Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Jonez Visa inlägg
    Har fiskat med 40-80g ur billigaste prorex serien men sålde det till stahre87 här på fs. Något jag ångrar mycket idag. Köpte ett likadant i XR serien istället men det var inte alls lika skönt. PX spöna är sjukt bra för det priset och söker man ett billigare spö så är det nog få som knäpper på fingrarna där.
    Nu gör du mig glad och fuktig på alla ställen när du säger så

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
      Nu gör du mig glad och fuktig på alla ställen när du säger så
      När han nämner mitt namn menar du? Vet inte om jag skall bli rörd eller rädd.

      Appropå spöt som jag köpte, det (ihop med rätt rulle) kastar med lätthet skedar på 25g, som kanske å andra sidan är lite väl lättkastande men har inte haft problem med grodor på runt 20g heller.
      För pengarna är det nog det spöt jag anser vara mest värt, som jag någonsin ägt. Föredrar det framför mitt td bait numer.
      Det ända jag skulle kunna klaga på är att det känns lite grovt i delningen av kork/foam...

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Jonez Visa inlägg
        Har fiskat med 40-80g ur billigaste prorex serien men sålde det till stahre87 här på fs. Något jag ångrar mycket idag. Köpte ett likadant i XR serien istället men det var inte alls lika skönt. PX spöna är sjukt bra för det priset och söker man ett billigare spö så är det nog få som knäpper på fingrarna där.
        Så vad gillades med PX som inte XR kunde leverera? Handtag, utseende, ryggrad eller något annat med aktionen?

        Dock förefaller PX väldigt kompetenta för slanten. Kände på ett PX 742M spinn 10-30g och det var både lätt och kändes rappt. Att det sen blev ett Svartzonker 7,5 6-21g berodde mest på handtagets längd och att jag befarade att 10-30g skulle bli för nära det andra spöt jag redan har.

        Kommentera


        • Någon som är insatt på både Prorex X 40-80g och SZ Black Series The Downsizer som kan förklara skillnaderna lite tydligare? Prorexen verkar ju kunna gå ganska lågt i kastvikt men hur är det med downsizern?

          Kommentera


          • Jag har bara känt på sz downsizer i butik ska jag börja med att säga.
            Första tydliga skillnaden är vikten. Prorex känns i jämförelse fjäderlätt.
            Trots att priset inte är så stor skillnad på så hävdar jag att daiwa spöt är ljusår från i kvalitetskänsla och komponent val. Klingan är av annat material.

            Hur lätt (förutsatt att rullen bemästrar vikten) man kan kasta med sz spöt har jag ingen aning om, men med en tatula 200hl och 0,25 Lina (ish) kan man åtminstone gå ner på runt 15+20 g med prorex

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Så vad gillades med PX som inte XR kunde leverera? Handtag, utseende, ryggrad eller något annat med aktionen?
              Jag kastade längre med PX till att börja med. Upplevde att XR var något trögare på något sätt i klingan, medan PX hade aaaaningen djupare aktion men kändes snabbare. PX kändes också mer välbalanserad med min Tatula 200.
              En sak som Stahre nämner är att PX är lite tjockare vid foamen och rullfästet än ex. XR, men detta var något jag istället gillade.
              Jag tycker att PX 40-80 är ett riktigt klass-spö och för under 1k är det rena fyndet.

              Kommentera


              • Intressant, kul att höra att något billigare tilltalar mer än det lite dyrare.
                Har själv ett XR haspel (5-25g) men motsvarande PX spinn kändes i butiken inte på något sätt billigare, dock okastat...

                Kommentera


                • Kan säga ett par grejer till efter dagens pass, när jag verkligen tänkte efter o reflekterade över hur spöt med olika beten kändes.
                  Att kasta ett blue fox 28g skeddrag med min tatula funkar skit bra verkligen med rätt inställning på bromsen kastar man väldigt långt. Även ett spinnerbait på ca 30g kommer man riktigt långt med. I dom övre vikterna tycker jag begränsningen kommer vid en mc Rubber (ej Jr, ej big) med stinger och således en vikt på strax över 90 g. Då tycker jag spöt känns lite överbelastat även om det går bra att kasta. Absolut bäst laddar spöt nånstans mellan 30-65g tycker jag.

                  Gillat spöt mer o mer för varje tillfälle och balansen med en tatula 200 är så nära perfekt det går

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Jonez Visa inlägg
                    Spännande. Hur upplever du aktionen på 8,6?
                    Evidence kastar med lätthet 150g. Även ner till 50-60g. Snabb aktion med bra ryggrad. Saknar dock någon cm bakhandtag. Impulse 8.6 90-250 är brutalt. Lätt och spänstigt. Kastar 70-80g likväl som 200g. Längre bakhandtag på detta spö. Gillar bägge väldigt mycket men impulsen lite mer 😁
                    Fish On!

                    Kommentera


                    • Någon som provat årets upplaga av shimano compre? Äger både de gamla 8,6 och 9,1 men funderar på att införskaffa den nya som är klassad 12 oz.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 575 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 365 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 340 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 140 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 279 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X