handdator

Visa fullständig version : Spö till gösjiggning

Danne Johansson
2008-01-10, 12:28
Tänkte införskaffa mig ett nytt jiggspö till våren.

Spöt skall användas till gösjiggning, och jag tycker att mitt nuvarande spö är för klent när man kommer upp i fiskar på 5+

Skulle vilja ha ett spö med följande specifikationer:

8-9 fot
kastvikt upp till ca 30 g
Toppaktion med bra ryggrad och känslig topp.
prisklass max 1500 :-

Nå´n som vet något som skulle kunna passa:

Jag kör uteslutande med relaxjiggar 4-6" med 10-20g skallar.

Tack på förhand för alla bra svar...:appl:

/Danne

dillinja
2008-01-10, 13:15
Skulle rekommendera ett Team Dragon Pro Selection, grymt trevligt spö att jigga med och uppfyller de krav du har.

Esox-Lucius68
2008-01-10, 13:37
Berkley Signa pike 8.6 fot haspel är egentligen framtagen för gäddfiske med kastvikterna på upp till 60 gram.
Men spöt har bra ryggrad men med en topp som ger tydliga huggsignaler från gösen.
Jag fiskar dock efter gös med 15-18 cm jiggar med 14-28 grams jigghuvuden.
Pris strax under 1500:-

Danne Johansson
2008-01-10, 14:07
Ett signa känns lite overkill för mitt fiske, även om spöt är grymt skönt (har ett multi till gäddfisket).

Team Dragon spöt skall kollas upp, Är det från nya serien eller? Har för mig att det skall komma elelr har kommit en ny serie från Dragon.

Har för mig att jag kollat på dessa spön tidigare men inte hittat nå´t som varit färr förhållande mellan längd och kastvikt.

Mer förslag?

Brunte
2008-01-10, 14:16

Spöt skall användas till gösjiggning, och jag tycker att mitt nuvarande spö är för klent när man kommer upp i fiskar på 5+

8-9 fot

/Danne

Jag spionerar lite på din tråd. Är ute efter något liknande för att kunna kroka de där elaka huggen som släpper efter 1 sek...:cool1:

Danne Johansson
2008-01-10, 14:27
Jag spionerar lite på din tråd. Är ute efter något liknande för att kunna kroka de där elaka huggen som släpper efter 1 sek...:cool1:

Precis! Det behövs lite ryggrad för att få fast elakingarna.

DavidL
2008-01-10, 14:51
Team Dragon spöt är jättefint! Pro logic Jig n' spin -42g är snäppet mjukare. Och Savagear Boner är snäppet kraftigare. Något av dom tre borde ligga helt rätt, beroende på vad man gillar?

Danne Johansson
2008-01-10, 15:03
Team Dragon spöt är jättefint! Pro logic Jig n' spin -42g är snäppet mjukare. Och Savagear Boner är snäppet kraftigare. Något av dom tre borde ligga helt rätt, beroende på vad man gillar?

Du tror inte att -42 g känns för kraftigt då jag främst jiggar med skallar run 15-20g.

Nå´n som vet någon webbutik som säljer Team Dragon?

/D

JohanP
2008-01-10, 15:03
Jag kör med Pro Logic Jig n Spin -40. Det är ett riktigt skönt spö tycker jag iaf. Nu har jag ju inte fått nått större än nån gädda runt 5 kilo på den men ett bra spö helt klart.

Mvh
Johan P

Danne Johansson
2008-01-10, 15:07
Jag kör med Pro Logic Jig n Spin -40. Det är ett riktigt skönt spö tycker jag iaf. Nu har jag ju inte fått nått större än nån gädda runt 5 kilo på den men ett bra spö helt klart.

Mvh
Johan P

Har du det enbart som jigg-spö eller använder du det till annat fiske också?

Vill ha ett spö som är utvecklat enbart för jigg.

JohanP
2008-01-10, 15:15
Har använt det till vanligt jiggfiske och till vertical jigging. Trivs bra med det. Känns lätt i handen och tycker man känner av små pillen genom klingan.

Spy
2008-01-10, 17:17

Precis! Det behövs lite ryggrad för att få fast elakingarna.

Underskatta inte riggningen av jiggen, men såklart har spöt betydelse.

Hade själv ett Dragon Millenium Power Jig 7-25gr tills några spöringar lossnade.
(efter 100-tals gäddor och ett antal gösar så ta inte så allvarligt på att det gick sönder, även om jag hört lite skit om kvalitén på Dragon)
När det pajade så köpte jag istället BFT Walker Jig 20-70 och det fungerar utmärkt till Gös och är grymt till Gädda.
En sak som inte är så bra med Dragon-spöna är att glasfibertoppen är väldigt mjuk.
Den är såklart känslig och registrerar "allt", men samtidigt kan man inte styra jiggens rörelser lika bra som en styvare topp. Vet inte om toppen är styvare på Pro Selection 18-48gr....
Nu är Power Jig-spöt lagat, så jag tar med mig båda om jag kör riktat Gösfiske.

Beroende på vad Gösen vill ha den dagen så skiftar jag spö:
- BFT när jag vill rycka och locka mycket.
- Dragon med känseltoppen när jag bara vevar några tag och låter jiggen falla, då registrerar toppen ALLT.

Sen gillar jag det betydligt tunnare handtaget på BFT- och ProLogic-spöna.
Dragon's kork känns riktigt fet när man byter emellan....

Brunte
2008-01-10, 17:24
Underskatta inte riggningen av jiggen, men såklart har spöt betydelse.

Hade själv ett Dragon Millenium Power Jig 7-25gr tills några spöringar lossnade.
(efter 100-tals gäddor och ett antal gösar så ta inte så allvarligt på att det gick sönder, även om jag hört lite skit om kvalitén på Dragon)
När det pajade så köpte jag istället BFT Walker Jig 20-70 och det fungerar utmärkt till Gös och är grymt till Gädda.
En sak som inte är så bra med Dragon-spöna är att glasfibertoppen är väldigt mjuk.
Den är såklart känslig och registrerar "allt", men samtidigt kan man inte styra jiggens rörelser lika bra som en styvare topp. Vet inte om toppen är styvare på Pro Selection 18-48gr....
Nu är Power Jig-spöt lagat, så jag tar med mig båda om jag kör riktat Gösfiske.

Beroende på vad Gösen vill ha den dagen så skiftar jag spö:
- BFT när jag vill rycka och locka mycket.
- Dragon med känseltoppen när jag bara vevar några tag och låter jiggen falla, då registrerar toppen ALLT.

Sen gillar jag det betydligt tunnare handtaget på BFT- och ProLogic-spöna.
Dragon's kork känns riktigt fet när man byter emellan....

Då låter det som om jag ska ha ett Dragon, verkar passa min teknik bäst...

dillinja
2008-01-10, 18:46
Mitt Dragonspö har inte mjuk topp i glasfiber, kastvikt 7 -21g men det är iofs ett Team Dragon spö.

Tervo
2008-01-10, 23:19
Finns bara ett spö för jigging efter gös.

Prologic Savage Gear Bushwacker 10-30!!!

Dock så är den 7 fot och inte 8. Men det gör bara att du registrerar dom små stötarna ännu lättare.

Sån otrolig känsla i spöet och inte är det så dyrt heller.

Danne Johansson
2008-01-11, 09:49
Hm! Inte blir man mycket klokare av detta.... :-)

En FÖR mjuk topp tror jag inte passar mitt fiske. Dock vill man ju registrera minsta pill..... en svår balansgång. Självklart vill jag att toppen skall vara mjuk, men inte för mjuk.....

Nå´n som har lite mer erfarenhet av Pro logic Jig n' spin spöna. Finns väl 2 modeller om jag minns rätt.

/Danne

Danne Johansson
2008-01-11, 09:52
Underskatta inte riggningen av jiggen, men såklart har spöt betydelse.....

Självklart har riggningen betydelse för krokningen, det jag menade var att jag vill ha ett spö som svarar bra vid mothugg och inte svampar.

Ett spö med bra ryggrad är alltså ett krav.

/D

Spy
2008-01-14, 11:24
Hm! Inte blir man mycket klokare av detta.... :-)

En FÖR mjuk topp tror jag inte passar mitt fiske. Dock vill man ju registrera minsta pill..... en svår balansgång. Självklart vill jag att toppen skall vara mjuk, men inte för mjuk.....

Nå´n som har lite mer erfarenhet av Pro logic Jig n' spin spöna. Finns väl 2 modeller om jag minns rätt.

/Danne

Nej, det är nog så att inget spö klarar allt.... :(
Prologic 7-25gr kan du glömma om du vill ha ryggrad för rejäla mothugg, det är riktigt UL tycker jag.
Ej testat det grövre (typ 18-48gr)....

gösen66
2008-01-15, 15:28
Vad tror ni om shimanos speedmaster spö till detta fiske????finns olika längder och betesviksklasser.

www >Storfiskaren
2008-01-15, 16:27
UltraLight rekommenderas varmt .. massa kul!

Danne Johansson
2008-01-23, 16:26
Inga mer förslag?

Old Firehand
2008-01-23, 16:59

8-9 fot

/Danne

Hej Danne; Jag jiggar inte gärna med klumpiga och tunga 8-9 fots spön utan använder helst lätta och smidiga 6-7 fots haspelspön. De ger bättre kontakt med fisken och krokar bättre och snabbare än långa spinnpåkar. När jag jiggar gös i Mälaren och Östersjön använder jag helst Shakespeares 6´ (180 cm) Ugly Stik Lite Pro LPSP1160. Spöt är trippelbyggt enligt Shakespeares patenterade Howaldprocess och har 7 års fabriksgaranti, en enorm ryggrad för att kroka grov fisk och är egentligen avsett för 5 - 15 grams jiggar, men klarar utan vidare betesvikter på 30 gram. Riktpriset är SEK 870:- och specialpriset är SEK 610:-. Spöt kan du bese om du går in på www.trumman.com och klickar vidare på Shakespeare.
Go for the Big Walleyes!
Old Firehand

Danne Johansson
2008-01-24, 15:07
Hej Danne; Jag jiggar inte gärna med klumpiga och tunga 8-9 fots spön utan använder helst lätta och smidiga 6-7 fots haspelspön. De ger bättre kontakt med fisken och krokar bättre och snabbare än långa spinnpåkar. När jag jiggar gös i Mälaren och Östersjön använder jag helst Shakespeares 6´ (180 cm) Ugly Stik Lite Pro LPSP1160. Spöt är trippelbyggt enligt Shakespeares patenterade Howaldprocess och har 7 års fabriksgaranti, en enorm ryggrad för att kroka grov fisk och är egentligen avsett för 5 - 15 grams jiggar, men klarar utan vidare betesvikter på 30 gram. Riktpriset är SEK 870:- och specialpriset är SEK 610:-. Spöt kan du bese om du går in på www.trumman.com och klickar vidare på Shakespeare.
Go for the Big Walleyes!
Old Firehand

Låter helt klart intressant. Dock så har jag svårt att vänja mig vid spön kortare än 8 fot, vet inte vad det är för fel på mig.... :-)

Gillar oxå de lite längre kastlängderna som man får av ett längre spö.

Finns detta spö, eller motvarande, även att få i 8 fot?

/Danne

Old Firehand
2008-01-24, 15:48
Låter helt klart intressant. Dock så har jag svårt att vänja mig vid spön kortare än 8 fot, vet inte vad det är för fel på mig.... :-)

Gillar oxå de lite längre kastlängderna som man får av ett längre spö.

Finns detta spö, eller motvarande, även att få i 8 fot?

/Danne

Danne; Vid flugfiske i nordnorska älvar som Alta, Gaula och Namsen använder jag helst mina infiskade 15 fots Sagespön. Vid gäddspinn med tunga wobbler i Östersjöns skärgårdar och större insjöar är 11 och 12 fots Pike Furusund och Mörrum, byggda på Sportex Carbon Kevlarklingor, mina favoriter. Vid jerbaitfiske föredrar 5´8" till 6´ Lamiglas och Shakespeare Ugly Stik jerkspön. Vid jigfiske favoriserar jag 6-7 fots lätta, ganska styva jigspön. Jag har fiskat med längre jigspön, men de är (tycker jag) alldeles för klumpiga, svajiga och långa för att passa mig vid mitt jigfiske. Jag föredrar extrem direktkontakt med jiggen under hela inspinningen framför bättre kastlängder. Det mesta jag skriver är en smaksak och inga axiom. Du får testa dig fram tills du hittar de utrustningar du tycker passar dig bäst för olika typer av fisken och fiskar.
Go for the Big Ones!
Old Firehand

Danne Johansson
2008-02-07, 10:40
Tar gärna emot lite mer info och synpunkter på Pro logic Jig n' spin -40g

Har svårt att bestämma mig....... tar gärna emot fler förslag och synpunkter!

/Danne

elanen
2008-02-07, 15:25
Vart för frälst på Dragon spöet med röd glasfibertopp. Men sen pajade toppöglan. Gick sen tillbaks till mina Shimano Beastmasterspön. Och hade sen att mycket skönare fiske igen.
Dragonspöna har väl inte högsta kvalite på sina spön.
Finns ju andra märken här som nämns som är bra.

Uttern_
2008-02-07, 15:36
Funderar bara på vad du ska använda jigspöet till . Uppfattade det som du ville ha det till vertikaljiggning. Då är just kastläng av underordnad betydelse eller hur.

Gör det ditt val av ett kortare spö lättare? Jag tror nämligen att Old Firehand, som vanligt, har kommit med ett väldigt klokt inlägg.

Jag går nog på hans linje när jag skaffar mig ett vertikal-jiggspö.

mvh

Uttern_

Danne Johansson
2008-02-07, 16:12
Funderar bara på vad du ska använda jigspöet till . Uppfattade det som du ville ha det till vertikaljiggning. Då är just kastläng av underordnad betydelse eller hur.

Gör det ditt val av ett kortare spö lättare? Jag tror nämligen att Old Firehand, som vanligt, har kommit med ett väldigt klokt inlägg.

Jag går nog på hans linje när jag skaffar mig ett vertikal-jiggspö.

mvh

Uttern_

Är absolut INTE ute efter ett vertical jigg spö..... trolling är inte tillåtet där jag fiskar... ;)

Vill ha ett spö kring 8 fot med bra ryggrad och känslig topp som skall användas ihop med jiggar typ relax 4´´ och 5´´

Mvh Danne

Uttern_
2008-02-07, 16:25
Är absolut INTE ute efter ett vertical jigg spö..... trolling är inte tillåtet där jag fiskar... ;)

Mvh Danne

ahhhggg!!!!

felkoppling i min hjärna... Mina ursäkter framföres med blossande kinder!

Jag gjorde blundern att sätta likhetstecken mellan gösjiggning och vertikaljiggning.

Uttern_

Danne Johansson
2008-02-07, 17:08
ahhhggg!!!!

felkoppling i min hjärna... Mina ursäkter framföres med blossande kinder!

Jag gjorde blundern att sätta likhetstecken mellan gösjiggning och vertikaljiggning.

Uttern_

Idag är ju verticaljigging en så´n fluga att man kan tro att det inte går att fiska på något annat sätt. Sedan att gubbarna som pimplat gös från drivande båt har sysslat med det i årtionden är helt glömt.... nej nya rullar, spön och jiggar måste man ha..... men tur är väl det, vad skulle vi annars köpa för nya grejor... :-)

/D

Denzar
2008-02-07, 18:30
Finns bara ett spö för jigging efter gös.

Prologic Savage Gear Bushwacker 10-30!!!

Dock så är den 7 fot och inte 8. Men det gör bara att du registrerar dom små stötarna ännu lättare.

Sån otrolig känsla i spöet och inte är det så dyrt heller.

Kan bara hålla med!

Irie
2008-02-10, 04:04

8-9 fot

/Danne

Ett bra spö till gösjiggning:

Jaxon Solaris, 5-25g eller 5-30g och 2.70m (båda kostar ca 450-500kr/st)

har jiggfiskat efter gös ett par år nu och det har blivit ett par spön. Detta spö är det bästa jag provat,bra balans mellan ryggrad och kännsla i spöet...perfekt till jiggarna som du tänker köra med, själv kör jag med bland annat 3-4" kopyto mm.

Mitt tips blir att du känner på spöet i din lokala fiskeaffär (köpte min på berras sportfiske, Västerås), känn dig också fram bland alla andra tips du har fått.

ett annat tips är att INTE lägga ut 1500kr på ett spö till gösjiggning, du ska ska hålla dig under 1000kr, helts en bit under 1000kr. Finns bra spö runt 500-700kr, prova dig fram.

Henrik S
2008-02-10, 09:58
Kolla och känn på Shimano Speedmaster 8ft - 40gr. Otroligt rappt och spänstigt med superkontakt med betet. Även nya Berkley Skeletor 8 - 40gr är fantastiskt. Bland Team Dragonspöna så finns det ett gäng trevliga modeller och där får du känna dig fram tillö vad du tycker passar. Jag rekommenderar att du INTE köper ett för mjukt spö till gösjiggningen.

Mad Dane
2008-02-10, 10:00
Tycker ni skal kolla upp det nya Fox Luc Coppens Signature Pro Series. Finns i båda 9 & 10 fot och är i särklass det grymmesta Gös spö vi någonsin har haft i butiken.

Luc Coppens är Göskungen i Europa och hans spön är "State off the Art"

Priset är runt 1300-1400 kr tror jag :elgura:

Old Firehand
2008-02-10, 10:48
Inga mer förslag?

Hej igen Danne; Shakespeare är USA´s största spötillverkare och det är Ugly Stik-spöna som även gjort namnet känt och berömt över hela världen. Gå in på deras hemsida http://www.shakespeare-fishing.com och leta. Här hittar du troligen ett flertal spön som passar dig vid jigfiske efter gös och spinnfiske efter gädda. Själv använder jag Shakespeares Ugly Stik Tiger vid trolling efter lax och öring samt många andra Ugly Stik-modeller vid gädd- och gösfiske.
Go for the Big Ones!
Old Firehand

prylis
2008-02-10, 10:50

8-9 fot

/Danne

Du ska ha ett Team Dragon Pro Selection 8´4´´ Kastvikt 18-42g.
Du blir inte besviken!

Nyken
2008-02-10, 12:37
Till jiggfiske efter gös har jag använt berkley spön sista 8 åren, Tycker dom är kanon,
Nu kör jag Berkley serie one som favorit,

Old Firehand
2008-02-10, 14:29
Till jiggfiske efter gös har jag använt berkley spön sista 8 åren, Tycker dom är kanon,
Nu kör jag Berkley serie one som favorit,

Hej Nyfiken; Jag gillar också Berkleys spön och har sedan massor av år tillbaka Berkley Phazer och Berkley Lightning från 8 fot till 11 fot. Visst är 8 fots-spöna sköna och lätta vid jigfiske och de är enligt tillverkaren klassade 12-40 gram. Själv tycker jag (personlig smak) att 7-20 gram verkar mera lagom. Både Phazer och Lightning är helt underbara att kasta och drilla fisk med. Nackdelen med dem för mig är att många av mina Berkley och Lightning spön har fått små sprickor i honholkarna....kanske ett fenomen som uppstår efter 20 års intensivt fiske. Jag har lindat och lackat om honholkarna några gånger. Att fiska lax i Norges älvar som Gaula, Namsen och Orkla med 10´och 11 fots Berkley spön enligt ovan och Daiwas SS2600 Whisker Tournament haspelrullar med Bomber 15A och ledade Bomber 15J som beten att locka laxen med är för mig det närmaste paradiset jag kan komma.
Go for the Big Ones!
Old Firehand

Ps. Med anledning av Henrik Sandahls påpekande vill jag göra följande tillägg: Ovan angivna 8 fots Berkley Phazer och Berkley Lightning är inköpta hos FIG Fiskredskapsindustri AB, Gnosjö 1989. Berkley Lightning LRE30-8´ väger 140 gram och är klassat för 12-40 grams betesvikt enligt FIG-Nytt 89 och enligt angiven text på spöt.
Berkley Phazer PGE30-8´ väger 125 gram och är också klassat för 12-40 grams betesvikt enligt tillverkaren och angiven spötext. Dock är Phazer-spöt något vekare och har längre, mer parabolisk aktion än Lightning-spöt. Ds.

Henrik S
2008-02-10, 16:49
Som sagt kolla på Berkley Series one 8ft -40gr och känn på det så får du en egen uppfattning om betesviktrekommendation. Dessutom har series one en förstärkt honholk som inte lär ge med sig i första taget. Vore trevligt om peroner som ger råd först har sett spön de prstar om på riktigt och känt på dem. Innan 2008 så har series One spöna varit klassade -24gr och i år så finns det både 8ft6 - 24g och 8ft - 40g....

Old Firehand
2008-02-10, 17:36
Som sagt kolla på Berkley Series one 8ft -40gr och känn på det så får du en egen uppfattning om betesviktrekommendation. Dessutom har series one en förstärkt honholk som inte lär ge med sig i första taget. Vore trevligt om peroner som ger råd först har sett spön de prstar om på riktigt och känt på dem. Innan 2008 så har series One spöna varit klassade -24gr och i år så finns det både 8ft6 - 24g och 8ft - 40g....

Hej Henrik Sandahl; Jag förtydligade (efter ditt påpekande) mitt tidigare inlägg om 8´ spöna Berkley Phazer och Berkley Lightning som ett PS ovan. Att på Berkleyspöna förse honholkarna med förstärkningsringar av metall, i stil med ringarna hos vanliga rökpipor, diskuterade jag redan i början av 1990-talet med Hans och Leif Johansson, FIG´s ägare. Det är positivt att gamla, fina, klassiska Berkleyspön kan bli ännu bättre!
One day spent fishing adds another day to your life!
Old Firehand

Danne Johansson
2008-02-11, 13:07
Kolla och känn på Shimano Speedmaster 8ft - 40gr. Otroligt rappt och spänstigt med superkontakt med betet. Även nya Berkley Skeletor 8 - 40gr är fantastiskt. Bland Team Dragonspöna så finns det ett gäng trevliga modeller och där får du känna dig fram tillö vad du tycker passar. Jag rekommenderar att du INTE köper ett för mjukt spö till gösjiggningen.

Tack för alla svar!

Jag har kännt på en hel del spön från berkley (series one, skeletor mfl) men inte riktigt hitta nå´t som kännts helt perfekt.

Shimano spöt ska jag försöka få känn på, låter intressant.

Som det ser ut nu så ska jag försöka prova ett eller ett par team dragon spön samt även Savagear´s jig n spin i skarpt läge (vid vattnet alltså... :-) )

Det som jag oftast inte gillar med de spön jag hittils kännt på är att ryggraden i spöt. De flesta är för veka och de som har lite ryggrad har en tendens att tappa känsla och kontakt med bete och fisk.

Men återigen tack för alla givande svar..... fortsätt gärna fylla på i tråden då jag tror att det är fler som vill ta del av era erfarenheter.

Mvh Danne

Irie
2008-02-11, 16:00
Tack för alla svar!

Jag har kännt på en hel del spön från berkley (series one, skeletor mfl) men inte riktigt hitta nå´t som kännts helt perfekt.

Shimano spöt ska jag försöka få känn på, låter intressant.

Som det ser ut nu så ska jag försöka prova ett eller ett par team dragon spön samt även Savagear´s jig n spin i skarpt läge (vid vattnet alltså... :-) )

Det som jag oftast inte gillar med de spön jag hittils kännt på är att ryggraden i spöt. De flesta är för veka och de som har lite ryggrad har en tendens att tappa känsla och kontakt med bete och fisk.

Men återigen tack för alla givande svar..... fortsätt gärna fylla på i tråden då jag tror att det är fler som vill ta del av era erfarenheter.

Mvh Danne

skriv gärna vilken det tillslut blev. Prova gärna på Jaxon Solaris spöna, om du har chansen.

Danne Johansson
2008-02-11, 16:14
Japp! jag återkommer med rapport, tyvärr blir det nog inte av förrän tidigast i mars.

Jaxon spöna tror jag inte att jag kan få möjlighet att prova då, men jag ska ha det i minnet och kolla in dom om chansen dyker upp.

Mvh Danne

Johanl12
2008-02-17, 16:58
Danne!!! Vart får du tag i spöna att prova, skeppa eller?? Hör med Marcus eller Stefan där nere dom har stenkoll.....är oxå ute efter ett jiggspö.....men har ingen aning om vilket jag ska köpa.......Finns väl bara skeppa i närheten där det går att köpa fiskegrejor???

Danne Johansson
2008-02-19, 11:09
Spöna lånar jag ihop av vänner, bekanta och genom kontakter. 2 spön har jag även köpt (1 nytt och 1 begagnat), säljer iväg det som jag inte vill ha sedan.

Skeppa eller Korken (Norrköpings Sportfiske) är det som erbjuds, och båda kan ta hem spön åt dig, men då måste du veta vilket du vill ha. Tror inte att dom är så pigga på att ta hem ett antal spön som du sedan kan få provfiska utan att köpa.

Mvh Danne

Tcob
2008-02-25, 16:58
Jag har ett dragon mystery med glasfiber topp. Hojta till så får du testa det.

mascot
2008-07-26, 23:17
Kör själv ett Berkley Series One Skeletor upp till 35 gram. Det är hyperkänsligt och har fin toppaktion. 1-delat och 6 fot långt. Kör mest vertikaljigg i och för sig

Hur är BFT Walker Vertical upp till 28 gram? Funderar på att skaffa en renodlad vertikalutrustning med en lpgprofilare och skippa haspeln.

Off topic: Jagar ett jiggspö att matcha min Shimano symetre 750fi haspelrulle till abborrejiggning, poppers och spooks. Upp till 20-25 gram, ganska styvt med fin toppaktion. Push Up rekommenderade mig Team Dragon men de är för långa... vill ha max 7 fot och helst nedåt 6 blankt, gärna 2-delat.