handdator

Visa fullständig version : Spöhållare vid ismete

Ludvig
2010-01-06, 20:26
Tjena!
Undrar om någon vet var denna spöställning heter eller var man kan få tag på den?
Mvh Ludde

bluehawaii
2010-01-06, 20:32
bygg den själv ser inte allt för svårt ut.

Mikael
2010-01-06, 20:36
Jag köpte sådana på fiskekompaniet i Malmö för några år sen, fungerar bra. De har en web-shop så om du ringer dit kan de kanske skicka till dig...dvs om de finns kvar i deras sortiment.

Sellasie I
2010-01-06, 20:41
Linan lär väl inte löpa ut så bra om man har spöet sådär?

hellhammer
2010-01-06, 20:53
Annvänder en limklämma som ja klämmer om spöt med en angelvippa som ja tejpat på enkelt o billigt.

Ludvig
2010-01-06, 20:58
Jo jag har själv provat lite olika modeller med limklämmor och modifierade angeldon och dylikt men gillar denna modell bäst. Nu hittar jag bara två så skulle gärna komma över två till, blir att ringa till kompaniet imorgon och höra.

tintin_jkpg
2010-01-06, 21:33
Limklämma fungerar ju inte direkt optimalt om man kör med haspelrulle på sitt ismetespö.
Man vill helst då att rulle är lyft från isen och då är det klart bättre med någon lösning som är hög nog för att kunna balansera på änden.

gösen72
2010-01-06, 22:16
Jo jag har själv provat lite olika modeller med limklämmor och modifierade angeldon och dylikt men gillar denna modell bäst. Nu hittar jag bara två så skulle gärna komma över två till, blir att ringa till kompaniet imorgon och höra.

AT outdoor i vimmerby har sådana.

Sir Fish-a-lot
2010-01-06, 23:21
Limklämma fungerar ju inte direkt optimalt om man kör med haspelrulle på sitt ismetespö.
Man vill helst då att rulle är lyft från isen och då är det klart bättre med någon lösning som är hög nog för att kunna balansera på änden.

Varför ska rullen vara lyft från isen och änden balanserad? Jag tycker att det inte spelar någon som helst roll... Linklämmorna funkar utmärkt med haspel. Mina haspelrullar "ligger på sidan" så spöt hamnar ju i princip i samma läge som med en multi.

.

tintin_jkpg
2010-01-06, 23:33
Du får tycka precis vad du vill :)

Varenda gång jag varit ute med ismetespöet och lagt det så som du förespråkar har det isat sig på lina, spolen har isats fast mot isen och genom att få rullen upplyft från direktkontakt med isen så eliminerar man alla dessa irritationsmoment.

lill_soren
2010-01-07, 09:14
Du får tycka precis vad du vill :)

Varenda gång jag varit ute med ismetespöet och lagt det så som du förespråkar har det isat sig på lina, spolen har isats fast mot isen och genom att få rullen upplyft från direktkontakt med isen så eliminerar man alla dessa irritationsmoment.

därför sätter du rullen så att VEVEN ligger mot isen och inte spolen.....

funkar utmärkt för mina spön och haspelrullar och jag har aldrig haft problem med det..

gösen72
2010-01-07, 09:30

De gånger jag har med ett extra spö med en haspel på,så vänder du ju bara rullen uppåt,spelar ju ingen roll om rullen är uppochner,när den står i klämman.Fungerar iallafall för oss.