Korta jerk-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korta jerk-spön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Jag vet inte men en 200 kör de väl med till ganska tungt bassfiske och de planar in fisken...? Sedan har jag hört att vissa varnar för en 200 till jerk men vet inte om att jag läst på FS eller på annat ställe att någon fiskat sönder en sådan... och IAR lager torde kunna bytas om det händer?
    Pressen vid jerkfiske läggs framförallt på backspärrslagret och på huvuddrevsaxeln/vevaxeln. Curado har ett kullager på toppen av vevaxeln, som plockar upp mycket av den pressen som läggs på backspärrslagret. Det är alltså inte enbart backspärrslagret som håller vevaxeln rak. Dessutom har du ett kullager i botten av vevaxeln, som jag nämnde. Det här kunde också varit en bussning för bättre hållbarhet i bräckt vatten, men ett kullager på den platsen är inte helt fel. Axeln hålls väldigt rak på så sätt och pressen delas upp mycket bättre.

Man kommer inte "jerka sönder" en Curado särskilt lätt helt enkelt. Dreven tar inte särskilt mycket skada av jerkfiske i och med att kraften plockas upp av vevaxeln och backspärrslagret. Det är snarare i rappa mothugg dreven kommer känna av pressen. Däremot är ju piniondrevet upphängt på två kullager vilket ytterligare ökar hållbarheten. Det finns då mycket mindre risk att det blir knäppa vinklar mellan huvuddrev och piniondrev. Drev som från början är tillräckligt stora för att hantera jerkbaits på ett vettigt sätt.

Kommentera

• Jag jerkfiskar så sällan att jag aldrig fått "jerkslip" i mina rullar och är inte så tekniskt bevandrad men nog trodde jag IAR laget tog första smällen och om det ger upp så har vissa rullar en back-up, en backspärrshake eller så kan en sådan eftermonteras. Men du menar att haken tar "knycksmällen" före IAR-lagret?

Miin poäng med mitt förra inlägg är främst att det ofta varnats för 200 för jerk men att jag knappast läst om att just 200 storleken de facto skulle vara för klen för just jerkmomentet, att någon på FS eller annan plats berättat att de jerkat sönder dem avgjort mer än t ex en 300 rulle...
      Senast ändrad av anteman; 2023-12-25, 18:52.

Kommentera

• Jag skulle inte fiska tunga beten med curado 200 då det är MM på den och för mig då inte lämpad för tyngre fiske. MM dreven är mindre på en curado 200 en tex calcutta conquest 300 och där av är tänderna (kuggarna) mindre på dreven vilket gör dreven känsligare på mindre rullar. Speciellt MM dreven.

Sen förstår jag logiken att det är backspärrslagret (Iar) som tar smällen vid jerkandet, men jag tror att ändå att kraften till en viss del förs över på huvudrev och pinjon.

Har man inte händer som en liten flicka ser jag inte vitsen med att jerka eller fiska tungt med en curado 200.

Kör en 300 size eller en ambassadeur 4000 om du ska jerka under 100g. Den sistnämnda funkar kannon på "downsize" spön.

Kommentera

• Kan tillägga att jag har en curado 200 dpv och där har vi en helt annan historia. Den kan du absolut jerka iallafall 70-80g.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

Pressen vid jerkfiske läggs framförallt på backspärrslagret och på huvuddrevsaxeln/vevaxeln. Curado har ett kullager på toppen av vevaxeln, som plockar upp mycket av den pressen som läggs på backspärrslagret. Det är alltså inte enbart backspärrslagret som håller vevaxeln rak. Dessutom har du ett kullager i botten av vevaxeln, som jag nämnde. Det här kunde också varit en bussning för bättre hållbarhet i bräckt vatten, men ett kullager på den platsen är inte helt fel. Axeln hålls väldigt rak på så sätt och pressen delas upp mycket bättre.

Man kommer inte "jerka sönder" en Curado särskilt lätt helt enkelt. Dreven tar inte särskilt mycket skada av jerkfiske i och med att kraften plockas upp av vevaxeln och backspärrslagret. Det är snarare i rappa mothugg dreven kommer känna av pressen. Däremot är ju piniondrevet upphängt på två kullager vilket ytterligare ökar hållbarheten. Det finns då mycket mindre risk att det blir knäppa vinklar mellan huvuddrev och piniondrev. Drev som från början är tillräckligt stora för att hantera jerkbaits på ett vettigt sätt.
            Benjamin M.M

Jag håller med dig Benjamin. Jag ser inte, vad det är du tror inte håller för jerkfiske Anteman?

Mina jerkbaits väger mellan 32 och 80 oftast 50-70g. Buster Swim/Westin Swim/Scut swim, Ticsaren, Lazy jerks, Square Pusher. .

.
            ​​​Jag vill däremot ha möjlighet kasta/jerka ännu större jerkbaits, swimbaits, gummibeten med mea så har ett SG2 POWER GAME 7'3" 70-139G, jag är så nöjd med mitt haspelspö från exakt samma serie, längden samma men det kasta allt från 25 upp till 100/110. Ja hoppas trigger spöt kommer snart och är lika bra det med. Inte superlätt men kastar ordentligt bra är sköna helt klart.

​​Jag är TVÄRNÖJD med rullen än sålänge, ära riktigt allergisk mot glapp i vevaxeln som Abu har på alla rullar, över Daiwor för gädda har ett visst glapp, inte denna.
            Jag har innan inköpet av detta kört jerkfiske med en Revo 5 X och det har varit felfritt några månader även om känslan är världar ifrån Curado M. Såpass att jag kommer säljs alla andra och enbart köpa Shimano då dom designar inte in dåliga val i sina rullar och det är vad rullar med glapp i vevaxeln är, dåligt designade i utvecklingen av rullen.

Dom klarar göra 2-tsakts vevpartier, kolvar/cylinderlopp/kolvringar/klockor M.M riktigt bra i Kina, så de finns NOLL anledning till att inte alla rullar är totalt glappfria. Hållt på med tvåtakt sen jag va fyra.

Denna är malaysisk men de har inte med vart fabriken ligger o göra uta de har o göra med produktutveckling(och vart den ligger) vad som är viktigt och inte.
            ​​​
            ​​​​​​NU sitter ja funderar på nästa rulle... Jag tror ju helt klart att Curadon 200M definitivt orkar kasta 150g lite då o då för de lär inte massor av tunga beten då mina stora har gett noll för mig, denna kommer stanna men jag funderar på antingen TRANX 151 eller 301. Enda Daiwa som känns förhållandevis lika kvalitativ som Curado M är Daiwa Tatululion, och den har dubbellager på pinjongen, något alla mina framtida rullar kommer ha.

De där är ytterligare en sån där dum jävla ide och design och reklamavdelningen säkerligen bråkar om då det är YTTERST lite dom förlorar på genom att ha dubbla lager på alla rullar..

Dels många årtionden sen kullager vart dyrt/ovanligt/omöjligt få tag....

Mig tappar dom som kund iaf. Även Revo beast en hade ja kunnat tänka mig men inte ens den har dubbellagrad pijong, är ja rätt säker på.
            Senast ändrad av MathiasJK; 2024-01-06, 13:21.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
              Jag skulle inte fiska tunga beten med curado 200 då det är MM på den och för mig då inte lämpad för tyngre fiske. MM dreven är mindre på en curado 200 en tex calcutta conquest 300 och där av är tänderna (kuggarna) mindre på dreven vilket gör dreven känsligare på mindre rullar. Speciellt MM dreven.

Sen förstår jag logiken att det är backspärrslagret (Iar) som tar smällen vid jerkandet, men jag tror att ändå att kraften till en viss del förs över på huvudrev och pinjon.

Har man inte händer som en liten flicka ser jag inte vitsen med att jerka eller fiska tungt med en curado 200.

Kör en 300 size eller en ambassadeur 4000 om du ska jerka under 100g. Den sistnämnda funkar kannon på "downsize" spön.
              Skulle du kunna gå in mer djupt på vad det är som skulle ta skada av jerkfiske med 200? Och mer specifikt varför du tror micromodule är känsligare för detta? Vore kul höra, för ni är ett par som säger sånt här utan djupare förklaring.

Min tro är att micromodule gör antingen ingen skillnad eller så gör det den tåligare för jerkande. Veven bokstavligen skriver veva u smör.
              Jobbat som mc mekaniker och tvåtakts optimering är ett av mina 4 stora intressen i livet, så vore kul höra dig fördjupa dig inom påståendet.

Kommentera

• Ursprungligen postat av MathiasJK Visa inlägg

Benjamin M.M

Jag håller med dig Benjamin, jag ser inte, vad det är du tror inte håller för jerkfiske?

Mina jerkbaits väger mellan 32 och 80 oftast 50-70g. Buster Swim/Westin Swim/Scut swim, Ticsaren, Lazy jerks, Square Pusher. .

.
                ​​​Jag vill däremot ha möjlighet kasta/jerka ännu större jerkbaits, swimbaits, gummibeten med mea så har ett SG2 POWER GAME 7'3" 70-139G, jag är så nöjd med mitt haspelspö från exakt samma serie, längden samma men det kasta allt från 25 upp till 100/110. Ja hoppas trigger spöt kommer snart och är lika bra det med. Inte superlätt men kastar ordentligt bra är sköna helt klart.

​​Jag är TVÄRNÖJD med rullen än sålänge, ära riktigt allergisk mot glapp i vevaxeln som Abu har på alla rullar, över Daiwor för gädda har ett visst glapp, inte denna.
                Jag har innan inköpet av detta kört jerkfiske med en Revo 5 X och det har varit felfritt några månader även om känslan är världar ifrån Curado M. Såpass att jag kommer säljs alla andra och enbart köpa Shimano då dom designar inte in dåliga val i sina rullar och det är vad rullar med glapp i vevaxeln är, dåligt designade i utvecklingen av rullen.

Dom klarar göra 2-tsakts vevpartier, kolvar/cylinderlopp/kolvringar/klockor M.M riktigt bra i Kina, så de finns NOLL anledning till att inte alla rullar är totalt glappfria. Hållt på med tvåtakt sen jag va fyra.

Denna är malaysisk men de har inte med vart fabriken ligger o göra uta de har o göra med produktutveckling(och vart den ligger) vad som är viktigt och inte.
                ​​​
                ​​​​​​NU sitter ja funderar på nästa rulle... Jag tror ju helt klart att Curadon 200M definitivt orkar kasta 150g lite då o då för de lär inte massor av tunga beten då mina stora har gett noll för mig, denna kommer stanna men jag funderar på antingen TRANX 151 eller 301. Enda Daiwa som känns förhållandevis lika kvalitativ som Curado M är Daiwa Tatululion, och den har dubbellager på pinjongen, något alla mina framtida rullar kommer ha.

De där är ytterligare en sån där dum jävla ide och design och reklamavdelningen säkerligen bråkar om då det är YTTERST lite dom förlorar på genom att ha dubbla lager på alla rullar..

Dels många årtionden sen kullager vart dyrt/ovanligt/omöjligt få tag....

Mig tappar dom som kund iaf. Även Revo beast en hade ja kunnat tänka mig men inte ens den har dubbellagrad pijong, är ja rätt säker på.
                Köp dig en Bantam och den kommer göra jobbet.

Riktig favoritrulle som pallar det mesta

Kommentera

Skulle du kunna gå in mer djupt på vad det är som skulle ta skada av jerkfiske med 200? Och mer specifikt varför du tror micromodule är känsligare för detta? Vore kul höra, för ni är ett par som säger sånt här utan djupare förklaring.

Min tro är att micromodule gör antingen ingen skillnad eller så gör det den tåligare för jerkande. Veven bokstavligen skriver veva u smör.
                  Jobbat som mc mekaniker och tvåtakts optimering är ett av mina 4 stora intressen i livet, så vore kul höra dig fördjupa dig inom påståendet.
                  Är på jobbet så någon djupare förklaring har jag inte tid eller lust med.

Men du kan få en mycket enkel och logisk förklaring till varför MM drevens slits snabbare. Fler tänder som är mindre och finare utskurna. Alltså mindre material och tunnare tänder = känsligare för slitage och påfrestning vid tex mothugg osv. Gäller än mer med shimanos aluminium drev kontra mässing.

Kolla tackle advisor på tuben. Han går igenom detta.

Gällande curado 200 är det inte jerkfisket som sliter utan det tunga jerkfisket som sliter. Skulle inte fiska tungt med curadon överhuvudtaget. Mindre rulle har mindre drev och tänder, alltså ännu mindre material på kuggarna och inte anpassat för tungt fiske.
                  Senast ändrad av Alman; 2024-01-06, 18:39.

Kommentera

• Nu blev jag sugen på ett kort spö till våren

Kommentera

Micromoduledreven kommer du märka själv att dom inte känns som nya efter ett tag om du fläskar på tungt -dom slits fortare ingen kärnfysik direkt .
                      sen vet jag inte vad mc-men med tvåtaktintresse skulle göra för skillnad ?
                      Finns nog många olika yrken här

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 612 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist