Visa fullständig version : Gäddans snipgräns i cm ?
Ofta här man ju namnet "snipa" nämnas när folk ser en mindre gädda med deras mått mätt. Men vilken längd är just din "snipgräns" ? Rösta i omröstningen och kommentera gärna
klintan74
2007-11-02, 11:53
För min del så är Gädda under ett kilo en snipa.
Har aldrig tänkt på längden.
Inte vet jag längden på en snipa men ser gäddan ut att väga under 4kg är den inte godkänd så det är väl där jag har snipgränsen.
För min del så är Gädda under ett kilo en snipa.
Har aldrig tänkt på längden.
Inte vet jag längden på en snipa men ser gäddan ut att väga under 4kg är den inte godkänd så det är väl där jag har snipgränsen.
Det finns en tanke med denna tråden och det jag vill få ut av det går inte att utföra i kg tyvärr. Mer info om tanken senare ... ;)
Måste först få fram vilken längd som betraktas som snipa.
80-90 cm kanske ?
Tänker inte så mycket på längen när de gäller snipor :)
Jaa jag tog fram meterstocken och började vrida och se hur det kändes och så kom jag fram till att vid ca 80 kunde gränsen finnas.
Tror också min gräns går vid 80 ungefär. Firrar under 3-4 kg brukar räknas som snipor.
GösMicke
2007-11-02, 14:12
svårt att säga, kryssade i 70 cm, vattnen jag fiskat i får man vara glad om gäddan är över 3kg. men 70 cm borde vara gädda runt 1,5kg
Fet-Ragge
2007-11-02, 14:27
En gädda som inte är stor böhöver inte nödvändigtvis vara en snipa. Är den i minsta laget även som matgädda är det däremot en snipa.
För mig är:<60cm=snipa, 60-90 cm medelstor gädda och över 90 cm stor gädda.
storfäskarn
2007-11-02, 14:28
tog 65cm borde typ va 1kg typ , vilket jag förknippar med snipa. Efter det är det bara gädda framtill madame och monster antar jag :)
Brukar mest gå efter vikten vad gäller just uttrycket snipa, och brukar väl av tradition tycka att en gädda på upp till kilot är en snipa, och de brukar ju som regel vara 55-60 cm långa. Är det en riktigt liten gädda, under 40 cm, så brukar jag kalla dem "jack-pike" (uttryck från Gord Burton), över 80 är skapliga gäddor och över 100 är stora gäddor. Och glappet mellan 60-80 cm är bara "gäddor" och inget annat.
Ofta här man ju namnet "snipa" nämnas när folk ser en mindre gädda med deras mått mätt. Men vilken längd är just din "snipgräns" ? Rösta i omröstningen och kommentera gärna
Över 5kg är och kommer alltid att vara en fin gädda för mig, det sitter i sen 3talet! Gäddor under 4-5kg är snärtor! (ca 80cm?)
Sedan beror det på metod och vatten - väger i stort sett aldrig gäddor under ca 9kg nuförtiden (fiskar för mycket) vikten är ovesäntlig på dom mindre, dom är precis lika uppskattade och coola fiskar ändå, bara dom ruskar lite på skallen invid båten! :santa:
Jag tycker gäddor under 14 kilo är snipor :wasntme-s
Captain_Lovestar
2007-11-02, 20:05
Ett enkelt sätt att klura ut om en gädda kan betecknas som snipa är:
Så länge din gädda är större än fiskekompisens, så är kompisens en snipa. M a o så är enheten variabel och inte konstant.
Hoppas det hjälpte.
Jag som flugfiskare och som oftast bara mäter mina gäddor så är jag nöjd då
längden är över 85 cm. Allt där under kan vara trevligt men det räddar inte min fisketur. :cheers:
Jaa jag tog fram meterstocken och började vrida och se hur det kändes och så kom jag fram till att vid ca 80 kunde gränsen finnas.
Vid närmare eftertanke är jag böjd att hålla med BeBest att gränsen torde ligga vid 75 - 80 cm.
Hittade för ett tag sedan en uträkning enligt Fulton-formeln ( se nedan ) som jag tycker är relevant. Enligt denna uträkning är en gädda som väger 4 kilo c:a 75-80 cm lång. Då jag och och mina fiske vänner brukar dra gränsen för snipor vid 4 kilo tycker jag att denna längd verkar vara en vettig gräns.
Gädda Esox lucius, god kondition:
60 cm - 1,95 kilo
70 cm - 3,00 kilo
80 cm - 4,65 kilo
Fulton-formeln: vikten i gram * 100 / längden * längden * längden
//Tantor
Wreckbender
2007-11-02, 22:07
Ett enkelt sätt att klura ut om en gädda kan betecknas som snipa är:
Så länge din gädda är större än fiskekompisens, så är kompisens en snipa. M a o så är enheten variabel och inte konstant.
Hoppas det hjälpte.
Helt rätt definition! Svårare är det inte.
När jag fiskar med polare kör vi alltid en liten intern kamp om största fisken. Men det krävs en fisk över 3kg för att räknas, under den gränsen är vad vi brukar kalla snipor. Använder man sig av Tantor's resonemang med fulton formeln torde altså en snipa enligt oss vara en fisk under 70cm.
sjökvisten
2007-11-28, 11:42
Snipor på 80-90 cm? Jo jag tackar! Själv har jag ett årsbästa på 85 cm och personligt på ca 90. Antar att man blir fartblind. Själv satte jag 55 som snipgräns.. Skitfiske!
assgoblin
2008-01-05, 20:46
Fan vad ni är bortskämda... Kom till Nossan och fiska så kommer ni märka att alla gäddor är snipor ;)
Muskytracker
2008-02-13, 21:15
Metern är solklar snipgräns... Som från A till B-kupa!
Men givetvis kan man kalla STÖRRE för snipor också om man nu är på det humöret. En annan snipgräns är 8kg, allt under 8:a är så smått i "visuell" upplevelse i jämförelse mot större.
Abelsson
2008-02-13, 22:50
---->80cm = snipa
80cm---->100cm = OK fisk
100cm----->115cm= fin fisk
115cm----->=:love:
//Abel
För mig är en gädda under 3 en snipa har inte tänkt på att mäta dem...