handdator

Visa fullständig version : Viktigt att väga fisken?

Flugspöviftaren
2006-02-28, 08:41
Hur viktigt är det att väga fisken?

Hetsjägar´n
2006-02-28, 08:45
Skitviktigt. Men allt mörkas såklart.

Tumlaren
2006-02-28, 08:48
Skall fisken återutsättas är det inte viktigt att väga denna utan att den skall tillbaka i vattnet så fort som möjligt. Helst så skall den krokas av i vattnet, detta vägande, pussande och fotograferande av fiskar. Jag blir lika arg varje gång jag ser detta, fisken kan vara över vattenytan i flera minuter. Hur tror ni detta upplevs av fisken, gör en jämförlse med er själva försök att stoppa ner huvudet vattnet och andas sedan, får ni syre så att det räcker till. Tror inte de.
Tumlaren

limnos
2006-02-28, 09:30
Jag blir lite upprörd när jag läser att någon fått gäddor på 3.35 3.78 3.91 4.2 4.9 5.1 7.4 11.3 på en en dag. Varför väga vartenda yngel? Räcker det inte att rapportera att det var en bra dag med fler fiskar runt 5 kilo och en 11.3a?

Tantor
2006-02-28, 09:39
Visst! Jag väger, mäter och fotograferar fisk som är stor och är personligt rekord för arten. Men eftersom det inte tar mer än max 30 - 40 sekunder att göra detta om man bara lägger manken till ser jag inte detta som något problem. Hjälper man bara igång fisken när den sätts tillbaka efter vägningen klarar den sig.

Jag tror hellre att det ar ett mycke större problem för fisken att de vid allt för långa och utdragna fighter drar på sig en massa mjölksyra. Detta har nog tagit död på betydligt fler fiskar.

//Tantor

jögge
2006-02-28, 14:06
Jag blir lite upprörd när jag läser att någon fått gäddor på 3.35 3.78 3.91 4.2 4.9 5.1 7.4 11.3 på en en dag. Varför väga vartenda yngel? Räcker det inte att rapportera att det var en bra dag med fler fiskar runt 5 kilo och en 11.3a?
Håller fullständigt med!
Det spekar ju ingen större roll om fisken väger 7,1 eller 7,4kg.
Är det ett pers eller en stor fisk så förstår jag dock att man vill väga.

team char
2006-02-28, 15:37
Ofta så mäter jag bara fisken innan den släps tillbaka.

Flodebanan
2006-02-28, 18:18
Håller fullständigt med!

Är av precis samma uppfattning... "Mindre" firrar är det bara att vända på i vattnet.

Olof
2006-02-28, 18:22
Håller fullständigt med!

Fast firrar som väger så pass mycket väger iaf jag. Inte varje dag jag får en gädda över 7 kg iaf. Då tycker jag det är viktigt att veta om den väger 6.5 eller 7.5. Kan vara svårt att se ibland. "Mindre" fiskar är för mig fisk under 3-4 kg, de väger jag inte.

Flodebanan
2006-02-28, 18:37
Fast firrar som väger så pass mycket väger iaf jag. Inte varje dag jag får en gädda över 7 kg iaf. Då tycker jag det är viktigt att veta om den väger 6.5 eller 7.5. Kan vara svårt att se ibland. "Mindre" fiskar är för mig fisk under 3-4 kg, de väger jag inte.

Allt eftersom man ökar på sitt PB och också sitt kunnande (vilket oftast resulterar i större fiskar) ökar ju också "väga-vikten". Med kunskaper likt jögges och limnos så antar jag att "väga-vikten" är väldigt hög, samt även erfarenheten att uppskatta en vikt rätt.

CalleX
2006-02-28, 19:19
Allt eftersom man ökar på sitt PB och också sitt kunnande (vilket oftast resulterar i större fiskar) ökar ju också "väga-vikten". Med kunskaper likt jögges och limnos så antar jag att "väga-vikten" är väldigt hög, samt även erfarenheten att uppskatta en vikt rätt.

haha - true! Min "väga vikt" kommer väl vid 1kg :D

Jimmiee
2006-03-12, 22:11
det är onödigt att väga små fisk väg dom störe exemplaren!!!:cheers:

Högås
2006-04-09, 00:42
Väger gör jag om fisken är bland de största jag tagit av den arten. Däremot är jag inte så förfärligt noggrann - min största öring vägde jag exempelvis med en enkel fjädervåg, som säkert visade något hekto fel.

För mig är nog fotografier ett viktigare minne än att notera vikten. Även klubbad fisk fotograferas alltid oom den är stor. :)

ghost
2006-04-09, 04:44
Väger ytterst sällan. Och när det sker är det bara för att stilla min egna nyfikenhet, inte för att få en siffra att stoltsera med. ;)

Danne67
2006-04-09, 17:47
det är onödigt att väga små fiskar väg dom störe exemplaren!!!
väger nästan inga av mina fiskar, fiskar nästa bara gädda så man kan uppskatta vikten.
Fast... Om du skall kunna uppskatta vikten någorlunda rätt så måste du väl ha någon referens... Och då måste det väl berott på att du vägt fisk i den storleken tidigare, eller???

Det är väl bara att erkänna, man väger de större fiskarna man får, i början var det väl nästan all fisk som kom upp, sen blev gränsen lite större, osv, osv...

Fast, visst händer det att man plockar fram vågen för en 2 kg gädda. Om man har med sig någon polare som knappt fått en gädda tidigare, så är det ju helt klart att den båda skall fotas, mätas och vägas... Det är ju PB :ogen: !

Så, vad jag försöker säga är att. Om jag väger en fisk, så beror det på mina egna referenser sen tidigare och även på referenserna som mina dåvarande fiskekamrater har :sol:
Och skall ärligheten fram så kan vi ibland väga en fisk bara för att en av oss tror att den är över tre kg och den andra tror att den är under. Helt enkelt för att se om vi tappat bort förmågan att gissa rätt :wink:

/D

Cobben
2006-04-12, 01:37
För mig är det självklart att väga en fångst om jag tror att det kan vara nytt pb eller i närheten. Det är också lika självklart att INTE väga den om den inte är nära pb.

/M

truttakungen
2006-04-21, 19:26
Är det en gris väger man den, annars inte....

donsko
2006-06-04, 11:56
Läser som vanligt med intresse kring detta "heta" ämne... Jag håller med de flesta tidigare inlägg om att bara väga de största med undantag för någon referens vikt i början av säsongen för att "kalibrera" uppskattningsviketn.

Innehållet i denna tråd tangerar ett annat hett ämne -Hur stämmningen är här på forumet. Allt låter så definitivt när man säger att bara de stora ska vägas. Att man blir arg när man ser en serie med i den vana fiskarens ögon "fjuttfångster" - måste ställas i relation till den glädje som nybörjarfiskaren (förmodligen) fick utav sin fångst.

Jag tror att de flesta fiskare efter ett tag tröttnar/inser att det är onödigt att väga samtliga sina fångster och därför är kommentarer (speceillt arga sådana) om vägandet onödiga (om de inte i sin utformning är uppmuntrande och positiva).

Att kunna avväga när och hur man ska kommentera den typen av rapporteringar skulle kunna bli enklare genom att alla skulle få värdera sig i "fiskevana/skicklighet" när man registrerar sig (skulle självklart gå att redigera då vanan/skickligheten förändras under tid). Denna vana/skicklighet skulle visas i avataren så att de som ska ge kommentarer kan ta det i beaktande och ge "snällare" kommentarer till nybörjaren och vara mera "hård" i kommentarer till mer erfarna fiskare. Jag är medveten om att det går att utläsa hur länge man varit medlem i FS men det säger ju inte så mycket om vana/skicklighet.

Summering ett trevligare forum är roligare för de flesta (enligt mig alltså)!

Ett kort svar som blev långt :fiska1:

hmm
2006-06-30, 22:11
låter som en väldigt bra idé

Lazinko
2006-07-01, 04:43
För mig är det självklart att väga en fångst om jag tror att det kan vara nytt pb eller i närheten. Det är också lika självklart att INTE väga den om den inte är nära pb.

/M

Då måste du ju väga alla fiskar du får. Hehe :devil2:

ghost
2006-07-01, 04:50
Hur viktigt är det att väga fisken?

Inte det minsta viktigt.

Har slutat jaga gram och letar upplevelser istället. :)

teambohr
2006-07-01, 08:27
Frågan är logiskt felformulerad (du frågar om de som tycker det är viktigt att väga fisken tycker att det är viktigt, de som inte tycker att det är viktigt om de tycker att det är viktigt osv).

Ordet viktigt gör sig sällan i frågeställningar (då du ständigt stöter på: för vem? när? o dyl.).

Å andra sidan tycker jag att det är viktigt att inte skriva massa blarr då man är så trött som jag är (efter en hel natts fiske), därför ska jag sova nu - det ÄR viktigt (rent biologiskt). Att väga är dessutom per definition vikt-igt. Så det så....nä nu ska jag sluta...att det är så skråens svårt att bara gå och lägga sig när man inte har ngt vettigt att säga....jhag ähr juu intte enss onykkter.....natti natti alla fiskar...

KimKebab
2006-07-01, 11:22
Väger bara om det är en fin fisk eller i närheten/ större än ens PB.
Annars är det jävligt onödigt.

Golden
2006-07-01, 11:32
Jag väger alla fiskar som kan va nära mitt PB... I våran klubb så har vi en arttävling varje år... Då skall man rapportera den största firren av varje art... så det blir en hel del vägande :)

Fiskar man inte själv så är det ju nästan alltid lite "tävling" vem som får störst för dagen etc :)

Tar det lång tid med kroklossning etc så brukar jag skippa vägningen (om det inte är pb :) )

LinusW
2006-07-26, 12:48
Känns självklart att bara väga stor fisk. "Småfisk" ska i så fort som möjligt, särskilt efter en hård fajt. En utpumpad gädda är nog inte allt för pigg på att stanna över ytan allt för länge...

Patrik TEAM HANSVIK
2007-04-08, 11:32
jag väger om det kan vara pb eller i närheten annars är det onödigt.

Everflow
2007-04-08, 13:49
Skall fisken återutsättas är det inte viktigt att väga denna utan att den skall tillbaka i vattnet så fort som möjligt. Helst så skall den krokas av i vattnet, detta vägande, pussande och fotograferande av fiskar. Jag blir lika arg varje gång jag ser detta, fisken kan vara över vattenytan i flera minuter. Hur tror ni detta upplevs av fisken, gör en jämförlse med er själva försök att stoppa ner huvudet vattnet och andas sedan, får ni syre så att det räcker till. Tror inte de.
Tumlaren

För ganska så många personer så handlar just deras sportfiske om att fånga så stor fisk som möjligt!, därför väger man också fisken. Hanterar man bara en fisk varsamt och på rätt sätt så tar den ingen skada av att vägas, mätas och återutsättas.

med din syn på saker och ting är jag förvånad att du fiskar överhuvudtaget..... men det är klart,,, du klubbar väl allt du får.

gnidfarfar
2007-04-08, 13:51
Klart man väger fisken om den är lite finare, eller om den exempelvis kan ge poäng i någon av våra tävlingar! sedan vill man ju gärna ha egna tio i topper så man väger ju självklart större fisk..

Axel_The_Doom_slayer
2008-02-19, 20:25
När folk skriver att dem är irreterade på att folk väger varenda fisk. Tänk då på att alla kanske inte fiskar varje dag. Alla kanske inte ser varje fisk som yngel utan även en en kilos gädda som en bragd. Sluta vara så , ja du vet. Utan var mera ödmjuk. Ni vet vilka ni är.

Gutbucket
2008-03-05, 12:03
När det gäller karp väger jag de flesta fiskar jag fångar, mycket för att de är intressanta att följa upp med vikt och mått. De är dessutom lätta att känna igen och detta ger en inblick i hur de växer och mår.

När jag fiskar annat så väger jag det som jag tycker är stort, sedan vad man tycker är stort är upp till var och en att avgöra. Så länge man hanterar fisken på ett skonsamt och bra sätt för c & r om man nu bedriver det så ser jag inte något problem med att folk väger allt de fångar. Man fiskar trots allt för sitt eget nöjes skull och skänker det nöje att väga exempelvis en Gädda på 3 kilo så är det ju bra för den fiskaren.

Dessutom är det många gånger bra om folk som inte fiskat så länge kanske tränar på lite mindre fiskar än de allra störtsa, då skapas en erfarenhet som kommer väl till pass när de stora exemplaren ska dokumenteras och hanteras.

Cisco Kid
2008-03-05, 12:48

/M

Så om du har ett PB på 15 pannor, då väger du inte en fisk som du kanske uppskattar till 11-12kg?
Jag väger all fisk som jag tror passerar 10kg...det händer även att jag väger fiskar under 10kg.
Det var ngn som skrev om 30-40 sek innan återutsättning...det skulle jag vilja se, speciellt om du är själv i båten (då försvinner iofs oftast foto-momentet) Landa, kroka loss, väga, mäta, fota och returnera...allt detta på 30 sek...skulle inte tro det.

gäddfeskern
2008-03-05, 13:03
Väger och mäter alla gäddor över 5 kg, en gräns jag satt för när jag tycker gäddor börjar bli fina och uppskattade. Är jag själv i båten är det givetvis inte lika viktigt, uppskattning får det bli då. Men är man fler så är jag noga med allt. En gädda över 7 kg fotograferas dessutom

Gös har jag gränsen på 3 kg, en fisk under runt 3 kg åker tillbaka på uppskattningsvikt. Över så vägs och mäts de. Är gösen runt och över 5 kg fotas de. Sen tillbaka,

Där är mina "nivåer". Fiskar sällan ensam ska tilläggas.

Tycker det är kul att ha bilder på de gäddor jag fångar, bara att slänga iväg några kort när man tar upp gäddan och släpper i den. Kostar 1 sek i extratid. Får man en stor gädda är man ju mer noga med fotograferingen så det tar mer tid.

Eftersom allt bokförs och analyserar är det väldigt viktigt med vikt/längd.

Fancypants
2008-03-05, 13:10
cry babies! klart man väger det stora!

BeBest
2008-03-05, 15:03
En och annan mindre brukar vägas just för att kalibrera ögonmåttet. :)

Förr då all fisk som kom i båten dräptes visste man tämligen exakt vad varje fisk kunde väga genom att jämföra med ekans bredd där fångsten samlades. 4kg fick precis plats på botten. 5kg stjärtfenan upp på sidan. 6kg även ryggg och analfena lutade sig mot sidobordet. Om huvet klättrade upp på andra sidan var gäddan över 7 kg.

Idag är det andra tider. Idag är det ögonmått och tillbaka fort som F...!. Ser gäddan ut att vara personbästa blir det vägning först.
:fisk:

Rassie
2008-03-05, 16:10
Jag väger allting som är ett nytt pb eller däromkring, när det gäller karp så väger jag alla eftersom man får fisk så sällan vid det fisket + att karpar inte tar skada av att vara uppe på land någon minut extra, vilket andra kännsligare arter kan göra....

PudDphantom
2008-03-05, 16:17
Fiskar av större kaliber skall vägas, o de mindre skall hälst krokas av i vattnet.. alla tror jag väger en större fisk, då vi i norden e väldigt viktfixerade, vilket e raka motsatsen mot va de är i USA, där e längden de viktigaste.. som ex musky, där snackar man aldrig om 20 punds fiskar utan det e bara 50" hit o dit.. undrar varför det e så olika.. ngn som har en ide?

Rassie
2008-03-05, 16:26
Fiskar av större kaliber skall vägas, o de mindre skall hälst krokas av i vattnet.. alla tror jag väger en större fisk, då vi i norden e väldigt viktfixerade, vilket e raka motsatsen mot va de är i USA, där e längden de viktigaste.. som ex musky, där snackar man aldrig om 20 punds fiskar utan det e bara 50" hit o dit.. undrar varför det e så olika.. ngn som har en ide?

Det där med vikten är nog ett ganska känsligt ämne i fetmaland :cheers:

Pierre Söderqvist
2008-03-05, 18:36
Tumlaren

Så du menar att du klubbat alla dina pb???
Lax på 26 kilo varför klubba en sådan fisk???
Att bry sig om vad andra gör eller inte gör är ju bara att mista energi.
Jag tycker att det är upp till var och en vad man gör (väger eller inte).
Har tröttnat på er gnällspikar här på fs. om folk klubbar fisk så lynchas man,
väger man för mycket fisk lynchas man.
ALLA är olika och ser fisket med olika ögon.
ALLA har inte fiskat i 30 år utan är nybörjare och då är det roligt att väga fisk.....
Lägg er energi på att hjälpa nybörgare och andra genom att vara positiva till DERAS fiske................

Guideline
2008-03-05, 22:19
Väger den bara i matlagningsyfte..Annars räcker det tillräckligt att mäta, eller ögonmått, Är den stor så är den.

pasavis
2008-03-10, 20:43
Väger bara om jag misstänker PB, vilket betyder att jag nästan måste väga varje gädda;)