handdator

Visa fullständig version : Utforma säker nättävling?

Bergman
2007-11-04, 21:17
Är det någon som har koll på hur man utformar en så säker nättävling som möjligt utan att folk tycker det är för krångligt ?

Håller på att utforma en ny het tävlingsfunktion men vet inte vad man ska ha för kriterier så det blir svårt att fuska.

Om man har lite sponsorer och lite dyrare priser så vore det väldigt tråkigt om det fuskas.

Så vad är rimligt att ha som krav ?
Godkänd våg eller kontrollerad mot krönt våg ?
Vittne med namn och nummer ?
Bild med referensobjekt ?
Ska fångstvattnet behöva anges ?
Land ?
Kommun ?

Osv ... vill ha era synpunkter nu så spåna gärna på lite.

Sir Fish-a-lot
2007-11-04, 21:38

Godkänd våg (enligt storfiskregistrering)

Solklart!

Absolut - helst med ett måttband längs med firren!

Absolut - annars så är det skittrisst...

Land ?

Sweden only!!! (om man nu inte bor i annat land... men det kan bli lite tråkigt om bara en kommer från ett visst land där man kan fånga fiskart x och han vinner automatiskt)

Kommun ?

Klart som tusan!

Varför denna tävlingsform över huvudtaget?

Finns ju så jäkla många "störstafiskentävlingar" redan. Hellre en tävling med hetaste fisketipset/artikeln inom kategorierna:mete, jerk etc.

lex
2007-11-04, 21:52
Ett problem med vittne är att man inte alltid fiskar på ställen med många andra fiskare samt att man kanske är ensam. Kanske detta kan motarbeta C&R ifall någon verkligen vill vara med på listan. Hur man ska lösa det är ett problem, men en bra bild med referensobjekt och längd-, omkrets-, höjdmått etc kan ju vara en väg att gå. Lättare att ta ställning om vikten är realistisk med dessa. Sen kan ju personer även ljuga om detta men, men... Man kommer inte ifrån att det ibland finns personer som är beredda att ljuga för att få uppmärksamhet. Dock så gör väl förhoppningsvis referensobjektet att man kan göra en någorlunda god bedömning av de angivna måtten och vikten.

CalleX
2007-11-04, 21:55
Skippa vikt och kör längd genom bild med referens. Det är ju tråkigt om man måste ha vittne om man fiskar ensam och godkänd våg har iaf inte jag. Väljer du bild med referens så kommer man undan båda dessa. Säker kommer den aldrig bli men en bild med referens och rå exif info (helt oredigerad) borde vara så säkert det kan bli. Bestäm referensen inför varje tävling så kan maninte heller använda sig av gamla bilder (fast det bör synas på exif infon ändå)

lex
2007-11-04, 22:03
Ja det är ett bra alt. som CalleX beskriver med längd och ett bra referensobjekt. Kanske även som sagt omkrets. Skippa vikten kan ju vara bra speciellt om man tänker på fiskens välbefinnande, ett moment mindre vid hanteringen ifall man skall släppa tillbaka fisken.

Bergman
2007-11-04, 22:08
Längdtävling är ju en variant också iofs men tycker folk det är lika roligt med längdtävling istället för vikt ? Tanken är att detta ska mynna ut i en kanonstor tävling som kommer spännasig över ett helt år med olika deltälingar.

Vill inte dra alla detaljer ännu men tanken är att fotoalbumet ska fungera som "anmälningsblankett". Därför behöver jag veta vilka kriterier som är nödvändiga så jag kan bygga ut med fler fält så det blir så lite administration som möjligt.

Rospigg
2007-11-04, 23:49
Låter spännade, absolut längd och då med måttband/mätbräda helt synligt längs fisken och foto såklart vikt är en fördel och jag tycker att alla digitalvågar bör funka för en inofficiell tävling på ett forum, visst det kan vara lite fel på dem men inte mera än att det duger.

Plats ska vara angiven på ett ungefär iaf (inget Lat/Lon krav) land och kommun självklart och sen plats tex avstånd och riktning från namngiven plats på sjökort/karta.

Vittne faller då många fiskar ensamma och då blir dem uteslutna vilket känns fel, en obehandlad bild och anmälarens ord på att uppgifterna är sanningsenliga räcker.

My 2 Cent

Bergman
2007-11-05, 00:40
Fler åsikter om detta ? Fördelen med en längdtävling är ju att det blir svårare att fuska och enklare att kontrollera på bilderna. Fast frågan är hur många karpmetare eller sutarmetare som väger sina fångster ? Tävlingen kommer innefatta ett gäng olika arter så reglerna bör passa så många som möjligt.

_Baste_
2007-11-05, 08:34
Fler åsikter om detta ? Fördelen med en längdtävling är ju att det blir svårare att fuska och enklare att kontrollera på bilderna. Fast frågan är hur många karpmetare eller sutarmetare som väger sina fångster ? Tävlingen kommer innefatta ett gäng olika arter så reglerna bör passa så många som möjligt. Du menar väl att de inte MÄTER sina fångster? Jag säger som många innan: Skippa vittnena. Många fiskar helt ensamma och om man vill släppa tillbaka fångsten blir det ju inte så lätt. Och dessutom är ett vittne inte så stor garanti, jag menar: om jag ville fuska så är det ju bara att jag och en polare ljuger ihop att jag fick en stor gädda, och sen delar vi på priserna. Så vittne känns bara onödigt. Annars var det ett härligt initiativ :santa:

Bergman
2007-11-05, 09:40
Självklart menade jag att dom kanske inte mäter sina fångster. Lite seg i pallet när jag skrev det förra inlägget bara ... ;)

tintin_jkpg
2007-11-05, 09:58
Detta verkar kunna bli intressant.

Frågan är om det kommer gälla både saltvatten och sötvatten eller bara sötvatten.
Känns som havsfiskarna har ett övertag när det kommer till storlek på fiskar.

magnus_isaksson
2007-11-05, 12:08
Jag förstår inte det här med att det ska vara så viktigt att ange platser. Jag förstår de som vill ha sina hemliga hotspots. Det finns fler exempel på hur ett bra ställe blir sönderfiskat pga alltför hårt fisketryck. Tänk vad mycket roligare det skulle vara att upptäcka ett eget kanonställe. Om man sedan lyckas göra det någon dag... -Inte fan är det kul att behöva köa för att få komma till där efter nån vecka bland alla "specimenhunters"
Njae, stället tycker jag borde vara en röstningsfråga i så fall bland de som är intresserade.

Längd, vikt, foto med referensobjekt borde räcka.
Jag förutsätter att alla som är med inte fuskar, då det i slutändan egentligen bara drabbar den som gjort det. Fuskar man om fiske då är man ingen fiskare, så enkelt är det.

En bra idé !!!

Danne
2007-11-05, 12:35
Å andra sidan - Värderar man sitt hotspot tillräckligt mycket så är ju inte kåtheten på priser viktigt. Då kan man skippa tävlingen.
En tävling kanske också önskar exkludera privata vatten etc och då bör fångstplats anges.

Flodebanan
2007-11-05, 13:10
Å andra sidan - Värderar man sitt hotspot tillräckligt mycket så är ju inte kåtheten på priser viktigt. Då kan man skippa tävlingen.
En tävling kanske också önskar exkludera privata vatten etc och då bör fångstplats anges.

Kunde inte sagt det bättre själv, är man så jävla dum att man anger platsen i en tävling får man ju skylla sig själv. Sedan att det blir som det blir är ju ännu mera tragiskt, men det går ju som sagt att motverka ganska 100%, genom att hålla käften.

1. Våg kontrollerad mot en krönt GIVETVIS! Annars kommer jag vinna med min SS från 90 som väger 50%fel, och den är ju godkänd för storfiskregg. Givetvis kollar man ALLTID sin våg mot en krönt efter att ha fått en stor firre för att säkerställa att den var just så stor?

2. Fångstplats, frivilligt?

3. Kommun, frivilligt?

4. Foto med ref. GIVETVIS.

5. En "tävlingsledning" som har erfarenhet nog att genomskåda sk. "fuskförsök".

Vikt och längd, samt kunna styrka dessa, kommer ge störst upptagningsområde.

magnus_isaksson
2007-11-05, 13:31
Kunde inte sagt det bättre själv, är man så jävla dum att man anger platsen i en tävling får man ju skylla sig själv. Sedan att det blir som det blir är ju ännu mera tragiskt, men det går ju som sagt att motverka ganska 100%, genom att hålla käften.
[/B]

Eller så har man en tävling som inte binder till att förtälja platsen.
Naturligtvis tar man hand om ett sånt hotspot och registrerar inte de fiskarna i en tävling som kräver att det anges. Det var därför jag ställde frågan. Är det så viktigt att platsen anges. Det var ingen fråga om huruvida man är dum i huvet eller inte....

Flodebanan
2007-11-05, 13:38
Eller så har man en tävling som inte binder till att förtälja platsen.
Naturligtvis tar man hand om ett sånt hotspot och registrerar inte de fiskarna i en tävling som kräver att det anges. Det var därför jag ställde frågan. Är det så viktigt att platsen anges. Det var ingen fråga om huruvida man är dum i huvet eller inte....

Det var inget påhopp emot dig, jag tycker likadant, tävlingar skall innefatta så få måsten som möjligt för att ha största möjliga upptagningsområde.

De jag syftade på var delen av befolkningen som faktiskt blottar platser hit och dit för att få några poäng i ngn skiten tävling... Sedan klagar på att folk sticker dit. Visst det är förjävligt att det skall vara så, men man har ju sig själv att skylla eftersom man vet hur det funkar.

CalleX
2007-11-05, 13:59
1. Våg kontrollerad mot en krönt GIVETVIS! Annars kommer jag vinna med min SS från 90 som väger 50%fel, och den är ju godkänd för storfiskregg. Givetvis kollar man ALLTID sin våg mot en krönt efter att ha fått en stor firre för att säkerställa att den var just så stor?

Vikt och längd, samt kunna styrka dessa, kommer ge störst upptagningsområde.

Hur ska man kontrollera att vågen är kontrollvägd? Hur ska längd värderas i förhållande till vikt? Nä, en variabel annars blir det för avancerat tror jag - längd ELLER vikt.

Dalcar
2007-11-05, 14:16
Själv fiskar jag ju ensam en måttbräda är ju att glömma men måttband betydligt lättare hehe. Vittnen kan ju bli lite svårt när man retunerar fisken alltid. Kan bli krångligt det där :)

Flodebanan
2007-11-05, 14:26
Hur ska man kontrollera att vågen är kontrollvägd? Hur ska längd värderas i förhållande till vikt? Nä, en variabel annars blir det för avancerat tror jag - längd ELLER vikt.

Hur skall man kontrollera att man inte lägger på 200g på fastställd vikt? Vill man fuska gör man det.

För att säkerställa en vikt är längd väldigt bra att ha! För att kunna säkerställa längden är ett refkort väldigt bra att ha. Allt detta för att kunna motverka fusk.

CalleX
2007-11-05, 14:31
Hur skall man kontrollera att man inte lägger på 200g på fastställd vikt? Vill man fuska gör man det.

För att säkerställa en vikt är längd väldigt bra att ha! För att kunna säkerställa längden är ett refkort väldigt bra att ha. Allt detta för att kunna motverka fusk.

Så längd skulle bara vara till för att vara referens till vikten? För att längden är säkrare att ha koll på genom foto? Men vikten ska ändå vara måttstocken? Istället för längden i sig?

Flodebanan
2007-11-05, 14:35
Så längd skulle bara vara till för att vara referens till vikten? För att längden är säkrare att ha koll på genom foto? Men vikten ska ändå vara måttstocken? Istället för längden i sig?

Ja, ett så dåligt koncept kan det ju knappast vara eftersom 90% av alla tävlingar idag fungerar så.

Problemet med mätningen är ju att det aldrig blir exakt, och är man själv ute är det ju omöjligt att ens få det halvbra.

Men visst skulle det vara kul att se FS ta första steget för att fåbort lekrunkningen och framförallt en massa onödigt handhavande med fiskarna.

PutteK
2007-11-05, 15:29
flera vittnen borde ju vara bra..

Flodebanan
2007-11-05, 15:33
flera vittnen borde ju vara bra..

Så man skall antingen slå ihjäl sin fisk eller säcka den i 5timmar och ringa hela släkten? Vill man fuska kan man väl lika gärna ljuga ihop ngt med några kompisar?

Flodström
2007-11-05, 15:47
Hej Anders
Kanske du kan hitta några bra tips på den här sidan av Steen Ulnits:
http://www.ulnits.dk/biologi/frame221.htm

K-faktorn (fiskens konditionsfaktor)kan bl.a. användas till att kontrollera om en fisk verkligen har realistiska längd och vikt-relationer.
Om man checkar fiskens K-faktor mot dom uppgivna data på längd och vikt får man också data på om fisken är en sk. "vrakfisk" (utlekt fisk) eller en fisk som är lekvandrare eller "ätande fisk". Således kan man exempelvis sålla bort fisk från tävlingen som är vrakfisk och motverka att fiskare anmäler ("slår ihjäl") fisk i den konditionen. Som exempel på lax: fisk under K-fatorn 0,6, 0,7 eller 0,8 kan inte delta i tävlingen.

På sidan finns också längd/vikt förhållande på lax, öring och gädda.

K-faktorn räknas ut så här: K= (100 x fiskens vikt i gram) / (längd i cm)3

OBS: (längd i cm)3, betyder fiskens längd i 3 potens, (längden i "kubik") :ordning:

Mvh :fiska2:

Bergman
2007-11-05, 16:14
Bra diskussion ! Jag har lagt till lite extra fält i fotoalbumet (ver 2.0) nu.

Nya fält än så länge:
- Fångstman/kvinna
- Teamnamn
- Land
- Våg

Vilka fält som det ska vara krav på kan vi gärna fortsätta diskutera så att så många som möjligt kan vara med utan att säkerheten äventyras allt för mycket.

Det känns som vittnen blir bökigt.

Flode, vad menar du med "... visst skulle det vara kul att se FS ta första steget för att fåbort lekrunkningen ..." ? Utveckla gärna. Menar du att gå mot en längdtävling istället för vikt eller syftar du på nåt annat ?

Bergman
2007-11-05, 16:16
Om ni skulle dra igång drömtävlingen med så bra regler som möjligt. Hur skulle ni arrangera den då ? Vill ni inte skylta med infon här på nätet får ni gärna skicka PM till mig.

Infon kommer förhoppningsvis användas till att dra igång en riktigt stor tävling här under 2008

magnus_isaksson
2007-11-05, 16:41
Det börjar låta spännande...
Idén med K-faktorn är suverän. Den fungerar faktiskt utmärkt.
Här kan man ju naturligtvis också fuska. En miniräknare sen är det bara att hitta på en passande vikt och längd....
Nä, kravet måste vara ett måttband längs med fisken. Det finns ju faktiskt att köpa var som helst. Sen om man tar med både vikt och längd spelar ju ingen roll..

Man kan ju ha andrapris för längsta fisk också... Även om den slås i vikt av flera fiskar..

Bergman
2007-11-05, 16:47
K-faktorn bör ju inte vara några problem att ha med om man nu har både vikten och längden att räkna på. Samma sak med reggränser och guld, silver & brons osv. Bara matte för att kolla dom ...

Sedan bör man kanske fundera på hur man ska presentera bilderna i tävlingen. Om man har tagit flera bilder dvs ett med måttband och ett där man håller i fisken så kan man ju presentera den bilden där man håller i firren.

CalleX
2007-11-05, 17:05
Ja, ett så dåligt koncept kan det ju knappast vara eftersom 90% av alla tävlingar idag fungerar så.

Och det beror på att det är BÄTTRE att mäta vikt eller pga att svenska sportfiskare (jag skriver "svenska" eftersom jag har HÖRT att det inte är lika gällande i andra länder) är väldigt fokuserade på just vikten? I det här fallet så är 100-klubben en förgångare i min mening och i likhet med de flesta C&R tävlingar på gädda så borde FS följa det tåget. Både för fiskenshälsa men även av rättviseskäl. Vil du inte att man säckar fisken länga för att man ska hämta vittnen - vad tror du händer om man vill få tag på en godkänd våg?

Sedan bör man kanske fundera på hur man ska presentera bilderna i tävlingen. Om man har tagit flera bilder dvs ett med måttband och ett där man håller i fisken så kan man ju presentera den bilden där man håller i firren.

Så att man lämnar in referensbilden "osynligt" eller?

Bergman
2007-11-05, 17:12
Och det beror på att det är BÄTTRE att mäta vikt eller pga att svenska sportfiskare (jag skriver "svenska" eftersom jag har HÖRT att det inte är lika gällande i andra länder) är väldigt fokuserade på just vikten? I det här fallet så är 100-klubben en förgångare i min mening och i likhet med de flesta C&R tävlingar på gädda så borde FS följa det tåget. Både för fiskenshälsa men även av rättviseskäl. Vil du inte att man säckar fisken länga för att man ska hämta vittnen - vad tror du händer om man vill få tag på en godkänd våg?

Så att man lämnar in referensbilden "osynligt" eller?

Tävlingsgränssnittet kommer byggas så att det hanterar både längd och vikt så vi har en liten stund till på oss att snacka om saken. :cheers:

Men vi får tänka på att nästan samtliga arter kommer vara med i tävlingen men iofs längd går ju att köra på samtliga arter såklart.

"Anmälningsblanketten" kommer att vara fotoalbumet för enkelhetens skull. Men om man lägger upp flera bilder på samma fisk så kan man ju relativt enkelt välja vilken man vill visa i tävlingen.

bj_orn
2007-11-05, 17:18

En digital våg från som är IGFA godkänd helst men en digitalvåg borde räcka.

Är ju bra, men svårt att få till

Något referensobjekt tycker jag vore en självklarhet

Vilken sjö eller vilken del av skärgården borde räcka

Land ?

Borde bara vara sverige om det handlar om gädda, gös abborre
Sen om det är havsfiske så borde norge få vara med eller rättare sagt skandinavien

Kommun ?

Behövs ej då man uppger sjö är det en mindre sjö som man vet har flera namn eller om det frågas efter det så ska man få uppge det. Men bara vid behov.

Jag föredrar vikt före längd, ett referensobjekt hjälper till rätt bra med att bedöma om vikten är rimlig eller ej. Sen ska ju bilden vara oredigerad. Minsta kravet är att korrekt exif information ska vara med i jpg filen och inte bara vara bortredigerad.

Rassie
2007-11-05, 17:18
vill ha vikt med, + en referensbild med ett referensobjekt ex: tändsticksask, snusdosa etc. tycker själv att fångtsplats inte skall vara något krav, men gärna landskap.

keldor
2007-11-05, 17:21
Om jag har förstått CalleX rätt, så är jag med på hans linje. En enkel mätning borde vara enklast och bäst för fisken.
En måttsticka är inte så kompliserad att tillverka. Borde dom flesta klara av. Hoppas jag.

Håll tävlingen så enkel som möjligt.

Mina fem cent.

Flodebanan
2007-11-05, 22:39
Det börjar låta spännande...
Idén med K-faktorn är suverän. Den fungerar faktiskt utmärkt.
Här kan man ju naturligtvis också fuska. En miniräknare sen är det bara att hitta på en passande vikt och längd....
Nä, kravet måste vara ett måttband längs med fisken. Det finns ju faktiskt att köpa var som helst. Sen om man tar med både vikt och längd spelar ju ingen roll..

Man kan ju ha andrapris för längsta fisk också... Även om den slås i vikt av flera fiskar..

Kfaktorn är verkligen ngt för "dummies", jag menar, det är ju inte så svårt för en med minsta uns rutin eller sökkunskaper på internet att kolla om vikt/längdförhållandena är sanna.

Dessutom kommer de vinnande fiskarna alla vara "extrema", det är ju oftast kondisen på fisken och inte längden som avgör om den är "stor".

Ang. Längd.

Längden är diffus, jag kan nästan lova att om 10st av er skulle mäta en gädda som var 100.5cm skulle det bli lika många svar på hur lång den fisken var. Mao omedvetet fusk, och inte kan man hoppa runt med ngn typ av mätplanka på över 100cm, har redan nog med prylar att bära på.

Ola
2007-11-05, 22:40
Kan man inte poängsätta olika arter efter ett index gentemot maxlängd t.ex.
Sen är det väl bara att bidra med längden på fisken och samla poäng.
Sen så kanske man ska ha en minimilängd för att gälla som anmälan.

Och tycker man att fel person vunnit när året är slut så är det bara att justera indexet för den arten som gjort att resultaten blir snevridna och efter några år så borde det fungare hyffsat.

Men viktigt är att det enda som någorlunda går att styrka är längden med ett referensföremål.

En kul kortare tävling vore kanske att på fredagen lägga upp referensföremålet på FS och låta anmälningen gå ut på söndagen, med samma upplägg som meterligan t.ex.

Flodebanan
2007-11-05, 22:41
En digital våg från som är IGFA godkänd helst men en digitalvåg borde räcka.

Ja, den måste vara IGFAgodkänd, en sådan våg väger aldrig fel. Speciellt de digitala, dom har ju en egenhet att funka suveränt i alla typer av förhållanden.

Vilken jävla skitvåg som helst som kaliberas mot en krönt våg tordes funka bättre än en "godkänd" massproducerad våg.

Rassie
2007-11-05, 22:48
Vikt måste vara med! för längden på en karp eller sutare säger nästan ingenting om själva vikten på firren! samma sak gäller tex id...

Flodström
2007-11-05, 22:52
Ang. geografiska områden/länder: är det någon skillnad mellan Sverige, Norge, Danmark och Finland som deltagare eller är det snack om en renodlad Svensk tävling? FS har många skandinaviske medlemmar (jag själv inräknad)

Om man ser på arter har väll bara Norge en fördel när det gäller marina arter och storlekar, annars är det relativt den samma möjligheten i alla länder oavsett art (=sötvattensarter) som jag ser det. Finland har lite att ställa upp med av marina arter. Hur avgör ni vilka länder som får delta? Avgörs det för varje specifik art, fångstplats, eller? :mices_bla

mvh

Sir Fish-a-lot
2007-11-05, 22:57
Jag har skrivit det innan (vet ej om det var FS) i vissa länder har man officiellt viktrekord och officiellt längdrekord.

Flodes tankegång att man skonar lekfisk (som fiskas för viktens skull) faller ju in där också.

Exakt längd är dock svårt att fastställa... fast det är ju vikten också.

Ola
2007-11-05, 22:59
Ang. geografiska områden/länder: är det någon skillnad mellan Sverige, Norge, Danmark och Finland som deltagare eller är det snack om en renodlad Svensk tävling? FS har många skandinaviske medlemmar (jag själv inräknad)

Om man ser på arter har väll bara Norge en fördel när det gäller marina arter och storlekar, annars är det relativt den samma möjligheten i alla länder oavsett art (=sötvattensarter) som jag ser det. Finland har lite att ställa upp med av marina arter. Hur avgör ni vilka länder som får delta? Avgörs det för varje specifik art, fångstplats, eller? :mices_bla

mvh

Självklart borde det vara en internationell tävling och med flera arter borde det jämna ut sig någorlunda.

Alessandro
2007-11-05, 23:09
Längd känns bättre, om man C&R så blir det ett par moment mindre och fisken har större chans att överleva.

Bergman
2007-11-05, 23:29
Kanonbra att ni diskuterar vidare ! Det känns väldigt bra att läsa allas olika åsikter när vi senare ska spika reglerna för "Kodnamn Ligan". :D

CalleX
2007-11-05, 23:34
Vikt måste vara med! för längden på en karp eller sutare säger nästan ingenting om själva vikten på firren! samma sak gäller tex id...

Hehe - varför hänger du upp dig på vikten? Om längden ska vara måttstocken så blandar man inte in vikten alls. Vad säger att en väldigt fet fisk är mer värd än en väldigt lång firre? Det är väl samma sak med alla arter?

Alessandro
2007-11-05, 23:45
10-kamp vore väl kul, man plussar längden på 10 arter?

Flodebanan
2007-11-06, 10:48
Hehe - varför hänger du upp dig på vikten? Om längden ska vara måttstocken så blandar man inte in vikten alls. Vad säger att en väldigt fet fisk är mer värd än en väldigt lång firre? Det är väl samma sak med alla arter?

För att det finns färra långa OCH välkonditionerade firrar, desto mindre det finns, desto värdefullare blir dom.

Flodebanan
2007-11-06, 10:50

Då kan man ju likagärna utelämna fiskar under 60cm också eftersom dom endå kommer bli meningslösa.

dillinja
2007-11-06, 10:55
Då kan man ju likagärna utelämna fiskar under 60cm också eftersom dom endå kommer bli meningslösa.

Beror väl på vilka arter man väljer att ha med i 10-kampen, en tiokamp med vitfiskar borde väl fungera?

Bergman
2007-11-06, 10:58
Det kommer bli lite liknande en 10-kamp, där arterna kommer jämföras med varandra för att sedan summeras ihop i en totallista.

keldor
2007-11-06, 16:37

Skulle funka väldigt bra men vissa arter kan bli viktigare än andra, tex en gädda kommer då att bli viktigare än en mört.

Men det är enkelt att komma runt, det är bara att göra ett poäng system där man lägger in en idial längd för varje art.
Sen har man ett % skala uppåt och neråt med stigande och fallande poäng.

Då blir din mört på 38cm lika viktig som din gädda på 100cm.

Om nu någon förstår hur jag menar.

:cheers:

tintin_jkpg
2007-11-06, 16:53
Abborre. Gädda, Gös, Sutare och Braxen borde räcka, blir bara 5-kamp men man kan ju inte få allt =)

Medellängd att utgå ifrån känns inte riktigt rätt tycker jag men det kanske kan finnas någon skala att jobba på så det blir bra.

Vad det borde handla om är ju fiskar av större modell, där 'stora' fiskar av minsta arten överstiger 50cm. Och fisk som går att få i många insjöar så inte vissa delar av landet ligger bättre till än andra.

Flodebanan
2007-11-06, 17:06
Medellängd att utgå ifrån känns inte riktigt rätt tycker jag men det kanske kan finnas någon skala att jobba på så det blir bra.

Funkar väl suveränt i PaterNosterCUP, eller vad den stora saltvattenstävlingen nu heter. Nog svårt att hitta ett bättre koncept för att jämnföra arter m.h.a poäng.

Bergman
2007-11-06, 18:08
Hej Anders
Kanske du kan hitta några bra tips på den här sidan av Steen Ulnits:
http://www.ulnits.dk/biologi/frame221.htm

K-faktorn (fiskens konditionsfaktor)kan bl.a. användas till att kontrollera om en fisk verkligen har realistiska längd och vikt-relationer.
Om man checkar fiskens K-faktor mot dom uppgivna data på längd och vikt får man också data på om fisken är en sk. "vrakfisk" (utlekt fisk) eller en fisk som är lekvandrare eller "ätande fisk". Således kan man exempelvis sålla bort fisk från tävlingen som är vrakfisk och motverka att fiskare anmäler ("slår ihjäl") fisk i den konditionen. Som exempel på lax: fisk under K-fatorn 0,6, 0,7 eller 0,8 kan inte delta i tävlingen.

På sidan finns också längd/vikt förhållande på lax, öring och gädda.

K-faktorn räknas ut så här: K= (100 x fiskens vikt i gram) / (längd i cm)3

OBS: (längd i cm)3, betyder fiskens längd i 3 potens, (längden i "kubik") :ordning:

Mvh :fiska2:

Vet inte om man ska sålla bort fisk med för låg K-faktor men den kan ju vara kul att visa samt att den kan vara bra att ha om man nu ska kunna sålla bort "fuskfiskar". Har man bara ett refernsobjekt med på bilderna så blir det ganska svårt att fuska om man har andra liknande fiskar och K-faktorn att gå på.

Jag lägger till det i "Kodnamn Ligan" iallafall. Kanske ska passa på att lägga till regg-gränserna samt guld/silver/brons-gränserna också. :)

Vill ni även ha K-faktorn och det andra i fotoalbumet ?

Flodebanan
2007-11-06, 19:09
c&r endast? tycker jag är solklart, eftersom det är stora fiskar som kommer tävla, och är så trött på att fiskar skall behöva dödas för att släpas hem till vittne vid vägning. Tydligt måttband samt ref objekt är solkart. kända ref objekt som mobil eller mynt osv

c&r på vissa matfiskar är kanske dumt, om det är en torsk på 100 m djup, men liksom på gäddor eller andra kanske

Så typ Lax eller Röding som går direkt hem till matbordet kan inte vara med?

_Baste_
2007-11-06, 20:28
Någon/några skrev att bara folk från Sverige kunde vara med, för att det var så stora skillnader mellan länderna att det skulle bli fuskigt/orättvist. Men samma sak är det ju inom Sverige? Jag menar, hur stor chans har norrlänningen att fånga en karp? Hur stor chans har skåningen att fånga en fin harr? Olika fiskar i olika delar av landet liksom. Som någon skrev innan skulle man då jämna ut det hela genom att ha sådär procent av längd/vikt. Så att en harr fortfarande kan tävla mot tex en karp. Sedan känns det ändå orättvist med tävlingen, eftersom det enligt mig(vad jag TROR) är bättre abborre/gädd-fiske längre söderut. Men det är ju sånt man får ta. Alla kan ju inte tvingas ´fiska i samma sjö med samma beten och så bara för att allt ska vara rättvist. I slutändan jämnar nog allt ut sig. Så om jag skulle ha kört skulle jag ha satt poängsystem. Exempel:
en abborre på 50 cm är ju stor, så då skulle man kanske få tio poäng för den, medans en gädda kanske ska vara 100 för att räknas som någorlunda stor. en 100 cm gädda kanske skulle ge 7 poäng då. Men då måste man ha satt upp längd/viktmåtten innan tävling, så att man bestämmer att på abborre är minsta vikten för anmälning 1,4 kilo tex. och sedan får man ett visst antal poäng för varje gram eller nåt. Samma sak på gädda fast man får anpassa poängen efter att en gädda är större. Om man ska väga eller mäta dem har jag ingen aning om vad jag tycker :oj: ojdå, blev ett ganska långt inlägg :santa: