkar. Det ska också gå att göra elektrolys för att få pirken silverfärgad. Vilket sätt är effektivast och vad håller bäst skärpan?
/Magnus

Old Firehand
2006-01-29, 17:33
Hej allihopa.
Jag har en fråga som jag hoppas få svar på. Jag har ett par pirkar somär i koppar och mässing. Jag skulle helst vilja ha dem i silverfärg istället. Är det någon som vet hur man gör när man kromar pirkar. Det ska också gå att göra elektrolys för att få pirken silverfärgad. Vilket sätt är effektivast och vad håller bäst skärpan?
/Magnus

Hej Magnus;

Du kan ju limma fast blank, silverfärgad aluminiumfolie på pirkarnas sidor. Då blir de blanka och silverfärgade.
Old Firehand

Unregistered 1
2006-01-29, 19:58
Hej allihopa.
/Magnus

Lämna in den på krombehandling hos nån ytbehandlingsfirma...

TAMTAM
2006-01-29, 20:34
Skulle tro det är billigare att köpa silverfärgade, tror inte du ska överskatta de gamla du har går nog lika bra med nya, fisken är inte så smart och duktig på att särskilja tror jag

toxs
2006-01-29, 20:42
Hej allihopa.
/Magnus

Finns aluminiumtejp att köpa, klipp och klistra och klart

P A
2006-01-30, 00:52
Om pirken är helt i massiv mässing, så kan det gå att förkroma..Dock svindyrt, om du inte hittar någon som kan slänga i det tillsammans med något annat lite "bakvägen"..Brukar dock inte vara billigt ändå..
Är det typ hoplött av två bitar med tenn emellan, kan du nog inte göra det..

Bättre att köpa färdigt eller göra som tipsen innan med tejp eller så..

Fick en del förkromat av en firma i Högdalen för sådär 20 år sedan..Typ några bildelar o ett gitarrstall.. Trots "bakväg" så var det dyrt.. Inte värt det med några pirkar..

schizo
2006-01-30, 00:59
Köpte själv silverfolie på panduro i helgen.
Blänker riktigt fint.

Annars kanske det räcker med att förtenna dom?

Tantor
2006-01-30, 02:49
Eftersom de är av koppar och mässing är det en smal sak att förtenna dem och sedan polera upp en fin glans. Det går rätt bra att göra detta med en stor lödkolv om du har tillgång till en sådan.

//Tantor