handdator

Visa fullständig version : Vart söka vintergösen?

grindpalm
2005-03-09, 10:56
Åsikter om vart man ska söka storgösen på vintern verkar verkligen gå isär.
Vissa anser att korta djupbranter ger bäst resultat medan andra antingen förlitar sig på djuphålor eller grund.
Vad har ni för åsikt om detta?

Enligt egen erfarenhet brukar djuphålor mest resultera i en del fina gäddor men ingen gös.

Visitor
2005-03-09, 11:40
Vissa anser att korta djupbranter ger bäst resultat medan andra antingen förlitar sig på djuphålor eller grund.

Enligt egen erfarenhet brukar djuphålor mest resultera i en del fina gäddor men ingen gös.

Flackare djupkanter än för gädda,5 m ut mot 10 m sätter du grejerna i sicksack(sedan ska det helst djupna ytterligare), får du någon gös brukar iallafall jag låta det sätta "dagens gösdjup". Under senvinter/våren gärna några m över botten. Min erfarenhet är att fiskedjupet är grymt viktigt vid gösmete.

good luck

Linålen
2005-03-09, 12:42

Riktigt, riktigt grunt kan vara idé ibland. Innan det blivit ljust.
Stor skillnad om det är snö på isen eller inte.
Om icke is/snö skulle jag säga jämndjupa bottnar.

grindpalm
2005-03-09, 16:33
Flackare djupkanter än för gädda,5 m ut mot 10 m sätter du grejerna i sicksack(sedan ska det helst djupna ytterligare), får du någon gös brukar iallafall jag låta det sätta "dagens gösdjup". Under senvinter/våren gärna några m över botten. Min erfarenhet är att fiskedjupet är grymt viktigt vid gösmete.

good luck

Jag vet ett ställe där djupet går från 3m till 7m på en sträcka av 50 m. Är det för flackt eller?
Det tråkiga är att jag inte har kännedom om så många gösvatten och de som jag kan saknar grund med djupvatten runt. Det bästa stället verkar vara i anknytning till djuphålan men inte mitt i den.

Hur flack är en flack djupkant? :)

Visitor
2005-03-09, 20:40
Jag vet ett ställe där djupet går från 3m till 7m på en sträcka av 50 m. Är det för flackt eller?
Det tråkiga är att jag inte har kännedom om så många gösvatten och de som jag kan saknar grund med djupvatten runt. Det bästa stället verkar vara i anknytning till djuphålan men inte mitt i den.

Hur flack är en flack djupkant? :)

De sjöar jag ismetar gös i har jag alltid varit i på sommaren o kört med ekolod. Skulle nog inte ens testa en sjö utan att i "förväg" veta djupförhållande. "hur flack".... finns ju naturligtvis inget mått på det, är väl mer hur resten av sjön ser ut som sätter måttet. Min erfarenhet är iallafall att är det en för brant djupkant är det gäddan som dominerar medan gösen står i lite mindre dramatiska miljöer, lite som abborren gör (men sällan ihop med gösen). Ett grund behöver ju inte ha djupvatten runt om , räcker ju med en sida. Vore jag i okänd sjö skulle jag börja där den är som djupast o utifrån det leta efter en grundkant. Men det finns ju massor med om o men, hur djup är djuphålan ?, jagar gösen mört eller siklöja ger ju helt olika beteende, det är bara ut och testa man lär sig ju åtminstone vart de inte är !!

grindpalm
2005-03-09, 21:16
... det är bara ut och testa man lär sig ju åtminstone vart de inte är !!

Jo precis, det är ju det man gör de första 10 passen (om man inte hittar dem på första försöket vill säga...)

Det verkligt jobbiga är ju att de är så lynniga och beter sig helt olika beroende på yttre omständigheter. Även om man blankar en dag så kan ju samma plats ge ett superfiske dan efter. Man blir nog tokig innan vintern är över... :)

Linålen
2005-03-11, 14:27
Riktigt, riktigt grunt kan vara idé ibland. Innan det blivit ljust.

Stor skillnad om det är snö på isen eller inte.

Om icke is/snö skulle jag säga jämndjupa bottnar.

Ja i morse fick vi inte någon grunt, inte djupt heller, inte i snöstormen alls helt enkelt!!

Men en sak är säkert!
Hemma får man ingenting!