Visa fullständig version : sämskskinn som mete?
sämskskinn som mete!
Hejsan!
Idag var jag på Öhammars i Linköping o köpte mete utrustning, då jag nästan aldrig metar var min utrustning föråldrad.
Efter att ha hört mig för hos gamla fiskarkompisar, som har haft båt i Ärlången (Grebo) & även fiskat en del borta vid slussarna i Slattefors (Stångån, Linköping), ska jag testa ett nytt knep för att få Aborre.
Nämligen att meta med sämskskinn (låter kanske som jag är helt bakom flötet men låt mig förklara)
I Stångån & även i Ärlången finns det mängder av lövträd som växer en bit över strömmen (vattnet). Under dessa träd väntar aborre på att larver och andra kryp ska ramla ner från träden. Larverna är gula,bruna till färgen och jag har själv sett Aborre som går upp till ytan och ta dessa larver.
Därför ska jag börja meta med sämskskinn under dessa träd i hopp om att fånga Aborre, som oftast inte tar på jigg eller mask i dessa vatten.
Låter det korkat? Någon som testat samma metod? Jag återkommer med en rapport om hur det funkar.
http://www.micro.se/Products/..%5Cimages%5CproduktLista%5C24650.jpg
Sämskskinn som mete??
Höres! //Niklas :sun:
fogelberg
2005-07-12, 19:26
men blir inte sämskskinn brunt när det drar åt sig fukt?
men alla idéer man får bör testas... eventuellt kan du ju alltid låt skinnet dra åt sig lite blod så kan du ju bottenmete med det.
men blir inte sämskskinn brunt när det drar åt sig fukt?
men alla idéer man får bör testas... eventuellt kan du ju alltid låt skinnet dra åt sig lite blod så kan du ju bottenmete med det.
Tjena fogelberg!
Jag var också skeptiskt när jag hörde det men som sagt alla sätt är bra utom de dåliga så det är ju värt ett försök. Tydligen har Aborrarna nappat på det!
Återkommer med resultat :)
När jag fjantade runt med flugspö så band jag lite flugor med sämkskinn som jag sedan kunde soaka i olika vätskor Tex räkspad mm. Då var det lätare att fånga arter som annars inte ville kasta sig över flugan. Har även använt det som extra dofthållare vid andra fisken så det kan nog funka!
När jag fjantade runt med flugspö så band jag lite flugor med sämkskinn som jag sedan kunde soaka i olika vätskor Tex räkspad mm. Då var det lätare att fånga arter som annars inte ville kasta sig över flugan. Har även använt det som extra dofthållare vid andra fisken så det kan nog funka!
Kanske kan vara en idé då att "luktsätta" skinnet på något sätt?
Alltså jag kommer ju inte meta passivt med denna metod utan kasta, vänta några sek. sedan veva in & upprepa detta. Har sett att aborren tar "larverna" direkt när de når vattenytan. .
Flodebanan
2005-07-12, 22:31
sämskskinn som mete!
Hejsan!
Idag var jag på Öhammars i Linköping o köpte mete utrustning, då jag nästan aldrig metar var min utrustning föråldrad.
Efter att ha hört mig för hos gamla fiskarkompisar, som har haft båt i Ärlången (Grebo) & även fiskat en del borta vid slussarna i Slattefors (Stångån, Linköping), ska jag testa ett nytt knep för att få Aborre.
Nämligen att meta med sämskskinn (låter kanske som jag är helt bakom flötet men låt mig förklara)
I Stångån & även i Ärlången finns det mängder av lövträd som växer en bit över strömmen (vattnet). Under dessa träd väntar aborre på att larver och andra kryp ska ramla ner från träden. Larverna är gula,bruna till färgen och jag har själv sett Aborre som går upp till ytan och ta dessa larver.
Därför ska jag börja meta med sämskskinn under dessa träd i hopp om att fånga Aborre, som oftast inte tar på jigg eller mask i dessa vatten.
Låter det korkat? Någon som testat samma metod? Jag återkommer med en rapport om hur det funkar.
http://www.micro.se/Products/..%5Cimages%5CproduktLista%5C24650.jpg
Sämskskinn som mete??
Höres! //Niklas :sun:
Varför inte testa med en fluga?
Har hört att både sämskskinn och abborrskinn skall funka bra på dragrodd efter abborre.
Inget jag testat dock.
greyscale
2005-07-13, 12:51
Här e ett par tips om du vill göra ett par flugor i stället.
Byt bara ut chenillet till ett i rätt färg.
http://www.westfly.com/patterns/wet/sanjuanworm.shtml
http://www.danica.com/flytier/jduran/san_juan_worm.htm
Mkt enklare flugor kan man nog inte göra ;)
Sämskskinnet kan nog funka det oxå och är väl iofs en enklare "fluga" ;)
Ska bli kul och höra hur det gick.
Det hela påminner om den gamla metoden att fiska abborre med en bit bukskinn från densamma. Släpa skinn efter båt kallades att fiska med "stimlapp" förr. Grymt effektivt enligt di gamle.... Tror inte alls att det kan vara omöjligt att få abborre på sämskinn, låter tom troligt men jag hade nog oxå försökt med fluga först.
modemgurka
2005-07-13, 14:47
Släpa skinn efter båt? Det låter som något som vi brukar göra när någon inte sköter sig i båten..
Jo, idén är ungefär den samma...:-)
Hej, kul med alla inlägg!
Idag skulle vara dagen då jag skulle testa tekniken. Tyvärr blev det grillfest istället, men det är ju inte så dåligt det heller!
Ska försöka komma iväg antingen imorgon eller på Fredag.
Tack för tipsen om att använda (o göra) fluga! Testar dock skinnet först..
Ha en bra dag!
richtermo
2005-07-13, 18:14
Jag gick allt i grannklass med en wirsen på ekholmsskolan, kan det vara den samme ? MVH // Anders Reutermo (med tuppkammen !?)
Flodebanan
2005-07-13, 19:29
Har för mig att jag läst om det i Tips&tricks i ngn fisketidning. Fast det var typ disktrasa i räkfräg som man sedan "dippade" i räkspad, fungerade eligt författaren skitbra!
Har för mig att jag läst om det i Tips&tricks i ngn fisketidning. Fast det var typ disktrasa i räkfräg som man sedan "dippade" i räkspad, fungerade eligt författaren skitbra!
Jo det har funkat hyggligt. Jag har en liten sämskskinns lapp ligger i metelådorna för Ål och Färna. Om jag skulle få slut på bete så kan jag alltid använda en sådan lapp!
fogelberg
2005-07-26, 01:16
Wirsen... hur har det gått?? testat något??
Jag gick allt i grannklass med en wirsen på ekholmsskolan, kan det vara den samme ? MVH // Anders Reutermo (med tuppkammen !?)
Vem är förvånad? Att du hade tuppkamm alltså! =)
Hur gick det med sämskskinnet då?
danbanan
2005-08-02, 22:20
HAHAHAHAH WIRSEN....
***.... danbanan, din gamle klasskamrat här, (Foto u know).
Var väl det sista stället jag skulle vänta mig ett inlägg från dig på.
/Dan Forsberg
richtermo
2005-08-24, 16:29
Vem är förvånad? Att du hade tuppkamm alltså! =)
Inte bara tuppkam mannen....stan´s snyggaste dessutom, om man får tro en snubbe som heter Englund som alltid brukar hävda just det på fyllan ofta ;-)
Däckade du på Grillfsten, Wirsen? :cheers:
Inte bara tuppkam mannen....stan´s snyggaste dessutom, om man får tro en snubbe som heter Englund som alltid brukar hävda just det på fyllan ofta ;-)
Ha ha, det där ordnade ju till min dag iaf. Nu hajjar jag det där med Asta-tröjan! Btw, det var en grym konsert i fredags 35 låtar på 45 min! Hur var Anna Ternheim-konserten *ASG*
richtermo
2005-08-24, 18:27
Ha ha, det där ordnade ju till min dag iaf. Nu hajjar jag det där med Asta-tröjan! Btw, det var en grym konsert i fredags 35 låtar på 45 min! Hur var Anna Ternheim-konserten *ASG*
Bra som faan, men inte lika bra som när vi såg henne i linkeboda i vintras....jaaaaaa, jag TYCKER hon är bra ! Jag höll på att få med mig frullan på Asta men det blev ju inte så tyvärr......men det är ju kul att det var bra och att dom fortfarande håller flaggan högt ! :headbang:
Bra som faan, men inte lika bra som när vi såg henne i linkeboda i vintras....jaaaaaa, jag TYCKER hon är bra ! Jag höll på att få med mig frullan på Asta men det blev ju inte så tyvärr......men det är ju kul att det var bra och att dom fortfarande håller flaggan högt ! :headbang:
Va?! Vad är du för ngn mjukis? =) Ska du med Team Gorilla ut ngn mer gång får du visa mer attityd under asta-tröjan =)
richtermo
2005-08-25, 11:01
Va?! Vad är du för ngn mjukis? =) Ska du med Team Gorilla ut ngn mer gång får du visa mer attityd under asta-tröjan =)
Attitude just some fuckin´ attitude :rockbanan
Attitude just some fuckin´ attitude :rockbanan
Uh, den låten är grym. Du är förlåten =)
richtermo
2005-08-27, 19:13
Uh, den låten är grym. Du är förlåten =)
Skönt det ;-) Man vill ju inte vara nån softish-snubbe o bli utkastad ur teamet va....ha ha ha !
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.