Visa fullständig version : sutare. vad för fel?
har lagt 4 sutarpass i sjöar däj jag vet att det finns sutare.
första gången såg jag inte minsta rörelse/bubbla. mäskade med majs och metade med majs.
andra gången såg jag några bubblor men ingen ville nappa. mask, majs som bete. majs som mäsk
tredje gången var det inte ett liv. körde även då majs som både bete och mäsk
sen var jag ut igår eftermiddag ca 16.00 till 24.00 då tog vi upp spöna för att sova. inte ett napp. ingenting.
sen gick vi upp kl 4 för att fortsätta. då såg vi strömvirvlar i vattenytan och lite bubblor. men inget napp. hade majs, mask, blodpudding som bete och darts mäsk med majs, blodpudding i.
vad gör jag för fel? samtliga ställen jag har fiskat på har varit runt 1 meter djupt och dybotten med näckrosbälten.
vad gör jag för fel? :ledsen: :ledsen: :ledsen:
Crubbster
2003-08-16, 16:01
testa lite andra partikel beten som mask, och räka, och kanske tillochmed boiles !!!
DanneStock
2003-08-16, 17:03
Sutarfiske kan vara otroligt lätt eller otroligt svårt. Ibland förstår man bara inte vad man gör för fel, finns så många faktorer som spelar roll. Men det är väl det som är det roliga med fiske, fortsätt att köra på bara.
Crubbster
2003-08-16, 17:05
använd lite mäsk också typ sutarkung, perfekt för svårflörtade små grönisar (sutarna asso) !!!
mäska en längre tid med majs, ca 1 till 2 veckor med 3-4 burkar varannan eller varje dag..kan ta tid innan sutarna börjar fatta att dem ska eller kan äta majs..
sen borde du inte ta upp spöna mellan 24-4 för det brukar vara bästa tiden för sutare iaf tidigare på sommaren..
låter som att du är kass... nog felet!
testa mask istället så kanske de kommer upp en
har nprovat mask, majs och blodpudding. har även köpt sutarmäsk från darts. inget har fungerat för mig.
det är inte bara att åka ut och hämta en sutare!man brukar få jobba lite på det...som sagt en förmäskning är nästan ett måste sen kan du så gott som glömma att mäska med vanligt mäsk för det drar bara dit en massa småfisk!mäska med majs,kokt hampa minst 3-4 dagar sen kan det vara ide att prova..har gjort lika själv i ett vatten den här veckan och var ut igår och drog 2st 1875,2175 men det tar som sagt några dagar om det inte fiskas mycket i sjön med majs och dylikt..
är nog inte många som fiskar sutare i sjön. och den ligger typ 2-3 mil hemifrån så någon mäskkampanj blir det inte eftersom jag inte har bil.
då blir det nog svårare att ta en sutare oxå...är nästan ett måste med förmäskning om det inte är ett himla bra sutar vatten..du får ju lite motion annars om du ska cykla.. ;)
Som minken skriver, "dina" sutare behöver genomgå en mäskkampanj så de lär sig vad de kan äta.
Vet ej vad du kör med för krok och lina, men det kanske är idé att testa lättare/tunnare grejjer!? liten krok med ett litet majskorn, mask, en maggot eller så. Har vid "enkla sutarvatten" varit med om att de helt plötsligt bara vill ha en liten maggot istället för 3-4 majskorn som de glupskt svalde ngn halvtimme innan.....
Maggot är ett suveränt sutarbete, även jättebra att mäska med! Skitsamma att mörten också kommer, de försvinner när det kommer in sutare. Prova 4-7 maggotar på en 6:a eller en 8:ans krok!
schlusser
2003-08-17, 19:51
6 eller 8 krok? Det kör jag verkligen inte med... Jag tycker att drennan tench stl 10 sweetcorn är skit bra! den passar även för mete efter braxen och större sarvar
Schlusser - beror ju på betet, jag använder mest feta maskknippen, kanske med något majskorn på kroken också, på en kamasaan wide gaap 4-6....
schlusser
2003-08-17, 20:21
det låter mer som du är ute efter den fisk som det står om under ditt användar namn!
Nåja, en sån som bifångst skulle inte sitta fel, verkar så ruggigt kul..
kanske skulle tillägga att jag mest bottenmetar sutare, mycket enklare (kanske innte roligare dock) än att loda in djupet hela tiden...
Förresten: har någon provat att popa upp betet vid bottenmete efter sutare?