Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Hej reaper läser du andra inlägget lite noggrannare så står set lite mer om kastvikterna.

    St Croix klassar med en "sweetspot" dvs inte som våra spötillverkare på "hemma plan"

    Personligen skulle jag säga:

    Top n tail 30-100 med en 200 rulle på och 30-150 med en 300 skönt att matcha rullen med betet, long ranger samma och downsizern en 40-120gram.

    Swimbait spöt tyckte jag inte om att fiska över 130gram med då toppen och spöt inte laddar speciellt bra spöt är helt enkelt för styvt (tillverkad för fiske med diskret(minimal gång och monolina) bak handtaget är även det lite väl kort för tyngre fiske. Mest man får ut av spöt tycker jag är just beten men "lite" eller rullandegång som Zalt 14 även mindre jiggar känner man bra eastfiel mavercik etc. ledade swimbaits går bra det vi i folkmun kallar ledare jerkbaits typ x-buster.

    Slingblade pallar lätt över 250g++ även om jag tycker det är lite väl styvt för att man skall kunna dänga bekvämt med det hela dagar och kastar inte mindre vikter speciellt bra då det som sagt är både snabb och kralligt, nita in mothugg är dock inga problem.

    /Apan

    Edit: Med mina preferenser så kastar jag inte max då jag inte gillar den extra kraften det tar och böjen spöt får vill man pressa spöna mer går set men inte optimalt på något sätt. Hur mkt spöna är överklassade beroro helt på dem är egna men överlag kastar de alltid bra inom ramern som St croix givit dem iallafall de 8-10spön jag ägt/äger.
    Senast ändrad av Monkey; 2016-10-23, 18:53.

    Kommentera


    • #42
      Tack så mycket Monkey för informationen! Den kommer komma mig till god användning

      Kommentera


      • #43
        Att tänka på är även att bass och musky spöna inte är klassade lika då ett musky medium heavy är rejält mycket grövre och kralligare än ett bass spö med samma klassning. Swimbait spöt är ett bass om du inte redan hade full koll.

        /Apan

        Kommentera


        • #44
          Gunki Iron-T C 240 XXH (40-140g) ett do-it-all spö?

          Gunki Iron-T C 240 XXH (40-140g)

          https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...h-40-140g.html

          Någon som testat detta spö? Jag letar ett ett nytt do-it-all spö som för mig betyder att det kastar 60-150g och är 7-8fot'ish. Det tyngsta det skall hantera är i princip big mcrubber med 30-35g päronbly eller westins platypus 22cm (150g).

          Tittar jag på detta spö så gillar jag vad jag ser. Har idag ett Roots 7.9xh som jag blev förvånat nöjd över och vän med ganska direkt.
          Skulle ju kunna ha två sådana med det känns lite tråkigt.

          Har sneglat och kikat på SV's ny black series 7.2" som skall ta 150g, någon som kännt på det ännu?

          Kommentera


          • #45
            Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inlägg
            Gunki Iron-T C 240 XXH (40-140g)

            https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...h-40-140g.html

            Någon som testat detta spö? Jag letar ett ett nytt do-it-all spö som för mig betyder att det kastar 60-150g och är 7-8fot'ish. Det tyngsta det skall hantera är i princip big mcrubber med 30-35g päronbly eller westins platypus 22cm (150g).

            Tittar jag på detta spö så gillar jag vad jag ser. Har idag ett Roots 7.9xh som jag blev förvånat nöjd över och vän med ganska direkt.
            Skulle ju kunna ha två sådana med det känns lite tråkigt.

            Har sneglat och kikat på SV's ny black series 7.2" som skall ta 150g, någon som kännt på det ännu?
            150g, där ligger också min maxvikt. Har ofta med mig 2-3 gäddspön ut men om jag sökte ett "allt i allo" spö för dina vikter så skulle jag titta på Eastfield Catapult...

            Kommentera


            • #46
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              150g, där ligger också min maxvikt. Har ofta med mig 2-3 gäddspön ut men om jag sökte ett "allt i allo" spö för dina vikter så skulle jag titta på Eastfield Catapult...
              Inte samma spö men jag har haft ett slingshot och det var inte rätt för mig. Tack för förslag dock.

              Kommentera


              • #47
                Perfekta tråden för min Fråga
                Jag har bestämt mig för att köpa ett St Croix
                Jag kommer använda mig av min Curado 301E och min Lexa 300hl

                Min fråga är då.

                Vilket skall jag välja ? vill gärna ha runt 8 fot och prislappen skiter jag i då jag bestämt mig att det får kosta vad det vill
                Kommer enbart fiska Gädda med det och tror mitt tyngsta drag idag väger runt 100-120g.
                Kastar allra mest med Gummi men händer att jag drar på en wobbler eller jerk

                Ni är ju kungar på dessa spö så det kommer bli skitbra
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

                Kommentera


                • #48
                  Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
                  Perfekta tråden för min Fråga
                  Jag har bestämt mig för att köpa ett St Croix
                  Jag kommer använda mig av min Curado 301E och min Lexa 300hl

                  Min fråga är då.

                  Vilket skall jag välja ? vill gärna ha runt 8 fot och prislappen skiter jag i då jag bestämt mig att det får kosta vad det vill
                  Kommer enbart fiska Gädda med det och tror mitt tyngsta drag idag väger runt 100-120g.
                  Kastar allra mest med Gummi men händer att jag drar på en wobbler eller jerk

                  Ni är ju kungar på dessa spö så det kommer bli skitbra

                  Äger inte spöet själv men tror det är svårt att överträffa LEM80MHF baserat på dina specs! Det är vad jag hade sneglat på iallafall om jag var ute efter st croix utan budget

                  https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...ries-rods.html

                  Kommentera


                  • #49
                    Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
                    vill gärna ha runt 8 fot och prislappen skiter jag i då jag bestämt mig att det får kosta vad det vill
                    Kommer enbart fiska Gädda med det och tror mitt tyngsta drag idag väger runt 100-120g.
                    Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
                    Top n tail 30-100 med en 200 rulle på och 30-150 med en 300 skönt att matcha rullen med betet, long ranger samma och downsizern en 40-120gram.
                    Dessa Legend Tournament som Monkey nämner eller motsvarande Legend Elite känns ju som klippta och skurna.

                    Själv kör jag med Westin W8 Powercast-T upp till ca 110 gram och ett Sling Blade till tyngre/större beten. Sling Blade klarar närmare 200 gram galant och har mer att ge, så det är lite väl heavy duty för dina vikter.

                    St Croix har lite för korta bakhandtag för min smak och Sling Blade kommer jag att förlänga med ungefär en tvärhand under vintern.
                    Senast ändrad av Låg_Profil; 2016-12-26, 22:55.
                    Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

                    Kommentera


                    • #50
                      Ursprungligen postat av Fisktutte Visa inlägg
                      Dessa Legend Tournament som Monkey nämner eller motsvarande Legend Elite känns ju som klippta och skurna.

                      Själv kör jag med Westin W8 Powercast-T upp till ca 110 gram och ett Sling Blade till tyngre/större beten. Sling Blade klarar närmare 200 gram galant och har mer att ge, så det är lite väl heavy duty för dina vikter.

                      St Croix har lite för korta bakhandtag för min smak och Sling Blade kommer jag att förlänga med ungefär en tvärhand under vintern.
                      Hmmm är det korta bakhandtag på alla ST Croix ??
                      Jag gillar ju oxå lite längre bakhandtag
                      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                      Flugfiske är en Livs-stil
                      2016 har jag blivit Multifrälst

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 310 svar
                      263 295 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      857 svar
                      139 509 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 847 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 149 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 349 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X