Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #81
    SG Big pike och okuma evx musky ska ha samma klinga okuma evx musky 4-12oz har jag och jag tyckte inte den kastar 300 bekvämt (har inte letat efter ett gör det heller).

    Annars är det något av St croix monster spön eller det grövre Compre dem hade jag letat efter/kännt på.

    /Apan
    Senast ändrad av Monkey; 2017-02-01, 15:07.

    Kommentera


    • #82
      Enligt Storm-Mikko kastar man lätt 300 gram med Compre 86. Skulle vara kul att veta hur mycket verklighet det är i det uttalandet men jag får invänta din recension framåt vårkanten kanske.

      Kommentera


      • #83
        Ursprungligen postat av Grejo Visa inlägg
        Testar denna tråden i ett försök att hitta någon som har erfarenhet av Shimano Compre 86MH Muskie Spinn och kan ge en liten recension. Söker främst ett spö som kastar upp till 300 gram problemfritt.
        Hej!

        I höstas köpte jag ett Compre Muskie M90XXHTD samt ett Compre Muskie M86MHD är 8,6. Nu var det ett tag sen jag använde dem men rent spontant skulle jag säga att det första är det jag skulle använda för beten upp till 300 gram. Jag kastade längre med det spöet och har använt det betydligt mer än "lillebror" och det har fungerat bra från 100 gr och uppåt. Jag tror att bägge spöna ska få följa med till Rügen om några veckor så efter det borde jag ha mer kött på benen för att uttala mig. Båda spöna känns dock som riktigt trevliga och mycket prisvärda.

        Kommentera


        • #84
          Är 86an mkt mjukare/långsammare än sin storebror? 86an känns ganska grov men långsammare dvs djupare aktion mot vad jag först väntade mig.

          Kommentera


          • #85
            Ursprungligen postat av ajoan Visa inlägg
            Hej!

            I höstas köpte jag ett Compre Muskie M90XXHTD samt ett Compre Muskie M86MHD är 8,6. Nu var det ett tag sen jag använde dem men rent spontant skulle jag säga att det första är det jag skulle använda för beten upp till 300 gram. Jag kastade längre med det spöet och har använt det betydligt mer än "lillebror" och det har fungerat bra från 100 gr och uppåt. Jag tror att bägge spöna ska få följa med till Rügen om några veckor så efter det borde jag ha mer kött på benen för att uttala mig. Båda spöna känns dock som riktigt trevliga och mycket prisvärda.
            Tack för bra info!

            Egentligen kommer jag ´väl inte kasta så mycket med 300 gram men skulle vilja ha möjlighet att fiska en del spinnfiske med Line Thru Trout 30 cm (303 g). Men har också endel andra beten i intervallet 120-200 gram jag skulle vilja kasta med. Så 120-300 gram ska funka men 300 behöver inte vara sweet spot. Vilket av dessa två tror du är lämpligast för detta?

            Kommentera


            • #86
              Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
              Är 86an mkt mjukare/långsammare än sin storebror? 86an känns ganska grov men långsammare dvs djupare aktion mot vad jag först väntade mig.
              Ja, jag vill minnas att jag upplevde 86:an som ganska annorlunda senast jag var ute och bytte från 90:an som jag började fisket med. Kombinationen av att 90:an är både längre, lite grövre och snabbare trivs jag med. För att sätta saker i rätt perspektiv kanske jag ska tydliggöra att långsamt är 86:an inte. Långt från t ex Westin PC i aktionen.

              När det kommer till 90:an så gillar jag kombinationen hög klassning och snabb klinga, jag tycker det är lite läbbigt att ladda annars. Jag har ännu inte kastat något tyngre än ca 250 gr med spöet ännu men jag kan ändå påpeka att spöet är märkbart känsligare/mindre påkigt än mitt StC LEM86HF (som man för övrigt också kan ladda typ vad som helst med för fulla muggar).

              Summa summarum gillar jag bägge spöna tillräckligt för att de båda ska få mer tid på vattnet. Just nu håller jag dock 90:an högre.

              Kommentera


              • #87
                Ursprungligen postat av Grejo Visa inlägg
                Tack för bra info!

                Egentligen kommer jag ´väl inte kasta så mycket med 300 gram men skulle vilja ha möjlighet att fiska en del spinnfiske med Line Thru Trout 30 cm (303 g). Men har också endel andra beten i intervallet 120-200 gram jag skulle vilja kasta med. Så 120-300 gram ska funka men 300 behöver inte vara sweet spot. Vilket av dessa två tror du är lämpligast för detta?
                För min egen del är svaret givet, 90:an. Men för att sätta mitt svar i ett sammanhang och på samma gång halvdant försöka förklara att det till så stor del handlar om personliga preferenser; jag älskar mitt Lipstick men trivdes inte alls med Top 'n tail (som så många hyllar). Jag har ett Illex Wild Dog som jag aldrig kastar beten över 120 gr med trots att det är klassat till ca 180 gr...

                Kommentera


                • #88
                  ajoan vi har haft några bra dialoger förrut även om jag är lite tvärtom Älskar mitt StC LEM8MHF medans slingblade var för krallig för mig gilla det och ge det den tid vid vattnet som krävdes jag trodde att Compre spöt skulle vara lite snabbare än var det verkar så jag misstänker att det kommer passa mig bättre. Mitt illex wild dog maxar jag runt 165gram och under hundra har jag annat som är trevligare.

                  Gällande aktionen så jämförde jag med mina preferenser och precis som du säger i jämförelse med en del av våra europeiska gäddpinnar så är inte Compre spöt långsamt.

                  Kommentera


                  • #89
                    Hoppas ni alla kommer på sportfiskemässan å känner på alla våra nya gäddpåkar, tror nog en å annan kommer bli glatt överraskade

                    Kommentera


                    • #90
                      Jag har också ett compre mh86 muskie. Åkte in till söders och kikade på lite olika st croixs, men inget kändes helt rätt för dess pris. Sen sprang jag på compre för 1000:- på utförsäljning och slog till. Kollade även på sg custom predator, det grövsta upp till 240g? men för 1000kr är compre svårtslaget.

                      Nu var detta köp sent förra året så jag har inte kört det så hårt men det han bli en del kast från land innan isen la sig i ekoln. Letade efter ett spö som skall hantera 150-200g-ish och tror jag kommer bli riktigt nöjd med detta spö.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 310 svar
                      263 248 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      857 svar
                      139 501 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 835 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 149 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 349 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X