Ursprungligen postat av Flodebanan
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tavata Claw - Ny Zaltkopia?
Collapse
X
-
knota
Om någon tankar ner musik,film dataprogram så anser väl den som har upphovsrätten att han förlorar pengar, som han egentligen borde ha tjänat om man köpt det nedtankade istället för att ladda ner/kopiera.Ursprungligen postat av FlodebananHAHA! Skitkass jämnförelse! Det är ju ingen som tjänar penagar på att du tankar en DVD-R från swebits. MEN de som gör kopior tjänar PENAGAR, jävligt stor skillnad.!
Det är väl i princip samma sak att tanka ner en film som någon har upphovrätten till eller köpa en Zaltkopia, i båda fallen har någon förlorat pengar.
Det jag menade var att om man säger att man "Ifrågasätter man moraliteten hos dem som använder kopiorna" så bör man inte ha något annat som är kopierat hemma heller, vad det än gäller.Senast ändrad av Guest; 2005-11-10, 22:05.
Kommentera
-
Vad det gäller mig är det oftast så att det jag tankar ner eller köper i form av kopior inte köps som substitut. Hade inte dessa funnits tillgängliga hade jag inte använt orginalet i heller. Jag är nog inte ensam om att tanka filmer som man kan tänka sig se men aldrig skulle betala för att se, därmed försvinner INTE en potentiell inkomst/kund i detta fallet.
Ger mig inte in i disskusionen ang just betet Zalt utan gör ett mer allmännt ställningtagande.
Det man verkligen vill ha köper man, det man kan tänka sig köper man om det är till rätt pris, det man inte vill ha köper man inte(vare sig det är orginal eller kopia).size does matters!
Kommentera
-
Nja, att nertankad film eller musik är samma som en köpt kopia kan ju inte stämma.
Nertankad musik/film är ju faktiskt "stulen", men en "kopia" är ju laglig så länge den finns till salu i butikerna och är köpt/importerad på rätt sätt, eller? Annars skulle ju handlaren som säljer "kopian" också bryta mot lagen och få ett straff av något slag.
Skulle handlaren däremot fortsätta sälja kopian efter att en domstol gett originalet, typ Zalt vs Esox Sure Catch, rätt så bryter han mot lagen.
Sen, vilken person kan veta vilka produkter som är original och vilka som är kopior oavsett inom vilket område? IKEA har väl blivit ankagade och fällda flera ggr för mönsterintrång och kopiering av andras möbler. Är det moraliskt fel att köpa deras möbler också utan att först kolla om någon annan har mösterskyddat tyget eller gjort en likadan möbel innan?There's only a thin line between standing on the shores fishing or looking like a complete idiot...
Kommentera
-
CW ej inloggad
Handlaren bryter mot lagen redan när han säljer kopian. Zalt kan välja att vända sig mot dessa också men det är oftast mer ekonomiskt att stoppa källan.Ursprungligen postat av ~FB~PikeNja, att nertankad film eller musik är samma som en köpt kopia kan ju inte stämma.
Nertankad musik/film är ju faktiskt "stulen", men en "kopia" är ju laglig så länge den finns till salu i butikerna och är köpt/importerad på rätt sätt, eller? Annars skulle ju handlaren som säljer "kopian" också bryta mot lagen och få ett straff av något slag.
Skulle handlaren däremot fortsätta sälja kopian efter att en domstol gett originalet, typ Zalt vs Esox Sure Catch, rätt så bryter han mot lagen.
Sen, vilken person kan veta vilka produkter som är original och vilka som är kopior oavsett inom vilket område? IKEA har väl blivit ankagade och fällda flera ggr för mönsterintrång och kopiering av andras möbler. Är det moraliskt fel att köpa deras möbler också utan att först kolla om någon annan har mösterskyddat tyget eller gjort en likadan möbel innan?
Domstolen avgör vad som är kopia eller inte. Genom att läsa in sig på praxis/doktrin/uttalanden från Svensk forms opionionsnämnd så får man en aning om vad som är en kopia eller inte. Zalt är enligt dessa källor ett original. Esox en kopia. Conrad är sannolikt inte en kopia eftersom det finns massvis med wobblers med samma form. Den formen får således anses tillhöra "det allmänna formförrådet". Detsamma kan kanske gälla Cobbs-jerkarna men jag har inte koll på hur många likadana jerkar det finns.
Fö. håller jag på Johannes R, Zalt ska skyddas! ;-)
Kommentera
-
Om t.ex. du skulle få för dig att börjar tillverka Zaltkopior och sälja dessa gör du en massa pengar på det ellerhur?Ursprungligen postat av knotaOm någon tankar ner musik,film dataprogram så anser väl den som har upphovsrätten att han förlorar pengar, som han egentligen borde ha tjänat om man köpt det nedtankade istället för att ladda ner/kopiera.
Det är väl i princip samma sak att tanka ner en film som någon har upphovrätten till eller köpa en Zaltkopia, i båda fallen har någon förlorat pengar.
Det jag menade var att om man säger att man "Ifrågasätter man moraliteten hos dem som använder kopiorna" så bör man inte ha något annat som är kopierat hemma heller, vad det än gäller.
Om jag rippar en DVD som jag kastar ut på swebits så tjänar jag inte ett öre på det, ellerhur ?
I mina ögon en stor skillnad!
OT; Kan ju nämna att jag inte har någon förståelse för allt vad Antipiratbyran babblar om.Senast ändrad av Flodebanan; 2005-11-11, 10:51.sigpic
Kommentera
-
Guest
de jag menade med mitt tidigare inlägg var att jag inte förstår hur folk kan jämra sig över de stackars företagen som flyr sverige och producerar sitt skit i kina istället. de är inten svensk produkt om de tillverkas i bangladesh. hyllar alla fortfarande ABU trots att dom flytt sverige? inte jag iaf. ja räknar dom till svikare och giriga sådana.
dom ger inte sverige arbetstillfällen och skatter som dom bör göra. men dom vill ha intäkter här. 25% läggs på sa ni. ja men inte fan är de nån skillnad på kopiorna och originalen i den frågan.
utgifterna som dom slipper lägga i kina skulle ha gått till staten i sverige. och om de inte är nå stora utgifter de talas om så undrar jag varför dom väljer att tillverka i kina isf.
en fråga som jag ärligt talat inte vet. skattar zalt i sverige?
edit- ska jag dra mitt strå till stacken och betala skatt, moms medans dom inte ska de?
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
276 496 visningar