Visa fullständig version : Håvar till c&r!
Hejsan.. ska ha en håv till gäddfiske som lätt ska kunna sluka en 15-20kg:s gädda... Med dagens "trollinglaxhåvar" med "skado knutar" och "karphåvarna" med alldeles försmå hål där krokarna "lätt" fastnar i.. OCH JOBBIGT ATT TA BORT!... jagv tycker även att "karphåvarna" är för sladdriga.... Så en stor håv i laxtrolling stuk fast inte med laxanätet och inte ett eget på satt karp garn...
Vet att både Normark´s Dotline och Bios Ed Cummig´s har ett sådan där laxagarn..
Hur är det med Vivtek håvarna? Ni vet dom där med "guld" skaft..?!!!!!!+!?1+
Vad är det för håv som david Lundqvist Svenska Gädd KLubben använder??
//jacke
Tyckte inte det lät som en dum ide med laxhåv med karp nät i, om du nu tyckte att karphåver va för sladriga.
Jag tror det är vanligast att använda sig av karphåvar.
Men att använda håv när man fiskar med wubbleer är ju altid riskfyllt.
C&R håvar har oftast små masker i alla fal dom jag har sätt. så det är nog inte lätt att hitta något för dina krav;)
Guideline marknads för en "laxhåv" med knutlöstnär moddel stor maclean typ.. den aknske kunde va något för mig?
Om man vil ha "karphåvnät" så har Select i strömsnänsbruk det.. kolla http://www.mikaeljohansson.com/sportfishingpages/select/index.php3
och ladda hem Katalogen.. så finner ni dessa...!
http://www.mikaeljohansson.com/sportfishingpages/select/index.php3
Ja har fått för mig att lundkvist använder karphåvar, vet inte hur, men det har jag i alla fall. om man metar så är det inte så farligt med karphåv, men vid spinn med fetwobblers kanske det blir värre....
Om ni kollar i Davids och P-O:s reptage i fiske journalen bla när PO resenserar sin minkota elmotr till sin alubåt.. så är david med på bild där.. En sådan håv menar jag.. har sätt att han använder den ganska mycket..!
Sturgeon
2002-10-31, 00:27
Varför vill du ha en håv till gädda?
Du har två händer, använd dem...
Drog mig lite för att skriva det men jag håller med Sturgeon. Förutom trassel (håv) och trasig käke (HK) slipper man ju komma ihåg att ta med dessa. Bara att sticka ut liksom.
Påminner lite om http://hem.spray.se/bjelkesjo/
//K
Är inte så erfaren gäddfiskare.. så därför vill jag ha håv..
Det är bara till att ta dom under hakan eller i gälen när man får in den. Mycket smidigare än att ha en bauta håv ;)
Håller med dig Tobbe.. Vii kunna håva mina fiskar en bit från båten.. Kommer nog köra en del gäddtrolling till våren... och sedan vid laxfiske i norge/sverige.. vill jag kunna håva (och att mina kompisar kan göra det) laxar vid flugfiske...
Perfekt oxå om jag kanske kommer testa fisket med spinn i strömmen, hyra/låna en båt för laxtrolling mm....
Men Tobbe hur stora maskor är det på det där Knutlösa garnet du snackade om..?
Har själv en liten abuhåv.. med knutlöst nät.. Fisken ha värkat klarsig bra efter håvning och återutsättning..!
M.v.h
Jacob "jacke" Törnqvist
Ps Det luktar Alubåt till våren! =) Ds
under gälen ok, under hakan ?????????????
Sturgeon
2002-10-31, 13:21
Originally posted by Tobbe
Håller med.
Som förklaring till min tidigare post
Det primära skälet jag ska sätta knutlöst håvnät på min laxhåv är för att skonsamt kunna ta upp och återutsätta smålax,gädda,öring vid trollingfiske. alltså fisk man håvar bakom båten med motorn igång.
Det förklarar saken, då är det nog mycket rimligt med en ordentlig håv.
Hur mycket skadar ett "vanligt" knutöst nät gentimon ett vanligt karpnät dåda?
Fick ett mail från per lundberg, lase hedberg och Pierre Reif Sportfiske guider... Dom sa att dom använde CWC:s Vitec håvar.. till allt fiske.....Utan att det skadar fisken... Bla Ragla vet jag att dom säljer dom håvarna..
oringen
;o) ja det finns en liten "skåra" under käken på gäddan som man kan lyfta i. Och så kan man ta i gälen också men då får man allt vara försiktig om man ska släppa i den igen.
Slängde nyss iväg ett mail till cwc.. får se vad dom säger om dina håvar...
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.