handdator

Visa fullständig version : Walk the dog?

vestervall
2008-04-17, 00:44
Hejsan!

Jag är i stort behov av hjälp, jag har införskaffat mig några typer av "walk the dog" drag, men mitt problem är att jag inte får dem under ytan, vilket man tydligen skall få? Någon som har ett vattentätt tips till mig innan jag kastar in dragen i skogen?

Tack på förhand!

/Linus

G1zm0
2008-04-17, 01:11
Vore kanske bra om du länkar eller langar bild på betena så man vet vilka de är, för vissa beten ska ju inte gå under ytan.

Erik Walmann
2008-04-17, 10:19
Du har nok kjøpt deg overfaltebeten som da naturligvis skal gå PÅ ytan og inte under.

Henrik Nordberg
2008-04-17, 12:49
Walk the dog-beten ska INTE gå under ytan. De ska zickzacka i ytan. Grymt effektivt på sommarkvällarna efter abborre och gädda. Jag var grymt skeptisk i början men när man sett sitt första hugg på ett ytbete vill man inte fiska med nåt annat. Sjuuuukt kul.

Old Firehand
2008-04-17, 13:13
Hejsan!

Jag är i stort behov av hjälp, jag har införskaffat mig några typer av "walk the dog" drag, men mitt problem är att jag inte får dem under ytan, vilket man tydligen skall få? Någon som har ett vattentätt tips till mig innan jag kastar in dragen i skogen?

Tack på förhand!

/Linus

Hej Linus Vestervall; Ge inte upp min vän! Det är som att lära sig cykla! Heddon Zara Spook introducerades 1894 i USA. Nu börjar den bli populär även i Sverige! Om Zara Spook´s legendariska ”walk-the-dog” buktande sicksackgång i vattnet har det skrivits mer om än om något annat bete i världen. Att fiska med Zara Spook och andra "walk-the-dog"-kopior kräver lite träning. Så snart du fått in den rytmiska ryck … slack…ryck…slack rörelsen med spö och rulle så kommer du att uppleva ett roligare och mer spännande fiske efter grov abborre och gädda än du någonsin vågat drömma om.
Save the Big Ones for me!
Old Firehand
www.trumman.com

karki
2008-04-17, 14:22
Walk the dog beten går grymt! , fast PÅ ytan. Sköna hugg kan du få på dem!
Jag tror nog du har förväxlat walk the dog med gliders?

Old Firehand
2008-04-17, 16:27
Hej igen Linus; Jag har letat efter lämpliga "Walk-The-Dog"- artiklar på svenska siter och hittade en riktigt bra om ytfiske efter abborre på www.brofiske.net. Artikeln heter "Ytbete när det är som bäst” och är skriven av Andreas "Push-Up" Dybedahl. Mycket läsvärd artikel!
Save the Big Ones for me!
Old Firehand
www.trumman.com

Ps. Andreas Dybedahl har skrivit några "Walk-The-Dog" artiklar dels ensam och dels tillsammans med Nicka Hellenberg i FiskeJournalen. Ds.

vestervall
2008-04-17, 22:33
Hejsan firehand, tack så jättemycket, uppskattar verkligen det du gör, skall in direkt efter jobbet och lusläsa artikeln och se om jag kanske kan utveckla mitt fiske ett par snäpp. Jag har frågat Lilja om samtliga betet jag köpt om de fiskar 15 - 50cm under utan och absolut inte på, han säger att man kan tycka nerden men jag lyckas inte!

Old Firehand
2008-04-18, 18:55
Hejsan firehand, tack så jättemycket, uppskattar verkligen det du gör, skall in direkt efter jobbet och lusläsa artikeln och se om jag kanske kan utveckla mitt fiske ett par snäpp. Jag har frågat Lilja om samtliga betet jag köpt om de fiskar 15 - 50cm under utan och absolut inte på, han säger att man kan tycka nerden men jag lyckas inte!

Hej igen Linus; Fota dina "Walk-The-Dog" jerkbaits och lägg upp bilderna här på FiskeSnack! Fråga samtidigt här hur man fiskar med dem. När du läst igenom svaren och följt råden tillhör du samma gäng, de 5 % av alla fiskare som lyckas fånga 95 % av alla stora abborrar och gäddor. Vet du att det även har tagits en hel del stora laxar och öringar vid jerkbaitfiske med Heddons Zara Spook och Super Spook?
The next Big One will be yours!
Old Firehand
www.trumman.com

jerkbait-fiske
2008-04-18, 19:07
medic är grymm walk the dog bete

vestervall
2008-04-18, 21:18
Hejsan!

Jag vill bara klargöra att vad jag menar med walk the dog bete är ett som är anpassat för haspelspö. Det är alltså ingtet regelrätt jerbait drag som jag använder. Men jag skallfota dem ikväll så slänger jag upp dem här på sidan så får vi hoppas att jag kan få några väderfulla tips.

vestervall
2008-04-18, 23:43
Hej!

Tyvärr så var bilderna för stora för att lägga in i fotoalbumet här på fiskesnack. Jag har istället lagt upp dem på min blogg.

http://vestervall.blogg.se

gå gärna in där och kolla på draget och berätta för mig hur jag skall fiska med dem.

Tack på förhand!

bakos
2008-04-19, 00:34
det är ytbeten allihop, de ska gå i ytan och fiskas hem med korta knyckar
funkar med egentligen vilken utrustning som helst, men bäst funkar det med spö som är gjort för ändamålet,

vestervall
2008-04-19, 10:07
Mjo, bild 2 och 3 kanske är det, bild ett är en sjunkande modell från storm som man kan böja hur man vill för att få önskad gång.

Jag har läst i en fisketidning om att rapala subway kommer att komma, ingen av fiskebutikerna som jag har besök än så länge har fått in den. Någon som sett dem?

Har även sett att STORM kommer med en modell som skall fiska området en bit under ytan.

Henrik Nordberg
2008-04-19, 11:49
Det vita betet ser ut att vara en Top Dog och det är ett jävligt grymt bete både till abborre och gädda. För att få bra gång på den krävs det ett relativt styvt spö, dock inte nåt kvastskaft men nåt med lite ryggrad i. Jag har ett BFT Walker medium och med det spöt funkar det betet kanon. Jag kör en del ytfiske med ett Berkley Lightning Rod 7' också och det funkar bra med lättdrivna beten som Spookar och mindre poppers men med Top Dog märker man att det spöt är för svampigt.