handdator

Visa fullständig version : Fiske i havet utan båt. Hjälp en nybörjare!

some0neelse
2009-10-19, 22:20
Jag har aldrig fiskat i havet tidigare, förutom turbåtarna här i Malmö en gång.
Min plan är att på något sätt få igång ett fiske här i Malmö.
Sötvattenfisket är lite lidande då vi antingen åker till norra skåne, Lödde eller Sallerupsdammarna, alltså väldigt begränsat (inget fel på gäddan i lödde, men bågar ur en damm är näst intill pinsamt),
Så länge det inte är gädda så fiskar jag med haspel.

I vår blir det ett nytt haspel för havsöringen, kommer nog bli väldigt spännande, men jag måste ju ha något att göra innan havsöringen med!
Vad ska jag fiska nu?!

Kan man stå på ön i limhamn och kasta?
Frågan är kanske vad man då ska kasta.. och var man ska kasta.
Vad som kommer upp spelar ingen större roll, däremot vore det roligt med någon fisk som är just en havsfisk.
Makrill på UL ska vara grymt, men de kanske är båt som gäller då.
Det är inga problem att åka en bit i skåne, bara det blir lite nytt tillgängligt fiske så blir jag nöjd!

theoneandonly
2009-10-19, 23:12
Just nu är det plattfisk som gäller vid hamnarna i malmö. Skrubba, sandskädda och t o m lite rödspätta. Bottenmete med räka fungerar fint. ön är en utmärkt plats,skulle tro att det är bra fiske vid de flesta hamnarna men ön är kanske mest känd. Har du tur kan du få en och annan torsk och en del sill på kvällen också. Vitling och smörbult har du chans på också. Makrillen är det tyvärr för sent på säsongen för

some0neelse
2009-10-19, 23:24
Tack för tipset!
Får ut och testa helt enkelt.
Har bara bottenmetat gös tidigare, så med viss osäkerhet kanske jag dyker upp!
kanske någon har en sida eller nått på hur man bottenmetar plattfisk?

mementomori
2009-10-20, 06:14
kanske någon har en sida eller nått på hur man bottenmetar plattfisk?

http://www.teamlillamy.se

En helt utmärkt utgångssida. Se under FISKETIPS-PILLEMETE! Pillemete är en annan benämning på denna sortens fiske. Sen kommer du på egna grejor med tiden.
I Malmö fungerar inte borstmask speciellt bra (lyckligtvis)! Kör med räka, mycket billigare och mycket bättre...

Inne i hamnarna är plattfisken ofta mer aktiv. De är inte så beroende av vind och väder. Men de har ofta betydligt mindre medelvikt. Ska du ha stor plattfisk så fiska ut mot öppna havet. Sök en plats där det både finns större djup och lite grundare. Gärna på ett ställe där det finns en tydlig strömfåra. Fiska i kanten på denna, eventuellt en bit från den i det lugnare vattnet. Dessa omständigheter finns exemplelvis på Ön i Limhamn vid betongfundamentet. Det kräver dock rätt vindar och det verkar inte finnas något direkt mönster på hur vindarna ska ligga, utan det är olika från plats till plats. En längre tids frånlandsvind är dock aldrig bra. Dessvärre är det inte ofta som rätt väderomständigheter infinner sig vid Ön....

Som jag uppfattat det så är plattfisken närvarande hela tiden. Du måste helt enkelt vänta på en huggperiod. 3 spön kan ha varit orörda i flera timmar, och sedan kan det signalera hugg på alla tre samtidigt.

some0neelse
2009-10-20, 10:42
Bra sida, väldigt mycket att lära sig där.
Så inför min första tur.
Åker till ön efter 17:00 nån gång under veckan, eller helgen.
Ett par spön med spöhållare (eller gäller det att vara med och sitta med spöna i famn?) , tackel med räka (vad snackar vi för räka?), väntan..
Några andra tips?

Riktigt skoj om jag får plattfisk, de blir ett poäng till i fiskelistan!

Cole
2009-10-20, 12:28
Om jag vore dig skulle jag leta efter havsabborren som börjar dyka upp efter er kust.
I senaste fiskefeber får man med en film om HA-fiske i Danmark.
Man borde kunna tillämpa samma teknik hos er.
Jag har obekräftad info om att HA finns att finna vid Ön.
Jag vet också att de finns i området kring Barsebäck.
//C

mementomori
2009-10-20, 12:31
Vill du bara öva, och ta din första plattfisk, så förespråkar jag hamnen vid cementa eller Malmö hamn, mycket enklare än kusten! Luta spöna mot något för då ser du huggen bättre än om du håller spöet i handen. Har du långa tafsar så behöver du inte vara alltför beredd, men då kommer du utan tvekan att kroka dom långt ner i svalget, så korta dom lite, 25-30 cm är nog lagom. Annars invänta första hugget(ofta försiktigt darr), gör dig beredd och kroka på nästa... Det finns en hel del krabbor kvar så missar du huggen så kan det vara dessa som är i farten, eventuellt smörbult. Plattfiskmete från land är nog det enklaste av alla fisken så ut och prova och lär bara. Strunta i pärlor och lysslang, det behövs inte här.
Kokt räka från ICA funkar fint.

mementomori
2009-10-20, 12:35
Jag har obekräftad info om att HA finns att finna vid Ön.

//C

Verkligen?!? Det skulle kunna vara någon som misstagit taggmakrill för havsabborre, vilka fullständigt invaderat området på sistone. Men man vet ju aldrig...

some0neelse
2009-10-20, 15:03
cementa är vid ön i limhamn och malmö hamn är någonstans mer mot malmö antar jag?
Jag kommer inte från malmö så jag hittar kasst här.
Kan inte ens säga Rrrr.. eller vänta nu, de är ju de jag kan ;)

Cole
2009-10-20, 15:30
Verkligen?!? Det skulle kunna vara någon som misstagit taggmakrill för havsabborre, vilka fullständigt invaderat området på sistone. Men man vet ju aldrig...

Det är möjligt beträffande de i Limhamn med omnejd.
De i Barsebäck VET jag att det är HA.
//C

mementomori
2009-10-20, 15:41
Someoneelse: Du gissar rätt! Eniros kartor funkar bra annars.

Cole: Det lät ju intressant. Är HA en höstfisk? Dvs funkar den nu?

Cole
2009-10-20, 16:37
Jag vet faktiskt inte, jag har aldrig bedrivit riktat fiske efter den bara fått som bonusfisk. Det var sommar när jag fick den iaf.
Köp senaste Fiskefeber och kolla filmen jag kommer inte ihåg vad de sa om årstider.
//C

lex
2009-10-20, 16:45
Det är möjligt beträffande de i Limhamn med omnejd.
De i Barsebäck VET jag att det är HA.
//C

Frågan är ifall det fortfarande är tillräckligt med fisk (HA) för att det skall vara lönt att fiska efter dem vid Barsebäck. Där är inget kylvatten som kommer ut nu när kärnkraftverket är stängt. Således är inte dragningskraften för dem i form av varmvatten densamma som förr.

Det har tagits gott om HA utanför Ringhals på höst och vinter. Jag tror att kylvattnet är en förutsättning för ett bra fiske på höst och vinter.

lex
2009-10-20, 16:47
cementa är vid ön i limhamn och malmö hamn är någonstans mer mot malmö antar jag?
Jag kommer inte från malmö så jag hittar kasst här.
Kan inte ens säga Rrrr.. eller vänta nu, de är ju de jag kan ;)

Även gamla Hamnpaviljongen är ett bra kort vid starka vindar då det kan vara besvärligt att fiska på Ön. Hamnpaviljongen ligger på piren som går ut vid Travemündefärjorna.

mementomori
2009-10-20, 19:46
Frågan är ifall det fortfarande är tillräckligt med fisk (HA) för att det skall vara lönt att fiska efter dem vid Barsebäck. Där är inget kylvatten som kommer ut nu när kärnkraftverket är stängt. Således är inte dragningskraften för dem i form av varmvatten densamma som förr.

Det har tagits gott om HA utanför Ringhals på höst och vinter. Jag tror att kylvattnet är en förutsättning för ett bra fiske på höst och vinter.

Tja, havsabborren är så vitt jag vet inte någon varmvattenfisk, även om de så klart trivs där, likt många andra fiskar. Multen är kvar trots att barsebäck stängts. Tydligen ska det finnas någon ström vid barsebäck, och denna ström är en slags skiljelinje mellan bräckt och salt vatten. Norr om denna finner man mer sällan gädda, abborre, id m.m. Vet inte om Bua och Stalpeskären ligger i närheten av Ringhals,. Där har det iaf fångats HA i december.

För 20 år sedan fanns varken sej, makrill, eller multe här. För någon vecka sedan fångade yrkesfiskarna vid abbekås några riktigt feta sejar i Östersjön. Tumlare har återigen börjat hitta hit vilket inte skett sedan 50-talet tror jag. Miljöarbetet börjar nog betala av sig, samt det faktum att vintrarna är mildare... Taggmakrill? Vad var det för en fisk för en malmöit som mig förra året? I år har de fångats i massor. Även om HA är slumpfiskar nu så kan de nog bilda bestånd om ett par år. Precis som med utvecklingen av multe.

lex
2009-10-21, 09:55
Bua ligger i närheten av ringhals, det är ett känt faktum att fisket efter HA har varit bra vid Ringhals många av vinterfiskarna är fångade i anslutning till varmvattenströmmarna. Det jag menar är att varmvattenutsläppen koncenterar fisk när det är kyligare i vattnet, därmed blir det enklare att hitta dem. Gäller även för arter som exemplevis HÖ.

Tror nog att havsabborren kan etablera sig än mer. Då det är fler fiskar (större bestånd) så är givetvis inte koncentrationerna vid varmvattenutsläpp lika nödvändiga som tidigare. Hoppas du fattar hur jag menar:)

mementomori
2009-10-21, 13:07
Ja, du har rätt:). Även Stalpeskären ligger tydligen vid Ringhals

madmoose
2009-10-23, 18:14
howdy ! har själv fiskat lite från ön, piren vid utsiktspunkten och hamnen där koggen ligger, mest efter sill och fått av och till, har sensate tiden försökt mig på plattfisk men inte seriöst än men det kommer jag att göra framöver. eftersom jag är långt ifrån proffs är jag glad över tipsen man får här, gubbarna som brukar stå och fiska på dessa ställen är ju inte direkt pratglada. vill du ha sällskap nån gång är det bara att hojta.

madmoose
2009-10-23, 18:16
hehe är ny på forumet och trodde att jag svarade med citat men så blev det visst inte, det här var myntat till someoneelse om fiske i malmö om någon undrar, men alla som vill ha sällskap ute i malmös hamnar får gärna posta när de ska ut o fiska så hänger jag gärna med.