Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #61
    Håller med långa bakhandtag är totalt onödiga, tror de är lämningar från gamlatiders ombyggda karpspön men notera dessa var 12" fot långa vilket krävde handtag för balansens skull i spöhållarna. Dagens modernagäddfiske kräver smidiga spön som går att hantera, trixa med, jigga med, jerka med. Finns ingen anledning till extra långa bakhandtag. Inte ens laxfiskarna som kastar 150gr använder det.

    Kommentera


    • #62
      Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
      Hmmm är det korta bakhandtag på alla ST Croix ??
      Jag gillar ju oxå lite längre bakhandtag
      Som jämförelse så är bakhandtaget på ett long ranger med split grip exakt lika långt som på ett svartzonker 8'6 40-140.

      Kommentera


      • #63
        Min flickvän gillar inte korta bakhandtag, hon vill gärna ha bakhandtaget i armhålan när hon drillar en fisk pga att hon har klena handleder. Men själv så gillar jag korta bakhandtag därför att det är smidigt och man kan trixa å lattja med betena smidigt och lätt som föregående talare sa plus att själva drillningen blir lite jobbigare för mig, det blir lite mera direktkontakt med gäddan på nåt vis tycker jag med ett spö utan framhandtag och kort bakhandtag, gillar att hålla i själva spöklingan när jag står böjd över relingen och kollar efter gäddan som rusar under båten.

        Och när det är en gäddspötråd och Buster är på tråden får jag ju oxå komma in med en gäddpinne som heter Team Daiwa td bait 7,7 fot med kastvikt upp til 54 gram, men jag slungar stenhårt iväg en 15-16 cm jigg med 50 gram skalle lr tex en sjunkande slider på 70 gram utan att spöt känns stressat, det är bra fjong i den klingan och spöt är lätt och känsligt och man känner hur jiggstjärten fladdrar bra så jag gillar själva spöt, bra pris oxå. Men är endå lite lite besviken på Daiwa när dom skriver såhär, Click image for larger version

Name:	IMG_1473.PNG
Views:	1
Size:	231,2 KB
ID:	1783345 men så händer det här Click image for larger version

Name:	IMG_1425.jpg
Views:	1
Size:	876,3 KB
ID:	1783346! Första spöt jag köpte fick jag returnera pga att rullfästet inte gick i linje med ringarna, rullen satt kl tio om ringarna satt klockan tolv typ vilket va jävligt irriterande så jag fick ett nytt, men på det nya lossnade skruven till rullfästet så vad händer på fabriken i Skottland? Hur är det egentligen med kvaliteten lr krökas det på fabriken? Kanske dom borde införa blåstest så att folket där klarar av att sätta rullfästena rakt och limma ihop delarna ordentligt. Jag har skickat bilder till sportfiskeboden som i sin tur har skickat det till Daiwa så jag får väl se vad som händer, om det är ett garantiärende lr om jag ska limma det själv/ sketfiske
        Senast ändrad av RUSTY HOOK; 2016-12-10, 12:56.

        Kommentera


        • #64
          Det står inget i Daiwas text om att limmet är av bästa sort!
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

          Kommentera


          • #65
            Du verkar ha haft otur, vi har sålt en hel del av dessa spön med mycket få reklamationer. Vanligtvis händer det du råkat ut för när man försöker lossa rullen från spöt. Självklart får du byta ut spöt om du önskar. Inga problem hälsa från mig bara. Fö. Är det inte Daiwa som tillverkat rullfästet utan Fuji som är kända för att göra komponenter av högsta klass. De klingorna som sitter på ditt spö kommer nästa år även med våra kolfiber air guides. Något att hålla ögonen efter!

            Kommentera


            • #66
              Har följande spön

              Okuma evx musky heavy
              8,6 fot
              Kastvikt upptill 336gr
              Riktigt bra spö för pengarna och fungerar bäst mellan 150 gr upotill 230gr.

              St croix downsizer 7,3 fot
              Kastvikt upptill 80gr tror jag.
              Helt underbart spö men inte hunnit testa det riktigt så får avvakta med utlåtande.

              Sg big pike
              8,6 fot
              Kastvikt 300gr.
              Skulle snarare säga det är klassat till 150gr sen får mansvinga iväg betena.
              Lite svampigt men sjukt kul att drilla på, och fungerar suveränt på beten runt 130-150gr.

              Westin edge powercast.
              8,6 fot
              Kastvikt 130gr.
              Rejält överklassat spö. Upptill 100gr fungerar sen tappar det kraft. Men sjukt kul spö att drilla på.

              Kommentera


              • #67
                Veritas 2.0 haspelversion upp till 100g rekommenderas starkt för alla hasplare där ute! Kunde lika gärna vara klassat 30-130g istället för 40-100g, inga problem alls. Styvt som en manlig lem på strippklubb, med fruktansvärt häftiga huggupplevelser som resultat, första gången jag gick på en sten trodde jag en vithaj huggit på spöt. Rapp topp som gör det möjligt att kasta väldigt lätta drag för spöets styvhet, lätt, bra balanserat, svinbra rullfäste, hållbara ringar, dessutom otroligt snyggt (om man nu bryr sig). Väldigt mycket spö för pengarna!

                Kommentera


                • #68
                  Ursprungligen postat av Herr olsson Visa inlägg
                  Westin edge powercast.
                  8,6 fot
                  Kastvikt 130gr.
                  Rejält överklassat spö. Upptill 100gr fungerar sen tappar det kraft. Men sjukt kul spö att drilla på.
                  W3, W4, Dynamic, W6, W8?

                  Det finns rätt många olika Westin Powercast, klassningen verkar dock ha samma fel oavsett serie...

                  På W3 och W8 Powercast-T så är 130 gram inga problem. Knepet är att kasta som vanligt utan att fega. Ja, det känns svampigt men spöt håller. Jag brukar använda W8 Powercast-T för 20-100gr och tar St Croix Sling Blade eller jerkspö till tyngre beten.
                  Senast ändrad av Låg_Profil; 2017-01-05, 21:51.
                  Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

                  Kommentera


                  • #69
                    Buster - kommer det något likt Luna Versatile 7'6" -150g som tidigare fanns? Saknar mitt något djävulskt.

                    Kommentera


                    • #70
                      Orient, hur upplevde du klassningen på det spöt?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 934 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 957 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 391 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 084 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X