handdator

Visa fullständig version : Braxmete, vad gör jag för fel?

Mikespike82
2003-09-05, 21:37
Var och testade lite braxmete idag med min lillebror, viken vi var i är grund 20-30cm och riktigt geggig botten.
Braxar finns det gott om, man såg fenorna hela tiden dyka upp och ner på olika ställen.

Men då till saken, vi prövade vanligt flötmete, med mask, majs, bröd, inget funkar, dom kan simma mot flötet och sen krocka i flötet utan att ta det förbannade betet.

Körde med liten krok 0.12 lina men ändå så är dom inte intresserade, va gör man?

Stizo
2003-09-05, 21:43
Vet nada om braxen mete men jag säger bara en sak. Ge inte upp... Det tog fem sutarpass för att jag skulle fånga min första, sen fick man upp flera stycken på turerna efter.

Askungen
2003-09-05, 22:00
Testa att mäska upp ordentligt med majs någon dag innan du ska fiska, kan göra susen!

Mikespike82
2003-09-05, 22:16
Men mäska, gör man inte det för att fisken ska komma dit?
Fisken är ju där, det kryllar av braxar i den viken, men dom bryr sig inte det minsta om betet..!

FetOst
2003-09-05, 22:41
jo men du ska få fisken att äta också så mäsk är nyckeln till framgång

KG?
2003-09-05, 23:19
Verkar ju helt otroligt. Menar du att det är så här års? Annars kan braxen vara svår att få att nappa under leken trots att man ser dom.
Om du pratar nutid och det är så mycket braxen på ett ställe så måste de äta något speciellt på botten. Ta reda på vad det är och meta med det. Annars mäskar du mycket med t.ex. majs så fisken vänjer sig med det, sen bör de ta på samma bete.
Men...jag har aldrig hört talas om braxar som ignorerar en knippe lövmask om det inte är lek...

ljohan
2003-09-06, 03:36
20-30 centimers djup?
Kan mycket väl tänka mig att de störs av flötet.
Ett tips är att ta dem på bottenmete istället.
En liten krok kan vara vettigt också.
8-10 eller nåt sånt.

Adde_138
2003-09-06, 08:07
Använd maggots och mäska lite innan du ska fiska.., //adde

Mikespike82
2003-09-06, 12:10
Originally posted by ljohan
20-30 centimers djup?
Kan mycket väl tänka mig att de störs av flötet.
Ett tips är att ta dem på bottenmete istället.
En liten krok kan vara vettigt också.
8-10 eller nåt sånt.

Det går fasen inte bottenmeta, har tänkt på det, men botten är som en sörja, då menar jag rikitg sörja, sticker du ner åran i botten så försvinner den ner...

Men det kan ju vara så att dom störs av flötet, men vadå, om dom inte är rädda för flötet och kör över det ibland så borde det inte vara det heller tycker man!

Sen borde dom ju äta fast man inte mäskar eller?

GuTe
2003-09-06, 12:22
Om du har tillgång till PVA tråd så kan du binda fast ett par bitar Frolic hundmat. När du sen kastar ut så gör frolic att betet flyter och när sen tråden löses upp sjunker majsen på kroken ner och lägger sej ovanpå bottenslammet.

Mikespike82
2003-09-06, 12:25
Haha! pva tråd, nu hänger jag rent inte med riktigt.
Men det låter nästan som det är lite avancerat, hur fasen fiskar alla ni andra braxar där det är riktigt grunt?

ljohan
2003-09-06, 13:22
Originally posted by Mikespike82
Haha! pva tråd, nu hänger jag rent inte med riktigt.
Men det låter nästan som det är lite avancerat, hur fasen fiskar alla ni andra braxar där det är riktigt grunt?
Bottenmete.

minken
2003-09-06, 13:48
är du säker på att det är brax då?låter skumt att brax beter sig så där nu på hösten..kan vara rudor och då kan det bli knepigare...är det brax så ska det nog bara vara att mäska lite så du får dem att börja äta det du fiskar med, jag skulle köra mask..klipp i" lite" mask och en halv burk majs i mäsket.så måste det funka..

Mikespike82
2003-09-06, 18:09
Jag är säker på att det är braxen, det finns inte rudor där!
Sen så är det lite tragiskt att det inte går att bottenmeta för att det är så dyig botten.

Men ja ska testa mäska då, maskbitar och majs, ska man göra det någon dag i förväg eller ska det ske samma dag?

Kan bara breskriva lite också så får jag höra om ni tror att det är braxen, jag kan ju ha fel!?

Men dom rör sig riktigt sakta, putar upp med en stor fena ibland, runt 4-5cm stor (ganska mörk fena), men skrämmer man dom är dom riktigt snabba.

samma form som braxen också ja!

Majakovskij
2003-09-06, 18:30
mäska med bröd typ franskbröd och knåda sen en bit bröd och sätt på kroken och ställ in flötesdjupet på 40 cm och ha flötet precis vid brödet det brukar alltid ge fisk..

korten
2003-09-06, 18:41
är dom långt ut? ifall dom inte är det så kan du ju bara ha en knippe mask på kroken när du bottenmetar. alltså utna sänke eller med ett litet blyhagel så du får lite tyngd. det borde inte kunna sjunka ner i sörjan

El Crapone
2003-09-07, 00:39
Vilken tid på dygnet fiskar du då?

Adde_138
2003-09-07, 08:07
testa att ha en liten krok ingen tyngd alls! och sätt på en mask sedan låter du masken skunka långsamt........., Hjälpte för mej när jag fick en stor brax..,

miinken
2003-09-07, 08:12
låter himla mysko faktiskt att brax ska vara så svåra att få o nappa..har jag aldrig varit med om förutom vid leken...att du vill bottenmeta hajar jag inte riktigt ,du kan ju bara ha lite över djup på flötmetet...det ska man alltid ha när man fiskar brax/sutare..
mäska kan du göra dagen/kvällen före du ska fiska samt att du mäskar under fiskepasset så klart..kan gå åt en himla massa mäsk till brax mete så se till o ha några kg med dej..hur grovt fiskar du?krok,lina,flöte?kanske skulle löna sej att mäska på lite djupare vatten alldeles i kanten där det börjar bli djupare om det finns nått djup i viken...

minken
2003-09-07, 08:18
ett tips till är att du har alla blyhagel vid flötet så masken dalar ner sakta...

Mikespike82
2003-09-07, 12:25
Får väl ta och satsa på att mäska lite bättre, ska ta å fara till viken idag och snöra ut några burkar majs och lite bröd, då sablarn ska dom tammetusan nappa!

Sen ska jag pröva att sätta sänket just under flötet så att masken dalar ner sakta, men visst ska dom hugga på mask också?
Kan ju alltid mäska med både majs och mask.

El Crapone: sist jag prövade fiska så blev det mellan 18:00 och 21:00 men utan resultat.

minken
2003-09-07, 14:50
mask är det bästa betet för brax!jag gillar inte majs till brax men det funkar att mäska med och som coktail med mask..

El Crapone
2003-09-07, 16:21
Kanske ska testa att fiske vid gryningen?

Mikespike82
2003-09-07, 17:03
Näe inte på morron, då ska man sova, inte fiska! ( är nattmänniska)

ljohan
2003-09-07, 17:19
Jag är också nattmänniska. Har endast tagit ett morgonpass detta år.
Ska dock tala om att det är väl värt att ta morgonpass.
Speciellt nu, när det mörknar så fort.

El Crapone
2003-09-07, 19:20

Perfekt ju.. då fungerar du kanske som jag gör när jag har ledigt och så?
Gå för att lägga sig kring 6-7 på morgonen för att sedan vakna 5-6 på kvällen.. alltså, perfekt för att fiska kväll/natt/morgon!
Alltså även morgon :peta: