handdator

Visa fullständig version : grymmaste spinnaren

Foppa
2002-11-23, 22:56
Jaha.... eftersom "grymmaste wobblern" och "bästa skeddraget" ligger ute för man väl undra om era favoritspinnare !

Foppa
2002-11-23, 23:14
Jag röstar på reflex, det är en långtkastande bra spinnare ! Jag har en på 4g (görs inte längre) som jag älskar ! jag har fått hundratals abborrar på den, antal öringar och bågar, samt 2 st gösar ! de var visseligen pyttiga, ca 2-3 hg, (gösarna altså) men ändå ! wipp är också en mycket bra spinnare.... och mepps black fury... och super vibrax.... det finns många bra... men som sagt, säg vad ja har glömt för några !

Sturgeon
2002-11-23, 23:28
Abu Sonett var förr lite av en favorit, Mörrumen är alltid bra när det är lite djupare.

Annars favoriserar jag stora håriga spinnare, gärna egentillverkade, kanon för all fisk.

scanvrak
2002-11-23, 23:40
Originally posted by Sturgeon
Abu Sonett var förr lite av en favorit, Mörrumen är alltid bra när det är lite djupare.

Annars favoriserar jag stora håriga spinnare, gärna egentillverkade, kanon för all fisk.

Jag och en fiskepolare hade sonett som absolut favorit i ett hemma vatten för mer än 15 år sedan.
På ngt dumt sätt hade Abu fått för sig att sluta med tillverkningen av sonett vilket givetvis ledde till att jag och kompisen köpte på oss ett lager som fortfarande håller.

Dom där stora håriga spinnarna du snackar om vet jag inte hur många gånger jag tänkt att lägga i korgen när jag handlat men det har aldrig blivit av.
Dom kostar en hel del.
Jag har inbillat mig att dom ska vara giftiga på gädda,stämmer det?

Favorit spinnare förutom sonett är ju whipp,akka(heter den så?)och myran fast det är ju bäcköring,aborre spinnare.
Till det lite tyngre fisket använder jag aldrig spinnare.

yoxler
2002-11-23, 23:47
Det var länge sedan nu jag fiskade efter abborre med spinnare men när jag gjorde det så var vibrax en väldigt lyckad spinnare.

Sturgeon
2002-11-23, 23:57
Originally posted by scanvrak

Jag och en fiskepolare hade sonett som absolut favorit i ett hemma vatten för mer än 15 år sedan.
På ngt dumt sätt hade Abu fått för sig att sluta med tillverkningen av sonett vilket givetvis ledde till att jag och kompisen köpte på oss ett lager som fortfarande håller.

Dom där stora håriga spinnarna du snackar om vet jag inte hur många gånger jag tänkt att lägga i korgen när jag handlat men det har aldrig blivit av.
Dom kostar en hel del.
Jag har inbillat mig att dom ska vara giftiga på gädda,stämmer det?

Favorit spinnare förutom sonett är ju whipp,akka(heter den så?)och myran fast det är ju bäcköring,aborre spinnare.

Till det lite tyngre fisket använder jag aldrig spinnare.

Kostar mycket, helt korrekt, har byggt några själv, blev dock inte billigar då jag använde någon form av flugbindar material, har också provat att använda plastremsor istället, blev inte helt lyckat
:rolleyes:

Fungerar bra för gädda, använt det själv på sommaren, rör lite på spöt under invevningen så att "håret" får en böljande rörelse.
Sjunker snabbt, fungerar alltså bra på djupa grynnor

scanvrak
2002-11-24, 00:00
Originally posted by Sturgeon

Kostar mycket, helt korrekt, har byggt några själv, blev dock inte billigar då jag använde någon form av flugbindar material, har också provat att använda plastremsor istället, blev inte helt lyckat
:rolleyes:

Fungerar bra för gädda, använt det själv på sommaren, rör lite på spöt under invevningen så att "håret" får en böljande rörelse.
Sjunker snabbt, fungerar alltså bra på djupa grynnor

Jag har fått för mig att du är ägare av en digitalkamera...
Så en "gör håriga gäddspinnare alldeles själv" guide ligger nära till hands?

Det är kallt ute och vintern är här....GUIDE!!!

Sturgeon
2002-11-24, 00:13
Originally posted by scanvrak

Jag har fått för mig att du är ägare av en digitalkamera...
Så en "gör håriga gäddspinnare alldeles själv" guide ligger nära till hands?

Det är kallt ute och vintern är här....GUIDE!!!

Aarghhh, har ju inte fått kameran jag beställde, leveranstiden flyttades fram hela tiden, annullerade ordern, har beställt en annan kamera, kommer "förhoppningsvis" nästa vecka.

En guide hur man tillverkar en gäddspinnare kan jag nog klara, jag är ju sååååå pedagogisk...;)

En guide kommer när jag har kameran, jag lovar "kanske" det, påminn mig bara om inget händer.

:cheers:

scanvrak
2002-11-24, 00:30
Sturgeon! jag kom att tänka på att jag har ju för h****** inga problem med att skaffa strutsherl!!
Har en struts farm ngn mil härifrån,om man frågar snällt så...

Gäddspinnare a´la gäddsara från http://www.gagnekulla.net/pikefly/gddflugo.htm

rapala
2002-11-24, 03:21
faktum e' att jag inhandlade en stor haarig spinnare innan jag for hit, vid en konkursrea den kostade mig efter halva priset ca:60 kr och e' j-vligt tung(60g) tror det e' mepps som tillverkat denna spinnare. har inte kastat med den dock, bara trollat.:wow1:

yoxler
2002-11-24, 10:35
Jo jag gillar också gagnekullas gäddfluga. Jag har gjort olika varianter på den och de har varti mycket bra. Och så är det väldigt lätta att göra.

Har bundig i lite röd struts också och lite grönt blänkande trams

Kiwi
2002-11-24, 10:41
gorde en gäddfluga igår som ser ricktigt härlig utt (kallar den BARBIE FLUGAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!):) :sol: :)

Foppa
2002-11-24, 12:30
jag diggar också sonett, som ni sagt är det väldigt synd att den slutat tillverkas....... om alla här skickade in brev till ABU att de vill ha tillbaka sonett och 4 g reflex kanske det blir nåt....
Och här kommer en varning ! jag köpte en 7 g reflex pearl, hade tänkt till båge, svarta kroppar brukar vara bra, men när jag skulle prova den spann den inte alls !!!!! jag kastade ut ca 20ggr, och tror att jag lyckades få den att spinna en av gångerna, och då vevade jag i racerfart ! när jag kollade närmare på den såg jag att svankbygeln (den lilla grejen som sitter mellan skeden och tråden) var propotiorellt (stavning?) enorm ! och med den lilla lätta pärlemorskeden var det inte konstigt att den inte spann !!! den lilla skeden orkar inte få runt den tunga svankbygeln, så akta er för reflex pearl !

yoxler
2002-11-24, 12:55
jag har haft liknande erfarenheter med spinnaren droppen. De stora droppen vägrar att spinna när jag vevar... kanske är någor fel på mina bara :(

Foppa
2002-11-24, 13:04
det är de små, och inte de stora som det brukar vaa problem med, för att skeden är så liten i förhållande till svankbygeln

Kiwi
2002-11-24, 18:02
hur gör man sånadär röst grejer?

Foppa
2002-11-24, 19:44
Vad ????? vadå röst ?

oringen
2002-11-24, 19:47
titta höst up på sidan;)

Kiwi
2002-11-24, 20:00
ja hur gör man sånna?

yoxler
2002-11-24, 23:12
Originally posted by Foppa
Vad ????? vadå röst ?

kryssa i Post a poll när du skapar den nya tråden och så får du välja antal alternativ som ska finnas med.

andrease
2003-10-28, 23:35
skärpning nu, vem som nu la upp tråden....... Alla D A M spinnarna då? fan en av spinnarna som e bäst

korten
2003-10-28, 23:52
säger bara mepps aglia long

FetOst
2003-10-28, 23:54
Originally posted by andrease
skärpning nu, vem som nu la upp tråden....... Alla D A M spinnarna då? fan en av spinnarna som e bäst

Hallå Farfar dam finns inte längre

korten
2003-10-29, 00:00
Fan va vi vart ägda av gubben på fiskebussen. eller vad säger du FetOst. "Det heter inte dam, det heter D A M"

FetOst
2003-10-29, 00:28
Nä de glömmer man inte så lätt hämska tanke

Vladimir Sandler
2003-10-29, 01:39
Tramsig votering. Vaddå bästa spinnaren? Allt beror ju på var o när.
På Djurgården på sensommaren regerar myrans Panther i guld. Wipp i guld med gul-vit kropp är grym allround.
Kingspinnaren regerar i Ljusnan. Mepps Aglia i många strömvatten. Wordens Super Rooster Tail plockar grymt av alla fiskarter o är en guide favvis i mellanskärgården. Panther Martin är super när det skall spinnas långsamt o.s.v. i all oöndlighet.
Helt hopplöst att svara på, alltså..

Men OM man nu måste välja en enda spinnare att ha med som enda bete på en öde ö, så fick det säkerligen bli en Super Rooster Tail..

Lazinko
2003-10-29, 01:59
Vibrax då?

Max
2003-10-29, 02:43
Mepps Black fury är en oslagbar bäcköring spinnare!

Flugspöviftaren
2003-10-29, 08:04
Oj! Det var längesedan man fiskade med spinnare, det var nog
HD-Drag på näbbgädda! :)

BeBest
2003-10-29, 09:03
Jag säger bara ABU Ultra-Spinner! Tyvärr får de inte tillverka den. En annan tillverkare, Martin, har patent på den skedkonstruktionen.
Största fisk var en gädda på dryga 7 kg, bässta abborre passerade kilot med några gram och sen hela raden av fina borrar. minst 500.

Innan ABU fattade vitsen med spectratejp, satte kompisen och jag sån på skedarna och målade det blåtråkiga huvet i fluo(gul och röd). Den sommaren regerade Mörrum! Speciellt dem, på vilka vi satte en lysslang över kulorna, gav många gäddor med kompisens 10, 6 på topp. Pröva det!

gretko
2003-10-29, 09:54
Reflex 7 grams orange kropp med vita prickar och kopparsked :headbang: :headbang: :headbang:

Alessandro
2003-10-29, 11:48
Myran Tuna och Mörrumsspinnaren är ap bra på torsk.
Jensen insect behöver väl ingen presentation heller?

emwtpn
2003-10-29, 12:03
Gul/vit spinnare med silversked regerar. Gädda, öring, regnbåge,abbore, bôtten........
Tja jag har svårt att misslyckas med den helt enkelt.
Finns bland många tillverkare.

FetOst
2003-10-29, 12:06
FOX spinnarna är bäst

Fiskmix
2003-10-29, 12:10
enda gången ja fiskar med spinnare e i fjällen en gång per år max. e ju skittråkigt att fiska med spinnare

Martin_G
2003-10-29, 12:51
Svart mira med guldprickar är bäst :) Mira är väl inte samma som Myra va? (längesedan jag fiskade med spinnare).

/Martin

Alessandro
2003-10-29, 13:32
Mira tillverkas av Myran, en liten tillverkare i Småland som gör kanonbra spinnare...

Top_Fisher
2003-10-29, 21:33
Reflex är min favorit, den har jag tagit mycket på.

olivfishing
2003-10-29, 22:20
Alessandro gav mig en "Grim Reaper" i julklapp förra året, nästan så man måste ta spjärn när man ska veva in denna monstruösa muskyspinnare, ilsket röd bucktail och skedar smyckade med en svart lieman gör det till Nr 1 attitude-spinner.

Alessandro
2003-10-29, 23:37
Mer om lie mannen på www.grimreaperlures.com

Trött
2003-10-29, 23:59
Originally posted by FetOst
Hallå Farfar dam finns inte längre

Jodå..DAM finns visst..

Svartlock
2003-10-30, 00:02
skulle nog vilja påstå att Gliet och Myggan från Grönlunds i Vilhelmina piskar skiten ur alla redan nämnda spinnare, i alla fall till lättare fiske. Ingen som har provat?

Trött
2003-10-30, 00:04
Originally posted by Svartlock
skulle nog vilja påstå att Gliet och Myggan från Grönlunds i Vilhelmina piskar skiten ur alla redan nämnda spinnare, i alla fall till lättare fiske. Ingen som har provat?

Jodå..Dom rockar bra i vissa vatten

BeBest
2003-10-30, 00:09
Vem känner inte till Effsett spinnaren? Hittade en sån förra året vid en raststuga längs Kungsleden. Deutsche Angelgerät Manufaktur, jajjamän! Har prövat den på båge i höst. Det vara bara dumt!

G1zm0
2003-11-02, 18:15
jag diggar reflez grymt bra på gädda :buga:

Freddy Beaver
2003-11-03, 09:02
Jag tycker att Mörrumspinnaren är väldigt häftig, ska handla några sånna tills nästa år, har aldrig testat dom själv=(
Annars är Reflex heta.

tobbe"gäddan"eriksson
2003-11-29, 00:14
Bästa gäddspinnaren:Super Vibrax med mycket "hår" och mykke färg är alltid bra i ytan på sommaren!!Annars är Abu Bullet 18 gram och reflex 18gram kynglig på djupgående gädda!!
Gös:Jag brukar använda en "trimmad" Mörum spinare tyngsta modellen där jag sätter på en stor rostfri krok och mer "hår"!!!
Min favvorit är nog Abu Reflex18Gram!!

Kiwi
2003-11-29, 00:33
Jag lägger min röst på Reflex direkt !den är underbar!

Ari
2003-11-29, 01:27
Originally posted by Svartlock

Gliet är grymt! Börjar rotera direkt och kastar bra. Mycket effektiv till harr och abborre.

miinken
2003-11-29, 09:17
finns det grymma spinnare??visste jag inte! ;)

BeBest
2003-11-29, 20:34
”finns det grymma spinnare??visste jag inte!”

Jo för fasen! Jag har sett att det finns några med ena hemskans krokar på! Hullingar var det också. Riktigt otäcka mojänger.
;)

Sturgeon
2003-11-29, 21:56
Jasså den här tråden lever fortfarande?

Trevligt att se att trådar som är över ett år gamla håller än.

Står fast vid mitt tidigare inlägg, Abu Sonett är fin.

Stizo
2003-11-29, 22:18
Jag fiskar ganska sällan med spinnare nu för tiden, men jag tycker nog att ABU mörrumspinnaren är helt suverän.

Åsunden
2003-11-30, 00:35
ABU Reflex är bra och en klassiker

umeå
2004-01-21, 14:32
de finns en spinnare som heter "King" som spinner som f*n de min favorit spinnare på öring & harr... har även tagit en stömgädda på 8150g i umeälven på en 7grams kingen spinnare..

finns även en spinnare som heter panther martin som e mycket bra spec. de me en fluga på trekroken..

annars har vibrax, mepps å myran bra spinnare..

abus spinnare tycker jag inte alls om e bara skit tycker jag..men smaken e som baken delad..

papa_bear
2004-01-21, 19:11
Droppen 2 gr koppar
säger bara det
öring killern nr 1
tillverkas inte längre och den jag hade e bort fiskad sen länge :(

BeBest
2004-01-24, 04:17
Beten som försvunnit ur butikerna kan komma igen på t.ex www.tradera.com. Ofta ligger de i osorterade samlingar av beten. Priset kan bli ca 5 - 10 spänn per bete när man köper en sån hög med ”diverse drag”. Ett ovanligt och ofiskat bete utan repor och märken men med en fräsch förpackning kan bli betydligt dyrare eftersom sånt intresserar samlare med pretentioner.

krille k 2
2004-01-31, 09:58
Jag röstade på reflex för att jag har fått hundratals aborrar och regnbågar på röd/vit reflex.

Hundersmarck
2004-09-18, 17:26
den här tråden är gammal men den bästa spinnaren för abborre är absolut och ingen annan en än ABU activespinner http://regalmarin.shopsystem.nu/group.asp?group=339

UT
2004-09-18, 20:01
Mörrum är kanon för gädda och abborre, och faktiskt kanon vid älvfiske efter lax och öring.

Sebastian
2004-09-18, 22:42
Nu var det iofs väldigt längre sen man fiskade med spinnare men kommer ihåg att Black Bee var riktigt giftiga.

vafan säger jag, Buzzer med gul tofs för i helsike!
grym på gädda som står i vegetationen.
Borde väl räknas som spinnare även fast den fiskas lite annorlunda.

Storfiskaren
2004-09-18, 23:41
Myran Tuna och Mörrumsspinnaren är ap bra på torsk.
Jensen insect behöver väl ingen presentation heller?

Insect ..Mmm ... en mycket kär spinnare ,-).

Lyckades köpa loss några i fiskebutiken i Kållered... har legat oöppnade sedan ett år, inväntar rätt tillfälle :-)

Silver Doctor
2004-09-21, 20:40
Black bee är inte dum! Även mörrumsspinnaren är nice!

natito
2004-09-21, 23:46
alla tycker att mörrumspinnaren är bra men jag har aldrig lyckats få fisk på den!.... kan nån ge mig några tips på hur man ska fiska med den?

SadPassion
2004-09-22, 00:02
Jag har en spinnare som är oslagbar, tycker jag i alla fall, den använder jag till både gädda och abborre, den heter Mepps Aglia Long, förhoppningsvis så kan ni kolla bilden jag skickar med..
Om det är någon som hittar den i sin fiskebutik så säg gärna till för den har slutat tillverkas, helst storlek 5, har endast ägt en st sådan men köper direkt fler om det är någon som hittar!!!

P A
2004-09-22, 00:20
Jag har en spinnare som är oslagbar, tycker jag i alla fall, den använder jag till både gädda och abborre, den heter Mepps Aglia Long, förhoppningsvis så kan ni kolla bilden jag skickar med..
Om det är någon som hittar den i sin fiskebutik så säg gärna till för den har slutat tillverkas, helst storlek 5, har endast ägt en st sådan men köper direkt fler om det är någon som hittar!!!

Näe.Dom tillverkas fortfarande för vissa marknader. mer än fråga om efterfrågan i Sverige att den kanske är kenpig att få tag i här. Men dom finns lite här o var..

BeBest
2004-09-22, 08:45
alla tycker att mörrumspinnaren är bra men jag har aldrig lyckats få fisk på den!.... kan nån ge mig några tips på hur man ska fiska med den?
Om jag skulle få för mig att fiska gädda på sommaren så skulle Mörrumspinnaren absolut vara med! Jag använder Mörrumspinnaren i första hand i närheten av växtlighet och endast i fiske riktat efter gädda. Det händer naturligtvia att även abborre fattar tycke till min kreation men det är gädda som är tänkt målgrupp
Jag skulle kasta mot näckrosorna med den. Gärna låta linan få gå över bladens spetsar. De viker sig oftast undan när spinnaren kommer nära och börjar klättra upp mot dem. Sen en låter jag spinnaren sjunka ca en meter och vevar in. Prickskytte i trånga korridorer mellan sjögräs och näckrosor är Mörrumspinnarens specialitet.

Färgen är viktig. I min sjö är orignalfärgen på spinnarens huvud sämsta tänkbara. Jag målar därför dem i vitt eller gult med röd, orange eller grön rygg. Ibland lägger jag också på lite lysfärg. Det är inte så tokigt att ha det när ljuset är dåligt eller vattnet grumligt.
Bästa färgen på skeden är guld holgramtejp, med silver, gult, orange eller vitt på baksidan.
Tar du sedan bort kroken och trär upp en bit lysslang i vitt, rött, orange, gult eller grönt över metallkulorna så har du givit spinnaren ett ännu mera matigt utseende. När kroken åter är på plats ska de främre två kulorna vara fria och kunna rotera, annar spinner inte skeden som den ska.
Byt gärna kroken till en några storlekar större. Förse den med en rejält fastbunden och limmad tofs av t.ex rävhår eller bucktail.
Du har nu ett fruktansvärt vapen till att ta gäddor med.

Arnenym
2004-09-22, 10:59
Det behövs ingen annan spinnare än super vibrax firetiger. Storlek 1 o 2 är kanon på regnbåge o andra som gillar små beten. 3 är perfekt till abborre och 4, 5 till grov abborre och gädda.

Peter L
2004-09-22, 11:20
jag diggar också sonett, som ni sagt är det väldigt synd att den slutat tillverkas....... om alla här skickade in brev till ABU att de vill ha tillbaka sonett och 4 g reflex kanske det blir nåt....
Och här kommer en varning ! jag köpte en 7 g reflex pearl, hade tänkt till båge, svarta kroppar brukar vara bra, men när jag skulle prova den spann den inte alls !!!!! jag kastade ut ca 20ggr, och tror att jag lyckades få den att spinna en av gångerna, och då vevade jag i racerfart ! när jag kollade närmare på den såg jag att svankbygeln (den lilla grejen som sitter mellan skeden och tråden) var propotiorellt (stavning?) enorm ! och med den lilla lätta pärlemorskeden var det inte konstigt att den inte spann !!! den lilla skeden orkar inte få runt den tunga svankbygeln, så akta er för reflex pearl !

Har haft samma problem med en ABU reflex pearl men jag tror att min va 12g, kastade skiten. :yiack:

Seanmike
2004-09-22, 11:44
Ni har ju missat BUZZER!

När det gäller gäddspinnare för ytligt fiske finns ingen bättre än den här...http://www.normark.se/Produkter_fiske.asp
Roland Martin Buzzer. Kasta in den i vass, över näckrosor och spinn hem den med höjt spö så du inte behöver veva så fort.

Såg ett tips i FFA tror jag, där någon hade fiskat den under vattnet, men både huggtätheten och fiskekänslan är grymt mycket bättre om den används på ytan.

Jag och mina kompisar som började fiska med den 99 har sen dess aldrig slutat. Hade vibrax 5a eller 6a som favvo innan, med eller utan hår. "Buzzern" slår dock allt vad gäller jakten på vass och näckrosgäddor.

Fisket kan liknas vid flugfiske med ytliga gäddflugor men det går mycket fortare och retar gäddorna till hugg mycket tack vare den propeller-roterade skeden.

Har fått ett flertal gäddor som tagit den i luften eller precis i ytan(!) precis i landningsögonblicket. Oftast kan man se gäddorna komma som ubåtar och skjutna ur en kanon, simmandes flera meter till spinnaren.

Årets modell är förbättrad så passa på att köp ett par till nästa sommar eller nu till höstfisket...

Mvh Sean