handdator

Visa fullständig version : durkproblem med crescent 465

les paul
2007-07-21, 20:57
Hej
Har nyligen köpt en crescent 465 för att utnyttja när jag fiskar. Jag är helt ny på båtar. det visar sig också att jag kanske gjort ett sämre köp än jag trodde. I bottnen är det en skada på glasfibern som nått ner till vad som verkar vara en träfiberskiva som ligger inplastad i bottnen. Det känns som om träskivan har sugit vatten och har börjat mjukna. Jag pratade med Sparrholms som säger att det inte bara är att laga hålet utan hela bottnen måste skaäras upp och träskivan bytas.
Är det någon som har haft liknande problem, som vet hur konstruktionen ser ut och vad som måste göras. Hoppas någon kan hjälpa mig med hur man kan reparera skadan.

/les paul

les paul
2007-07-22, 14:12
ingen som som vet?

Eino
2007-07-22, 14:28
ingen som som vet?

Crescents durkkvalitè är inte den bästa, jag har bytt durk på 2 crescent båtar och jobbar nu med den tredje som faktiskt har plast durk och ingen plywood alls ,inte ens trä någon annan stans i båten heller.

vill du vara seriös så är det att kapa bort och plasta i ny som gäller
pensla isåfall plast på undersidan av den nya durken innan du lägger dit den.

annars plastar du bara skadan och och låssas som de regnar
hela durken kommer ju ändå ruttna så småning om

les paul
2007-07-22, 15:02
ok, har du någon ritning över hur båten ser ut inuti?

les paul
2007-07-22, 15:09
hur lång tid tar ett sådant arbete?

Douglas
2007-07-22, 16:08
Sök lite på http://www.maringuiden.se/ så hittar du lite nyttig läsning.
Jag hittade 2 hemsidor vid en snabb sökning.

http://hem.bredband.net/micklar För visso visar dom bara byte till mahognydurk.
http://www.visit.se/~grefberg/RenoveringSelco.htm

Eino
2007-07-22, 18:08
ok, har du någon ritning över hur båten ser ut inuti?

Nej jag har ingen ritning.
man får öppna och titta, men under durken finns botten på skrovet.
se till att du får en lämplig avtappning på den nya.
jag brukar kapa in en inspektionslucka i varje ända så kan man öpnna och "lufta ur" när båten ligger på land

jobbet tar ca en dag
+ toppcoat målning dagen efter
men innan du gör något måste allt få torka ordentligt ,du har nog vatten , kondens och fukt därunder

var inte rädd och orolig
de flesta äldre båtar har samma åkomma (även akterspeglar)
men ägarna märker inget pga okunnighet.

har föresten även bytt durk på min Fjordling och Fletcher

Eino
2007-07-22, 18:19
Sök lite på http://www.maringuiden.se/ så hittar du lite nyttig läsning.
Jag hittade 2 hemsidor vid en snabb sökning.

http://hem.bredband.net/micklar För visso visar dom bara byte till mahognydurk.
http://www.visit.se/~grefberg/RenoveringSelco.htm

Principen är ju densamma enda skillnaden är ju att i de här fallet ska han plasta ovanpå.
Tillverkarna gör det enkelt för sig när dom fuskbygger.
Men det finns ju dom som har riktig plast durk
bla Lami 430 , Vator 15R & Crescent 416D fler känner jag inte till ,kanske nån annan vet

TAMTAM
2007-07-22, 20:40
Nej jag har ingen ritning.
man får öppna och titta, men under durken finns botten på skrovet.
se till att du får en lämplig avtappning på den nya.
jag brukar kapa in en inspektionslucka i varje ända så kan man öpnna och "lufta ur" när båten ligger på land

jobbet tar ca en dag
+ toppcoat målning dagen efter
men innan du gör något måste allt få torka ordentligt ,du har nog vatten , kondens och fukt därunder

var inte rädd och orolig
de flesta äldre båtar har samma åkomma (även akterspeglar)
men ägarna märker inget pga okunnighet.

har föresten även bytt durk på min Fjordling och Fletcher
Fy tusan har också gjort det jobbet på en HT båt och som sagt en inspektions och avluftningslucka i var ände är inte fel dock håller jag inte med om en dags jobb speciellt inte om du är ovan vid plast vore jag som du skulle jag lägga ett lager matta även på undersidan den binder mer plast, brukar vara lite besvärligt att få bort kanterna av det gamla lycka till ett evt. alternativ kanske är att helt enkelt lägga på mer lager matta uppepå det gamla och helt enkelt strunta i plywooden därunder, kan också vara som så att den bara delvis är rutten då kan det gå att bara skarva i bitar där den är dålig och sen plasta över allt glöm inte ta bort topcoat och verkligen rugga upp ytan för fäste lycka till inget kul direkt

elanen
2007-07-22, 21:42
Får hålla med TamTam. Bättre att dunka på med ordentligt med glasfiberväv och polyester på durken. Har gjort det åtskilliga gånger på halvstabbiga durkar med gott resultat.
Och det har hållt förvånansvärt bra genom åren.
Glöm inte att göra avluftningshål i tofterna. Finns plastproppar som finns att köpa för just det ändamålet. Senare modelle av Crescent båtar har just dom hålen med plastpropparna. Det var slarvet med tidigare modeller som tog död på inredningen på massor av tidiga Crescent båtar.
Håller just nu på att renovera en tidig Crescent 42 (runt 71-72 årsmodell) som är rutten på dom flesta ställen. Jobbigast blir att bygga en akterspegel som ska hålla måttet.

les paul
2007-07-22, 22:16
tack för många bra svar:)

les paul
2007-07-23, 10:36
Det känns som jag har blivit lite lugnare nu. Jag har ju genast flera alternativ till hur jag skall tillbringa ett par kulna vinterdagar.
Ett par kompletterande frågor bara.
1. Om man tar bort träskivan är man nere vid ytterskrovet då? Ligger det inte plast mellan träskivan och ytterskrovet?

2. Går skivan in under tofterna (flytkropparna) eller är träskivan utskuren runt dessa. Om den går in under får man ju ta bort flytkropparna också när skivan skall bort.

3. Går skivan in i lådan i aktern eller slutar den där lådan (aktertoften) börjar

4. längst fram i fören under toftluckan sitter en manuell vattenpump. I bottnen av utrymmet under luckan är ett hål så att man kan pumpa ut vattnet ur utrymmet nedanför. Är detta ett hål som förre ägaren tagit upp för att pumpa ut vatten som samlats mellan skroven? alltså uppfattar jag er rätt att utrymmet mellan skroven skall vara helt tätt i originalutförandet?

5. Det sitter ett antal fula grå plastproppar i flytkropparna här och där. Dom ser ut att vara ditsatta efteråt. Dom ser inte ut att gå att ta loss men det kanske går.
Hade tänkt skicka med ett par bilder men lyckas inte. Hoppas ni orkar med dessa frågorna också för nu börjar det kännas som om jag kan ro detta iland.

Eino
2007-07-23, 14:35
Det känns som jag har blivit lite lugnare nu. Jag har ju genast flera alternativ till hur jag skall tillbringa ett par kulna vinterdagar.
Ett par kompletterande frågor bara.
1. Om man tar bort träskivan är man nere vid ytterskrovet då? Ligger det inte plast mellan träskivan och ytterskrovet?

2. Går skivan in under tofterna (flytkropparna) eller är träskivan utskuren runt dessa. Om den går in under får man ju ta bort flytkropparna också när skivan skall bort.

3. Går skivan in i lådan i aktern eller slutar den där lådan (aktertoften) börjar

4. längst fram i fören under toftluckan sitter en manuell vattenpump. I bottnen av utrymmet under luckan är ett hål så att man kan pumpa ut vattnet ur utrymmet nedanför. Är detta ett hål som förre ägaren tagit upp för att pumpa ut vatten som samlats mellan skroven? alltså uppfattar jag er rätt att utrymmet mellan skroven skall vara helt tätt i originalutförandet?

5. Det sitter ett antal fula grå plastproppar i flytkropparna här och där. Dom ser ut att vara ditsatta efteråt. Dom ser inte ut att gå att ta loss men det kanske går.
Hade tänkt skicka med ett par bilder men lyckas inte. Hoppas ni orkar med dessa frågorna också för nu börjar det kännas som om jag kan ro detta iland.

1 : Ja
ute vid sidorna sitter den troligen fast lite

2 : vet ej men med största sanolikhet går durken under flytkropparna
kapa runt ta inte bort dom

3 : är det durk i stuvutrymmet bak så är det samma skiva
börja riv en bit framför så ser du vilket skick durken är i där, kanske inte
behöver bytas
inte kul att slipa toppcoat i trångt utrymme

4 : troligen förra ägaren som kapat, den frågan kan nog någon annan 465
ägare svara på.
måste ha varit problem med (mycke) vatten förr när det är en pump
monterad .
hur kommer vattnet dit ? de måste du kolla
vissa båtar har orginalhål ca 40-50 mm i durken för att om båtn ev blir
vattenfylld så ska det fungera som barllast så den håller sig på rätt köl.
vad jag vet så har vissa äldre Ryds & Örnvik så.
ingen bra lösning , vattnet blir kvar när folk låter bli att ösa.
Lami har löst det bättre dom har öppet i bakkant av durken.

5 : kondens dräneringar

hur gamal är båtn ? orange eller vit överdel ?

Måste du byta durken egentligen ?
känns det som du ska trampa igenom /sviktar ?
annars är det enklast att lägga på några lager matta som har nämnts
tidigare
blir mycke att slipa ,gör det inte innomhus var ute när vinden blåser
mot grannen så brukar jag göra !!
:regn:

elanen
2007-07-23, 17:46
Är garanterat 465 med orange sargsidor. Ägde en Crescent 434 som inte hade avluftningshål och även två Crescent 445 med samma fel.
434 hade det gåt för långt med och även en av 445:orna. Sålde bort dom billigt så jag slapp allt jättejobb. Skulle inte löna sig att laga. Tid är ju också pengar och med allt som behövs var det inte värt mödan.

les paul
2007-07-23, 18:04
Jag tror vattnet kommer ner mellan skroven uppifrån när det regnar eller slår in vatten vid hög sjö.
Båtens reling är orange
Det sviktar ordentligt när man går på durken och när man kör båten rör sig bottnen ganska mycket av vågslagen.

TAMTAM
2007-07-24, 18:56
Tror definitivt den gamla skivan täcker under alla utrymmen och sk "flytkroppar"!
Dessa är med största sannolikhet inplastade i ett senare skede på fabriken.
OBS inte helt säker men allt annat skulle förvåna.
Ytterligare alt kan vara att först KRAFTIGT rugga upp den gamla ytan på botten dränka den i polyester sedan lägga på en 10mm plyfaskiva tillskuren för att passa mellan flyt och förvaringsutrymmena preparerad i förväg med ett färskt lager av polyester på undersidan sedan placera tunga saker alt stötta mot ett tak ovanför så du vet med säkerhet att skivan ligger dikt an över hela ytan, när detta härdat hyfsat plastar du över med ett par lager 300gms matta över hela ytan samt avslutar med topcoat alt en 2komp färg borde fungera gör visserligen båten tyngre men spar mycket arbete jämfört med att riva ut allt.
Ta sen reda på varför vatten tar sej in i dubbelskrovet samt installera inspektionsluckor i var ände för avluftning och utpumpning av vatten.
Trots allt vore det min båt skulle jag först undersöka hur långt gången plyfan är som redan ligger där om inte alltför dålig skulle jag laga med bitar i första hand samt plasta över allt men om den totalt sett är heldålig kan ovanstående alt funka glöm inte att en bra plastning kräver en molnig dag med ca 20 plusgrader samt gasfilter på nosen alt ett bra dammfilter vid slipning detta är inte hälsosamma grejor, lycka till det är inte så svårt med lite vana.
PS glöm inte att oavsett var du plastar på den gamla plasten MÅSTE du rugga upp kraftigt ett absolut krav all topcoat/gelcoat ska bort ner till ren råplast annars är det risk för delaminering gör du detta rätt blir det helt problemfritt mycket skitgöra är det men här kompromissar man inte.

joj
2007-07-24, 19:40
Det jag plastar i min båt gör jag helt utan att plasta in någon ved i, har blivit allergisk mot det after att ha sett hur illa det blir om man inte gör det rätt och i min förra båt var det inte rätt gjort.

TAMTAM
2007-07-24, 21:22
Joj är det bara rätt gjort från början är det ingen fara livslängden blir mycket lång helt säkert dock inte lika lång som en helplast konstruktion förvisso men du hinner bli grå innan!:sol: