handdator

Visa fullständig version : Importera GPS från USA

Giganticsalmon
2007-03-08, 23:53
Jag har beställt en GPS från Cabelas, Jag ska åka över om ett par veckor så jag beställde dom hem till en vän i USA för att jag ska kunna ta dom med mig hem utan att behöva betala tull, frakt och moms.

Idag fick jag detta mail från Cabelas kundtjänst:

"Thank you for your recent order. However, it has recently been called to Cabela's attention that some the items we sell are restricted from going outside the United States. Based on the fact that your order is going to an alternate shipping address, we need to verify that the item will be staying in the United States. Please let us know if we should cancel the item or if it is indeed staying in the United States. Our Customer Service number is 800-237-8888 ext 116. We will hold the order for 3 weeks and await your reply.

We are truly sorry that this has to be done but we must comply with the Federal laws.

Thank you again,

Sharon"

Kan man bara strunta i detta eller kommer man att bli stoppad på väg ut från USA så att man får lämna ifrån sig grejerna på flygplatsen?

Har någon beställt GPS eller ekolod nyligen?

Ola
2007-03-09, 00:34
Jag hade liknande problem när jag tänkte ta hem min plotter.
Det vore intressant att veta vilka lagar som styr att de inte får sälja elektronik för export. Det kan du ju fråga.

En sak är ju säker, de gps:er som säljs i sverige kommer alla ifrån USA

Men vi kollade att det fanns hemma sen så åkte min kamrat och handlade det
och tog med det hem.

Jenk
2007-03-09, 01:56
det ar lungan lasse! javla bullshit. Egentligen ar det bara sa att vi/ni konsumenter i sverige ska bli "rapade" av monopolet. Jag har tagit hem manga gpser. Fran basspro och cabelas kan man inte bestalla ekolod och gpser direkt hem till europa. Det ar for att priserna ska kunnas hallas hogre i europa. Det finns manga lite mindre aktorer pa den amerikanska marknaden som garna tar bestallningar fran Europa.

Jenk
2007-03-09, 01:57
Pa flygplatsen behover du inte oroa dig det kan jag lova. Ta den i bagaget du checkar och inte i handbagaget.

TAMTAM
2007-03-09, 07:09
Detta beror på att Lowrance/Eagle har satt upp en spärr för export ska du ha deras elektronik för användning i Sverige ska du köpa lokalt, har med service och garantier och göra, om den pajar vill de inte ha trassel med folk utomlands detta ska skötas centralt av deras agent i Sverige, det enkla skälet, köper du i USA finns risken att du står utan garanti på grejen, vid garanti anspråk måste du troligen verifiera var du köpt den och här kan uppstå problem kraftiga sådana för agenten i Sverige är nog inte intresserad kan jag tänka mej, en risk man får ta eller inte bara välja.
Garmin har nog liknande regler, vet inte säkert men skulle inte förvåna mej.
Federal laws har nog inte ett skit med detta att göra endast tillverkaren.

Hejan
2007-03-09, 08:31
Detta beror på att Lowrance/Eagle har satt upp en spärr för export ska du ha deras elektronik för användning i Sverige ska du köpa lokalt, har med service och garantier och göra, om den pajar vill de inte ha trassel med folk utomlands detta ska skötas centralt av deras agent i Sverige, det enkla skälet, köper du i USA finns risken att du står utan garanti på grejen, vid garanti anspråk måste du troligen verifiera var du köpt den och här kan uppstå problem kraftiga sådana för agenten i Sverige är nog inte intresserad kan jag tänka mej, en risk man får ta eller inte bara välja.
Federal laws har nog inte ett skit med detta att göra endast tillverkaren.Japp, det är bara för att skydda svenska/europeiska agentens ockermarginaler som detta görs. Har faktiskt skrivit till Lowrance centralt och ifrågasatt (läs råskällt om) detta en gång i en av mina värsta Don Quijote-stunder - resultat - inte svårt att gissa...

Klart du har garanti på prylarna MEN du får nog skicka dom till USA om dom inte bestämmer sig för att vara snälla.

Det enda negativa som möjligen (osannolikt) skulle kunna hända i tullen är att svenska tullen vill ha momspengar och införselavgift av dig.
Detta eftersom du ju inte har svenskt kvitto och därmed inte kan bevisa att du hade med dig prylen hemifrån.
För att tullen skall vara intresserad (är dom säkert inte) krävs dessutom att värdet överstiger (1.700 SEK) men är man bara lite trevlig, förutseende, dvs inte lägger kvitto, garantibevis, manual i påsen från Cabelas och packar ner så bör det nog gå enkelt att övertyga dem om det ogörliga i att bevisa ursprunget.

Linålen
2007-03-09, 11:26
Garantierna är ibland t.o.m. bättre i Usa än i Sverige.

Jenk
2007-03-09, 14:57
Helt ratt och de ar aningen mera serviceminded. Brukar bli chockad hur snabbt man far tillbaka grejorna om man skickar in dem till lowrance med ngt fel.

BBRF
2007-03-09, 16:15
det ar lungan lasse! javla bullshit. Egentligen ar det bara sa att vi/ni konsumenter i sverige ska bli "rapade" av monopolet. Jag har tagit hem manga gpser. Fran basspro och cabelas kan man inte bestalla ekolod och gpser direkt hem till europa. Det ar for att priserna ska kunnas hallas hogre i europa. Det finns manga lite mindre aktorer pa den amerikanska marknaden som garna tar bestallningar fran Europa.

Hmmm, jag har för mig att förbudet mot att ta ut GPS-utrustning tilkom för ett par år sedan som ett skydd mot att "terrorister" utomlands skulle använda dom i terrordåd....Knäppt men sant.

Old Firehand
2007-03-09, 16:36
Garantierna är ibland t.o.m. bättre i Usa än i Sverige.

Hej igen Linålen; Ekolod och GPS-navigatorer räknas som säkerhetsutrustning och är därför inte belagda med någon tull vid import till Sverige! Att grossister, större postorderföretag och butiker i USA inte vågar eller vill exportera dyrbara marina instrument till Sverige beror på att tillverkarna har skriftliga avtal om att distributionen ska skötas från tillverkare direkt till agent eller distributör i varje enskilt land. Garantier, handböcker och instruktioner på det enskilda landets språk, service, lagerhållning av reservdelar och även marknadsföring sköts bäst om det är en agent eller distributör som handhar och ansvarar för detta. När jag var agent för Lowrance åren 1975 - 1993 införde jag 3 års garanti och 3 års fri service för alla ekolod och GPS-navigatorer medans Lowrance Electronics, Inc. i USA behöll ett års garanti. Därför gäller ditt påstående om att garantierna är bättre i USA inte fabrikatet Lowrance. Visst är det oftast billigast att köpa en vara i producentlandet, men det kan också innebära en massa merkostnader och nya problem när man börjar göra anspråk på garanti och service. Svenska handböcker, snabb service och 3 gånger så lång garanti som i ursprungslandet är starka skäl att köpa åtminstone Lowrance ekolod och GPS-navigatorer här i Sverige.
One day spent fishing adds another day to your life!
Old Firehand

Ola
2007-03-09, 17:06
OF: Volvo är och har alltid varit billigare i USA än i sverige.
Öhlins stötdämpare är billigare i USA än i sverige trots att de tillverkas i Upplands Väsby.
Det mesta är ju billigare där.

När det gällde min plotter så var det en sån stor prisskillnad att det hade blivit nära på blivit billigare för mig att åka och hämta ett i Usa än att åka till en lokal butik.

Men det brukar väl förklaras med att det är en större marknad där, men någonstans har det ju gått snett när man ska frakta en massa varor kors och tvärs för att tjäna pengar.

Jag tror inte gråimport är bra för nån part men för att bli av med den så måste kanske något led försvinna och lite skatter sänkas.

Old Firehand
2007-03-09, 17:32
OF: Volvo är och har alltid varit billigare i USA än i sverige.
Öhlins stötdämpare är billigare i USA än i sverige trots att de tillverkas i Upplands Väsby.
Det mesta är ju billigare där.

När det gällde min plotter så var det en sån stor prisskillnad att det hade blivit nära på blivit billigare för mig att åka och hämta ett i Usa än att åka till en lokal butik.

Men det brukar väl förklaras med att det är en större marknad där, men någonstans har det ju gått snett när man ska frakta en massa varor kors och tvärs för att tjäna pengar.

Jag tror inte gråimport är bra för nån part men för att bli av med den så måste kanske något led försvinna och lite skatter sänkas.

Hej Ola; Att både "Öhlins bilar och Volvos stötdämpare" är billiga i USA kan bero på att tilverkarna "dumpar" sina produkter till vrakpriser i USA för att komma åt marknadsandelar.

För inte så många år sedan kunde du köpa en ABU Ambassadeur 5000 multiplikatorrulle hos postorderföretag och stora butiker i USA för $ 38.00 när du samtidigt fick betala SEK 650:- för samma rulle i producentlandet, här i Sverige.

En USA-tillverkad GPS-navigator kostar oftast 40 - 45 % i USA av vad den kostar i Sverige. Så har de varit ända sedan Rockwell introducerade GPS-systemet år 1992. Får USA större problem .... dollarn sjunker i värde och importen till USA ökar.... kommer säkerligen alla USA-tillverkade produkter att falla ytterligare i pris och även kvalitet. Snart kommer de flesta större USA-ägda fabriker att flytta över merparten av sin tillverkning till Kina och då blir GPS-navigatorer och ekolod att betrakta som "dagligvaror". Den som lever får se!
Go for the Big Ones!
Old Firehand

Jonas 37
2007-03-09, 19:00
Jag undviker Bass-Pro och cabelas , visst dom har största sortimentet.Har upptäckt att det finns mindre aktörer som är billigare.Går utmärkt att beställa Lowrance från mindre nätbutiker i USA.

jojon80
2007-03-09, 19:03
Hej igen Linålen; Ekolod och GPS-navigatorer räknas som säkerhetsutrustning och är därför inte belagda med någon tull vid import till Sverige!
Old Firehand

Jag är rädd för att det är en skröna Old firehand. Har fått det påpekat för mej att såna varor skulle vara avgiftsfria men icke. Ring till dom själva och hör. Det är 25% som på allt annat.

jojon80
2007-03-09, 19:04
Jag undviker Bass-Pro och cabelas , visst dom har största sortimentet.Har upptäckt att det finns mindre aktörer som är billigare.Går utmärkt att beställa Lowrance från mindre nätbutiker i USA.

Precis, och beställer man från en mindre firma brukar dom dessutom kunna skriva ner värdet på paketet så man kommer undan tullen helt om man har tur

PikeArrows
2007-03-09, 20:30
Men hur är de med "menyer" Om du köper en gps/ekolod från staterna går de att få på svenska då. ??

TAMTAM
2007-03-09, 20:49
Bass pros är helt okey de anpassar fraktavgifterna på ett bra sätt fullt användbart Cabelas däremot är helt kass har idiotiska schablon avgifter för frakter till Sverige, dessutom har de regler som Gigantic belyser på ett bra sätt detta gäller också Bass pro iofs men de är bättre att tala med definitivt.
Precis som Jonas säger finns det mindre bolag i USA som det går att tala med på ett bra sätt.
Här är en: marinegeneral.com
Dock precis som Old Firehand säger köper du långväga var beredd på att problem kommer att uppstå om nåt går snett se till att ha bra engelska då eller köp i Sverige mitt råd

TAMTAM
2007-03-09, 20:54
Men hur är de med "menyer" Om du köper en gps/ekolod från staterna går de att få på svenska då. ??
Alla Lowrance/Eagles produkter har menyer på svenska om du ställer in dem för detta oavsett var de säljs, tro mej vet.

TAMTAM
2007-03-09, 20:55
Jag är rädd för att det är en skröna Old firehand. Har fått det påpekat för mej att såna varor skulle vara avgiftsfria men icke. Ring till dom själva och hör. Det är 25% som på allt annat.
Firehand pratar tull du pratar moms en stor skillnad mvh

Hejan
2007-03-09, 21:16
Firehand pratar tull du pratar moms en stor skillnad mvh
Nåjo, men momsen är ju den dyra biten och nog fan får man betala införselavgift på ekolod i alla fall - 3,7%.

TAMTAM
2007-03-09, 21:21
Hmmm, jag har för mig att förbudet mot att ta ut GPS-utrustning tilkom för ett par år sedan som ett skydd mot att "terrorister" utomlands skulle använda dom i terrordåd....Knäppt men sant.
BBRF knäppt men inte sant, om USA upplever ett "hot" från ett land utomlands behöver de bara knäppa på en knapp så finns inget GPS system överhuvudtaget betalas av amerikanska skattebetalare sköts också därifrån Cheyenne Mountains Colorado det amerikanska luftförsvarshögkvarteret.

joj
2007-03-09, 21:31
http://www.navigate-worldwide.com/ kolla här oxå ett svensk företag som har bra priser och garanti på prylarna med men deras hemsida är otroligt seg....:radd:

Fartlek
2007-03-09, 21:39
Köpte för en tid sen en ny gps/ekolod på ebay, och slapp allt vad avgifter hette som tur var. Fick det levererat till dörren, och på pappret stod det att jag skulle betala momsen på den totala summan avsändaren skrivit. På inbetalningskoret som satt fast längst ner på lappen stod det dock 0.00 så den vänlige brevbäraren sade att det inget kostade! Mannen som skickade paketet hade dessutom skrivit ner prsiet till hälften, och dessutom märkt paketet som en "garantiåtersändelse" till kund. Detta för att det ibland slank igenom enligt honom.

Alla knep för att göra OSS nöjda!

*edit* ;-)

TAMTAM
2007-03-09, 21:51
Köpte för en tid sen en ny gps/ekolod på ebay, och slapp allt vad avgifter hette som tur var. Fick det levererat till dörren, och på pappret stod det att jag skulle betala momsen på den toala summan avsändaren skrivit. På inbetalningskoret som satt fast längst ner på lappen stod det dock 0.00 så den vänlige brevbäraren sade att det inget kostade! Mannen som skickade paketet hade dessutom skrivit ner prsiet till hälften, och dessutom märkt paketet som en "garantiåtersändelse" till kund. Detta för att det bland slank igenom enligt honom.

Alla knep för att göra mig nöjd!
Alla knep för att göra oss alla nöjda!!mvh

KG?
2007-03-09, 22:09
Alla knep för att göra oss alla nöjda!!mvh

Lustigt att skattefusk är okej när det gäller import? Vad är nästa steg? Sälja knark och råna pensionärer?

Fartlek
2007-03-09, 22:17
KG: Nu handlar ju inte tråden om värderingar och vad som är rätt och fel. Det hör väl bättre hemma under någon annan kategori på forumet. För trådstartarens skull nu.

mvh

KG?
2007-03-09, 22:22
Trådstartaren börjar med att han vill ta hem en GPS utan att betala tull och moms. Då handlar väl tråden om skattefusk?

BBRF
2007-03-09, 22:27
BBRF knäppt men inte sant, om USA upplever ett "hot" från ett land utomlands behöver de bara knäppa på en knapp så finns inget GPS system överhuvudtaget betalas av amerikanska skattebetalare sköts också därifrån Cheyenne Mountains Colorado det amerikanska luftförsvarshögkvarteret.

Visst är det så, dessutom kan man ju köpa GPS-mottagare utomlands så resonemanget är knäppt, men vad är det som säger att alla beslut som myndigheterna fattar är ickeknäppa?...Har för mig att det var Jenk som skrev om knäpperiet tidigare.

BBRF
2007-03-09, 22:30
Lustigt att skattefusk är okej när det gäller import? Vad är nästa steg? Sälja knark och råna pensionärer?

Nästa steg är väl antagligen att grilla igelkottar eller bryta benen av rådjur....Jag har ju tagit in varor utan att betala moms och just nu formligen brinner det av lust att plåga igelkottar.

jojon80
2007-03-09, 22:36

det är stor skillnad på att sälja droger och att råna pensionärer din tomte. Jag har iaf inte dåligt samvete för att jag skriver ner nåt paket nån gång per år för att slippa betala moms/tull. Skattar gör jag så det räcker ändå.

Giganticsalmon
2007-03-09, 22:45
Trådstartaren börjar med att han vill ta hem en GPS utan att betala tull och moms. Då handlar väl tråden om skattefusk?

Var du ordningsman i skolan eller?:fiska2:

KG?
2007-03-09, 22:50
Var du ordningsman i skolan eller?:fiska2:

Nejdå, men om jag startade en tråd om hur jag skulle kunna råna en sportfiskebutik eller göra inbrott hos nån sportfiskare för att få billiga grejor och klara mig undan straff så skulle det bli ett jävla liv.
Min reflektion är ju att det är väldigt underligt att man helt utan reaktion kan diskutera hur man ska begå brott på bästa vis så länge det bara är oss skattebetalare man lurar.

Jonas 37
2007-03-09, 22:58
Nejdå, men om jag startade en tråd om hur jag skulle kunna råna en sportfiskebutik eller göra inbrott hos nån sportfiskare för att få billiga grejor och klara mig undan straff så skulle det bli ett jävla liv.
Min reflektion är ju att det är väldigt underligt att man helt utan reaktion kan diskutera hur man ska begå brott på bästa vis så länge det bara är oss skattebetalare man lurar.

Kolla in bilden och gör dig märkvärdig nu.Allt är inköpt utomlands har blåst staten på många sköna skattekronor.Allt är inköpt på laglig väg i Österrike.Är dit varje år och tar alltid in maxgränsen 10L sprit.Blåser väl staten på runt 1500kr varje resa.

Giganticsalmon
2007-03-09, 23:01
Jag kan bara gratulera dig till att vara en helt oförvitlig person som aldrig har anlitat en svart hanterkare eller kört för fort, gått mot rött eller överträtt någon annan regel:sol: .

KG?
2007-03-09, 23:01
Kolla in bilden gör dig märkvärdig nu.Allt är inköpt utomlands har blåst staten på sköna skattekronor.Allt är inköpt på laglig väg i Österrike.Är di tvarje år och tar alltid in maxgränsen 10L sprit.Blåser väl staten på runt 1500kr varje resa.

Skillnaden är väl att du importerar lagligt. Såvitt jag vet är det inget brott...

KG?
2007-03-09, 23:02
Jag kan bara gratulera dig till att vara en helt oförvitlig person som aldrig har anlitat en svart hanterkare eller kört för fort, gått mot rött eller överträtt någon annan regel:sol: .

Det kan jag inte påstå, men jag har aldrig bett om råd på internet om hur jag ska klara mig från polisen om jag ev. kör för fort.

Giganticsalmon
2007-03-09, 23:09
Det kan jag inte påstå, men jag har aldrig bett om råd på internet om hur jag ska klara mig från polisen om jag ev. kör för fort.

Nu får du nog ta och läsa min fråga en gång till. Jag frågar om någon vet om det går att ta hem GPS/ekolod utan att bli stoppad i den amerikanska säkerhetskontrollen.

"Kan man bara strunta i detta eller kommer man att bli stoppad på väg ut från USA så att man får lämna ifrån sig grejerna på flygplatsen?

Har någon beställt GPS eller ekolod nyligen?"

Det är ju helt barrockt att jämföra detta med att råna en sportfiskebutik.

Hemi
2007-03-09, 23:20
Nu får du nog ta och läsa min fråga en gång till. Jag frågar om någon vet om det går att ta hem GPS/ekolod utan att bli stoppad i den amerikanska säkerhetskontrollen.

"Kan man bara strunta i detta eller kommer man att bli stoppad på väg ut från USA så att man får lämna ifrån sig grejerna på flygplatsen?

Har någon beställt GPS eller ekolod nyligen?"

Det är ju helt barrockt att jämföra detta med att råna en sportfiskebutik.

Riktigt så var väl det inte? "Jag har beställt en GPS från Cabelas, Jag ska åka över om ett par veckor så jag beställde dom hem till en vän i USA för att jag ska kunna ta dom med mig hem utan att behöva betala tull, frakt och moms"

Giganticsalmon
2007-03-09, 23:22
Riktigt så var väl det inte? "Jag har beställt en GPS från Cabelas, Jag ska åka över om ett par veckor så jag beställde dom hem till en vän i USA för att jag ska kunna ta dom med mig hem utan att behöva betala tull, frakt och moms"

Detta är ingen FRÅGA snälla du.

Hemi
2007-03-09, 23:27
Detta är ingen FRÅGA snälla du.

Näääe, bara ett tips, typ ;-)

Giganticsalmon
2007-03-09, 23:39
Näääe, bara ett tips, typ ;-)

Njaa, snarare ett preludium typ:cheers:

Hemi
2007-03-09, 23:50
Njaa, snarare ett preludium typ:cheers:

Självklart är förspelet oxå viktigt..Typ..

Giganticsalmon
2007-03-10, 00:30
Right on bro:D

Hemi
2007-03-10, 00:42
Right on bro:D

Sjävfallet ;-)

jojon80
2007-03-10, 04:24
Kolla in bilden och gör dig märkvärdig nu.Allt är inköpt utomlands har blåst staten på många sköna skattekronor.Allt är inköpt på laglig väg i Österrike.Är dit varje år och tar alltid in maxgränsen 10L sprit.Blåser väl staten på runt 1500kr varje resa.

skönt jonas. Nästa gång du och pepparkaksmonstret har fest på svartsprit är vi ett gäng norrländska trollare som hänger med :devil1:

jojon80
2007-03-10, 04:37
bara så du vet är din fiskekompis efterlyst av polisen i gävle, han försökte nämligen bränna ner bocken förra året, men bara han är reko och inte är allt för full på sjön så säger jag inget. Promise :cheers:

jojon80
2007-03-10, 04:42

rätta mej om jag har fel men tror inte det har med ekonomiska intressen att göra, är det inte en säkerhetsaspekt som jänkarna har satt upp efter elfte sept. Taliban-jävlarna som rår för det här eller har jag fel? Gps-naviagatorer kan ju användas till att styra robotar-terrorattentat, inte säker på vad jag säger här men jag tror det är orsaken, inte ekonomiska intressen

jojon80
2007-03-10, 04:55
Alla Lowrance/Eagles produkter har menyer på svenska om du ställer in dem för detta oavsett var de säljs, tro mej vet.

även garmins produkter, har själv beställt ett ekolod från staterna

Viesker
2007-03-10, 07:27
I princip håller jag med KG? men det är faktiskt inte olagligt att bära igenom tullen utan att deklarera längre. Blir man stoppad och dom frågar vad det här är för kartong däremot så åker men förmodligen på moms. Men inte smuggling att försöka bära in saker som är lagliga i Sverige. Och inte skattebrott heller.
Beställer jag via nätet så är det ju inte heller mitt fel om det slinker igenom tullfiltet och om avsändaren lämnar oriktiga uppgifter kan ju inte jag straffas.

ps. snart har isen gått här i huvudstan

Hejan
2007-03-10, 08:03
[...]Vad är nästa steg? Sälja knark och råna pensionärer?Nej, det är första steget - för att finansiera köpet...

Old Firehand
2007-03-10, 20:23

Hej igen Jojon80; För egen del var det ingen skröna när jag var generalagent för Lowrance Electronics, Inc, Tulsa, Oklahoma, USA. Jag har importerat fler än 25.000 Lowrance ekolod (blinkekolod, digitala ekolod, skrivande ekolod och LCD-ekolod) inklusive några hundra rena GPS-navigatorer och sålt till butiker i Sverige samt underagenter i Norge, Finland och Danmark. Ingen gång behövde jag betala någon tull eftersom dessa instrument på den tiden (1975 - 1993) räknades som säkerhetsutrustning. Om jag inte minns fel var tullens statnr. 90 28 400 (men det kan jag inte svära på). Däremot var endast kompletta instrument tullfria. Extra givare, strömkablar, omkopplingsboxar, byglar, bygelskruvar, reservdelar och andra tillbehör var inte tullfria. Expeditionskostnader,liggeavgifter, utläggsersättningar, frakt och moms tillkom också alltid på inköpspriset oavsett vara.
Go for the Big Ones!
Old Firehand

Ps. Jojon80; När du skriver att det är 25 % som på allt annat avser du nog enbart momsen som helt riktigt tillkommer som + 25 % ovanpå varans inköpspris, alla bikostnader och frakt. Är varans inköpsprispris SEK 1.000:-, bikostnaderna SEK 50:-, frakten 250:- då blir det verkliga inköpspriset inklusive frakt SEK 1.300:-. På detta belopp tillkommer 25 % moms (SEK 325:-) och du får då betala SEK 1.625:- utan att ha betalt någon tull för varan. Ds.

Lärlingen
2007-03-10, 21:15

Köpte en begagnad Garmin 2006C men fick inte med instruktionsbok så jag ringde upp Garmin Sverige..
Jag sa att jag behövde en instruktionsbok till en 2006C.!
Garmin: Vad är det för serie/produktionsnummer?
Jag: vart står det någonstans?
Garmin: det ska sitta en klisterlapp på baksidan.
Jag: Okej, du den sitter inte kvar.
Garmin: då är det värre.... då kan vi tyvärr inte hjälpa dej.
Jag: va!? jag ska ju bara ha en instuktionsbok!?
Garmin: jo, man vi måste veta om den är köpt i sverige.
Jag: öh, vad spelar det för roll det är väl samma grejor?
Kommer inte ihåg vad garmin hade för svar på det.
Men det löste sig ändå, min chef på jobbet var hygglig och fixade en bok åt mej i samband med inköp av en GPS till jobbet..(tror inte att min 2006:a är import)

Så det kan ju bli lite krux om det är import, visst en instruktionsbok är väl inte så viktig kanske men det kan ju vara annat som man vill ha hjälp med..
Tycker man att det inte är nått problem att ta kontakt med tex USA så är det väl inte något problem att importera.
Kan vara bra att vara medveten om detta!

TAMTAM
2007-03-11, 18:42
rätta mej om jag har fel men tror inte det har med ekonomiska intressen att göra, är det inte en säkerhetsaspekt som jänkarna har satt upp efter elfte sept. Taliban-jävlarna som rår för det här eller har jag fel? Gps-naviagatorer kan ju användas till att styra robotar-terrorattentat, inte säker på vad jag säger här men jag tror det är orsaken, inte ekonomiska intressen
Jojon vi frågar Firehand vad han tror ingen kan nog detta bättre Firehand om du har tid att svara mvh

TAMTAM
2007-03-11, 18:53
Nej då KG sånt låter vi folk från Etuna sköta! mvh

bjärven
2007-03-17, 18:28
Någon som vet hur man får igång en gps som är köpt i usa,den hittar inte satteliterna.

team char
2007-03-17, 19:01
har du kopplat in antennen rätt så gör en kall start på den det kan ta ett bra tag inan den hittar åt sateliterna

bjärven
2007-03-17, 19:10
har du kopplat in antennen rätt så gör en kall start på den det kan ta ett bra tag inan den hittar åt sateliterna

har provat allt.när jag väljer rätt karta så låser sig hela enheten

team char
2007-03-17, 19:30
Vad är det för enhet du måste kanske uppdatera den det brukar gå att lada hem uppdateringar vi deras hemsidor

bjärven
2007-03-17, 19:43
Lowrance 7200c

JanJ
2007-03-17, 20:35
Någon som handlat från TECOPT i Gustavsberg (säljer på webben via www.tecopt.se)???

De har bra priser. Gråipmport??

Roxen
2007-03-17, 22:48
Någon som vet hur man får igång en gps som är köpt i usa,den hittar inte satteliterna.

En tanke bara, har du testat detta inomhus?
Har själv en handburen GPS som när jag drar igång den inomhus har svårt att få kontakt.
Testa isåfall utomhus.......

jojon80
2007-03-17, 23:08
En tanke bara, har du testat detta inomhus?
Har själv en handburen GPS som när jag drar igång den inomhus har svårt att få kontakt.
Testa isåfall utomhus.......

precis. Många handburna gps funkar inte inomhus ( konstigt nog) många fasta också. Har testat jag också...

bjärven
2007-03-17, 23:20
hade missat att kopplat nemakablarna till batteriet,trodde inte det behövdes så nu tar han emot satteliterna,men så fort jag stoppar in kartkortet så låser sig hela enheten och satteliterna tappas.helmysko

Giganticsalmon
2007-03-26, 21:16
Som avslutning på denna tråd kan jag meddela att det inte var några problem att få GPS/ekolodet genom den amerikanska säkerhetskontrollen. Så nu är det bara att montera det och skaffa sjökort och ut och ta dom:banana:

TAMTAM
2007-04-05, 18:50
Det går lika bra med Fedex (selleri);)