Visa fullständig version : Skogstjärn i södra norrland
Yeswehavenobananas
2008-03-10, 09:06
Svårt att säga nåt generellt om säkerheten, det förstår jag, men er gissning? Var där för några helger sen, tjock is, men nu har ju vädret ballat ur. Törs man ge sig ut?
Hej
Runt Skellefteå-trakten (men du kanske är längre söderut?) där jag har varit så har det varit mer än tjock nog is. Lite "sörpa" på toppen men själva isen har varit flera decimeter så det har inte varit någon fara att gå igenom. Däremot har man knappt orkat borra med handborren då isen varit så mjuk och blöt...
Svårt att säga nåt generellt om säkerheten, det förstår jag, men er gissning? Var där för några helger sen, tjock is, men nu har ju vädret ballat ur. Törs man ge sig ut?
Vi kan väl inte veta om det är kallkällor, genomströmmning mm som gör att isen kan vara instabil. Själv gör jag bedömningen vid isen, inte på forumet :)
Yeswehavenobananas
2008-03-17, 09:38
Vi kan väl inte veta om det är kallkällor, genomströmmning mm som gör att isen kan vara instabil. Själv gör jag bedömningen vid isen, inte på forumet :)
Jo, du har en poäng naturligtvis. Tänkte bara höra om det fanns erfarenheter från samma geografiska område för att se om det överhuvudtaget var lönt.
Var i alla fall ut i lördags. Tjooock is, och utdelning också, så allt är frid och fröjd.
Isen är i sitt tjockaste läge nu på normala sjöar i norrland, så ingen fara !
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.