handdator

Visa fullständig version : Gösjiggande i Småland 6-7 juni

cico
2003-06-09, 23:41
Har varit ner till norra småland på lite jiggfiske efter gös. Vi var 4 pers som satte ut efter storgösen fredag och lördag kväll och jiggade frenetiskt över lekbottnar på 3-4 meter djup till det var för mörkt för att se linan.

Riktigt kul fiske med många abborrar och gösar landade men ingen storlek att tala om tyvärr. Medelvikten i sjön verkar vara 1.5 till 2 kilo då nästan samtliga låg där nånstans. Min största vägde 1.9 och fick följa med hem i fryst form. Ett helt gäng borrar mellan halvkilot och kilot kom också upp. Som sagt riktigt mycket fisk landad men inga jättetoppar. Helt ok för prämiärfiske på nytt vatten.

Hoppas på att få lite schyssta bilder skickade till mig då min kamera strejkade.

//K

Bergman
2003-06-10, 08:36
Mmm Gös är ju så gott ! :)

Låter som det var kul fiske även fast det inte var några monster som kom upp.

Joel
2003-06-10, 08:43
Ohh jag måste prova på gös fiske (har ALDRIG provat =( ).. hmm jag antar att jag får fixa lite fina jiggisar =) ......

cico
2003-06-10, 16:17
Bergman; Japp det var riktigt kul faktiskt. Jag har inte fiskat särskilt mycket gös förut så nu e man med i matchen ordentligt :)

Joel; Vi fiskade med små ledade shadjiggar på 7 grams huvuden och små twintails. Sen funkade även s&d med shadjiggar bra.

//K

Push-Up
2003-06-10, 16:48
Cico, finns inget som går upp mot gösen hårda snäpphugg. Dimensionerar man utrustningen efter storleken på gösen och betena så är det sjukt kul ju.
Skit i storleken, ut å ha kul, igen, igen, igen........vi kör titt som tätt i Drevviken, liknande fiske, mkt ,men små fiskar. Men kul ére när de hugger!

korten
2003-06-10, 17:22
gösen här e sååå tråkig! den kommer upp till ytan o gör inte ett ryck! är som att veva in en pinne. dom flesta gösarna ligger runt 30-40cm men man får även gösar på nått kilo.

Push-Up
2003-06-10, 17:28
Korten, gösen under drillen éla inte så skojj, stor gös är iofs balla då de vägrar släppa botten. Men alla gösar har gemensamt det sköna hugget. Trollar du gösen missar du mkt av det sköna hugget...jigga lugnt...

korten
2003-06-10, 17:50
jag tollar.. ska nog prova på att jigga

Kurre
2003-06-10, 18:15
Vad kör ni för jiggar när ni jiggar gös ?

Push-Up
2003-06-10, 18:27
enkel och dubbeltsjärtade jiggar i färg gul, vit, grön. 7,5-12cm långa.

cico
2003-06-10, 20:08
Originally posted by Push-Up
..gösen under drillen éla inte så skojj, stor gös är iofs balla då de vägrar släppa botten. Men alla gösar har gemensamt det sköna hugget. Trollar du gösen missar du mkt av det sköna hugget...jigga lugnt...

Det stämmer verkligen om något. De något tyngre gösarna spjärnade emot rätt bra på de lätta grejer vi använde oss av och ingen av dem gick upp i ytan och lät sig planas in.

Huggen va som du säger grymt sköna och trolling efter gösen förtar nog mycket av fisket även om det är effektivt.

//K