handdator

Visa fullständig version : Vilket märke på spöt ska jag välja?

rapala
2003-01-15, 09:00
Vilket av dessa spön rekommenderar ni? Ska kosta runt tusingen:)

zeus88
2003-01-15, 09:40
svårt att veta vad du gillar men försök prov hålla alla och känn på dem så känner du vilket som passar dig bäst..

limnos
2003-01-15, 11:10
Både Shimano och berkley gör ju hyfsade spön. Mycket olika på olika modeller, dock...

Foppa
2003-01-15, 15:52
du har så rätt limnos ! berkley oh shimano är skönast, satsa på nån av dem...

Emil H
2003-01-15, 16:00
Jag hade köpt ABU. De gör VÄLDIGT bra spön och rullar!

JD
2003-01-15, 17:15
Till gäddfiske eller?

rapala
2003-01-15, 17:28
JD; Ja till gäddfiske:headbang:

JD
2003-01-15, 17:40
Ok. Jag ska också köpa ett senare. Hittade dock inga abu i passande kastvikter. Funderar på Adexa eller Sjösländan. Adexa ska tydligen vara en "påk", hållbar men utan riktigt bra känsla. (Någon här sa det, om jag inte minns fel.) Någon som har Sjösländan?

Kiwi
2003-01-15, 17:47
Sjösländan är ass sköna!

cico
2003-01-15, 19:57
Originally posted by rapala
Vilket av dessa spön rekommenderar ni? Ska kosta runt tusingen:)

Det beror ju på vad du är ute efter. Vad du prioriterar liksom.

Vill du har ordentlig ryggrad så du kan sätta emot ordentligt när det smäller eller tycker du det är för påkigt vilket försämrar feelingen i drillen? Ordentlig helaktion? Vikt? Känsla? Kvalitetsintryck/stryktålighet? Finns en del parametrar att begrunda. Nu hade du 1000:- klassen så utbudet är ju hyfsat begränsat så du slipper fundera i evighet.

Bästa är väl att känna på lite olika spön hos nån hökare som kan rycka ordentligt i spötoppen åt dig.

//K

DannyStock
2003-01-15, 20:29
Originally posted by JD
Ok. Jag ska också köpa ett senare. Hittade dock inga abu i passande kastvikter. Funderar på Adexa eller Sjösländan. Adexa ska tydligen vara en "påk", hållbar men utan riktigt bra känsla. (Någon här sa det, om jag inte minns fel.) Någon som har Sjösländan?

Jag har ett 10 fots Sjösländan Pike & Salmon klassat för vikter mellan 30-100g som gick på runt en tusing. Jag har inte haft några problem med mitt Sjösländan, men nog känns det att det inte är toppkvalité alltid. Spöt väger dock lite, är skönt att drilla på och kastar en stor sjunkande Zalt bra. Inte att rekommendera för lite tyngre beten av typen Westins jätte dock. Sammanfattningsvis ett bra introduktionsspö till det riktiga gäddfisket för pengarna.

rapala
2003-01-16, 01:18
Till JD, du och jag e som kopior, precis vad jag tycker, vill ha ett med kastvikt till ca 80-100g och inte 50-60 som ABU's.

Sturgeon
2003-01-16, 02:51
JD är kung, träffade honom idag (igår:rolleyes: ) på klubben, hade väldigt trevliga diskussioner.
:headbang:

Angående spö, har två Berkley, väldigt nöjd.

Scierra tillverkar också några riktiga godbitar för spinn kring 10-12 fot.

rapala
2003-01-16, 03:25
Betyder det att jag e kung också:rolleyes: ?

yoxler
2003-01-16, 11:36
Originally posted by lime
Jag hade köpt ABU. De gör VÄLDIGT bra spön och rullar!

nja det kan jag inte redigt hålla med om. Har stött på flera som är missnöjd med ABUs grejjer. Multirullarna verkar de jag pratat med vara nöjda med men annars så vet i tusan.

jag är iaf inte nöjd med deras haspelrullar eller spön. Jag skulle hellre lägga mina pengar på en shimanorulle och ett berkley spö.

ABU var bra men vet i tusan om de är det längre.

Hippo
2003-01-16, 18:04
Kika på ett Berkley Lighting Rod MVP!!

cico
2003-01-17, 20:15
Originally posted by yoxler

nja det kan jag inte redigt hålla med om. Har stött på flera som är missnöjd med ABUs grejjer. Multirullarna verkar de jag pratat med vara nöjda med men annars så vet i tusan.

jag är iaf inte nöjd med deras haspelrullar eller spön. Jag skulle hellre lägga mina pengar på en shimanorulle och ett berkley spö.

ABU var bra men vet i tusan om de är det längre.

Trist men sant.

//K

limnos
2003-01-21, 10:03
Esh. Skippa spinnspöt och köp ett jerkspö istället. G-loomis musky är att rekommendera. Går åven att spinnfiska med. Mitt gamla PikeFurusund känns otroligt långt och sladdrigt nu.

Kiwi
2003-01-22, 12:46
jag tycker att ABU är bra på rullarna men inte spöna dom här väl typ inget riktigt kraftigt spö för gäddfisket?

cico
2003-01-22, 17:18
Originally posted by limnos
Esh. Skippa spinnspöt och köp ett jerkspö istället. G-loomis musky är att rekommendera. Går åven att spinnfiska med. Mitt gamla PikeFurusund känns otroligt långt och sladdrigt nu.

Jag skulle vilja hävda motsatsen. Nästan iaf, då jag inte testat G-loomis jerk. Kör på ett LF-Jerk Medium och tycker att Furan spöt är bra mycket skönare i alla avseenden än just att det inte går att jerka med. Kanske är LF-jerk lite kort?

Det jag menar är att jag gillar bättre att stå att dänga med Furan spöt som sådant än ett jerkspö. När det gäller känslan i grejerna alltså. Smaksak kanske, vad vet jag.

//K

Hippo
2003-01-22, 21:06
Håller med Cico, jerkfiske är kul fram tills dess att fisken skall drillas. Inte mycket känsla med ett 6 fots stummt spö. Att kasta med dessa "småpåkar" är heller ingen njutning. Dock så kan det aldrig påpekas för mycket att ett kort styvt spö är ett måste vid nästan allt jerkfiske. Kan tänka mig att många hoppade på Pigg-hysterin för nåt år sedan och sen blev grymt besvikna när de försökte använda dessa tingestar ihop med sin 9-fotare.

Fire Tiger
2003-01-22, 21:20
Till Rapala---> Du får ju skriva till vilket fiske du ska ha spöt till!
Ska du ha det till calcuttan eller?

cico
2003-01-24, 22:39
Sen gillar jag känslan i en fullsving med ett ordentligt tvåhandspö. Jerkspöna är lite hattiga och inte särskilt roliga i längden.

De är faktiskt bara en trevliga bekantskap under själva inryckningsdelen då de bjuder på mycket fiskeglädje i form av möjlighet till varierad betesgång.

//K

Hippo
2003-01-25, 13:02
Visst fan rockar långa spön!! Finns ingen härligare känsla än när man svingar iväg en tung shadjigg med 11 fotaren i ett riktigt tokkast. Hör hur Rocketen viner samt vet att man hinner med en fika innan det är dags att börja bromsa spolen...suck fortfarande is på sjöarna = (

cico
2003-01-25, 14:14
Originally posted by Hippo
Visst fan rockar långa spön!! Finns ingen härligare känsla än när man svingar iväg en tung shadjigg med 11 fotaren i ett riktigt tokkast. Hör hur Rocketen viner samt vet att man hinner med en fika innan det är dags att börja bromsa spolen...suck fortfarande is på sjöarna = (

Du har mina djupaste sympatier. Vet hur det är när suget är på topp :(

//K

Bergman
2003-01-25, 14:25
låter som några har abstinens ... snart är våren här och Majbrasan brinner. :)

cico
2003-01-25, 14:27
Originally posted by Bergman
låter som några har abstinens ... snart är våren här och Majbrasan brinner. :)

När majbrasan brinner kan man dra upp båten igen ;) :)

//K

Bergman
2003-01-25, 14:30
Cico, haha ... ja men grilla korv då istället. ;)