handdator

Visa fullständig version : Sutarsjöar i Stockholm ?

Bergman
2004-04-03, 12:25
Snart börjar Sutarsäsongen och till dess vore det inte fel att veta några fler Sutarvatten här i Stockholm. De jag testat hittils är:

- Långsjön (Älvsjö), ingår i sportfiskekortet och har gett lite fina Sutare. Största på våra turer 2250 g.

- Mörtsjön (Täby), ingår också i sportfiskekortet och där ska det finnas lite större Sutare. Har dock inte fått någon själv där.

- Aspen (Botkyrka), ingår inte i sportfiskekortet i år (tror jag) men vi Botkyrkabor får tydligen fiska där fritt. Myllrar av Sutare av mindre format men behöver nog mäskning. Sugen som fan på att göra ett/flera seriösa försök där. Har hört om sutare runt 2250g där.

- Saltskogsfjärden/Scaniasjön (Södertälje), vi Scaniaanställda samt de som är med i Södertälje sportfiskeklubb får fiska där. Sutare finns men osäker på storleken.

Har ni fler sjöar eller ytterligare info som ni vill dela med er av kanske ? Vore skoj med en lite mer innehållsrik lista och förhoppningsvis kan man få några nya uppslag.

ljohan
2004-04-03, 12:40
Dammtorpssjön, Judarn, Magelungen, mörtsjön (huddinge), råcksta träsk, säbysjön, söderbysjön, trehörningen, uttran.
Ett par sjöar i Stockholmsområdet som har sutarbestånd.

Bergman
2004-04-03, 12:43
Bara namnen på sjöarna säger ju inte så mycket iofs ... vore skoj med lite info om storlek och mängd Sutare i dom också.

Iofs när nya fångsttabellen kommer upp kanske man kan få lite mer rättvisa svar. Om man inte vill hålla sina smultronställen hemliga såklart. ;)

ljohan
2004-04-03, 12:46
Kika på Fiskeriverket, där får du massor av bra info. Antal, medelvikt, sjöarea osv.

minken
2004-04-03, 12:57
ett hett tips är att slopa insjöarna och börja leta i skärgårdsvikar/marer!

jerka!
2004-04-03, 12:59
orlången håller fin sutare...

Bergman
2004-04-03, 12:59
Att kolla på Fiskeriverkets hemsida säger inte så mycket om sportfiskarnas resultat i dessa sjöar. Vore kanon om man kunde få till en tabell över intressanta sjöar med så mycket vettig info som möjligt.

För övrigt är Fiskeriverkets hemsida nere så det går inte att kolla där ...

Bergman
2004-04-03, 13:03
Minken, jo så är det nog men misstänker att det det är svårare att hitta dom där än i insöarna om man är en "rookie" som jag.

minken
2004-04-03, 13:08
du kan väll inte vara rookie jämnt! ;)
hittar du bara en mar så hittar du nog sutarna oxå.

Bergman
2004-04-03, 13:09
Hehe, förhoppningsvis inte ... jag lade upp en separat fråga om hur man testar nya ställen så det vore kanon om ni kunde svara lite där. :)

Push-Up
2004-04-03, 13:10
Sutare upp till 2,2-2,5kg är vanliga i de flesta sjöar, sjöar med fisk över dessa vikter är mkt svårhittade i vårt län. Fåtal fiskar upp emot 3kg och över tas då å då i skärgården.
Vad befaller mörtsjön så är det vad jag vet 2-3 fiskar över 3kg tagna på boiles, men det är länge sedan dessa togs.

minken
2004-04-03, 13:14
man är ju bara rookie 1a året bergman och du är väll inne på flera år än så som sutarfiskare? ;)

jerka!
2004-04-03, 13:14
nån utlekt hane på 3.1 i mörtsjön tror ja har tagits... men ingen ide att satsa där...! om man ska fiska sutare i sthlm är det nog mest för att ha det skönt en fin sommarkväll! inga riktiga storfisk vatten riktigt...! är roligt att fiska 2kilos fisk också...!

Bergman
2004-04-03, 13:33
Push-Up & Jerka, jag har inga planer på att ta nytt svenskt rekord direkt utan nöjer mig nog med att höja PB:t lite grann (ska väl inte vara så himla svårt iofs). Sedan skulle det ju inte skada att veta om ställen där man vet att chansen till hyfsat stora finns. Men det kanske är skärgården, antorpa eller malma man måste till då ... ;)

Minken, det har inte gått ett år sedan jag startade Sutarfisket så jag får nog betraktas som Rookie några månader till. Hehe !

Push-Up
2004-04-03, 13:47
Bergman, ni har ju ett bra ställe med gott om fisk över 1,5kg, där simmar garanterat större fisk oxå. Kanske är bäst att verkligen lära sig hemmstället ordentligt så det inte bli en massa sporadiska fisketillfällen, sådant brukar inte generera i större sucéer. Vill du ha stort, ja då ska du nöta i Malma eller Antorpa, eller viga ditt liv att hitta ett eget Antorpa/malma:) (flera av ex. södermanlands sjöar har storsutarpotential) fast där stöter man på problemet med privata vatten å griniga vattenägare mm

minken
2004-04-03, 13:55
så sant p-u för mycket tips blir man bara förvirrad av..flacka hit o dit brukar inte ge mycket..

ljohan
2004-04-03, 13:58
Bobäcken är en mar som håller stora sutare.
Vid Rassa vikar tas det väl en del stor sutare också?

Bergman
2004-04-03, 14:44
Det finns några ställen som jag gärna vill testa ordentligt och det är Aspen, "Jarkkos ställe" (du vet var jag menar Jarkko?) samt något/några ställen till. Att bara lägga ett pass på varje ställe kanske inte är så givande men man vill ju fortfarande inte "slösa" tid på vatten som man redan på förhand kan säga att det inte blir bra.

Hoppas att det kan bli ett litet Sutar-fiskegäng här i stockholm till våren/sommaren. :)

Fiskmix
2004-04-03, 15:05
Originally posted by ljohan
Bobäcken är en mar som håller stora sutare.
Vid Rassa vikar tas det väl en del stor sutare också?
är inte helt säker men jag tor att jag hört att det är stängt fiske i rassa vikar??

Rasmus
2004-04-03, 15:51
Originally posted by Bergman

Hoppas att det kan bli ett litet Sutar-fiskegäng här i stockholm till våren/sommaren. :)

Jag ansluter mig gärna till den skaran, och jag har inget emot att "hårdsatsa" i Aspen.

jerka!
2004-04-03, 19:42
mmm albygrabben har koll på läget... rasmus alltså :)

sutar-lasse
2004-04-04, 14:36
Hej! När jag besökte huvudstaden i somras förr året fiskade vi efter sutare i en liten kanal som ligger mellan långholmen och Södermalm. Resultat blev 4 sutare. Den minsta på 2075 gram och den största på 3250 gram. Vi flötmetade med majs och mask. Mäskade gjorde vi tre dagar i sträck innan vi fiskade.

MVH/// Lars

Bergman
2004-04-04, 16:10
sutar-lasse, det var som tusan ! Vet inte hur många gånger man åkt förbi där och undrat om det finns sutare bland alla näckrosor.

Var ni ute dagtid eller fiskade ni på natten ? Jäkligt fin vikt må jag säga.

BeBest
2004-04-04, 17:10
Ibland sitter man nästan på ett sutarvatten utan att veta om det. Sutar-lasses inlägg fick mig att fundera lite och jag tror jag ska undersöka en av bladvass avsnörd vik i sommar. Vem vet vad min sjö döljer i bakfickan.

sutar-lasse
2004-04-04, 17:31
Hej igen! Vi fiskade på kvällen/natten till tidigt på morgonen. Ni får ursäkta om det kan ta lite tid mellan mina svar. Jag kan enbart svara när jag sitter på jobbet.

Ha det bra/// Lasse

Bergman
2004-04-04, 17:33
Lugna puckar ! Är så ruggigt sugen på att få dra lite Sutare nu så värmen får snabba på lite nu tycker jag. :)

Arnenym
2004-04-04, 18:13
Jag gick en sväng vid min lokala sutarkälla idag. Isfan ligger fortfarande så det dröjer väl ett bra tag till. Å så ska vattnet bli lite varmare också så att dom rör sig och äter.
Det vore bussigt om skåningarna på den här sidan skulle kunna tala om för oss upplänningar hur många grader det är i vattnet och hur vädret har varit sista tiden, när deras sutare har börjat komma upp.