Visa fullständig version : Jojon80 ska bygga planerboard rullar.
Kom inte ihåg vilken tråd vi pratade planerboard rullar i så Jojon80 får äran att ha en egen tråd om det här, jag tog lite bilder på mina rullar nu ikväll men jag såg ingenting där ute så vi får se hur det blev :cool1:
Blev nog bara en som blev hyfsad ser jag nu men jag ska vända på masten och ta fler kort så tror jag konstruktionen syns bättre.
Här syns lösningen kanske lite otydligt men det serveras ju glögg ikväll :cool1:
Ja vi märker det :)
Joj de ser riktigt kraftiga ut, du känner väl tillverkaren, det måste gå att nå honom för lite prat om konstruktionen mvh
Ja vi märker det :)
Joj de ser riktigt kraftiga ut, du känner väl tillverkaren, det måste gå att nå honom för lite prat om konstruktionen mvh
Jadå jag ska se om jag kan lura hit honom!
:sol: Lite fler bilder på konstverket :sol:
Joj ser ut som en vanlig fjäderbelastad backspärr typ trailerwinsch, när du släpper ut måste du slå ifrån den och då krävs att du håller i handtaget eller?
Ser inte ut som nån slirbroms direkt.
När du vevar hem pulkan tickar den på precis som trailerwinschen för att låsa om du släpper handtaget?
Använder du dessa till Grizzly? Skulle tro de inte sliter speciellt hårt på konstruktionen, verkar rejält! :)
snickarn
2006-12-02, 10:53
ser riktigt bra ut jag ska bygga något till min båt snart så jag kommer att följa denna tråden .tackar för det
Joj kolla på den här: http://video.google.com/videoplay?docid=6477238542456665867&q=laks&hl=en (om du inte sett den redan)
Sen vet du vad "grödädaren" har för sej mvh :)
Joj ser ut som en vanlig fjäderbelastad backspärr typ trailerwinsch, när du släpper ut måste du slå ifrån den och då krävs att du håller i handtaget eller?
Ser inte ut som nån slirbroms direkt.
När du vevar hem pulkan tickar den på precis som trailerwinschen för att låsa om du släpper handtaget?
Använder du dessa till Grizzly? Skulle tro de inte sliter speciellt hårt på konstruktionen, verkar rejält! :)
Den är inte fjäder belastad, man måste veva framåt typ ett halvt varv eller nåt så spolen blir låst och spärren åker emot ett av anhållen, fungerar helt suveränt bra, ska ta loss en spole från masten och fota lite mer senare idag, funktionen på den blir som en Unitroll :)
Måste vara tyngdlagen som sköter spärren om den inte är fjäderbelastad, den sitter ovan axeln ser det ut som?
Vad händer vid slaklina/ryck ut till pulkorna, borde bli en hyfsad smäll för spärren då om inte rullarna är bromsade och ligger emot spärren på något sätt?
Fint svetsjobb med smådelar, måste vara bra svetsare!
PS ta en bild som visar spolen från sidan så man ser hela handtaget.
Mycket passande tråd då jag tänkt snickra ihop en mast i vinter...:)
Giganticsalmon
2006-12-02, 16:23
Måste vara tyngdlagen som sköter spärren om den inte är fjäderbelastad, den sitter ovan axeln ser det ut som?
Vad händer vid slaklina/ryck ut till pulkorna, borde bli en hyfsad smäll för spärren då om inte rullarna är bromsade och ligger emot spärren på något sätt?
Fint svetsjobb med smådelar, måste vara bra svetsare!
PS ta en bild som visar spolen från sidan så man ser hela handtaget.
Själva linspolen sitter på en bussning som i sin tur sitter på en fast axel. Veven och backspärren sitter på bussningen. Bussningen är gängad där veven sitter och när man vevar så drar man fast linspolen på bussningen. När man sedan drar veven bakåt så släpper spolen från bussningen och man kan släppa ut lina. Backspärren sitter på ovansidan och tyngdlagen sköter så att den faller in. Man måste följdaktligen ha vänster gänga på babordspolen om man inte vill veva baklänges. Jag fiskade i flera år med såna här och hade mycket riktigt problem med att backspärren gick sönder. Jag dimensionerade upp axeln som backspärren satt på och sedan var det inga problem. Jag tycker att detta är en alldeles förnämlig lösning.
Hej Storlaxen är det du som tillverkar spolarna?
Bygger du på beställning också, vill veta har ett par Bigjon liggande i verkstan som ska på den nya båten, funkar inte dessa som tänkt blir det byte och då kan ett par av dessa vara intressanta ser ut som outslitliga grejor.
Måste gå igenom ditt inlägg några gånger för att förstå i detalj vad du menar antar att spolen efter att backspärren gått i läge bromsas av gängan du talar om?
Rätt avancerad konstruktion i så fall kräver tillgång till lite maskiner tror jag speciellt vänstergängningen :wow1:
Blev inga fler bilder idag, det kom en liten sötsak emellan... Återkommer med bilder imorgon bitti.
Kom inte ihåg vilken tråd vi pratade planerboard rullar i så Jojon80 får äran att ha en egen tråd om det här, jag tog lite bilder på mina rullar nu ikväll men jag såg ingenting där ute så vi får se hur det blev :cool1:
Blev nog bara en som blev hyfsad ser jag nu men jag ska vända på masten och ta fler kort så tror jag konstruktionen syns bättre.
Kanon att du vill dela med dej med dina godsaker Joj! De här rullarna verkar grymt smidiga, tror jag fixar svetsjobbet och gängningen och allt det där, men trots gigantic salmons ingående beskrivning kan jag inte få in hur det funkar i min skalle. Ska sätta mej ner och läsa hans inlägg hundra ggr och jämföra med bilderna få se om det går in..
tackar och bugar Joj! tack också gigantic salmon för den ingående beskrivningen! Hatten av för er killar. Såna här skall på båten i vinter!
Kanon att du vill dela med dej med dina godsaker Joj! De här rullarna verkar grymt smidiga, tror jag fixar svetsjobbet och gängningen och allt det där, men trots gigantic salmons ingående beskrivning kan jag inte få in hur det funkar i min skalle. Ska sätta mej ner och läsa hans inlägg hundra ggr och jämföra med bilderna få se om det går in..
tackar och bugar Joj! tack också gigantic salmon för den ingående beskrivningen! Hatten av för er killar. Såna här skall på båten i vinter!
Jag ska plocka isär det imorgon och visa hur det ser ut med lite bilder :cheers:
Giganticsalmon
2006-12-03, 02:24
Hej Storlaxen är det du som tillverkar spolarna?
Bygger du på beställning också, vill veta har ett par Bigjon liggande i verkstan som ska på den nya båten, funkar inte dessa som tänkt blir det byte och då kan ett par av dessa vara intressanta ser ut som outslitliga grejor.
Måste gå igenom ditt inlägg några gånger för att förstå i detalj vad du menar antar att spolen efter att backspärren gått i läge bromsas av gängan du talar om?
Rätt avancerad konstruktion i så fall kräver tillgång till lite maskiner tror jag speciellt vänstergängningen :wow1:
Nix, det är inte jag som tillverkar spolarna. Jag har däremot haft ett par likadana på en båt för länge sedan. Alla Bromöllakillarna kör med såna här planerspolar, vet inte vem som tillverkar dom. Som sagt, dom är förmodligen dom bästa som finns, bara att gratulera Joj. Jag har haft både Bios och Big John (har) spolar. Big John spolarna går gärna sönder vid handtagets infästning. Har fått laga den ena Big John spolen med en plåt och epoxi. Konstruktionen är väldigt enkel när man ser den, alltid svårt att beskriva i text.
Nix, det är inte jag som tillverkar spolarna. Jag har däremot haft ett par likadana på en båt för länge sedan. Alla Bromöllakillarna kör med såna här planerspolar, vet inte vem som tillverkar dom. Som sagt, dom är förmodligen dom bästa som finns, bara att gratulera Joj. Jag har haft både Bios och Big John (har) spolar. Big John spolarna går gärna sönder vid handtagets infästning. Har fått laga den ena Big John spolen med en plåt och epoxi. Konstruktionen är väldigt enkel när man ser den, alltid svårt att beskriva i text.
Gigantic tack för tipset då vet jag vad jag ska göra redan innan på Bigjon, när du säger det så verkar inte spolgavlarna på bigjon vara det kraftigaste som finns direkt, däremot borde bromsen på dem hålla tycker jag, vad är din åsikt om den??
Giganticsalmon
2006-12-03, 14:36
Bromsen är jättebra, inga problem där. Svagheten är där veven fäster i spolen. Om man vickar på veven så märker man att det är klena grejer, hela gaveln på spolen rör sig.
Om Joj kan ta isär sin spole och ta typ en sprängskissbild så förstår alla hur det funkar.
En takker och bokker förstår precis.
Ingen aning om vem som gör dem?
Tyckte jag såg nåt om Bromölla grabbar?
Gigantic tyckte jag läste att du kört Bios också?
Tycker den rulluppsättningen verkar bra ser ut att vara kvalitets grejor med Scotty spolar med utdragbara handtag och allt.
Däremot är jag inte intresserad av själva masten bara spolarna
Vad tycker du?
Lite bilder.....
tack för bilderna! nu börjar det klarna lite. Men jag funderar på en sak, är verkligen bussningen gängad? Den inre brickan skulle lika gärna kunna sitta fastsvetsad i axeln, skulle inte det bli samma sak?
antar att den inre brickan isf låser där gängorna slutar eller är jag ute och cyklar? När man vevar in handtaget så tar den med sej bussningen och låser där gängorna slutar, kläms åt och spolen börjar snurra
Giganticsalmon
2006-12-03, 20:07
Gigantic tyckte jag läste att du kört Bios också?
Tycker den rulluppsättningen verkar bra ser ut att vara kvalitets grejor med Scotty spolar med utdragbara handtag och allt.
Däremot är jag inte intresserad av själva masten bara spolarna
Vad tycker du?
Bios spolarna är helt OK. Jag hade den tidiga varianten där bromsreglaget var skit och pajade direkt, jag bytte till rostfria vingmuttrar. Bios har fixat det. Ganska smidigt att man kan skicka ut veven och få lite bättre kraft. Enda kruxet med det var att man kunde klämma tumnageln när man skulle gör det när det gungade. Lyckligtvis så var man i regel långt ut på havet när det hände så alla svordomar och könsord som kom ur munnen stannade ombord :)
Men det brann i båtsidorna! tack för hjälpen mvh
Giganticsalmon
2006-12-03, 21:33
antar att den inre brickan isf låser där gängorna slutar eller är jag ute och cyklar? När man vevar in handtaget så tar den med sej bussningen och låser där gängorna slutar, kläms åt och spolen börjar snurra
Denna lösningen är lite annorlunda än vad som satt på min gamla båt. Det finns ingen fast axel utan altihop är lagrat i en bussning. Det sitter "flackor" på brickorna och axeln som gör så att dom inte kan snurra relativt varandra. När man vevar så gör gängan på axeln så att brickorna trycks mot spolen och låser den. Flackan på axeln går sedan inte hela vägen till bussningen där den sitter lagrad. Det blir ett litet spel mellan den inre brickan och bussningen som gör så att man fortfarande kan veva när man låst spolen med veven. Annars hade man ju klämt ihop hela skiten och det hade inte gått att veva.
Denna lösningen är lite annorlunda än vad som satt på min gamla båt. Det finns ingen fast axel utan altihop är lagrat i en bussning. Det sitter "flackor" på brickorna och axeln som gör så att dom inte kan snurra relativt varandra. När man vevar så gör gängan på axeln så att brickorna trycks mot spolen och låser den. Flackan på axeln går sedan inte hela vägen till bussningen där den sitter lagrad. Det blir ett litet spel mellan den inre brickan och bussningen som gör så att man fortfarande kan veva när man låst spolen med veven. Annars hade man ju klämt ihop hela skiten och det hade inte gått att veva.
tack för svaret gigantic, men hänger fortfarande inte med i svängarna. Vad menar du med "flackor" och att dom kan snurra relativt varandra? Antar att det fattades nåt ord där, men hänger fortfarande inte med :wink:
Litegrann jag är osäker på här. Postar en bild på mina diffuser. Vore roligt om nån kunde ta sej tid att förklara för mej som är lite trögtänkt. :cheers:
team char
2006-12-03, 22:43
"Flackor" menar han inte splins (stavning?)= skåror i axeln
Giganticsalmon
2006-12-03, 23:43
tack för svaret gigantic, men hänger fortfarande inte med i svängarna. Vad menar du med "flackor" och att dom kan snurra relativt varandra? Antar att det fattades nåt ord där, men hänger fortfarande inte med :wink:
Litegrann jag är osäker på här. Postar en bild på mina diffuser. Vore roligt om nån kunde ta sej tid att förklara för mej som är lite trögtänkt. :cheers:
"Flacka" får man om man planfräser en axel på en sida. Har en bricka motsvarande plan så låses ju brickan mot axeln från att rotera. Se bifogat.
"Flacka" får man om man planfräser en axel på en sida. Har en bricka motsvarande plan så låses ju brickan mot axeln från att rotera. Se bifogat.
okej tack då hänger jag med. Jag tror det blir lättare i mitt fall att svarva ner yttre delen av axeln en bit ist.
Giganticsalmon
2006-12-04, 18:13
Gör man dom två bromsbrickorna tillräckligt tjocka borde man kunna låsa dom från att rotera genom att borra hål i axeln och sätta dit ett stift som går in i två urtag i brickorna. Brickorna bör nog låsas mot axeln eftersom man vill att brickorna ligger an med en stor diameter mot spolen. Annars kan det nog bli svårt att få upp tillräcklig kraft för att låsa spolen.
Gigantic en fråga till vilka pulkor använder du till Bigjon spolarna?
Själv brukar jag vid invevning av pulkorna endast hämta hem slacket aldrig försöka tvinga hem pulkorna med veven det är helt omöjligt med TL pulkor då de drar mycket hårt så hårt att enda möjligheten är att köra upp dem.
Giganticsalmon
2006-12-04, 22:28
Jag kör med Big John pulkor, inte världsklass men helt OK. Brukar fiska med en stor och en liten Dipsy på sommarfisket och det funkar bra. Däremot så drar dom lite för dåligt för löjfisket när man kör så sakta.
Jag kan ta isär så mycket det går i helgen och ta lite fler kort då, jag hoppas i alla fall att det blir lite tid över till båten den här helgen.
Jag kan ta isär så mycket det går i helgen och ta lite fler kort då, jag hoppas i alla fall att det blir lite tid över till båten den här helgen.
om du har tid vore det jätteschysst joj, även mått och sånt skulle uppskattas! :buga:
Fick ett tips av en bekant om de här rullarna, har sålt en hel del av dem till folk som vill bygga egna master. http://www.solvkroken.no/ekat/produkter/hk_06/6450/solvkroken/06_4006.html.
Ingen låsning av linhjulet likt en djuprigg tyvärr, men konstruktionen verkar ganska robust och tar en hel del lina.
Fick ett tips av en bekant om de här rullarna, har sålt en hel del av dem till folk som vill bygga egna master. http://www.solvkroken.no/ekat/produkter/hk_06/6450/solvkroken/06_4006.html.
Ingen låsning av linhjulet likt en djuprigg tyvärr, men konstruktionen verkar ganska robust och tar en hel del lina.
muppen dom ser inge vidare ut, låsningen av linspolen såg också skeptisk ut om du använder pulkor som drar väldigt hårt tex tl. (som du så klart måste skaffa när du börjar trolla med löja här på dellen :wink: )
Priset 899NOK st var kanske också i saftigaste laget. Bättre bygga egna i rostfritt eller ngt annat starkt material, jag har ett par på g, om det nu inte blir bygge a'la JOJ
Ser ut som en Hörgårds juksarulle :)
Ser ut som en Hörgårds juksarulle :)
que? vad är det?
Juksabåt norskt namn på mindre typ snipa fritidsbåt i norska fjordar du ser dem ofta i hamnarna i fjordarna hörgårds brukar ha en sån spole och ett "spö" handtag bakom lagrat i en bult under spolen och ett oböjligt spö framför 700grams pilk längst ner och så många lysslangar med krok längs linan att du inte kan räkna dem, tryck ner handtaget och spötoppen jiggar uppåt klassisk norsk uppfinning. :)
Jojon kolla Invader, rullarna samt bromsrattarna ser ok ut tycker jag kanske kan vara nåt.
Invader är ett gammalt amerikanskt märke för riggar aldrig sålts i sweden mvh
http://cgi.ebay.com/Invader-Top-Troller-Planer-Board-Mast_W0QQitemZ250057948087QQihZ015QQcategoryZ36151 QQrdZ1QQcmdZViewItem
Två bilder till! Skrik till om någon vill att jag ska ta bilder på något annat eller i annan vinkel för rullarna ligger inomhus nu! :)
härligt joj, nu såg man ju tydligt hur axeln såg ut, bara sätta igång och bygga! tackar! :sun:
Jojon är du händig med TIGen?
Jobbar du som smedpelle?
Kan vara bra att veta mvh
Jojon är du händig med TIGen?
Jobbar du som smedpelle?
Kan vara bra att veta mvh
nja.. men händig med pinnen, visst blir finare med TIG, men dyrt med all utrustning. Tillgång till svarv osv på jobbet.
Juksabåt norskt namn på mindre typ snipa fritidsbåt i norska fjordar du ser dem ofta i hamnarna i fjordarna hörgårds brukar ha en sån spole och ett "spö" handtag bakom lagrat i en bult under spolen och ett oböjligt spö framför 700grams pilk längst ner och så många lysslangar med krok längs linan att du inte kan räkna dem, tryck ner handtaget och spötoppen jiggar uppåt klassisk norsk uppfinning. :)
haha norsk uppfinning, kan aldrig va bra :asflabb2:
haha norsk uppfinning, kan aldrig va bra :asflabb2:
Jorå när du sitter på ett berg av torsk! mvh :wink:
Jojon tog hem Invader ska bli kul att se vad det är för något, verkar de bra så har jag ett par kompletta Big jon i perfekt skick till salu :wink:
Jojon tog hem Invader ska bli kul att se vad det är för något, verkar de bra så har jag ett par kompletta Big jon i perfekt skick till salu :wink:
Vore roligt med en recension på invader-rullarna. Big-john rullarna vet du vem du ska sälja till annars!
Haha jojon sugen på Bigjon rullar kanske Invader känns som en av de bättre affärerna på lång tid varenda del utom kanske blocken är användbara i nytt bygge av planer anläggning.
Tullen sket i dem också trots fullvärde på talongen! tackar vi för :wink:
Haha jojon sugen på Bigjon rullar kanske Invader känns som en av de bättre affärerna på lång tid varenda del utom kanske blocken är användbara i nytt bygge av planer anläggning.
Tullen sket i dem också trots fullvärde på talongen! tackar vi för :wink:
haha vissa har ju tur tamtam, Fast bästa tiden att skicka efter är ju nu runt juletid, tullen har helt enkelt inte tid kolla igenom alla gifts som kommer så det mesta verkar åka igenom.
Fick precis hem ett par fina big-john downrigger replacements handle (Handtag) så nu blir det till att svarva till ett par fina rullar i rostfri plåt ist. Man har lite att pyssla med efter jul. :mices_bla
Kolla på olssonsfiske.se dom tar 225kr st för för rullarna till masten.
Tyvärr har dom inga bilder så man ser hur dom ser ut.http://www.olssonsfiske.se/
Kolla på olssonsfiske.se dom tar 225kr st för för rullarna till masten.
Tyvärr har dom inga bilder så man ser hur dom ser ut.http://www.olssonsfiske.se/
olssons rullar är rena rama skräpet, mina åker rakt i soptunnan, därför jag bygger nya i rostfritt
Tack för omdömet jag hade nästan funderat på att beställa ett par och testa dom var ju jävligt billiga. Nu har jag sparat en femhundring.
Jag är på gång med mina nya, bilder kommer att komma ut så håll till godo, Annars har du ju jojs rullar, som han beskriver i den här tråden! Det är top of the line!
Tack för omdömet jag hade nästan funderat på att beställa ett par och testa dom var ju jävligt billiga. Nu har jag sparat en femhundring.
Har ett par Bigjon för direkt montering till mast helt kompletta ink allt toppskick svinpris naturligtvis :wink:
Kanske kan göra nåt på det om du hör av dej :)
olssons rullar är rena rama skräpet, mina åker rakt i soptunnan, därför jag bygger nya i rostfritt
lite förvånad när du skriver att de är skräp har ett par liknande på mitt rufftak olagrade obs med större brickor till centrumbult samt linstyrningar monterade nära spolen kan jag inte klaga tycker de fungerat helt ok faktiskt visst finns det bättre grejor iofs men ändå :)
Jojon ser att du planerar Bromölla spolar om detta inte blir av så håll utkik efter Invader på favvosidan själv är jag positivt överraskad de löser i princip alla problem fruktansvärt nöjd kan jag säga stora i dia. också djupa samt att de har bromsbrickor precis som en rulle!
Big jon har onekligen bästa slirbromsen men i övrigt är dessa mycket bättre.
Som sagt vissnar du på att göra det själv kolla favvosidan under vintern mvh :)
lite förvånad när du skriver att de är skräp har ett par liknande på mitt rufftak olagrade obs med större brickor till centrumbult samt linstyrningar monterade nära spolen kan jag inte klaga tycker de fungerat helt ok faktiskt visst finns det bättre grejor iofs men ändå :)
fruktansvärt missnöjd med mina, linan hoppar av vid både utsläpp och hemtagning pga den gruna spoldiametern, dessutom är handtaget och plåtanordningen under all kritik, rena rapplet tycker jag, dessutom får jag inte på så pass mycket lina som jag vill på dom. har stört mej på dom i flera år nu så nu åker dom ut för ett par hemmagjorda! :sun:
fruktansvärt missnöjd med mina, linan hoppar av vid både utsläpp och hemtagning pga den gruna spoldiametern, dessutom är handtaget och plåtanordningen under all kritik, rena rapplet tycker jag, dessutom får jag inte på så pass mycket lina som jag vill på dom. har stört mej på dom i flera år nu så nu åker dom ut för ett par hemmagjorda! :sun:
Låter som det är herr TL själv som installerat handtags lösningen på dina, den har vi sett förr..
Verkar som han skolkade en del i yrkesskolan :mices_bla
Jojon några plåtar på Invader spolarna är 25cm i dia och ganska djupa handtagen ser ut som ett skämt men de är stabila och snurrar lätt känns riktigt bra faktiskt betydligt kraftigare infästning än bigjon.
Blocken ser också ut som skämt men skenet bedrar här den svarta ringen är linstyrningen gjord i nåt väldigt halt glatt plastmaterial verkar funka mycket bra och ska återanvändas kolla ryckdämparna till dem dubbla rostfria fjädrar en inuti den andra verkar säkert mot fjäderbrott.
Spolarna har bromsbrickor på insidan, innanför den stora bromsratten finns kraftig bricka med "flacka" så den inte kan snurra med.
Fästet mot bottenplattan består av en tapp som sticker upp nerifrån låses sen med en handtagsbult har gjort exakt samma lösning på min mastfot till den långa masten funkar utmärkt om man har stödrör/ben lätt att skruva dit.
Låsbulten till foten på Invader är gjord så att man kan skruva så långt som behövs för att lyfta av det hela men inte längre då är det tvärstopp betyder att bulten aldrig kan ramla bort/försvinna
Jojon kolla http://www.invaderdownriggers.com/sidetracker.htm
De finns tydligen att få tag på än idag över disk.
Själv känner jag till Invader sen förut pga mina amerikanska tidningar har dock inte hört nåt om dem på länge trodde de inte funnits på många år.
Lycka till med de rostfria rullarna blir det inte som du tänkt dej finns alt. i alla fall.
Annat alt. bigwaterfish.com har aldrig sett i verkligheten men verkar vara kvalitet.
Bara skrik till om du vill ha fler bilder eller några mått! :cheers:
team char
2006-12-23, 10:43
Bara skrik till om du vill ha fler bilder eller några mått! :cheers:
Hur har du gjort spolarna och hur stora är dom? och Breda?
Hur har du gjort spolarna och hur stora är dom? och Breda?
Det är en kompis till mej som har gjort dom, ytterdiametern är väl kanske bara 15 cm och dom är djupa och fina, Kan ta lite fler kort på tisdag med en måtttock ijämte :rolleyes:
team char
2006-12-30, 20:47
Nu har man börjat med bygget av spolarna. Var ut några timmar och svarvade bussningar och axlarna och svarvade till en trumma så att det räntar lite när man vevar. Gavlarna till rullarna skar jag ut ur 1,6mm rostfritt. Så nu är det bara kvar valsning av kanterna på gavlarna och lite svetsning.
Här några bilder på bygget
Char ser riktigt fint ut verkar som du kan din metallslöjd får man säga!
Gott nytt trolling år! :D
[QUOTE=jojon80]ser riktigt fint ut char! nu blev man lite sugen på att själv sätta igång med byggandet. Håller på och letar material för fullt.
team char
2006-12-31, 16:51
[QUOTE=jojon80ser riktigt fint ut char! nu blev man lite sugen på att själv sätta igång med byggandet. Håller på och letar material för fullt. Hur grov plåt har du använt till rullarna? 2mm?[/QUOTE]
Det blev 1,6mm dom hadde några finna bitar på skroten. Men 2mm är bättre att svetsa i måste vara så försiktig med tunplåt och pinnsvetsen
2 mm måste vara det ultimata, svetsar själv pinne och det har ju som bekant en tendens att slå sej, bränna hål när det är tunt. Har fått tag i 4mm plåt men det blir lite för tungt så jag letar vidare...
team char
2007-01-08, 16:41
Det blev 1,6mm dom hadde några finna bitar på skroten. Men 2mm är bättre att svetsa i måste vara så försiktig med tunplåt och pinnsvetsen
Det gick åt hell var mycket försiktig med pinnen och punktade bara på några få ställen men det slog sig något för :devil1: . Det var nog för mycket spänningar i plåten efter att jag valsade ut kanten. Så nu blir det att tänka om Antingen om det går att hitta ett tillräckligt stort stycke i plast och svarva det eller så blir dom i björk.
Char antar du känner till redan iofs men delrin är bra om du ska göra spolar.
Dock tigsvetsning borde väl fungera på det rostfria?
Kanske läge bara göra delarna sedan lämna bort till folk med rätt grejor?
Så brukar jag göra med rostfritt och alu och det har funkat bra måste jag säga i alla fall.
Tänkte på Olsson/TL spolarna går det inte att tillverka plåtar för montering på utsidan av dessa så att de blir djupare?
Trots allt är det ett centrerat hjul som redan fungerar med mittlagring och allt var inne på detta själv en gång i tiden men har inte tyckt det behövts och då har jag ändå hundra meter lina på varje spole.
Skulle kunna tänka mej en LP skiva på varje sida i lagom format bultad rakt igenom "ekrarna" på spolen till denna borde det vara ganska lätt att bygga en kraftig broms då ytan blir stor vid spolaxeln.
Till detta går att svetsa på en bit alu på utsidan som man gängar för handtaget.
Avslutar man med pulverlack så borde det bli riktigt bra.
Giganticsalmon
2007-01-08, 19:00
Det gick åt hell var mycket försiktig med pinnen och punktade bara på några få ställen men det slog sig något för :devil1: . Det var nog för mycket spänningar i plåten efter att jag valsade ut kanten. Så nu blir det att tänka om Antingen om det går att hitta ett tillräckligt stort stycke i plast och svarva det eller så blir dom i björk.
Char, måste du svetsa? Kan du inte använda 5-6 rördistanser med bultar igenom?
team char
2007-01-08, 20:18
Blir ingen svetsning nu svarvar jag av teflonplast rullarna då blir dom som jag vill ha dom.
Tänkte på Olsson/TL spolarna går det inte att tillverka plåtar för montering på utsidan av dessa så att de blir djupare?
Trots allt är det ett centrerat hjul som redan fungerar med mittlagring och allt var inne på detta själv en gång i tiden men har inte tyckt det behövts och då har jag ändå hundra meter lina på varje spole.
Skulle kunna tänka mej en LP skiva på varje sida i lagom format bultad rakt igenom "ekrarna" på spolen till denna borde det vara ganska lätt att bygga en kraftig broms då ytan blir stor vid spolaxeln.
Till detta går att svetsa på en bit alu på utsidan som man gängar för handtaget.
Avslutar man med pulverlack så borde det bli riktigt bra.
Visst det skulle säkert funka, men låsningen av rullarna skulle fortfarande bli lite dålig. Mina iaf är gjord av nån tunn plast i centrumnavet. Rostfri plåt med en svarvad bussning i mitten borde göra susen! Dessutom är handtaget under all kritik. Så fort jag får tag i material skall det börja snickras. Kommer att posta lite bilder på mitt bygge så småningom!
Char, måste du svetsa? Kan du inte använda 5-6 rördistanser med bultar igenom?
Bra tips! så hade jag tänkt bygga mina! Åtta insexskruvar på varje rulle borde göra susen! Bara svarva ut en riktcirkel och mäta upp och ta hål. Borde bli både hållbart och snyggt!
Visst det skulle säkert funka, men låsningen av rullarna skulle fortfarande bli lite dålig. Mina iaf är gjord av nån tunn plast i centrumnavet. Rostfri plåt med en svarvad bussning i mitten borde göra susen! Dessutom är handtaget under all kritik. Så fort jag får tag i material skall det börja snickras. Kommer att posta lite bilder på mitt bygge så småningom!
Jojon låsning?
Jag drar åt stora plastvingmuttrar med bricka på mina Olsson/TL spolar, på axeln alltså, dessutom har jag vänt på den ena så att när pulkan rycker i linan dras alltid vingmuttern åt oavsett sida, efter denna modifieringen har det funkat klockrent måste jag säga, dock du är ensamtrollare säkert svårare att få saker att funka enkelt när du samtidigt måste hålla koll på styrningen, dock visst kan man få olsson att funka!
Jojon låsning?
Jag drar åt stora plastvingmuttrar med bricka på mina Olsson/TL spolar, på axeln alltså, dessutom har jag vänt på den ena så att när pulkan rycker i linan dras alltid vingmuttern åt oavsett sida, efter denna modifieringen har det funkat klockrent måste jag säga, dock du är ensamtrollare säkert svårare att få saker att funka enkelt när du samtidigt måste hålla koll på styrningen, dock visst kan man få olsson att funka!
har också kört enligt samma modell som dej tamtam. M8 axel och stor bricka med vingmutter. För mej funkar det iaf inte, pulkorna drar ut linan, iaf om man drar med handkraft! Men drar man efter rullarna lite som du beskriver så att muttern följer med brukar dom sitta där.. nja jag är inte rikitigt nöjd med den lösningen. Det ska va lätt att få in/ut grejorna! :wink:
Vinklade mot toppen bigjon löser det hela garanterat, dessa har en kraftig sprint tvärs igenom spolaxeln som i sin tur håller en ca 5mm mycket kraftig bricka strax innanför den stora vingmuttern funkar precis som en "flacka" kan aldrig snurra med bromsen är dessutom verkligt bra enda nackdelen är nog den lite klena handtagsinfästningen men tl brukar man köra upp i alla fall bara kolla favvosidan.... :D
Jojon kolla: http://www.blocket.se/vi/10448175.htm?ca=11_s
Vet inget själv men kan vara värt att kolla upp mvh
Undrar om inte spolarna är fäljar till skottkärrehjul!!
Tycker jag känner igen dem.
Rullarna är på gång, tyvärr räcker inte tiden riktigt till räknar med att ha dom klar under nästa vecka, har byggt i syrafast 2mm plåt 21 cm i dia, ca 6cm breda, blir finfint på campingen. Bilder kommer! :wink:
Jojon troligen ett bättre val än dessa vid närmare koll och eftertanke lycka till med svetsen mvh
Giganticsalmon
2007-01-30, 22:40
Vad tror ni om dom här? http://www.ymsfiske.com/index.php
Anchovyman
2007-01-31, 12:35
Dom ser bra ut. Har ingen erfarenhet av dom.
Annars kan man beställa Big Jon hjul på http://www.cabelas.com/cabelas/en/templates/product/standard-item.jsp?id=0002702013873a&navCount=1&podId=0002702&parentId=cat600397&masterpathid=&navAction=jump&cmCat=MainCatcat20166-cat600397&catalogCode=IH&rid=&parentType=index&indexId=cat600397&hasJS=true
Tight lines
Giganticsalmon
2007-01-31, 16:03
Dom ser bra ut. Har ingen erfarenhet av dom.
Annars kan man beställa Big Jon hjul på http://www.cabelas.com/cabelas/en/templates/product/standard-item.jsp?id=0002702013873a&navCount=1&podId=0002702&parentId=cat600397&masterpathid=&navAction=jump&cmCat=MainCatcat20166-cat600397&catalogCode=IH&rid=&parentType=index&indexId=cat600397&hasJS=true
Tight lines
Big John hjulen är inte bra, dom går sönder vid vevens infästning i spolen. Jag har såna och jag har fått laga dom genom att sätta en rostfri plåt på insidan som är limmad/skruvad fast.
Anchovyman
2007-01-31, 21:15
Big John hjulen är inte bra, dom går sönder vid vevens infästning i spolen. Jag har såna och jag har fått laga dom genom att sätta en rostfri plåt på insidan som är limmad/skruvad fast.
Jasså så dom har spruckit:ledsen: Jag har en kompis som också har spräckt ett hjul och han gjorde ungefär som dig när han lagade dom. Mina har jag haft sedan 1998 och dom har jag inte haft några problem med. Tycker inte att det blir någon belastning på handtagen när man vevar in och svänger samtidigt. Håller på och byter balja nu och tänkte prova Bios mast så man får väl se hur den funkar. Har även en kompis som haft lite problem med dom linhjulen men dom är ju lite större så det blir lite lugnare när man vevar in. :nojd:
Tight lines
Giganticsalmon
2007-01-31, 22:57
Jasså så dom har spruckit:ledsen: Jag har en kompis som också har spräckt ett hjul och han gjorde ungefär som dig när han lagade dom. Mina har jag haft sedan 1998 och dom har jag inte haft några problem med. Tycker inte att det blir någon belastning på handtagen när man vevar in och svänger samtidigt. Håller på och byter balja nu och tänkte prova Bios mast så man får väl se hur den funkar. Har även en kompis som haft lite problem med dom linhjulen men dom är ju lite större så det blir lite lugnare när man vevar in. :nojd:
Tight lines
Bioshjulen är bra sedan dom bytte låsmuttern, den 1:sta i plast var skräp. Biosmasten har sina svagheter den också. Spridarbommen är för kort, vill man undvika att planerlinan fastnar i spöna så sätter man dit en bredare. När man gör det får låsningen problem att stoppa den övre delen från att vrida sig relativt den undre delen. Det löser man genom att borra genom bägge rören och använda en bult som går rakt igenom och låser. Sedan pajar popniten som håller alu klumpen där spridarbommen är fäst, det för man fixa med en genomgående skruv också.
Inte alltid lätt att svänga mot pulkan när man är själv och det blåser eller när det är tävling och man är 2 man som vevar allt vad tygen håller samtidigt.
Tight shorts
Anchovyman
2007-02-01, 09:07
Bioshjulen är bra sedan dom bytte låsmuttern, den 1:sta i plast var skräp. Biosmasten har sina svagheter den också. Spridarbommen är för kort, vill man undvika att planerlinan fastnar i spöna så sätter man dit en bredare. När man gör det får låsningen problem att stoppa den övre delen från att vrida sig relativt den undre delen. Det löser man genom att borra genom bägge rören och använda en bult som går rakt igenom och låser. Sedan pajar popniten som håller alu klumpen där spridarbommen är fäst, det för man fixa med en genomgående skruv också.
Inte alltid lätt att svänga mot pulkan när man är själv och det blåser eller när det är tävling och man är 2 man som vevar allt vad tygen håller samtidigt.
Tight shorts
Jasså så det är lite strul med detta på dom masterna!:wow3:
Om man köper en sådan så kanske man skulle bygga en egen "t-mast" från skarven mitt på masten och uppåt:oj:
På min båt som jag har nu som jag ska byta så har jag en hemmagjord mast med en t-bom på 110 cm som har funkat fin fint men det kanske blir lite struligt då? Såg att den är fällbar och tänkte att man skulle kunna använda den på ett smidigt sätt när man trailar upp på kvällen och åker till stugan. som det är nu så är det en hel del roddande med att sänka den när man ska åka på trailern och en hel del grenar har fastnat i den!
Giganticsalmon
2007-02-01, 17:13
Jasså så det är lite strul med detta på dom masterna!:wow3:
Om man köper en sådan så kanske man skulle bygga en egen "t-mast" från skarven mitt på masten och uppåt:oj:
På min båt som jag har nu som jag ska byta så har jag en hemmagjord mast med en t-bom på 110 cm som har funkat fin fint men det kanske blir lite struligt då? Såg att den är fällbar och tänkte att man skulle kunna använda den på ett smidigt sätt när man trailar upp på kvällen och åker till stugan. som det är nu så är det en hel del roddande med att sänka den när man ska åka på trailern och en hel del grenar har fastnat i den!
Problemen är inte så svåra att lösa, men samtidigt är det lite retligt att den inte är perfekt från start när den är så pass dyr. Jag hade den tidiga varianten som inte var fällbar, men det verkar smidigt.
Ser väldigt fina ut tycker jag behövde jag så skulle dessa vara ett starkt alternativ definitivt ser ut som bigjon kopior i rostfritt!!
Priset är bra rent av billigt till och med för finishen.
Gigantic behöver du delar till bigjon kolla deras hemsida de skickar inga problem men se till att få pris på frakten innan de har en otrevlig förmåga att skicka med UPS om man inte påpekar att man vill hålla ner fraktkostnaden mvh
Problemen är inte så svåra att lösa, men samtidigt är det lite retligt att den inte är perfekt från start när den är så pass dyr. Jag hade den tidiga varianten som inte var fällbar, men det verkar smidigt.
Gigantic helt med dej här ska det vara så jävla svårt!!!
Har skruvat på en kompis Bios mast rullarna är finfina resten inget vidare spridarbommen ett dyrt skämt använder man den så funkar inte linstyrningarna bra längre blir en onödig brytvinkel dessutom som du säger i varje vågdal vrider sej spridaren mot pulkan pga den värdelösa låsmuttern på mitten kompisen borrade hål för en bult vilket betyder mycket mera jobb med grejorna vid avriggning uselt:(
Giganticsalmon
2007-02-01, 20:40
Har skruvat på en kompis Bios mast rullarna är finfina resten inget vidare spridarbommen ett dyrt skämt använder man den så funkar inte linstyrningarna bra längre blir en onödig brytvinkel dessutom som du säger i varje vågdal vrider sej spridaren mot pulkan pga den värdelösa låsmuttern på mitten kompisen borrade hål för en bult vilket betyder mycket mera jobb med grejorna vid avriggning uselt:(
Att hissa masten när det sjöar är ta mig f-n rent livsfarligt. Man får stå och balansera och försöka få hålen mitt för varandra med en grisig bult och mutter i munnen. En gång drog jag för hårt och fick hela överdelen i famnen, det var rätt spännande ett par sekunder innan man hittade balansen igen och kunde lirka tillbaka överdelen:)
Det verkar så lätt när man står hemma på garageuppfarten
När jag läser här så blir jag bara mer och mer nöjd med min mast, men bättre kan den ju kanske ändå bli.
Skulle bara hitta något bra att fästa stagen med i masten som går fort att lossa, nu sitter dom med rörklamer och det blir otroligt stadigt men lite knöligt när man vill fälla masten bakåt.
När jag läser här så blir jag bara mer och mer nöjd med min mast, men bättre kan den ju kanske ändå bli.
Skulle bara hitta något bra att fästa stagen med i masten som går fort att lossa, nu sitter dom med rörklamer och det blir otroligt stadigt men lite knöligt när man vill fälla masten bakåt.
Joj posta en bild på rörklammer infästningen, kan ha något tips kanske allt går att lösa;) älskar tekniska grejor!
Anchovyman
2007-02-02, 20:48
Måste bara få fråga en sak!
Är det så att det är låsringen på mitten av masten som inte håller måttet??
det var en utav sakerna som jag såg som en fördel med den att man snabbt kunde sänka den när man skulle traila ett par hundra meter på kvällen!!
ingen höjdare om masten vrider sig i vågorna speciellt om man har en bred t-mast så blir ju påfrästningarna större där!!:wow3:
Att hissa masten när det sjöar är ta mig f-n rent livsfarligt. Man får stå och balansera och försöka få hålen mitt för varandra med en grisig bult och mutter i munnen. En gång drog jag för hårt och fick hela överdelen i famnen, det var rätt spännande ett par sekunder innan man hittade balansen igen och kunde lirka tillbaka överdelen:)
Det verkar så lätt när man står hemma på garageuppfarten
Gigantic man har inget att göra på fördäck ute på havet! allt måste funka från sittbrunnen mvh
det var en utav sakerna som jag såg som en fördel med den att man snabbt kunde sänka den när man skulle traila ett par hundra meter på kvällen!!
ingen höjdare om masten vrider sig i vågorna speciellt om man har en bred t-mast så blir ju påfrästningarna större där!!:wow3:
Låsmuttern på mitten av Bios masten är helt värdelös enligt min åsikt har inget som helst "bett" skräp och dyrt är det också!
Anchovyman
2007-02-02, 21:04
Låsmuttern på mitten av Bios masten är helt värdelös enligt min åsikt har inget som helst "bett" skräp och dyrt är det också!
ok
trist med en så dur mast!! man tänker ju att allt skulle vara av högsta klass på en sådan "fin" mast" är det enda att dra en bult igenom och inte kunna sänka den förutom att ta bort bulten eller??:skaka:
team char
2007-02-02, 21:47
Jag har funderat på om det inte skulle gå att skruva på kullänkar på rörklamret och svetsa eller skruva på kul delen på staget dom är lätta och dela om man fäster en wier i sprinten
team char
2007-02-02, 22:02
Jag har funderat på om det inte skulle gå att skruva på kullänkar på rörklamret och svetsa eller skruva på kul delen på staget dom är lätta och dela om man fäster en wier i sprinten
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=383793
Joj posta en bild på rörklammer infästningen, kan ha något tips kanske allt går att lösa;) älskar tekniska grejor!
Syns inte jättebra här men rörklammerna sitter bara runt masten och sen har jag plattat till staget i änden och borrat hål och sen lossar jag ena muttern på klammern trär på staget och sen på med muttern igen, stadigt som fan men svårt att hålla kolla på alla lösa prylar när det ska riggas, nu är det ju inte så ofta som jag fäller masten så det är inte jätteprioterat:popcorn:
Giganticsalmon
2007-02-02, 23:11
Gigantic man har inget att göra på fördäck ute på havet! allt måste funka från sittbrunnen mvh
Håller helt med dig, men om man har en polare som inte vågar köra med masten uppe så vad f-n gör man?
Giganticsalmon
2007-02-02, 23:13
Låsmuttern är kass, funkar bara med original spridaren. Man använder en bult med en vingmutter så att man kan fälla ner masten. Man får alltså lossa bulten när man ska ta ner masten.:ledsen:
Nyhet hos capt carys. Ser riktigt fina ut. Bra pris var det också!
http://www.captgarys.com/catalog/index.php/cPath/144_148
Håller helt med dig, men om man har en polare som inte vågar köra med masten uppe så vad f-n gör man?
Enkelt skicka ut HONOM att höja den speciellt i 2ms vågor:buga:
Fattar inte riktigt varför han inte vågar köra med den uppe, skulle det vara farligt???
Vi drar upp till full längd i hamnen innan vi sticker ut, aldrig märkt detta skulle vara något problem annat än under en låg bro i så fall! mvh
Giganticsalmon
2007-02-03, 16:34
Enkelt skicka ut HONOM att höja den speciellt i 2ms vågor:buga:
Fattar inte riktigt varför han inte vågar köra med den uppe, skulle det vara farligt???
Vi drar upp till full längd i hamnen innan vi sticker ut, aldrig märkt detta skulle vara något problem annat än under en låg bro i så fall! mvh
Vi brukar turas om att hissa masten när vi kör i hans båt, grejen är den att hans mast är 3m när den är nerfälld:wow3: Kanske 4,5m när den är upphissad, kanon att fiska med men ingen höjdare att köra med när det blåser.
Vi brukar turas om att hissa masten när vi kör i hans båt, grejen är den att hans mast är 3m när den är nerfälld:wow3: Kanske 4,5m när den är upphissad, kanon att fiska med men ingen höjdare att köra med när det blåser.
Min är nog 4.20 från vattenytan iaf men kör med den uppe ändå.
Värst vad hans mast var lång kör ni riktigt stor spridning?
Vilka pulkor förutom TL klarar detta?
Nyhet hos capt carys. Ser riktigt fina ut. Bra pris var det också!
http://www.captgarys.com/catalog/index.php/cPath/144_148
Jojon, jag förstorade bilden noterar att spolen har exakt samma bromssystem som Bigjons spolar och det är bra grejor noterade också att handtagsinfästningen ser kraftigare ut säkert ett bra val tror jag
Skulle jag också vilja veta. Kan inte vara nån ide att köra sån längd/spridning om man inte har pulkor som drar riktigt hårt
gäller att bygga överdelen i ngt styvt material. Har haft bekymmer med att 30.0 syrafast 2mm sett
ut som halvmånar etfter några dagar på sjön i uppfällt läge i blåsväder.
4.2 M??? Du ska alltid va värst tamtam ;)
gäller att bygga överdelen i ngt styvt material. Har haft bekymmer med att 30.0 syrafast 2mm sett
ut som halvmånar etfter några dagar på sjön i uppfällt läge i blåsväder.
4.2 M??? Du ska alltid va värst tamtam ;)
Har för mej du var värst här den är ca 3.30 från däcket fullt utdragen sen är det en bit ner också...
Giganticsalmon
2007-02-03, 22:21
Mariestads med en trimköl.Inte en chans att dom drar planerlinan i vattnet ens vid 1,5knop. Perfekt för löjfiske i v-sjöarna. Han har en WA så det funkar hyfsat.
de nya planerrullarna blev klockrena! Borde hålla för TL:arna tom. Smidigt med låsningen från insidan dessutom otroligt stabilt, borde vara näst intill oförstörbara