Visa fullständig version : Vad använder du för utrustning till havsöring ?
Berndtsson
2003-04-27, 03:56
Jag är nyfiken på vad folk använder för utrustning när ni fiskar havsöring. Spö, rulle, lina och favorit drag.
Själv använder jag berkley titanium ssgs 8-32g med en shimano twinpower 2500 laddad med fireline som klarar 7,9kg. Och favoritdraget är helt klart gladsax 16g i färgerna svart och silver.
Shakespeare 8'5 fot med en Amba Five Star. Lina, Berkley Sensithin 0.30 och drag, Toby Rocket.
raniceps
2003-04-27, 14:10
Daiwa Triforce-Z 9 fot 4-14 gram. Shimano Sonora 1000F. Linan är Sölvkrokens Extreme Ultra 0.22 (vilken jag misstänker inte alls är 0.22 utan upp emot 0.30). Beten varierar men favoriten får bli Viking Herring.
Bergman hur är aktionen på ditt spö? Ganska mjuk?
Sjösländan 10 fot, 5-30 gram, Suverän2000, IronSilk 0,30/FireLine 0,20. ABU Millenium 9 fot Amb 4600C3, monofillament (glömt namnet) 0,30. Toby Rocket 10 och 15 gram samt Viking Herring.
Haspelutrustningen vid stark blåst och framförallt motvind, annars multiutrustningen.
raniceps
2003-04-27, 14:31
Åsunden, du kör inte det spöet (Excalibur Öland eller vad var det?) som du använde vid gäddfisket till öring? Det borde passa riktigt bra.
Skönt att du kör med riktiga beten också, inte såna där julgransprydnader som dom kör med på ostkusten ;)
9" RT steelhead 7-25g, CD4 3000 med 0.20 fireline.
På dragfronten blir det mkt Wiking Herring och Toby i 20gr-klassen.
scanvrak
2003-04-27, 16:41
Originally posted by Åsunden
Sjösländan 10 fot, 5-30 gram, Suverän2000, IronSilk 0,30/FireLine 0,20. ABU Millenium 9 fot Amb 4600C3, monofillament (glömt namnet) 0,30. Toby Rocket 10 och 15 gram samt Viking Herring.
Haspelutrustningen vid stark blåst och framförallt motvind, annars multiutrustningen.
Höhö,samma utrustning som jag nästan.
Haspel:Excalibur Öland 10,3 och suverän 2000 eller CD-6 fyllda med Ironsilk eller annan nylon lina i 0,25-26.
(är inte helnöjd med spöt,föredrar nylon jämte alla superduper linor)
Multi:Kinetic supra 10,6 och tournament 3600Pro eller Eon.
Av samma anledning som ovanstående talare så följer bägge grejerna med ut.
Sebastian
2003-04-27, 18:40
Blackmaster 10" 20-60g ibland en Björgård 9" eller Daiwa 10"
Calcutta 400 laddad med 0,25 fireline
Favo drag; alla möjliga Samba 28g, blå/silver Rapala minnow spoon 28g, Smollti 28g.
För laxfisket uppe i "älven" blir det endast diverse tubflugor med ett handgjort 12 fots purple haze spö 15-90g men funkar även fint med mycket tyngre beten. samma rulle fylld med 0,45 nylon eftersom det inte är tillåtet med superlinor.
Sturgeon
2003-04-27, 19:12
Berkley ProSelect AIR IM7 8-32g 10'
Spirex 2000 RB
Fireline 0.15
Beten kring 10-15g (Samba m.m.)
Shimano Catana 9" 5-20 g (borde vara klassat till lite högre vikter enligt mig), Okuma Sonic 30 med 0.13 PowerPro
raniceps
2003-04-27, 20:41
Nöjd med Okumarullen Foppa?
Hej
Jag använder ett gammalt hederligt Kunnan 9,6' 10-40gram (nedsänkt rullfäste)och ABU 5500 Syncro laddad med Berkley sensithin 0,33 .
Jag håller också på att tämja in en uppsättning med Berkley Biceps 10' 15-45gram (det med Powerbulge-klumpar på) och ABU 5500 Mag elite med Fireline 0,18 - jag har en hel del träning kvar innan jag blir vän med det.
/ Fisho
Originally posted by raniceps
Nöjd med Okumarullen Foppa?
Jag älskar den, helskön, fast jag har bara använt den en säsong....
Fick den av FJ
Det märks att ni på västkkusten använder lite mindre utrustning än vad vi östkustare gör!
Jag kör med Conolon 9" 15-40g, Shimano Sedona FA 4000, fireline 0,17...
Som drag brukar jag använda många olika, men en favorit är röd/svart eller gul/röd Ludde... Sandgrävlingen, kuttlingen, vicke, Toby och många fler...
Majakovskij
2003-04-28, 17:38
Loop Blackline 14 fotare #9-10 utrustad med en Guideline reelmaster salmon med Klumplinor och skjutlina och så 150 meter backing.. Fast du kanske tänker på kusten? :D
bambu metspö och mask med sånt där klassiskt flöte
jag kör med ett 7 fots RT steelhead och en ABU rulle, 0.25 nylonlina och en ABU Terminator eller en rapala
maryland
2003-04-28, 22:48
FLUGA
Spö: Strömsländan 7/8 10fot
Rulle: Okuma Integrity 8/9
Lina: Loop Long Distance
Flugor: Borstmask, räk och fiskimitationer
SPINN (när det stormar)
Spö: Sjösländan SS 11fot 10-50gram
Rulle: Amb. Pro Rocket 5500
Lina: Berkley 0.30
Bete: Mycket Vicke i alla färger över grundbottnarna
Originally posted by maryland
SPINN (när det stormar)
Spö: Sjösländan SS 11fot 10-50gram
Rulle: Amb. Pro Rocket 5500
Lina: Berkley 0.30
Bete: Mycket Vicke i alla färger över grundbottnarna
Good god man!
Helt rätt för riktat efter de större men en öring på 2 och ett halft blir kanske inte så kul.
Gjorde mig av med mitt Berkley ?-55gr just pga att jag är ute efter lite lättare utr.
Nån som vill köpa en Aero GT 4000 f.ö?
Funtar på ett Series One ?-12 gr till min lilla Aero. Tror det blir rätt bra. Sen kommer man väl ångra sig när drömöringen kliver på, (eller inte :) )
//K
Majakovskij
2003-04-29, 08:55
hehe såg att mitt meddelande togs bort.. Självklart så var det ett skämt
Cico! Fireflexet (för det är väl det du talar om) har fått en ny parhäst i form av en Twinpower 4000f. Spö o rulle myser ihop o har redan några småländska gäddor samt en gös på samvetet.
Är du på jakt efter ett lättspö efter HÖ så kolla om inte någon av nasarna i Stockholm ligger på ett Fenwick Blacknighthawk 9,6 fot klassat till 20gram!!! Smutt som tusan. Fick tag på mitt ex för en spottstyver. Ligger normalt runt 1500:- eller nåt sånt. Tror att det är en utgången modell och säljs därför billigt av "Premium Dealers"
//Hippo
Originally posted by Hippo
Cico! Fireflexet (för det är väl det du talar om) har fått en ny parhäst i form av en Twinpower 4000f. Spö o rulle myser ihop o har redan några småländska gäddor samt en gös på samvetet.
Är du på jakt efter ett lättspö efter HÖ så kolla om inte någon av nasarna i Stockholm ligger på ett Fenwick Blacknighthawk 9,6 fot klassat till 20gram!!! Smutt som tusan. Fick tag på mitt ex för en spottstyver. Ligger normalt runt 1500:- eller nåt sånt. Tror att det är en utgången modell och säljs därför billigt av "Premium Dealers"
//Hippo
Fan va nice med en Twin Power! Då vill du inte köpa min Aero GT mao :)
Tack för tipset på spö, ska försöka hitta om det finns att känna på nånstans. Har du nån koll på Fenwick vs. Select Series One? Tänkte om du kört med båda.
//K
Nej tyvärr, jag har inte känt på S-one i motsvarande klassning.
Är det 10´fots varianten 2-12 av SO du funderar på? En tvåkilos på den lär bli spännande =)
ja använder abu conolon 7 fot 3-15 gram,shimano kx 1000, fireline 0,12-0,15. dom drag ja använder är: gladsax 6gr. toby 7-10 gr.
maryland
2003-04-29, 22:14
Originally posted by cico
Good god man!
Helt rätt för riktat efter de större men en öring på 2 och ett halft blir kanske inte så kul.
Gjorde mig av med mitt Berkley ?-55gr just pga att jag är ute efter lite lättare utr.
Nån som vill köpa en Aero GT 4000 f.ö?
Funtar på ett Series One ?-12 gr till min lilla Aero. Tror det blir rätt bra. Sen kommer man väl ångra sig när drömöringen kliver på, (eller inte :) )
//K
Stormar var det.
Vet inte hur du lyckas få ut dina 12g i sådan motvind vid landfiske?
Själv har jag kastat sönder ett antal lättare spön genom åren just vid hårdvindsfiske.
Abu Suverän 10 fot med shimano super x 4000 gt/ fireline 0,20.
Abu Tournament Pro 9 fot med shimano super x 4000 gt/ fireline 0,20.
Berkley Lightning Rod 9 fot med Ambassadeur 6500 C syncro/ fireline 0,20.
Hemmagjorda och sandgrävling samt häxan...
MastaPike
2003-05-07, 00:37
Abu Conolon 10 fot, 20-50g.
Ambassadeur EON 5600
0.30 IronSilk
Originally posted by maryland
Stormar var det.
Vet inte hur du lyckas få ut dina 12g i sådan motvind vid landfiske?
Själv har jag kastat sönder ett antal lättare spön genom åren just vid hårdvindsfiske.
Sorry det är jag som inte tänker till riktigt där och utgår helt från mitt eget inomskärsfiske (dessutom ofta från båt). Kan tänkas att det behövs rejälare grejer när man går från land på utsatta ställen.
Dock kastar den Series One 12gr betydligt mer än uppgivna 12. Har provfiskat med 30 grams Vicke vilket, funkar fint tex.
//K
Sorry det är jag som inte tänker till riktigt där och utgår helt från mitt eget inomskärsfiske (dessutom ofta från båt). Kan tänkas att det behövs rejälare grejer när man går från land på utsatta ställen.
Dock kastar den Series One 12gr betydligt mer än uppgivna 12. Har provfiskat med 30 grams Vicke vilket, funkar fint tex.
//K
Jag har haft Series One 9" 8-28 gr i över 3 år. Tycker att actionen på årets serie är mycket styvare. Series One -12 gr känns tom styvare än mitt 8-28 gr. Den tre-delade varianten är ännu styvare. Mitt råd är att försök få tag på förra årets modell till nedsatt pris. Håller Hippo att BNH är ett skönt spö, lätt känsligt, djup action med ryggrad.
Vad gäller landfiske så kär jag med samma utrustning som vid båtfiske. Det är inget problem att kasta 60 meter med en Vicke på 20 gr i motvind. Havsöringen står mycket närmare land än vad man tror. Det är konstig med det där att folk som landfiskar kastar så långt ut som möjligt, medan vid båtfiskare så kastar så nära land som möjligt.
Är du intresserad av en Stradic 4000 FE? Har ganska hög utväxling som lämpas sig för öringspinn.
Originally posted by Zonker
Jag har haft Series One 9" 8-28 gr i över 3 år. Tycker att actionen på årets serie är mycket styvare. Series One -12 gr känns tom styvare än mitt 8-28 gr. Den tre-delade varianten är ännu styvare. Mitt råd är att försök få tag på förra årets modell till nedsatt pris. Håller Hippo att BNH är ett skönt spö, lätt känsligt, djup action med ryggrad.
Vad gäller landfiske så kär jag med samma utrustning som vid båtfiske. Det är inget problem att kasta 60 meter med en Vicke på 20 gr i motvind. Havsöringen står mycket närmare land än vad man tror. Det är konstig med det där att folk som landfiskar kastar så långt ut som möjligt, medan vid båtfiskare så kastar så nära land som möjligt.
Är du intresserad av en Stradic 4000 FE? Har ganska hög utväxling som lämpas sig för öringspinn.
Kul iaktagelse det där att landfiskare dammar på utåt och båtfiskare tvärtom :)
Handlar väl mycket om att man vill ha mycket vattentid och därför saftar på lite extra från land även om det kan tyckas onödigt. Sen är det ju faktiskt också så att vissa dagar går öringen en bit ut och då kan det vara bra att fiska av där också.
Har en aero GT 4000 som jag inte använder. Går mot lite lättare utr. för hö just nu, men det kan ju slå om när man tröttnat på det.
//K
Kul iaktagelse det där att landfiskare dammar på utåt och båtfiskare tvärtom :)
Handlar väl mycket om att man vill ha mycket vattentid och därför saftar på lite extra från land även om det kan tyckas onödigt. Sen är det ju faktiskt också så att vissa dagar går öringen en bit ut och då kan det vara bra att fiska av där också.
Har en aero GT 4000 som jag inte använder. Går mot lite lättare utr. för hö just nu, men det kan ju slå om när man tröttnat på det.
//K
BJ@
Ibland vill man nå en bit ut. Speciellt dagar när det är stiljte och det än många landfiskare som klampar fram och tillbaka längs stränderna. Vid såna förhållanden står HÖ sällan nära land. Då behöver man komma utanför tremeterskurvan, är det långgrund behöver man långa kast. Hittills har inte jag haft behov av ett surfcastingspöt, utan ett spöt för upp till 30 gram på 9-10 fot räcker gott och väl.
Vid landfiske på långgrunda stränder föredrar jag 16-20 grams drag. Kör man med 30 gram får man rensa gräs från draget efter varenda kast.
Tror att jag ska behålla Stradic ändå. Den behövs för snabbspinn senare när vattnet blir varmare. Kör f.n. med Twin Power 2500 FE och snart med Eon Sport 3601 om Jenk lyckas slinka förbi tullen.
/Firetiger på fnu.
BJ@
Ibland vill man nå en bit ut. Speciellt dagar när det är stiljte och det än många landfiskare som klampar fram och tillbaka längs stränderna. Vid såna förhållanden står HÖ sällan nära land. Då behöver man komma utanför tremeterskurvan, är det långgrund behöver man långa kast. Hittills har inte jag haft behov av ett surfcastingspöt, utan ett spöt för upp till 30 gram på 9-10 fot räcker gott och väl.
Vid landfiske på långgrunda stränder föredrar jag 16-20 grams drag. Kör man med 30 gram får man rensa gräs från draget efter varenda kast.
Tror att jag ska behålla Stradic ändå. Den behövs för snabbspinn senare när vattnet blir varmare. Kör f.n. med Twin Power 2500 FE och snart med Eon Sport 3601 om Jenk lyckas slinka förbi tullen.
/Firetiger på fnu.
Tjena FT
Dessutom har 30 grams drag har en tendens att ligga vertikalt i vattnet om mna inte speedar på lite. Tänkte närmast då på tex 30gr Vicke som jag tycker är svår att fiska med under den kalla perioden. Tur du att öringen står så grunt då att man slipper :)
Hehe, jasså Jenk e på G hem med nya grejer. Har du "beställt" nåt mer?
//K
Tjena FT
Dessutom har 30 grams drag har en tendens att ligga vertikalt i vattnet om mna inte speedar på lite. Tänkte närmast då på tex 30gr Vicke som jag tycker är svår att fiska med under den kalla perioden. Tur du att öringen står så grunt då att man slipper :)
Hehe, jasså Jenk e på G hem med nya grejer. Har du "beställt" nåt mer?
//K
Njae, jag tycker inte att 30 gr Vicke hänger. Vid spinnstopp sjunker den horisontelt. Jag ska kolla lite extra nästa gång.
Öringen står grunt på vintern ute på skärgården. Inne i Stockholm Ström är det lite annorlunda, de står på 4-5 meters djupt på vintern och trycker vid botten. Då jiggar jag med bl.a. 30 gr Vicke. När den sjunker mot botten hugger det.
Jag har inte beställt nåt mer, men tänker göra en ny beställning idag. He he... Har du beställt?
Sjösländan HM 15-40 ABU Ascent 0,20 FL
Njae, jag tycker inte att 30 gr Vicke hänger. Vid spinnstopp sjunker den horisontelt. Jag ska kolla lite extra nästa gång.
Öringen står grunt på vintern ute på skärgården. Inne i Stockholm Ström är det lite annorlunda, de står på 4-5 meters djupt på vintern och trycker vid botten. Då jiggar jag med bl.a. 30 gr Vicke. När den sjunker mot botten hugger det.
Jag har inte beställt nåt mer, men tänker göra en ny beställning idag. He he... Har du beställt?
Om man jämför Vicke 20 med 30 vid inte allt för snabb invevning ser man att 30 grammaren hänger 45 grader nedåt. Iofs bara ett snabbt konstaterande invid båten. Det är möjlgt att den går bättre på håll.
Nope jag snålar lite just nu på fiskefronten...hua
:)
//K
Berndtsson
2003-05-12, 14:59
Om man jämför Vicke 20 med 30 vid inte allt för snabb invevning ser man att 30 grammaren hänger 45 grader nedåt. Iofs bara ett snabbt konstaterande invid båten. Det är möjlgt att den går bättre på håll.
Nope jag snålar lite just nu på fiskefronten...hua
:)
//K
Instämmer, visst hänger den lite...
Rulle: Schimano Stradic 4000 fa med 0,20 fireline 13 kg Spö: Daiwa Vulcano 10 fot upp till 45 g..
Skitfiske på er:)
Bengtsson79
2003-05-17, 11:39
Spö: Guideline Salar 12.6" Rulle: Redington ML9-10 Lina/Klump: beroende på vattenföring Fluga: Ofta GP Special men flugor med blått och svart är oxå bra.
maryland
2003-05-17, 21:16
Jag kör enbart med 20 grams Vicken, när jag fiskar av grundflaken och långgrunda stränder, då knyter jag linan direkt i Vicken.
Har konstigt nog aldrig bottennappat en Vicke fiskad på detta vis, 2-krok eller 3-krok spelar ingen roll tycks det.
Längden i kasten från land är ju bra om man vill nå djupklacken.
Båtfiske underlättar ju en del, men det är inte i alla väder man gärna ger sig ut i den, men fisket avstår man inte från för det.
Alessandro
2003-09-21, 13:44
Spö, guideline Outcast 10 fotare
Rulle, Mitchell Full controll
Lina, 0,mm gul fireline
Drag, beror på vatten tempen...
Haspelspö: ABU Crossfire 8'
Rulle: ABU SyncroMatch 503
Lina: Spiderline Fusion 0,18
Beten: Viking Herring, Trumf, Hammer, Toby samt några hembyggen. Alla i vikter mellan 7 - 32g
spö:diaflash 9fot 5-20g
rulle:spirex 2000
lina:fireline 0.17
drag:guideseriens drag
Spö: Conolon Premier 10'6'' 15-35 g
Rulle: Amb 5500 i en eller annan form
Beten: Bl.a. Kinetic, Toby Rocket
Lina: Varierar, oftast monofilament 0,30 - 0,33
9' sjösländan ss 15-45, daiwa samurai 7i 2500, 0.17 fl.
Eller shimano catana 9' 5-20g, okuma sonic 30, 0.12 rapala tb
eller 10.3' axcalibur blekinge 20-50g, amb 5501c3, 0.23 pp (till bottenmetet)
Ska nog tillägga att jag fiskar mest HÖ i strömmen. ibland i skärgården...
olivfishing
2003-10-04, 00:25
10 f Berkley biceps, Ambassadeur Ultra Mag 2, 0.30 Nylon.
10 f Berkley titanium, Shimano Super Perfection, 0,19 Fireline
Saknar ett mjukt 10 f spinnspö, upp till 30 gr, Sjösländans har för kort butt, annars ett skönt spö.