Visa fullständig version : Regler om EU-Trailer
Flymaster
2006-11-14, 17:47
Någon som vet vad det är för regler om EU släpvagnar och vad som gäller vintertid med däck??, pratade med polisen förra vintern om vad man måste ha för däck på släpet, han hittade inget om just EU trailer (obromsat släp) men drog slutsatten att det var samma regler som för vanliga bromsade släp,alltså att har man dubbat på bilen så ska släpet vara dubbat.
Lägg gärna in en länk om ni har så man vet vad som gäller.
Har ingen länk om detta, men det är nog det som du skrev som gäller.
Dubbat på bilen, dubbat på trailern..
[
QUOTE=Flymaster]Någon som vet vad det är för regler om EU släpvagnar och vad som gäller vintertid med däck??, pratade med polisen förra vintern om vad man måste ha för däck på släpet, han hittade inget om just EU trailer (obromsat släp) men drog slutsatten att det var samma regler som för vanliga bromsade släp,alltså att har man dubbat på bilen så ska släpet vara dubbat.
Lägg gärna in en länk om ni har så man vet vad som gäller.[/QUOTE]
om inte annat så gäller väl sunt förnuft. Klart att man inte åker ut och trailar sin fina båt längre sträckor med sommardäck i vinterväglag :)
Någon som vet vad det är för regler om EU släpvagnar och vad som gäller vintertid med däck??, pratade med polisen förra vintern om vad man måste ha för däck på släpet, han hittade inget om just EU trailer (obromsat släp) men drog slutsatten att det var samma regler som för vanliga bromsade släp,alltså att har man dubbat på bilen så ska släpet vara dubbat.
Lägg gärna in en länk om ni har så man vet vad som gäller.
Har för mig att jag hört att dom trailrar som det sitter "små 10"" hjul på inte behöver ha vinterdäck, men om det sitter "vanliga" typ 13" så gäller vanliga regler, dubb på bil= dubb på trailer
Hittade detta, se sid2, om undantag.
http://www.vv.se/filer/5092/vinterdacksbro_2005.pdf
Flymaster
2006-11-14, 18:53
ok,var mest lite nyfiken,för just nu där jag bor så är det frost och is tidigt på morgonen och plusgrader på eftermidagen :nut: , men så är det väl när man bor i mellansverige, ena dagen vinter å andra dagen vårväder.
Fiskaren2
2006-11-14, 19:06
har hört med polisen och dom säger att om man har dubb så bilen så måste kärran ha det oavsätt storlek och om den bromsar eller ej. men om diametern är under 10¨så måste man inte ha vinterdäck på kärran om man har odubbat på bilen. men om amn frågar polisen så vet dom inte ett skit. fick mer eller mindre jaga hjäl mig för att få svar.
Flymaster
2006-11-14, 19:47
har hört med polisen och dom säger att om man har dubb så bilen så måste kärran ha det oavsätt storlek och om den bromsar eller ej. men om diametern är under 10¨så måste man inte ha vinterdäck på kärran om man har odubbat på bilen. men om amn frågar polisen så vet dom inte ett skit. fick mer eller mindre jaga hjäl mig för att få svar.
Ja det var det jag ville veta också, efter som man inte behöver ha dubbat på en 30 kärra och den är ju både obromsad och utan fjädring, så jag tänkte att det kanske fanns speciella regler för EU trailer, inte för att jag vill riskera att köra i diket bara för att man vill spara in pengar på däck, men här i ÖREBRO trakten så brukar det vara senhöst ända in i december, så det är lite surt att köpa nya däck bara för att man vill fiska ett par veckor till innan det blir lag på dubbat, och samma visa blir det på vårkanten när vättern spricker upp och man blir sugen på gäddfiske men inte kan åka iväg bara för att man har sommar däck på trailern och att det är 1-2 veckor kvar innan man får sätta på sommardäcken på bilen :ledsen:
Det står ju även lite längre ned under undantag att
"Om bilen har dubbdäck måste även tillkopplat
släp ha det. Det får inte finnas
både dubbade och odubbade däck på
fordonet vid vinterväglag"
Nu är det väl inte så många trailrar som har så små hjul, det sitter väl 13" opelhålat på dom flesta, men vet att Brenderup hade det förr.
Följdfråga, vart kan man lättast hitta däck till EUtrailers med dubb? Har kollat på massvis med sidor och hört med lokala förmågor utan framgång.
Är dom svindyra p.g.a den lilla marknaden?
Som ovanstående säger gäller dubbat på bilen även på släpet.
Vet inte vart man kan få tag i 10" vinterhjul, en sak som skulle kunna gå, mät bultdelningen på trailern, är det 4x100 cc mått så är det Opel/Bmw/VW delning, testa om ett "vanligt 13" hjul för plats i skärmen.
Nu är väl inte detta heller lagligt då man byter hjuldimision, men då finns det vinterhjul på släpet och troligen mycket billigare än att köpa 10" vinterhjul, om det finns att få tag i.
Flodebanan
2006-11-14, 20:41
Vet inte vart man kan få tag i 10" vinterhjul, en sak som skulle kunna gå, mät bultdelningen på trailern, är det 4x100 cc mått så är det Opel/Bmw/VW delning, testa om ett "vanligt 13" hjul för plats i skärmen.
Nu är väl inte detta heller lagligt då man byter hjuldimision, men då finns det vinterhjul på släpet och troligen mycket billigare än att köpa 10" vinterhjul, om det finns att få tag i.
Nu snackar jag 13" ;are som jag iaf tror det är på min EASYLINE.
Grejen är ju att det är 145/10 om jag inte är helt ute och seglar :)
Nu snackar jag 13" ;are som jag iaf tror det är på min EASYLINE.
Grejen är ju att det är 145/10 om jag inte är helt ute och seglar :)
Det är väl 13" eller 10", Easyline 450kg&600kg verkar ha 500x10 och 750kg har "vanliga" 155rx13" enl länken.
http://www.marinfritid.com/prodlista_s.asp?FabrikatID=75&Typ=2&ProduktNavGrupp=50
Flodebanan
2006-11-14, 20:54
Citerat ett svarsmail från fogelsta.se ;s frågeformulär.
Hej Markus!
Du menar väl ES600U båttrailer! I så fall behöver du inga vinterdäck enligt
lagen. Samtliga 10" hjul eller mindre omfattas inte av vinterdäckslagen, dvs de
är undantagna.
Några 10" vinterdäck finns inte. I teorin skulle kanske våra 155R13 däck med
fälg passa men dessa tar troligen i på insidan eller att dessa inte över
huvudtaget får plats.
Hälsningar / Terveisin / Best Regards
Ralf Möllergren
Thule Trailers AB
Tel / Puh / Phone: +46-36-181971
Fax: +46-36-181969
E-mail: ralf.mollergren@thule.com
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: auto@bluerange.se [mailto:auto@bluerange.se]
Skickat: den 12 november 2006 11:55
Till: Moellergren, Ralf
Ämne: _kontaktform-thuletrailers.se
Namn:: Markus
Företag:
E-postadress: dualshape1@hotmail.com
Telefon: 0739227756
Meddelande: Hej!
Undrar vart man kan hitta vinterdäck till en EASYLINE 600 EUTRAILER ?
Skulle även vilja veta exakt vilka dimensioner man isf skall fråga efter också.
MVH Markus
SUBMIT: Skicka meddelandet
---------------
***.228.130.53 2006-11-12 11.55.14
Detta meddelande har skapats med en komponent från Bluerange Technologies AB.
Läs mer om våra nättjänster och komponenter på http://www.bluerange.se/
Citerat ett svarsmail från fogelsta.se ;s frågeformulär.
Hej Markus!
Du menar väl ES600U båttrailer! I så fall behöver du inga vinterdäck enligt
lagen. Samtliga 10" hjul eller mindre omfattas inte av vinterdäckslagen, dvs de
är undantagna.
Några 10" vinterdäck finns inte. I teorin skulle kanske våra 155R13 däck med
fälg passa men dessa tar troligen i på insidan eller att dessa inte över
huvudtaget får plats.
Hälsningar / Terveisin / Best Regards
Ralf Möllergren
Thule Trailers AB
Tel / Puh / Phone: +46-36-181971
Fax: +46-36-181969
E-mail: ralf.mollergren@thule.com
Från: auto@bluerange.se [mailto:auto@bluerange.se]
Skickat: den 12 november 2006 11:55
Till: Moellergren, Ralf
Ämne: _kontaktform-thuletrailers.se
Namn:: Markus
Företag:
E-postadress: dualshape1@hotmail.com
Telefon: 0739227756
Meddelande: Hej!
Undrar vart man kan hitta vinterdäck till en EASYLINE 600 EUTRAILER ?
Skulle även vilja veta exakt vilka dimensioner man isf skall fråga efter också.
MVH Markus
SUBMIT: Skicka meddelandet
---------------
***.228.130.53 2006-11-12 11.55.14
Detta meddelande har skapats med en komponent från Bluerange Technologies AB.
Läs mer om våra nättjänster och komponenter på http://www.bluerange.se/
Det är bra att hoppas att polisen om dom dyker upp har koll på detta.
Jag tror ändå att som dom skriver 155R13 kan passa, är troligen samma axel på en 600kg och en 750kg, men slipper du så är det ju ok.
Skicka ett mail till vägverket och kolla vad dom ger för svar.
Flodebanan
2006-11-14, 21:50
Det är bra att hoppas att polisen om dom dyker upp har koll på detta.
Jag tror ändå att som dom skriver 155R13 kan passa, är troligen samma axel på en 600kg och en 750kg, men slipper du så är det ju ok.
Skicka ett mail till vägverket och kolla vad dom ger för svar.
Antar att de som säljer kärrorna har reglerna klarar för sig. Men som du säger, för säkerhets skull kan det vara bra att ha ett "intyg" om det nu mot förmodan skulle synas en polisbil här i trakten.
Var iofs några månader sedan jag såg en poliskontroll/bil i trakterna nu ;)
Flymaster
2006-11-14, 22:24
Jag har en TIKI vagn och där sitter det 155x13 däck på så det kanske inte är så svårt att hitta några begagnade fälgar med däck trots allt. :oj:
Tar bara reglerna. Har man dubbat på bilen så måste man ha dubbat på trailern OM det råder vinterväglag. Du får ha dubbat på trailern oavsett vad du har för däck på bilen. Släpkärredäck på 10" eller mindre är undantagna från reglerna.
team char
2006-11-14, 23:34
Antar att de som säljer kärrorna har reglerna klarar för sig. Men som du säger, för säkerhets skull kan det vara bra att ha ett "intyg" om det nu mot förmodan skulle synas en polisbil här i trakten.
Var iofs några månader sedan jag såg en poliskontroll/bil i trakterna nu ;)
Det är inte alltid som försäljaren har klart för sig vilka reglerna är. När polarna köpte en ny båt och trailer så hadde försäljaren fåt för sig att en båt trailer bara fick väga hälften av vad bilen fick dra. Så han köpte en bromsad 750 trailer till båten som vägde 700kg tomvikt. Bilen fick dra 1600kg. Så mycket koll har dom inte.
Flodebanan
2006-11-15, 09:43
Det är inte alltid som försäljaren har klart för sig vilka reglerna är. När polarna köpte en ny båt och trailer så hadde försäljaren fåt för sig att en båt trailer bara fick väga hälften av vad bilen fick dra. Så han köpte en bromsad 750 trailer till båten som vägde 700kg tomvikt. Bilen fick dra 1600kg. Så mycket koll har dom inte.
Skrev fel ovan, skall stå tillverkaren, inte försäljaren. Mao de är det en kille från Fogelsta som svarat på mitt mail och ingen halvsnurrig försäljare :)
The Mink
2007-11-23, 13:40
Se svar fr Vägverket gällande vinterdäck på EU-trailer, i mitt fall en Easyline 450 kg med 10" däck.
Det är bara att köra så länge trafiksäkerheten inte äventyras.
Från: kundtjanst-tr@vv.se [mailto:kundtjanst-tr@vv.se]
Skickat: den 23 november 2007 10:12
Ämne: angående ditt ärende: Fordonet Övrigt (VV00******)
Detta e-postmeddelande rör ett ärende du har registrerat hos Vägverket.
Hej!
Om *** *** är ditt släp så står det att det ska vara 5-10 tums däck.
Du kan kolla om du har den uppgiften på registreringsbeviset.
DÄCK- OCH FÄLGDIMENSION AXEL 2 5.00-10"C /
Undantag
Trots kraven på vinterdäck får ett fordon köras i följande
fall om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:
Om fordonets däck enligt uppgift i vägtrafikregistret har en
fälgdiameter som är 10 tum eller mindre.
Läs mer på:
http://publikationswebbutik.vv.se/shopping/ShowItem____1227.aspx
Med vänlig hälsning
Johan Ramstedt
Handläggare
Trafikregistret
Vägverket
701 81 Örebro
www.vv.se
0771-119 119
Enligt VV i Borlänge så är det så att om du har dubbdäck på bilen OCH det råder vinterväglag så måste du ha dubbdäck på släpet, oavsett däckdimension på släpet. Undantaget med 10tum eller mindre gäller inte i detta fall.
Men i slutändan så är det ju polisen som får tolka reglerna.
The Mink
2007-11-23, 15:37
jag tänker i alla fall skriva ut mailet fr vv och ha det med mig, då kan man ju visa Kling & Klang att man försökt ta reda på fakta och handlat i "god tro" om dom skulle ha en annan uppfattning
Jag har en fogelstatrailer till min Linder400, och den har 10" leksakssommardäck. Har köpt 13" dubbade däck och satt på nu. De fick plats hur lätt som helst. Kvittar om det är lagligt att köra odubbat 10" för mig, klart man vill ha bra grepp på isiga vägar. Ska nog köpa 13" sommardäck sen också, det är ju skottkärrehjul 10", samt de är inte platta, utan ser mer ut som cykeldäck.
The Mink
2007-11-23, 16:14
Jag har en fogelstatrailer till min Linder400, och den har 10" leksakssommardäck. Har köpt 13" dubbade däck och satt på nu. De fick plats hur lätt som helst. Kvittar om det är lagligt att köra odubbat 10" för mig, klart man vill ha bra grepp på isiga vägar. Ska nog köpa 13" sommardäck sen också, det är ju skottkärrehjul 10", samt de är inte platta, utan ser mer ut som cykeldäck.
Jo det är väl sant att man vill ha bra grepp men här på v-kusten så är det i princi aldrig vinterväglag. Kolla bara hur reg.beviset ser ut, om den anger max 10" så kör du olagligt med 13 tummarna. Kan vara värt en tanke i alla fall.
Nä nu ere snart dags för en bira, freda & löning, mycket att fira
Bara för att krångla till det ytterligare....
Om man har dubbfria vinterdäck på bilen och sommardäck på trailern....kan det vara okey tro? Skulle inte tro d va:oj:
Enligt reglerna så tycker jag mig utläsa att det är ok. Det är just dubbarna som gör skillnaden.
team char
2007-11-23, 17:49
Enligt reglerna så tycker jag mig utläsa att det är ok. Det är just dubbarna som gör skillnaden.Det är inte dubbarna det beror på på vinter däck står det M+S så står det på bilen så ska det vara det på släpen/trailern. Så är det vinter så ska det vara vinterdäck. Har ni någon gång provat att ha slad på en släp så förstår ni varför man ska ha vinterdäck på.
Det är en ganska spännande upplevelse när man vrider på huvudet och man ser släpet på tvären bredvid bilen, har hänt mig ett par ggr med 24 meters ekipage. Då är man inte kaxig
om inte annat så gäller väl sunt förnuft. Klart att man inte åker ut och trailar sin fina båt längre sträckor med sommardäck i vinterväglag :)
Haha Jojon helt rätt bara dumsnålt mvh!
Hur ofta e d vinterväglag i södra sverige.....duh :rolleyes:
Flodebanan
2007-11-24, 12:36
Hur ofta e d vinterväglag i södra sverige.....duh :rolleyes:
Typ varje gång det kommer snö...
Team Fanny Farm
2007-11-24, 13:13
Typ varje gång det kommer snö...
:appl::appl: