Visa fullständig version : Ismete - Taktik ?
säg att ni kör med 5 spön, flyttar ni runt dom på olika platser eller har ni kvar dom på samma ställe hela dan?
Tills man hittar fisken, själv brukarjag flytta ungefär 1 spö varje haltimme, ibland två..Det gäller ju att hitta fisken ;)
jag brukar lägga spöna på en rad utifrån land sedan flyttar jag dom ganska ofta åt nått håll.
själv borrar man sig svettig hela dagen ända tills man har hittat var fisken är för dagen. jag brukar börja djupt och fiska grundare framåt kvällen.
Martin_G
2004-03-03, 15:01
Beror på sjö. I de sjöar där det är pelagiskt jagande gädda som jag är ute efter flyttar jag nästan aldrig spöna (man kan få upp till 10 gäddor i samma hål).
Men i de flesta sjöar där jag fiskar på grundare vatten flyttar jag runt spöna. Målet är ett i halvtimmen, men det brukar jag aldrig orka/hinna med.
/Martin
Kul att höra allas olika teorier..
Jag tror nog att det är ingen som gör lika!
Själv låter jag fisken få minst en timme på sig.
Efter första lägget brukar det visa sig vad som gäller för dagen!
Tror nog att lita på sin egen känsla är det bästa....
skitfiske...
kenta_85
2004-03-05, 19:53
Var trögt förra helgen tog ca 40-50 min mellan huggen så jag tror att det kan vara värt att testa köra en timme på samma ställe om det är trögt fast som sagt det är ju olika överallt..
40 - 50 min? Låter som rena rama drömmen. Själv har jag inte på riktat gäddfiske (ismete) haft ett napp sedan 12 januari 2003, dvs över ett år sedan.....
Ramon Dekker
2004-03-05, 20:24
Danne: Det lät inte kul. Hur många timmar har du haft spöna i då? =) Skitfiske, det vänder..
Sannolikt gjort riktade försök på gädda mellan 10-15 tillfällen. 10 ismetespön multiplicerat med 11-12 timmar blir mellan 100-120 fisketimmar (per spö)....och totalt +1000 timmar totalt :-)
Tyvärr har jag insett att metoden som sådan inte passar i Fryken.
Men vi får se. Imorgon är en ny dag och ännu 10 timmars fiske.. :-)
Martin_G
2004-03-05, 20:39
Danne, vilket djup har du kört på då?
Om Fryken är en sjö med mycket nors och siklöja så skulle jag testa att fiska pelagiskt och lägga mörten på 3-4 meter under isen. Även om det är 30+ meter djupt.
Röj gärna lite snö runt hålet så att ljuset kan kommer ner under isen också.
/Martin
Martin: Tro mig att vi försökt. Testat är de mest klockrena grundkanterna som annars alltid är grymt produktiva och även pelagiskt fiske i sjön. Allt är prövat. Av alla sparsamma hugg vi haft har vi landat 10+fisk på grund och även en del fisk pelagiskt. Det finns inga mönster överhuvudtaget. Sannolikt är det så att fisken går pelagiskt och med så stora vattenvolymer är inte mete riktigt rätt metod.
30+ djupt? Bästa pelagdjupet är 70 meter eller mer :-)
kenta_85
2004-03-05, 20:47
Varför inte prova vid kusten eller någon annan sjö ;)
Den enda riktigt häftiga sjön ( i närområdet) med gäddor med rekordpotensial är Fryken. Så den överger jag inte. Finns det inte potensial för 20-kilosgäddor så kan det kvitta :-) En 15-pannors är så mkt mer värd än 5000 8-kilosfiskar...
Ramon Dekker
2004-03-05, 22:30
Danne: Den som väntar på något gott som sagt. Men det är lite väl dåligt på så många fisketimmar =)...Det vänder väl som sagt..Och får man en 20 kilos så är det ju värt all väntan..
mvh
//micke
Det är väldigt varierande.
För det mesta lägger jag spöna i en linje utifrån land och flyttar låter dom ligga mellan 15-20 minuter i varje hål.
Danne. Det är svårt att ge råd när jag inte vet hur fryken ser ut, med botten förhållanden, djup m.m. Men några allmänna råd kan du i varje fall få.
55 cm mjuk wiretafs med 1 krok, inte två! Gäddan eller gösen gillar inte bananmört! Man tappar kanske något fler med en krok men eftersom en mört som är krokad strax under ryggfenan kan röra sig bättre får man fler hugg!
Som jag fattar kör du med 10 spön. Är du osäker på vilket djup gäddan går kan du dela in dom i 2 grupper. 5 pelagiska "halvvatten" och 5 botten.
På botten spöna kan du börja med första spöet på 3-4 meters djup och gå utåt. Släpp ner linan tills blyet når botten. dra upp 2 tafslängder. Kör på likadant -utåt tills du når 15 meters djup.
Kör en rad bredvid där du drar upp linan, efter att du har lodat djupet, tex. 4-5 tafslängder.
Sen är det bara att vänta en timme. har du inte fått nåt så flytta upp botten spöna 2 -3 tafslängder över dom som ligger lägst.
Fortsätt så ett tag.
Även pelagiskt jagande gäddor går in mot land när isen ligger.
Till slut måste du hitta ett mönster där du får mest fisk. Sen är det inte säkert att det fungerar lika bra nästa gång, men det är det som är charmen med fiske!
Arnenym: Precis enligt instruktoinsboken vi hela tiden försökt på, och givetvis även en och annan variant därutöver...
DU har många vintrar kvar än Danne! En dag drar du din 20+.
Din satsning är total och du vet att det kan ta tid innan den rätta tyngden och det rätta motståndet svarar emot i när du drar fast kroken.
Kanske en och annan retsam småtting i 8-kilos klassen känner sig manad att bryta tristessen längs vägen, eftersom den vet att du är ofarlig
- för den!
Ja,, du Danne. Vad säger man? BeBest har redan sagt det!
Vi har lagen om alltings djävlighet, förstås!
Naturlagen som gör att fiskekamraterna, som använder likadana agn eller beten, och fiskar på samma djup, får fisk men inte du.
Jag har ett dåligt år och är utsatt för den lagen i år. Förra året så var det nästan bara jag som fick fisk.
Men i år kan vilken självutnämd isfiskeguru som helst ta mer fisk än mig, utan att loda djup och sätta fast mörten med 312 krokar så att den är stel som en pinne.
För väl är att snart är det vår och isförbannelsen snart är över :). Inte för att jag på något vis är missnöjd över resultaten, utan för att mer normalt fångsgivande metoder får ta vid.
Mitt post om över 1000 fisklösa mörttimmar var för att sätta en relation till Kenta_85´s inlägg om att anse 40-50 minuter mellan hugg vara ett trögt fiske. I många sjöar kan det anses som ett enastående fiske och sjöar kan inte inbördes jämföras med varandra.
Om det så gick att fiska efter en mall som passade alla sjöar och fiskare skulle all charm med fiske förtas.
Gudskelov att det fortfarande finns frömmar att uppnå.
/ Danne
Danne, slit lönars sig alltid i längden, kör på bara;)
btw, så känns det som att denna vinter har varit otroligt rik på "flytnissar" som drar 10+ fisk, en har aldrig fått en över fem å så vipps så sitter en feting, en annan går å skiter i bushen å då tar polanr nappet på hans grejjer ,13+pike, en snubbe får sin första ismetepike 10+ osv. Fiske är aldrig rättvist, men slit lönar sig så småning om och i slutändan jämnar det ut sig:)
Jag tittade tillbaka på inläggen och förstod det!
Men jag var tvungen att lägga ett lite bildande inlägg.
Jag har väl jobbat inom skola och fritid för länge och blivit yrkesskadad! ( Men visst stämmer det där med lagen! )
Ni har så rätt!
Intressant det ni båda talar om. "Lagen". Blickar jag tillbaks i fångstrapporterna så finner man snabbt att det är "varannat-år-fiske" mellan mig och kollegan/konkurrenten. Det handlar inte om ett par fiskar hit och dit, utan resultaten visar sina tydliga spår om att fångsterna oftast görs av en och samma individ.
Kanske psykologi ska uppgraderas som bidragande fiskfångar-faktor framöver :)
Slumpgeneratorn och turen gör ut sin rätt med tiden.