Visa fullständig version : Hjertmans katalog
Jonas 37
2007-02-12, 14:49
Fick Hjertmans nya katalog i brevlådan i dag.Rätt så kraftiga prishöjningar på bla elartiklar.Skyllermarks förtennad kabel har ökat 15% mot förra året.Mycket nya plottrar från garmin bla en med 12" skärm.Men smakar det så kostar det.
mm man skulle nästa kunna tro att dom köper allt av Höja priset AB (aka Normark) För normark måste ju ta alla rekord dom..
Ficj Hjertmans nya katalog i brevlådan i dag.Rätt så kraftiga prishöjningar på bla elartiklar.Skyllermarks förtennad kabel har ökat 15% mot förra året.Mycket nya plottrar från garmin bla en med 12" skärm.Men smakar det så kostar det.
Visst en del av hjertmans produkter kostar kanske lite mycket, men så är det väl i allmänhet så fort det gäller marinartiklar. Inte klokt egentligen att man kan ta så mycket betalt i den här branschen.
Blev lite sugen på deras hydralstyrning. Kostade ju 5300kr komplett, det va ju inte så farligt. Undrar om den är prisvärd
Jonas 37
2007-02-13, 00:29
Visst en del av hjertmans produkter kostar kanske lite mycket, men så är det väl i allmänhet så fort det gäller marinartiklar. Inte klokt egentligen att man kan ta så mycket betalt i den här branschen.
Blev lite sugen på deras hydralstyrning. Kostade ju 5300kr komplett, det va ju inte så farligt. Undrar om den är prisvärd
Jag köpte min hydraulstyrning hos Hjertmans 2002.Den har funkat klockrent hela tiden. Styrningen heter Pompes LS för utombordare upp till 90HK.Verkar som dom plockat bort den ur sitt sortiment.Är Båtsystem i Göteborg som är generalagent.Elkabel är inget jag skulle köpa på Biltema. Skyllermarks förtennad kabel 5m 6mm kostar 150kr.Är sk dubbelkabel svart+röd.
Jag köpte min hydraulstyrning hos Hjertmans 2002.Den har funkat klockrent hela tiden. Styrningen heter Pompes LS för utombordare upp till 90HK.Verkar som dom plockat bort den ur sitt sortiment.Är Båtsystem i Göteborg som är generalagent.Elkabel är inget jag skulle köpa på Biltema. Skyllermarks förtennad kabel 5m 6mm kostar 150kr.Är sk dubbelkabel svart+röd.
hur funkar hydralisk styrning? Hjälper det till nåt att hålla rak kurs om autopilot saknas? Även i trollingfart?
Jonas 37
2007-02-13, 00:37
hur funkar hydralisk styrning? Hjälper det till nåt att hålla rak kurs om autopilot saknas? Även i trollingfart?
Japp den håller rak kurs om du släpper ratten om det är vindstilla.
Japp den håller rak kurs om du släpper ratten om det är vindstilla.
Framförallt rädd för att styrvajern går av, brukar ju hända förr eller senare. :ledsen:
Skulle känna sej säkrare med en hydralstyrning
Jonas 37
2007-02-13, 00:42
Framförallt rädd för att styrvajern går av, brukar ju hända förr eller senare. :ledsen:
En sak till den fryser aldrig som vajerstyrning kan göra.En av dom bästa köpen jag gjort.aldrig mer vajerstyrning.
En sak till den fryser aldrig som vajerstyrning kan göra.En av dom bästa köpen jag gjort.aldrig mer vajerstyrning.
en sån skall inhandlas snart nog. Hur funkar dom i lag med en autopilot tex sportpiloten?
Jojon sköter/smörjer du din vajerstyrning samt byter plast muttern/packningen på den rostfria stången vid motorn kommer vajern varken frysa eller gå av håller hur länge som helst i princip och är problemfri, men som sagt kräver service då och då.
Hydraul styrning är nog iofs bra, själv tycker jag de ofta är glapp som tusan måste säga att jag hellre lägger pengar på annat min åsikt dock. (som ett nytt Humminbird superlod kanske):ogen:
Jonas 37
2007-02-13, 18:03
[QUOTE=jojon80;242725]en sån skall inhandlas snart nog. Hur funkar dom i lag med en autopilot tex sportpiloten?[/QUOTE
Sportpiloten funkar väl bara för vajerstyrning? Min pilot funkar bara till hydraulstyrning.Piloterna till hydraulstyrning är oftast bra mycket dyrare än piloter till vajerstyrning.Tamtam hur stor motor har du? Är väl ingen höjdare med vajerstyrning till motorer över 100HK.En kompis hade vajerstyrning till en 200HK Evinrude man fick vara brottare för att styra den båten.
[QUOTE=jojon80;242725]en sån skall inhandlas snart nog. Hur funkar dom i lag med en autopilot tex sportpiloten?[/QUOTE
Sportpiloten funkar väl bara för vajerstyrning? Min pilot funkar bara till hydraulstyrning.Piloterna till hydraulstyrning är oftast bra mycket dyrare än piloter till vajerstyrning.Tamtam hur stor motor har du? Är väl ingen höjdare med vajerstyrning till motorer över 100HK.En kompis hade vajerstyrning till en 200HK Evinrude man fick vara brottare för att styra den båten.
Hej Jonas tänkte väl inte i första hand på 200 hästare måste jag erkänna, så vitt jag vet kör Jojon en 50a Honda, vid effekter över 100 kommer nog saken i annat läge det har du nog rätt i min nya har en 90a och där funkar vajern bra i alla fall måste jag säga åtminstone om man använder styrning dimensionerad för storleken.
Sportpiloten fungerar mej veterligt på alla styrningar den är inte som de kraftfullare med hydraulpump utan monteras direkt på styrsnäckan så det borde inte spela någon roll vilken styrning du har vad jag vet är att den berömda rodereferensen krävs vid sportpilot och hydraulstyrning, funkar utan med vajer enligt raymarine mvh
Kompisen kör sportpilot till sin nya suzuki70. Funkar mej veterligen bra :ogen:
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.