Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Abu Garcia Fantasista Beast 7,9 fot -100g verkar passa in på ditt fiskande
    Har fiskat med detta underbara spö i höstas och är toknöjd
    Mina kastvikter med detta spö är upp till ca 85-90g allt över det tar jag med mitt Volatile spö
    Tar några kast att komma överens med triggern men sen är det en dröm att kasta med
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
      Tar några kast att komma överens med triggern men sen är det en dröm att kasta med
      Jag håller inte med, jag fastnade för denna typ av trigger vid första kastet.
      Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
        Det jag inte riktigt gillar med det spöt är att det inte finns något främre handtag, det vill jag gärna ha. Har googlat fram detta Daiwaspö istället: https://www.happyangler.se/sv/fiskes...lle/p/3066102/ - tänker då på 40-80 g-varianten. Det ser iofs ut som ett haspelspö, syns ingen trigger på bilden, men det står ju att det är för multirulle så...
        Det är ett bra spö. Med snabb aktion. Enligt mig (smaksak) förbaskat fult

        Kommentera


        • Fast med TS reviderade specifikationer passar Westin Powercast-T 8'6" 40-130g snarast bättre än initialt. Det är lite långsammare än många andra spön idag vilket TS önskade (?) samt enligt min subjektiva smak, klassiskt snyggt!

          Prisvärt som nytt, t ex https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...BoC_T4QAvD_BwE
          men syns ofta i säljes då de funnits några år och folk ska det senaste, lite grövre...

          Inget tungt spö men det finns lättare. Dock ska man inte glömma att lätta spön med kort, exponerat bakre handtag ofta (men inte alltid) får sämre balans. Powercast har ett rel. långt, fullt handtag med vikten på "rätt" sida.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Fast med TS reviderade specifikationer passar Westin Powercast-T 8'6" 40-130g snarast bättre än initialt. Det är lite långsammare än många andra spön idag vilket TS önskade (?) samt enligt min subjektiva smak, klassiskt snyggt!

            Prisvärt som nytt, t ex https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...BoC_T4QAvD_BwE
            men syns ofta i säljes då de funnits några år och folk ska det senaste, lite grövre...

            Inget tungt spö men det finns lättare. Dock ska man inte glömma att lätta spön med kort, exponerat bakre handtag ofta (men inte alltid) får sämre balans. Powercast har ett rel. långt, fullt handtag med vikten på "rätt" sida.
            Det är verkligen ett prisvärt spö i klassisk stil och för fiske med beten på 40-90g.
            Instagram: mattiasandersson90

            Bara ett kast till...

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
              Det är ett bra spö. Med snabb aktion. Enligt mig (smaksak) förbaskat fult
              Ha ha...att det är fult gör inget, tvärt om - det kanske distraherar min fiskekompis som förr alltid brukade få fler och större gäddor än jag, nu kanske jag kan jämna ut det hela

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Fast med TS reviderade specifikationer passar Westin Powercast-T 8'6" 40-130g snarast bättre än initialt. Det är lite långsammare än många andra spön idag vilket TS önskade (?) samt enligt min subjektiva smak, klassiskt snyggt!

                Prisvärt som nytt, t ex https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...BoC_T4QAvD_BwE
                men syns ofta i säljes då de funnits några år och folk ska det senaste, lite grövre...

                Inget tungt spö men det finns lättare. Dock ska man inte glömma att lätta spön med kort, exponerat bakre handtag ofta (men inte alltid) får sämre balans. Powercast har ett rel. långt, fullt handtag med vikten på "rätt" sida.
                Ja, det är väldigt mycket som talar för detta spö eftersom det verkar vara underklassat. Möjligen är det lite långt och tungt, men inte värre än att jag skulle kunna kompromissa med det tror jag.

                Det finns ju också W3 Powercast har jag sett (https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...h-40-130g.html), det är lite lättare och kortare än Dynamic Powercast så det kanske skulle passa ännu bättre? Eller är det stor kvalitetsskillnad mellan detta och Dynamic Powercast?

                Kommentera


                • W3 8'3" 40-130g har jag inte prövat, gissar på likartat men lite billigare komponenter och möjligen klinga.
                  Från Huddinge är det inte långt till Hornsgatan som verkar ha båda...Om vikt är av vikt, ta med en digital köksvåg samt avsedd rulle (kanske butiken har en om du inte köpt än) häng på, väg och inte minst känn efter vilket spö som ligger, balanserar bäst i din hand.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    W3 8'3" 40-130g har jag inte prövat, gissar på likartat men lite billigare komponenter och möjligen klinga.
                    Från Huddinge är det inte långt till Hornsgatan som verkar ha båda...Om vikt är av vikt, ta med en digital köksvåg samt avsedd rulle (kanske butiken har en om du inte köpt än) häng på, väg och inte minst känn efter vilket spö som ligger, balanserar bäst i din hand.
                    Rullen som kommer inhandlas är i princip redan bestämd, det blir en Tatula 200 eller Coastal, så det blir perfekt att prova lite olika spön jag har fått tips på här med dessa rullar - ett besök på Hornsgatan är inplanerad!

                    Kommentera


                    • Någon som provat nya versionen av shimano compre muskie 8,6? Gillar den gamla versionen starkt! Men ny säsong, då blir jag alltid sugen på nytt =)

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 310 svar
                      263 344 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      857 svar
                      139 534 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 849 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 150 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 354 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X