handdator

Visa fullständig version : Vinterförvaring av fluglina?

dallas
2003-11-11, 08:51
Har nu gjort sista flugfiske turen för ett par månader... :-(

Hur gör Ni med linan, drar ni av den från rullen, köper ny....eller?

Jag tvättar den å fettar in den, vad mer kan man göra?

//Dallas

Alessandro
2003-11-11, 09:33
Är f.d flugfiskare, men är inte det bra att hänga upp linan i 2 klädgalgar dvs spola av den?

emwtpn
2003-11-11, 09:40
Jag brukar rulla upp linan på någon stor "trumma" så den
slipper bli som en telefonsladd på våren.

dallas
2003-11-11, 09:54
Tackar för tipsen, men va menar du med "trumma" emwtpn?

truttakungen
2003-11-11, 09:59
bygg en trumma av tex wellpapp eller limma på gavlar på en kakburk eller nåt. Jag har själv bara i stort sett klumpar, så dom brukar jag bara linda i stora slingor och hänga mörkt till. Har en flytklump som jag använt för 4:e säsongen nu..och jag tror den klarar sig en till :)

yoxler
2003-11-11, 10:18
Jag smörjer dom bara. Egentligen så borde man spola av dom och hänga upp men det pallar jag inte ;)

emwtpn
2003-11-11, 10:49
Med trumma menar jag det som truttakungen skriver: ett rör/kakburk/spann med en stor diameter kanske 0.5 meter. Har själv precis gjort det och slängt in hilvitet i ett mörkt skåp.

MastaPike
2003-11-11, 11:02
Glöm inte att förvara den mörkt och torrt bara.

BeBest
2003-11-11, 12:26
Det finns lite funderingar runt det här i senaste FJ nr 11

dallas
2003-11-11, 13:05
Har inte läst den... Please, enlighten me!

//dallas

fisherman
2003-11-11, 13:23
Man ska hänga upp den på en galge i garderoben så att det blir mörkt.

dallas
2003-11-11, 13:25
Tackar!!!

//dallas

Bengtsson79
2003-11-11, 14:01
Ta en fälg från en cykel o förvara linan i källaren :D mörkt o skönt för den

fisherman
2003-11-11, 16:59
Originally posted by fisherman
Man ska hänga upp den på en galge i garderoben så att det blir mörkt.

Har i och för sig inte någon erfarenhet av detta men min kompis gör så och de sa att det var det bästa sättet på "visst nappar det":rolleyes:

gretko
2003-11-11, 17:04
Linda den runt en kakburk eller liknande.. Men jag orkar aldrig göra det :) Kan ju vara värt det, en fluglina är ju inte speciellt billig så lite extra jobb för att förlänga livslängden på den borde man ju lägga ner.

Top_Fisher
2003-11-11, 17:56
Originally posted by fisherman
Har i och för sig inte någon erfarenhet av detta men min kompis gör så och de sa att det var det bästa sättet på "visst nappar det":rolleyes:

Ne jusst det.. Du har väl inte ens varit i närheten av ett flugspö..

fisherman
2003-11-12, 16:57
Det var ju det jag skrev fast på ett lite finare sätt:)

Max
2003-11-12, 17:58
vad ska man fetta in linan med då?

BeBest
2003-11-12, 18:12
Jag fiskar inte fluga själv så det här är endast sånt jag läst och hört.

Börja med att göra ren linan. Ljummet vatten med ett milt diskmedel. Använd en mjuk trasa. Skölj väl med mycket ljummet vatten. Sträck upp linan när den torkar. Vassa spikar kan ge små skador i coatingen.
Kolla upp att linans ändar och nålknutar är förseglade. Om inte, lägg på ett tunt skikt AquaSeal. Alla skador du ser på linan behandlar du på samma sätt.
Smörj in linan med det conditioneringsmedel som följde med linan. Har du inget så köp ett. Medlet gör att coatingen inte krackelerar lika lätt.
Förvara linan på ett svalt mörkt råttfritt ställe. Rulla upp den på något med större diameter än rullen. Försök att undvika att linan tvinnas. En linvinda är här till god hjälp.

yoxler
2003-11-13, 10:22
Jo en linvinda är nog kanon för att snabbt och enkelt få bort linan. Jobbigt om man vill få bort lina+backing.. 200m... det blir mycket virande runt armen hehe

Men jag smörjer bara min med sånt linmedel... och det gör jag ungefär varannan gång jag är ute. Det tar inte lång tid och linan är alltid i topptrim. Så då uppstår sprickor etc inte lika lätt.

dallas
2003-11-13, 10:37
Varannan gång???
Du vet väl att conditioner sliter grymt på linan,den är som ett sorts rubbing som slipar av ett lager varje gång du använder den!

1:a sesongen/erna bör man bara använda linfett typ Mucline.

RedTag
2003-11-13, 12:56
3 spikar i väggen på lämpligt ställe i källaren att hänga upp den över efter att ha tvättat den med vanligt diskmedel och sedan gett dom en smorning med någon "flyline conditioner" så är dom mjuka och frächa till nästa säsong. :ordning:

Vissa av mina har jag haft i 10år och nästan i skick som nya, men då tvättar jad dom och kör på dom "flyline conditioner" efter nästan varje tur.

RedTag
2003-11-13, 12:59
Originally posted by dallas
Varannan gång???
Du vet väl att conditioner sliter grymt på linan,den är som ett sorts rubbing som slipar av ett lager varje gång du använder den!

1:a sesongen/erna bör man bara använda linfett typ Mucline.
conditioner sliter inte alls på linan utan håller den ren och mjuk, vad har du för märke på din conditioner? Bil rubbing?

dallas
2003-11-13, 13:10
Jag kanske tänker på fel kemikalie(RENEW SOLUTION™)
eller så har ja fått fel råd av min handlare....

RedTag
2003-11-13, 13:23
Originally posted by dallas
Jag kanske tänker på fel kemikalie(RENEW SOLUTION™)
eller så har ja fått fel råd av min handlare....

RENEW SOLUTION™ har jag inte hört talas om, men det kan vara nåt som ska skrapa av gammal skit som sitter fast på linan om man inte skött den alls utan ska försöka rädda den från ett hopplöst läge, det funkar nog inte alls. :skaka:
Vad sa handlaren du köpte den av och vart köpte du det?

dallas
2003-11-13, 13:25
Finns i Guidelines katalog.
Vill inte hänga ut någon för felförsäljning men d va en av 3 lokala handlare här i Karlstad.

//dallas