Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inlägg
    Men har du provat ett "modernt" spö? Kanske skulle gilla't trots allt och då ökar ju utbudet.
    Alltså jag har ju inte det, får bara vibbar från ABU:s spön på 70-talet när de började med sin s k "toppaktion"- det var helt värdelösa spön där det enda som böjde sig var de översta 2 decimetrarna, resten av spöt var stelt som en gärdsgårdsstör. Men jag gissar att dagens moderna spön inte går att jämföra med dessa gamla spön, så jag borde nog försöka testa några av dagens på något sätt.

    Kommentera


    • Jag kör med följande från Abu.
      Volatile 9 fot 50-220g
      Verdict 8,6 fot 60-180g
      Fantasista Beast 7,9 fot -100g

      Riktigt bra spö alla 3 och ligger mellan 1400-2100:-
      Sen är jag ju en Abu fantast
      Finns massor med spö på marknaden idag. Har du chansen att komma till en affär så känn och kläm
      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
      Flugfiske är en Livs-stil
      2016 har jag blivit Multifrälst

      Kommentera


      • Tack för alla svar. Ser nu att det finns ett Westin W3 Powercast på 8,3 fot och klassat 40-130, på pappret ser detta spö ut att vara perfekt för mina önskemål. Tillsammans med en Tatula 200 skulle totalvikten bli runt 440 g vilket är 200 g mindre än min gamla utrustning som ligger längst in i garaget någonstans....

        Kommentera


        • Den kombinationen har jag svårt att se ett du blir missnöjd med

          Kommentera


          • Det lät som en trevlig kombo.
            Instagram: mattiasandersson90

            Bara ett kast till...

            Kommentera


            • Som jag skrev lite tidigare i tråden så är jag på jakt efter ett nytt gäddspö för betesvikter från runt 30-40 g upp till max.120 g. Så hittills har jag kollat på spön klassade upp till en maxvikt på 120 - 140 g.

              Jag inser nu dock att jag av olika skäl kommer att hålla mig till beten en bit under 100 g, de tyngsta kommer att ligga på 85-90 g, merparten på 30-60 g. Frågan är då om det kanske är smartare att titta på spön klassade upp till 80 eller 100 g istället? Eller finns det något skäl till att ha ett spö klassat upp till 120 eller 140 g även om man sällan kör med beten tyngre än 80 g? Det jag funderar på är om det t ex kan vara så att ett spö klassat upp till 80 g börjar "säcka ihop" vid 50-60 g och att man därför bör gå upp en bit i klassningen? Men kan det då å andra sidan inte bli lite för "påkigt" att hysta iväg 40-50 g-drag med ett 120-klassat spö?

              De spön med lite lägre klassning jag har satt upp på min vid det här laget långa "prospectlista" är:

              Westin W4 Powershad som är klassat 30-90 g
              ABU Volatile 50-90 g
              SG Custom Predator 40-80 g
              SG Butch Light XLNT 30-80 g

              Skulle det vara vettiga spön för mitt syfte?

              Kommentera


              • W3 8,6 är som många skrivit förr något överklassat, men passar bra i din modifierad beskrivning. Eftersom det är lätt och välbalanserat är det skönt att fiska även lättare beten. Om du bara skulle fiska beten under 40g kanske läge att testa något annat.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av pehea Visa inlägg
                  W3 8,6 är som många skrivit förr något överklassat, men passar bra i din modifierad beskrivning. Eftersom det är lätt och välbalanserat är det skönt att fiska även lättare beten. Om du bara skulle fiska beten under 40g kanske läge att testa något annat.
                  Jag har ju sett här på fiskesnack att just Westinspön ofta generellt anses överklassade, och om det också gäller W4 Powershadspöt jag nämner ovan så är det förmodligen lite väl vekt. Vilket vore synd eftersom både längden och vikten på spöt skulle passa mig perfekt, vill nämligen gärna att spöt inte är mycket över 8 fot och gärna väger in under 200 g...

                  Kommentera


                  • Fiskar du med beten mellan 30-80g primärt tipsar jag om det här; https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...a-td-bait.html
                    Har ett själv som jag fiskat otroligt mycket med senaste 1,5året . bli inte orolig för klassningen, den ät helt fel och till skillnad mot Westin så kastar det här bra mycket mer än vad klassningen säger. Det lovar jag, mfl här som har eller haft spöt.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                      Fiskar du med beten mellan 30-80g primärt tipsar jag om det här; https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...a-td-bait.html
                      Har ett själv som jag fiskat otroligt mycket med senaste 1,5året . bli inte orolig för klassningen, den ät helt fel och till skillnad mot Westin så kastar det här bra mycket mer än vad klassningen säger. Det lovar jag, mfl här som har eller haft spöt.
                      Det jag inte riktigt gillar med det spöt är att det inte finns något främre handtag, det vill jag gärna ha. Har googlat fram detta Daiwaspö istället: https://www.happyangler.se/sv/fiskes...lle/p/3066102/ - tänker då på 40-80 g-varianten. Det ser iofs ut som ett haspelspö, syns ingen trigger på bilden, men det står ju att det är för multirulle så...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 308 svar
                      263 076 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 491 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 807 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 148 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 343 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X