handdator

Visa fullständig version : Har du testat mini-nappalarm ?

Bergman
2004-11-22, 22:01
Någon som testat de små små nappalarmen som Regal säljer ? Direktlänk till produkten
http://regalmarin.shopsystem.nu/product.asp?product=4273&page=1

http://regalmarin.shopsystem.nu/Graphics/Products/4273.jpg
http://regalmarin.shopsystem.nu/Graphics/Products/4273b.jpg

Pris: 69:-

Hur högt piper dom ?
Är det engångsgrejer eller går det att byta batteri ?

Hundersmarck
2004-11-22, 22:16
såg sådan i fiskeaffärn o den jag hörde var nestan öronbedövande. kanske bara var ett extra bra ex i affärn den kostade också 69:- http://regalmarin.shopsystem.nu/product.asp?product=4273&page=1
blinkar me en liten lampa o låter ganska bra.

Flodebanan
2004-11-22, 22:19
Har sett dom förra vintern av en försäljare. Men varför ha ett nappalarm när du har en bjällra och vippa. Sen är frågan om dom klarar snöfall+vatten. Själv ser jag ingen anledning till att ha ytterligare en indikator då det endast det resulterar i okoncentration. Blåser inte linan lätt ur "spåret" på alarmet?

Rasmus
2004-11-22, 22:21
Ingen som sagt att man måste använda det vid vinterfiske. Kan nog funka bra (om det funkar bra) vid gädd/gös/ål/you name it mete.

Flodebanan
2004-11-22, 22:32
Ingen som sagt att man måste använda det vid vinterfiske. Kan nog funka bra (om det funkar bra) vid gädd/gös/ål/you name it mete.

Har svårt att förlita mig på något som kostar 69,- ;)

Quivertip
2004-11-23, 08:14
Betala ett par hundringar för den då !!!

lilleandreas
2004-11-23, 10:40
Har svårt att förlita mig på något som kostar 69,- ;)

Haha, svårt att förlita sig på nåt som kostar 69kr?
Haha, en metkrok kostar bara nån spänn, använder du inte sånna heller då?? ; )

supratress
2004-11-23, 10:59
Har ett par billiga nappalarm (som ändå kostar ett par hundra) och de känns inte pålitliga. Har hänt att ljudsignalen helt uteblivit vid run trots nya batterier och ibland har det tagit lång tid innan de kommit igång trots att jag sett att lina löper ut osv. De är dessutom väldigt känsliga för vatten, stötar etc och kan då plötsligt lägga av för att sedan hoppa igång igen när de torkat. Nio gånger av tio funkar de ändå alldeles klanderfritt men tänk om drömfisken hugger den tionde gången? Jag har uppgraderat till bättre larm och skulle inte lägga mitt fiskeöde i händerna på ett larm som kostar en bråkdel av vad många andra gör. Det borde finnas en anledning till det låga priset...

esobus
2004-11-23, 11:17
Man skall ju fiska med grejor man litar på och tycker om, annars blir mindre roligt.
Men om det är billigt och fungerar så.. Billigare kan ju bero på en ny ide/teknik snarare än en undermålig konstruktion.

Själv har jag oxo funderat på att skaffa några sådana. Tyckte de verkade trevliga för kvällsfiske till våren.

esobus
2004-11-23, 11:19
Linålen, gå genast och fyll i en
http://www.fiskesnack.com/forum/attachment.php?attachmentid=3031

Till recensions bank tråden.

Hint!

Mvh.

Flodebanan
2004-11-23, 11:37
Glider inte linan ur "spåret" direkt av en vindpust? Och alltid är det lite linminne kvar, ser ut som om linan m¨åste vara spänd, ingen höjdare på ismetet.

m@
2004-11-23, 12:14
Har testat larmet endast vid lite bottenmete (haspel) och vart inte direkt imponerad. Det svårt att stänga av larmet, en enklare on-offknapp hade underlättat en hel del. Nu måste man vrida underdelen och det är bökigt som fan. Alt. har det aktiverat men att stå ut med att larmet piper titt som tätt, men hur kul är det? Bra ljud i det i alla fall, dock inte reglerbart. Sen fann jag ingen bra placering på klingan där larmet inte är i vägen för linan under invevningen, problemet är kanske mindre på en multi dock. Slutligen trilskades larmet ibland, den tenderade att ibland inte pipa alls. Nää en ålpingla/floumarkör är överlägsen den här lösningen. För vem vill irra omkring på isen t ex och fundera på vilket spö som signalerar hugg? (om man inte kombinerar det med markör vill säga, men då är ju ingen vits med larmet ö h t tycker jag...)

m@
2004-11-23, 12:17
Stort frågetecken även som tidigare nämnts, hurvida hjulet rullar som det ska (d v s kan generera signal) när kyla i kombination med snö, is och slask är relevant faktor? Men tjacka och testa ett det kan ju aldrig skada :-)

m@
2004-11-23, 12:22
Jag tar tillbaka det, kan visst skada (fisken) om larmet inte gör det den ska, d v s larma. Djup krokning är inte nån höjdare direkt om man tänker sig att sätta tillbaka fisken i ett bra skick...

Flodebanan
2004-11-23, 14:42
Håller med m@, bättre att ha mindre indikatorer och mera uppmärksamhet. Man ser snabbt om det ser skumt ut då och kan "tjuva" lite och strike ännu tidifgare!

m@
2004-11-23, 15:18
Teoretiskt tror jag larmen kan fungera till gädda men inte till gös, i alla fall inte på det sätt jag bedriver det. Larmet förutsätter sträckt lina och det rimmar dåligt med gösismetet då jag bl a ger lite extra lina som gösen får bara för att inte känna av något motstånd i första läget. Vet att Linålen kör med nån form av självkrokande utrustning men personligen tycker jag tjusningen ligger just i att försöka lura gösen :-)

linu_z
2004-11-23, 16:10
tycker att fox mini larm är mer lämplig för gös mete vid tex glidande fiske--

etuna_alex
2004-11-23, 16:49
den ser dålig ut av bilden att döma bättre att kosta på sig ett dyrare bättre larm :)