handdator

Visa fullständig version : Tips om fiske på Åland ?

Lynx
2003-01-20, 16:06
Ska åka te Åland på sommarlovet och fiska. Så nu behöver jag lite tips på bra fiskeplatser drag m.m

Tack på förhand/Lynx

Lynx
2003-01-20, 16:08
Har inte lärt mig hur man gör så jag råkade lägga den under fel kategori! Sorry!
//Lynx

Bergman
2003-01-20, 16:18
Ingen fara ... flyttade posten ... ;)

Lynx
2003-01-20, 16:22
Tackar och bockar!

B3 Jonas
2003-01-21, 00:34
Hej,

Kolla med mapa fishing team dom har ju fått några gäddor runt Åland.

http://www.mapafishingteam.com

:cool1:

uffepuffe
2003-03-10, 16:33
Hej!
Jag brukar hyra en stuga på Åland varje höst för gäddfiske, fångsterna har varit varierande under åren, men ibland så smäller det bara till och blir hur bra som helst.

Stugan ligger på bortre änden av Föglö, men vad jag förstått av mannen vi hyr stugan av så är det bra fiske runt hela Föglö.

Skit fiske!
/Uffe

David Ståhlman
2003-03-12, 13:23
Jag fiskar i de nordliga och östliga delarna på Åland . Där kan man ha riktigt bra fiske i juli augusti med naturtrogna drag. Terminator är att rekomendera för de grunda partierna +grynnorna. Kom ihåg fiskekort.

Perre
2003-03-15, 02:56
Jag har fiskat mycket på åland och skulle ge dig följande rekommendationer.

1. Gå in på www.goaland.net och fiske
2. Beroende var du ska bo, kolla in fiskekartan (pdf-format)
3. Kolla in vilka stugbyar som ligger i närheten där du bor.
4. Ring och kolla om dom hyr ut båt (dom flesta gör det).
5. Lyssna även med fiskarboden i mariehamn om tips och fiskekort.

Patrik på mapafishing är fiskeguide på åland, med specialitet gädda. Han skulle säkert ge dig råd på en guidad tur ;), som jag rekommenderar för jag ska jerkbait fiska med han senare i år :).

För fisket på åland efter gädda, är mina favoriter.

Nått grundgående bete, abu hi-lo är en gammal klassiker med den blå-vita färgen.. Även grön-svart, med ställbar sked fiskar du även ovan aborre-gräs. Djupgående, Zalt-vobblern har jag även fått fina gäddor på, sjunk och den mindre modellen (papegoj & grön/vit. Skeddrag utan tvekan smolti grön-svart!

Båtar hyra på åland brukar det ingå 10l bensin i priset, med 5hz motor.

Puttra på!

/Per Sidbäck

Pelle
2003-04-08, 12:03
Kika på http://www.goaland.net/shownews.asp?lang=se&style=aktiviteter&newsID=24166
och www.basto.aland.fi

David Ståhlman
2003-04-08, 13:54
Bastö ialla ära men , jag anser att det är ett väldigt hårt fiskat område som man mest får små pinnar i. Enligt" en som vet "kommer det upp ca tio gäddor över 10 kg per år där, men jag betvivlar den saken. Det stämmer kanske om man slår ihop nät- sax- och spögäddorna. Av kanske 50 gäddor jag fått där ligger rekordet på 2 kg. Jag avråder dig starkt från att satsa på det området.

Erik Hoffmann
2003-04-08, 22:41
David, jag kommer over till Aland 11-17 maj med ett gang tokiga gaddfiskare. Vi kommer att husera pa ostra sidan, i vattnen kring Mickelso. Om du har tillgang till bat i vattnen norr om Batso, skulle det vara kul om du och jag kunde ta en dags fiske i Orrfjadern. Har fiskat i denna fjard nastan varje ar sedan 1985, kring kristu himmelsfards helgen. Forra aret var jag dar pa en endagstur med en av killarna. Resultat 52 gaddor, fyra over fem storsta pa 8.5kg. Visst har antalet stora gaddor minskat med aren men chansen pa stor gadda finns fortfarande kvar om man smeker branterna med jiggar och zalt. Det vore kul om du nappade pa erbjudandet.
Svinga lugnt!

David Ståhlman
2003-04-09, 13:37
i och för sig har jag bara fiskat mest utanför Bastö bykrog och det var ju några år sedan sist (förutom tävlingarna då). De få gånger jag varit i Orrfjärd har medelvikten blivit högre så det är säkert bra fiske som du säger Hoffmann,om man är på de rätta ställena så att säga.
Angående Mickelsö, var är det? jag måste se var på kartan det ligger, jag är inte så "hemma" i dessa vatten kanske du förstår.
Denna makalösa rapport om fjolårets fisketur fick mig att tappa hakan ! Ni måste verkligen vara duktiga fiskare och gäddor verkar det finnas där i a f ?! ojoj. Det där med fisketuren skulle va kul,men jag får nog ta mig en funderare innan jag hör av mig. Hörs!

Erik Hoffmann
2003-04-09, 18:56
David, nar du tar bilfarjan over sundet (norra delen av Lumparn) till Vardo, da befinner du dig pa Mickelso. Den makalosa fiskedag som jag skrev om skede under en solig dag med styv nordan, vilket gjorde att vi var tvungna att anvanda en sten pa 20kg som ankare for att kunna ankra upp pa lerbotten. I och med den sena islossningen tror (vet) jag att Orrfjarden bjuder pa bra fiske under dagarna 11-16 maj. Da finns det gaddor som fortfarande inte har lekt ute pa branterna. Jag angav fel datum for guidfisket med MaPa-guiderna, 19-20april ska det ske.
Hor av dig nagra dagar innan avfard pa min emailadress om du ar intresserad av eventuella gaddbonzanor.
Svinga lugnt!

David Ståhlman
2003-04-09, 22:25
Ok,du menar säkert Töftö färjan.Vårdö är inte helt fel att fiska i.
Jag ska lägga den eventuella gäddbonanzaresan på minnet,så lär jag nog höra av mig.