Visa fullständig version : Tyger leader
"Beskrivning:
Enormt fint knytbart tafsmaterial. Microflätad rostfri wire överdragen med nylon. Mjukt och smidigt med mycket lång livslängd. Bland det finaste material vi sett. Påse om 3 meter."
Taget från Lundgrens hemsida, och då undrar jag om nån här har egna erfarenheter av Tyger Leader och skulle vilja dela med sig? :)
Jepp, har testat o den funkar fint. Tycker dock att proleader är bättre. Tyger blir rätt lätt krokig och är inte så lätt att räta ut som leadern.
Alessandro
2003-10-12, 23:29
Deras hemsida heter www.tygerleader.com och 5 kilos wiren är lite för klen för botten napp, enda knytbara wiren jag kört med
så jag har inget att jämföra med, men 15kilos wiren (o,4mm tjock)
är helt OK tycker jag...
Ursäkta en novis:
1. Vad menas med "knytbart" tafsmaterial?
Betyder det att man knyter en knut till beteslåset istället för att använda en tång och hylsa om man gör egna tafsar?
2. Är det bättre att knyta än att klämma med hylsa?
3. Jag antar att det är billigare och kanske bättre att tillverka sina egna tafsar? Jag använder Berkley färdiggjorda gäddtafsar så jag har ingen koll på att göra egna och vilket material man använder.
Helt rätt, med Tyger..och Proleader knyter man fast lekanden och hakar. Vilka knutar som gäller finns på förpackningen. Har inte haft några problem med detta. Fast jag får mest småfisk..så jag är väl inte rätt man att fråga..
Mange Wiberg
2003-10-13, 11:44
Test005: 1. exakt! 2.jag vet inte men skulle tro dt ja. 3. Det e jätteenkelt att göra egna tafsar! fråga i närmaste butik så visar dem o hjälper dig!
En tafs av ProLeader 15kg´s blev lite naggad vid ena kroken av en gädda i helgen. Knöt om knuten och körde vidare ... inget brott på någon tafs iallafall.
Tycker att proleader inte håller till de de förväntas hålla till, under hög säsång tycker jag att man bränner ungefär 1-2 tafsar (ej satta tackel medräknat) per tur. Så ifortsättningen lägger jag mina slantar på plastöverdragen wire med wirelås. Men fördelen med proleader är ju helt klart att den inte serut som ett S efter ett par gäddor.
Över lag skall man passa sig för tafsar av modell som har en kärna i ett material och coating av ett annat material. materialen har olika töj/slitbarheter och tar olika stryk vid olika behandlingar. Höljet kan vara fint men kärnan skadad eller vise versa. Du behöver altså inte se skadan förrns det är för sent.
Men visst ére skönt med dessa knytbara, trist dock om drömfisken sticker....för det är ju då grejjerna sättspå ordentligt prov:)
Markin: Du kanske gör dåliga knutar för jag har fiskat nu en hel säsong och det har aldrig tappat ett drag p g a att Pro Leader har gått sönder.
Matte222
2008-04-26, 14:45
Tänkte att jag skulle lyfta denna tråd.
Är det någon som har handlat från www.tygerleader.com.
Funderar att köpa lite wire därifrån. Så jag undrar om det har funkat bra när ni har beställt därifrån?