Visa fullständig version : Bergman kirrar nytt PB på Gädda
Idag var jag, rasmus och Pelle iväg för lite skönt gäddmete. Upp med tuppen och fullpackad bil. Väl på plats drog vi några kast med kastnätet och fyllde beteshinken till bredden med fina mörtar.
Efter det var det dax för upptackling av spöna och börja hårdrocksfisket. :rockbanan
Dött, dött, dött ... efter ett par timmar får jag själv i egen hög person napp och jag sätter mothugget. Jag kände direkt att det inte var någon snipa men gissade på en 6-7 kg. Gäddan kämpade varken mer eller mindre för att man skulle kunna gissa på nåt annat. Efter lite drillande så visar sig madamen för oss och vi blev omedelbums tvungna att omvärdera vikten på skönheten så vi satte ribban lite högre. Ovan 10-strecket borde hon ligga på ... inte mycke mer iallafall. När hon väl kommer in inom håvningsbart avstånd så vi att hon är mycket fin men ligger kvar på vår chansning. :cool2:
Efter avkrokning lägger vi henne försiktigt i vågnätet och plockar fram en 20-kg´s Samsonvåg och kalibrerar. Hänger upp vågnätet på vågen och jag höll på att få en hjärtattack och lite till när jag ser 13kg visa sig på vågen. Visserligen bara när det gungar till lite men ändå ... 12,65 stannar vågen på men efter avdrag för vågnätet så blir vikten 12,3kg. :radd:
Efter vägningen kom måttbandet fram och det visade runt 116cm så hon var onekligen ganska fet om man säger så. Ingen Löddesugga men riktigt fin var hon ändå ! Efter mätningen så åkte hon i håven igen för en smärtfri återutsättning. Efter några sekunder kvicknade hon till och simmade skamset därifrån ...
När madamen hade fått friheten åter så satt jag med ett brett leende ända upp till öronen. Tiden gick och efter kanske en halvtimme när chocken lagt sig så tacklade jag upp igen.
Resten av dagen blev tämligen lam för min del men några "snipor" till kom upp och ingen behövde komma hem med skammen att inte ha fått något på kroken.
Här kommer några bilder på skönheten:
http://www.fiskesnack.com/mothugget/2004-11-14_01_large.jpg
http://www.fiskesnack.com/mothugget/2004-11-14_02_large.jpg
http://www.fiskesnack.com/mothugget/2004-11-14_03_large.jpg
P.s. Ett stort tack till Rasmus och Pelle som hjälpte till med allt. :sun:
El Crapone
2004-11-14, 16:48
Ett fett grattis! inga bilder i posten dock :)
kenta_85
2004-11-14, 16:52
Grymt stort grattis bergman! Lite avis är man ju men tycker du helt klart är värd att få dig en riktigt fin gädda att tala om.. Siktar in dig på 15 nu då eller ;)
Sorry för att bilderna saknades från början men nu är dom med. :)
Tackar för gratulationerna också
Grattis Bergman, det var du värd! :drunk:
Det betyder att du kan anmäla dig till både 10-klubben och 100-klubben.
Tjusigt Bergman, vilken fisk... Grattis.
//Jan O
Stort Grattis! Mycket fin fisk!
esoxlucius74
2004-11-14, 17:55
Snygg fisk!! :headbang:
Att starta en fiskesajt för att lära sig mer om fiske var ingen dum idé! :)
Det börjar ge resultat! :D
Grattis till en högst respektabel gädda! :buga:
Du sitter väl och smuttar på ett glas vällagrad sigle malt :beer:
och njuter av gäddoften från händerna! För inte har du väl tvättat dem efter att ha famnat en sån dam? :appl:
Gotrik, jo det betyder att mankan anmäla till en hel del olika ställen. Fnuligan är lite lockande också men tror jag hoppar över alltsammans. Men jag ska sova på saken iallafall för säkerhets skull.
BeBest, hur kunde du gissa att jag firade med en liten wirre ? Hällde upp en liten Bowmore Darkest och sedan en burk Kilkennys till den så just nu sitter man bara och njuter. :D
Övriga, tackar för gratulationerna. Jag är väldigt stolt ! :)
Stort grattis och imponerande!
Svenskt Sopfiske
2004-11-14, 18:30
Fat shit Bergman, stort grattis!
Ramon Dekker
2004-11-14, 18:41
Kul historia och fin fisk. Jag lyfter på hatten och gratulerar :banana:
Nu kan du ju slappna av och ägna mer tid åt att testa dina hemmagjorda beten, har dem levererat något än? Mvh micke
Där är den ja! Snacka om att jag blev förvånad när jag fick ditt sms med siffrorna 12,3! Började nästan undra ifall du knappat fel!
Ett stort grattis från mig!:goodwork:
Ta ett extra glas med Darkest och njuuuuut lääääänge! :drunk:
etuna_alex
2004-11-14, 19:23
grattis!! bra jobbat!:)
Ett stort grattis Bergman..Enträgen vinner.:goodwork: :goodwork: :goodwork:
Jörgen :cheers:
B3 Jonas
2004-11-14, 20:15
Grattis till drömfisken Bergman vilken pjäs! fruktansvärt fin Gädda!!
Gunnar Jansson
2004-11-14, 20:24
Kul Bergman, nu kan du slappna av. Att komma över tiostrecket kan vara en börda. MVH Gunnar J.
Ramon, nä betena har inte levererat ännu tyvärr men jag har inte fiskat med dom så mycket heller. "Bananen" och "Blå faran" verkar gå allra bäst ... "Firetiger" går som en pinne i vattnet tyvärr.
Stizo, jag fattade inte heller när jag skickade SMS:et till dig ... kändes som man satt och ljög men det var ju sanningen denna gång. :)
Elanen, jo efter hon var återsläppt var jag som lam ! Bara satt och fånlog länge länge ... spöt låg på land stilla vid min sida. Sen insåg jag att jag inte kan sitta där och se fånig ut hela dagen så det var bara att tackla upp och köra vidare.
Gunnar Jansson
2004-11-14, 20:54
Att inte komma över tio var det menat. Men du förstod ju vad jag menade. Så är det med alla arter. När man klivit över 1,5 på borre. Är det två pannor som gäller. Med gädda är det ju bara att komma över det gamla. Med gös vill man ju komma till 7 panna strecket. Usch vad det är svårt nog att hinna fiska. Nu är det ju en väntan på isen för min del. Nåt lättare landfiske blir det ju alltid.
Flugspöviftaren
2004-11-14, 21:19
:goodwork: Stort grattis!
10kg hunter
2004-11-14, 21:23
grattis till ditt nya pb tog min drömm fisk i går gädda 12kg så jag vet exakt hur du känner dig nu.tog ett tag att fatta men när man kommit hem från fiske dagen o sitter där med wirren i handen då glider smil banden upp o man tänker SATAN VILKEN GÄDD JÄVEL JAG TOG.DU FATTAR NOG VAD JAG MENAR.GRATTIS SÅÅÅ JÄVLA MYCKET :headbang:
jaha! grattis så djävla mycket, då!
nu vågar man ju inte ens berätta om sina enfaldiga fisketurer.
nää, allvarligt! ett supergrattis från mig.
kom just hem från en dag runt ljusterö med nya båten. resultatet blev 3 st gäddor runt 1, 3 och 4. och en trasig propeller. lyckades köra på en sten, och propellern ser nu ut som en konservburk.
Martin_G
2004-11-14, 22:20
Stort grattis!!
trashmasta
2004-11-14, 22:29
GRATTIS!!! i nuläget borde väll bilderna på henne vara utskrivna, inramade och sitta över sängen!? :)
Askungen
2004-11-14, 22:29
Tokgrattis!!!!!!!!!!!!!!
~FB~Pike
2004-11-14, 22:56
Jag stämmer in i den övriga gosskören med ett STORT GRATTIS!
grattis, riktigt fet var den
Vart fick du denna skönhet? Ett stort grattis till gammelgäddan själv väntar jag på gammelgädan över 10 pannor:D
SharperCarper
2004-11-15, 01:13
Kanonfin, vilken drömfisk! Lyfter på kepsen och gratulerar Bergman!! :buga: :buga:
stort grattis bergman... Nötning är den ända vägen till en framgångsrikt fiske!
Kan bara instämma i ovationerna ovan.
Fast visst kan man sitta och se fånig ut resten av dagen/kvällen/natten, för man vet ju att det är kompisarna som känner sig dito..
Härligt!
Quivertip
2004-11-15, 08:52
Storfisk minsan.. Heavy..... :goodwork:
Grattis på dig.
Blev det någon omkrets mätt?
Alessandro
2004-11-15, 13:46
Grattis och bra fulton faktor på gurkan, tror dock att den är kortare än 116cm, mäter man ovanpå en fetgurka så blir det längre. Korrekt skall vara
brevid fisken...
kallekrokodil
2004-11-15, 17:57
den mättes riktigt det var bara för fotograferingen vi la måtbandet på fisken
Alessandro
2004-11-15, 20:40
K-Krokodil, tack för infon....
Elanen, jag förstog hur du menade. :) Ja nu får man klura på nya mål och iom att jag har ganska dåliga rekord på Abborre och Gös så ska jag försöka höja dessa till anständiga nivåer. Även lite Lake vore skoj att fiska efter i vinter men det återstår att se vad man hinner med. Borre på 1kg och Gös på 5kg är väl inte helt omöjligt iallafall.
10kg hunter, jag har nog inte fattat till fullo ännu faktiskt. Men det känns bara bra.
Ola, tyvärr mätte vi inte omkretsen på firren utan det fick räcka med vikt och längd. Tror inte jag kommer anmäla den någonstans ändå men man vet ju aldrig. Däremot är jag inte helt 100% säker på längden men nånstans runt 115-116 borde den vara om man utgår från bilden med måttbandet. Jag var alldeles för skakig för att kunna koncentrera mig på måttbanded när vi mätte så jag får lita på bilden, Rasmus och Pelle.
Fan, jag är helt lyrisk fortfarande ! Tjohoo !
Ett stort grattis än en gång. Nu är man bra avundsjuk.
Synd att det där kraftiga fiskesuget har börjat avta för min del, annars hade man väl suttit bänkat vid vattnet efter att ha sett sådana här inspirerande bilder.
Ramon Dekker
2004-11-16, 00:33
Ok =)...Går det inte att "modda" FT:n på nåt sätt i efterhand? =)..kanske lika bra att tillverka en ny ifors =)..Ha det
stort grattis en drömfisk
:) Stämmer in i gratulationskören. Blir det till att sälja hojen nu och fiska på heltid kanske?
hermelin
2004-11-20, 16:42
Mycket grattis till PB, enda nackdelen är väl att det nya är svårare att slå än det gamla.
Roland Mohlin
2004-11-24, 15:41
Grattis till fångsten, tittade lite på bilderna fiskar ni inne stan gräsmatta och grejer.
För det är väl inte ett foto montage (skoj)
gRATTIS
fin fisk... ser lång ut på bilderna... den kommer nog att ligga på 14 15 kilo till leken.... grattis iallafall.....
Grattis till stor fin fisk! Alltid roligt att bli positivt överraskad av vikten!
Buster_L
2007-08-02, 00:00
Grattis så mycket Bergman :D Det är stort att komma över 10-strecket. Själv har jag inte gjort det. Den där kan du njuta av länge. Grattis än en gång till den fina madamen :)
Snyggt. Men ett nytt PB bör du tagit vid det här laget? :)
ZanderNiko
2009-07-18, 17:33
Sådär fem år senare.....
Snyggt. Men ett nytt PB bör du tagit vid det här laget? :)
Nope, tyvärr inte. Tror det blir svårt att ta en större gädda faktiskt. Men man vet ju aldrig... ;)
Piskfinne
2009-07-30, 16:50
Grattis!!
kockfrallan
2009-07-31, 00:31
Bara att lyfta på hatten. Grattis