Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Sundström76 Är nog haspel de där. Chootentråden borde flyttas så andra hittar kommentarer lite lättare än dolda under ”Prorex”
    (fast kolla Zodias, Spro Skillz eller FSi Versatile BC 7’1” 215 cm, 7-24g)
    Senast ändrad av anteman; 2023-06-07, 13:37.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Sundström76 Är nog haspel de där. Chootentråden borde flyttas så andra hittar kommentarer lite lättare än dolda under ”Prorex”
      (fast kolla Zodias, Spro Skillz eller FSi Versatile BC 7’1” 215 cm, 7-24g)
      Ja jag var inte med i matchen där men det är även det jag har

      Kommentera


      • Nu har det fiskats gädda några gånger med AGS 8 fot 40-100g haspel. Klingan gillar jag skarpt. Tyngre beten än 100g kastar man nog inte heller speciellt ofta med haspel.

        Men två byten av spöringar efter fisketur 6 och 7 tycker jag talar för att det inte blir något mer gäddspö med AGS-ringar för mig. Funderar snarare på att byta ut de AGS-ringar som sitter kvar på spöt mot riktiga ringar. Visst var det yttre åverkan när benen till ringarna knäcktes, men jag tror att jag pajat en eller två ringar totalt tidigare på 40 års fiske. Visst har yttre åverkan skett många gånger även under de åren.

        På eftermiddagen idag passade jag på att känna på ringarna på ett AGS-spö och jämförde med ett XR. Det kändes som att AGS-ringarna inte flexar en enda millimeter medan ringarna på XR kan tåla en viss yttre påverkan utan att knäckas genom att flexa. Att tillverka så styva och spröda ben till ringar på ett spö som AGS har jag svårt att förstå vitsen med hållfasthetsmässigt. Framför allt att de inte kan flexa 1mm i längsled i riktning från toppen och bakåt. Väldigt lätt att knäcka benen på ringen om den fastnar i något när man bär eller flyttar spöt.

        Hittar någon AGS-spön utan AGS-ringar så säg till får då är jag spekulant.
        Senast ändrad av Kulfisk; 2023-08-14, 16:00.

        Kommentera


        • Ni som fiskar/fiskat sledgehammer, vad är det tyngsta ni lassat på med?
          Jag kastar närmare 220 gram rätt ofta, det funkar bra. Men hur mycket mer vågar man lassa på?
          Jag har börjat fiska i en sjö där gäddorna verkligen inte skyggar för större beten, vilket i vanlig ordning leder till att min utrustning är i klenaste laget.
          Det bete som lockar nu är Gator gum 32, riggad och klar borde den väga in på typ 265 gram och det skulle vara väldigt trevligt om det går att kasta hjälpligt så jag slipper byta bort ett spö jag annars är toknöjd med.

          Kommentera



          • Daiwa Prorex XR Baitcast - 6'10'' 3-28g Crawler någon som testat? Ska ha till lättare jiggfiske, jerks,cranks, chatterbaits och vibrationsbeten. Rulle är Shimano curado bfs

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg
              Ni som fiskar/fiskat sledgehammer, vad är det tyngsta ni lassat på med?
              Jag kastar närmare 220 gram rätt ofta, det funkar bra. Men hur mycket mer vågar man lassa på?
              Jag har börjat fiska i en sjö där gäddorna verkligen inte skyggar för större beten, vilket i vanlig ordning leder till att min utrustning är i klenaste laget.
              Det bete som lockar nu är Gator gum 32, riggad och klar borde den väga in på typ 265 gram och det skulle vara väldigt trevligt om det går att kasta hjälpligt så jag slipper byta bort ett spö jag annars är toknöjd med.
              Sledgehammer klarar något mer än 220g men värt o tänka på är att spöt väger endast 215g..så det är ju verkligen inget bulkigt spö på så sätt. Jag har kastat sönder ett XR och E när jag lassat på lite tyngre.

              Jag gick istället vidare till Gator Explorer och Elixir serien om du ska köra lite tyngre men ändå vill ha LÄTTA och VÄLBALANSERADE spön. Rekommenderas!

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Letho Visa inlägg

                Sledgehammer klarar något mer än 220g men värt o tänka på är att spöt väger endast 215g..så det är ju verkligen inget bulkigt spö på så sätt. Jag har kastat sönder ett XR och E när jag lassat på lite tyngre.

                Jag gick istället vidare till Gator Explorer och Elixir serien om du ska köra lite tyngre men ändå vill ha LÄTTA och VÄLBALANSERADE spön. Rekommenderas!
                Tack för svar!
                Jag Blev dock tvungen att investera i ett Explorer -350g när söder reade ut dem för 1400 spänn för ett par veckor sedan. Det gick helt på automatik och var omöjligt att låta bli.
                Herrejösses vilket spö! Kastar typ lika långt med en liten shallowriggad Bullteez 18 som med den stora varianten på 30cm viktad med 20 gram bly.

                Släggan har dock sin plats i spöparken fortfarande, bortsett från den minimala triggern så är det alldeles för trevligt för att jag ska kunna göra mig av med det.

                Kommentera


                • Grymt! Håller med..jag har 110, 140g och köpte nu 180g på rean. Sjukt nice spö!

                  Kommentera


                  • Kulfisk Tråkigt med öglorna fast inte första gången jag läser om problem med AGS ringar i grafit/kolfiber…

                    Spontant tänker jag att de nästan borde kunna flexa mer än stålringar men att det inte är så kan ju bero på att de använder en så pass styv fiber att ringen blir starkare men alltför spröd…

                    Finns uppenbarligen behov av produktutveckling. Sen kan man fundera på om extralätta ringar är rätt prio på just ett i övrigt lätt gäddspö, känns mer marketing än ngt annat. Tvåbenta stålöglor stör inte mig på mina gäddspön. Snabb, ”känslig” kolfiberklinga är fö inte prio på mina gäddspön, bl a mitt Prorex S 8’6 -150g är nästan toppigt i överkant.
                    Senast ändrad av anteman; 2023-10-14, 01:31.

                    Kommentera


                    • anteman Jag håller med dig helt om att de nog har valt en för styv/spröd materialblandning och det behövs som sagt inte så lätta spööglor långt ner på ett gäddspö som man kastar 40-100g med.

                      jag köpte egentligen spöt för att jag gillade klingan (och helkorken). 100g och haspel räcker till allt mitt gäddfiske. Tänkte ha det som mitt enda gäddspö men tänkte inte på AGS-ringarnas känslighet.

                      Eventuellt låter jag en spöbyggare byta alla ringarna i vinter och så har jag ett av världens trevligaste gäddhaspelspön (Prorex AGS utan AGS-ringar), eller så spar jag på slantarna och byter bara själv om några fler går sönder. Inte så snyggt med mina egenmonterade öglor men funktionen är god.
                      Senast ändrad av Kulfisk; 2023-10-14, 21:46.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 305 svar
                      262 907 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 455 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 750 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 322 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X