Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av DJ Mqt Visa inlägg
    Tack för tipset! Ny här
    Inga problem. Skriv gärna lite om din nya kombo när du fått den så kan vi uppdatera tråden med lite mer information.

    Kommentera


    • Tjena Boyz
      Någon som köpt något av Abus nya gäddspön, Hornet Stinger Plus eller Mass Beat ll och kan skriva lite av erfarenheter kring dessa läckra spön??

      Kommentera


      • Fanns några på Säljes här på FS kolla med säljaren hur dem är, vem vet du kanske kan göra ett klipp?Tror det var MFEGFT.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av kalufsen Visa inlägg
          Blev inget LTB, blev ett Megabass här från FS som jag är jättenöjd med det lilla jag har hunnit fiska med spöt. I stället för att skapa en ny tråd och stöka skulle jag vilja ha lite input på LTB Swimbait. Tänkt till downsize fisket för gädda och beten som skall kastas är främst Junior versioner av jiggar (tänkt gator 17) samt spinnerbaits, några gliders blir det säkert också.

          Min fundering, har ett TnT idag som jag är nöjd med (men som jag säljer ) för att jag är sugen på att testa ett LTB Swimbait från Bass serien. Det som talar för är lättare klinga (viktmässigt) samt många som talat gott om den men det som oroar mig är att det kanske blir för påkigt pga sin heavy power, trots sin tunnare bassklinga.

          TNT: MH/FAST
          Swimbait: H/FAST

          Kom gärna med input, swimbait kontra tnt samt de beten jag tänkt köra med.
          Downsize är det bra till och beten som har en mer rullande gång men hård slående wobbler inge vidare och ett direkt nej till spinnerbaits på det spöt då det skakar så in i h***te med den snabba och känsliga klingan.

          TNT är överlägset swimbait spöt till större wobblers spinnare och spinnerbaits.

          St Croix klassa inte heller sin spön lika utan beroende på serien så Muskie spöna är rejälare än bass spöna pga. deras användnings område så ett Muskie H är kralligare än ett Bass H om du förstår hur jag menar?

          Swimbait klingan är inte smäckert den är minst lika grov som ett TNT klinga (i butt delen) om inte lite grövre tog ett snabbt kort som referens då jag inte har ett skjutmått hemma det gröna spöt motsvarar ett TNT.
          Click image for larger version

Name:	2scs43.jpg
Views:	1
Size:	367,5 KB
ID:	1787063

          /Apan
          Senast ändrad av Monkey; 2018-05-02, 20:42.

          Kommentera


          • Tack Apan! Misstänkte det, swimbait spöt är säkert super trevligt till just jigg, bättre än TnT, medan TnT är mycket bättre till just spinnerbaits och wobblers som du säger.

            Intressant dock att samma spec (fast) kan agera så olika på klingorna, även intressant att swimbait klingan inte är tunnare då den väger typ 20 % eller 40 g mindre än Tnt.

            Fiskar ju väldigt mycket jigg så får överväga spöt trots allt samt kanske känna på det innan jag slår slag i saken. Input är viktigt dock så man inte gör massa impulsköp

            Kommentera


            • Det är mindre kork och spöt är 5cm kortare och har mindre ringar så all vikt ligger inte i klingan.

              Blanda inte ihop aktionen på spöt exempelvis fast eller x-fast med hur mycket pulver det finns i klingan exempelvis medium heavy eller extra heavy och som sagt då beror det på klassningen av spöt och vad det är tänkt till när vi pratar St Croix som kör mer teknikspecifika spön i legend tournament serierna.

              Kommentera


              • Ah förstår.

                Uttryckte mig kanske lite kort, det jag syftade på med Fast är att båda har samma aktion och ändå är så olika, inte samma power såklart.

                Kommentera


                • Bäst blir nog att du som sagt åker och känner/klämmer på spöt så du får en egen uppfattning av spöt det och inte bara input från en trött närking. Be om hjälp i butiken och se hur spöt beter sig under belastning så får du ut ännu mer av din eventuella torrviftning och jämför gärna med andra spön då det kommit mycket roliga downsize spön under de senaste åren.
                  /Apa

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
                    Bäst blir nog att du som sagt åker och känner/klämmer på spöt så du får en egen uppfattning av spöt det och inte bara input från en trött närking. Be om hjälp i butiken och se hur spöt beter sig under belastning så får du ut ännu mer av din eventuella torrviftning och jämför gärna med andra spön då det kommit mycket roliga downsize spön under de senaste åren.
                    /Apa
                    Ett trevligt spö för downsize är annars St.Croix Mojo Bass "Flippin" 7'11 0,5-2oz. Ruggigt trevligt, skönt och prisvärt spö för lättare gäddfiske
                    Instagram: mattiasandersson90

                    Bara ett kast till...

                    Kommentera


                    • Absolut Apan! Tackar för din input, får se vart vi landar

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 856 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 353 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 067 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X