handdator

Visa fullständig version : Lake??????

boogieman77
2003-09-20, 18:39
Har inte speciellt mycket erfarenhet av att fiska Lake, men har provat på ett par ggr. med rätt kasst resultat...... Vart kan jag hitta lakarna på hösten?? Vad är bäst som bete? Vilken typ av tackel ska man använda?
Jag vore hemskt tacksam för svar om det är nån som kan? Vore kul och öka mitt PB på 1.5 kg he he!

MastaPike
2003-09-21, 01:14
Som bete fungerar tex en halvströmming bra, du kan "skala" av strömmingen så att du har skinnet och lite kött kvar på det, fiskas bra genom att man anglar det på en enkelkrok för tex havsfiske.

Som tackel tycker jag att du ska använda dig utav ett glidande tackel. Kasta ut betet, veva därefter hem det ett par meter ungefär var 5:e minut. Kasta på ungefär samma ställe hela tiden också eftersom laken kommer att leta upp doftspåret efter ditt bete.

Var lakarna finns just nu vet jag inte riktigt, men snart så går dom upp för lek va?

Da_Moose
2003-09-21, 09:55
Som jag förstår det så funkar laken ungefär som gäddan nu på hösten, kommer in på grundare vatten. Men jag är inte så insatt.

Min fråga nu när vi ändå pratar lake är vad en lake som är 1 meter lång kan tänkas väga romfylld. Är det någon som har en idé?
En lake på 4-5 kg här i Umeå brukar tydligen vara ungefär 75 cm lång.
Anledningen till att jag frågar är att jag, när jag var yngre, var ute med pappa och lade ut lak-krokar över nätterna. Vi fick 3 st som var 1 meter långa, 2 var smala medan en var romfylld. Vi hade dock ingen våg eller liknande men jag har en fin bild på dem.

Jag funderar på om jag kanske skulle försöka mig på några pimpel-pass på detta ställe i vinter. Det ligger dock uppe i Kiruna....

minken
2003-09-21, 10:01
skulle vara skoj att se dem på bild..borde ju ligga på ca 7-8 kg ? den största

BeBest
2003-09-21, 10:58
Citerar MastaPike:

Som bete fungerar tex en halvströmming bra, du kan "skala" av strömmingen så att du har skinnet och lite kött kvar på det, fiskas bra genom att man anglar det på en enkelkrok för tex havsfiske.

Som tackel tycker jag att du ska använda dig utav ett glidande tackel. Kasta ut betet, veva därefter hem det ett par meter ungefär var 5:e minut. Kasta på ungefär samma ställe hela tiden också eftersom laken kommer att leta upp doftspåret efter ditt bete.”

Lär laken var lunchrestaurangen ligger! Låt några av strömming/sill/makrillbitarna ligga kvar på bottnen, när du avslutar ditt fiske. Lakarna är inte kräsna men attackerar inte betet omedelbart de upptäcker det.

Da_Moose
2003-09-21, 12:30
Vad tror ni om vikten...???

ljohan
2003-09-21, 16:53
Originally posted by Da_Moose
Vad tror ni om vikten...???
5-6 kg

minken
2003-09-21, 17:39
ser inte så värst stora ut skulle tippa på vad ljohan skrev..
men man ser ju inte riktigt hur fet den är..

korten
2003-09-21, 18:14
när är der bäst att fiska lake? alltså vilken tid på året

MastaPike
2003-09-21, 19:13
höst och vinter

korten
2003-09-21, 19:26
alltså typ semtember-mars?

qvarnis25
2003-09-21, 21:45
Originally posted by korten
när är der bäst att fiska lake? alltså vilken tid på året

Du fiskar dem bäst december - februari (iaf här söder över, JKPG), då de brukar leka i slutet av februari .. brukar komma igång efter leken lite, men då väger de fetbukade asen vesentligt mindre.

Da_Moose
2003-09-21, 22:06
Den med tändsticksasken på var 1 meter lång och ganska fet, de som ligger längst ned i bilden var också ca. 1 meter långa men såg mer ut som slipsar.

Peter Larsson
2003-09-22, 16:14
Originally posted by minken
ser inte så värst stora ut skulle tippa på vad ljohan skrev..
men man ser ju inte riktigt hur fet den är..

Stöddigt svar... "Inte så värst stora... 5-6 kg". Lake på över 5 kilo är STOORT!

gretko
2003-09-22, 16:58
Originally posted by Peter Larsson
Stöddigt svar... "Inte så värst stora... 5-6 kg". Lake på över 5 kilo är STOORT!

Precis.. Med tanke på att storfiskgränsen ligger på 4 kg så bör ju 5-6 kg betraktas som riktigt stort.

minken
2003-09-22, 17:32
peter larsson-> var inte riktigt så jag menade!vet att en lake på 5kg är himla stort!men om du läser mitt inlägg lite längre upp så ser du jag sagt att en på en meter kanske skulle kunna väga 7-8 kg..?så då kanske du är med..eller?

Da_Moose
2003-09-22, 20:52
Jag vet att det fångades en lake på 7,2 kg i den sjön för ca. 10 år sedan. Dock på ståndkrok även den.

Men det vore kul att göra ett försök på pimpel.....kanske måste sätta sig i bilen och åka dit i vinter.

Som tur är så han man ju stuga och allt sådant så att man kan värma sig lite. Det kan ju gansk alätt bli en 30-40 minusgrader där.