Visa fullständig version : tips på digitalkamera ?
någon som har nått tips på en bra digitalkamera under 3000 kr ?
:rolleyes:
Denna kamera ska tydligen vara prisvärd, men om jag vore du skulle jag försöka satsa lite mer pengar! Eller köp begagnat! Då kan man hitta hur bra kameror som helst för bra peng!
Canon Digital IXUS V2
Mr Nilsmaster
2003-03-22, 12:02
Jag funderar också på att köpa digitalkamera. En bra fotosida är www.cyberphoto.se . Casio har en ny modell som passar oss fiskare bra. Både vattentät och stötsäker. Jag är lite sugen på en sådan men skall försöka forska lite mer om dess fotoegenskaper.
Priset för modellen som heter GV-20 är drygt 4000, moms inkluderat.
För övrigt så suger jag fett vad det gäller digitalkameror. Hur bra upplösning behöver man egentligen ha för att kunna skriva ut bilder som har kvalitet som liknar vanliga foton?
:cool2:
Originally posted by JJJ78
Denna kamera ska tydligen vara prisvärd, men om jag vore du skulle jag försöka satsa lite mer pengar! Eller köp begagnat! Då kan man hitta hur bra kameror som helst för bra peng!
Canon Digital IXUS V2
ok 3000 kanske är lite för lite fall man vill ha en riktigt fin kamera.
hur många "pixel" skall det va då , ju högre desto bättre bilder eller ??
:)
vi har bra i skolan... några kostar 20 000:- sen har vi några för 16 000:- dom blir ganska bra kvalitet med :)
Man är ju en jävla idiot som köpte digitalkamera för ett par år sen...8000:- för en Canon Powershot S20, iofs 3,3 megapixel, så bilderna blir bra, men man får ju lätt en lika bra för halva priset idag.
På önskelistan nu står en sjysst systemkamera och en filmscanner, det vore finemang det =)
Originally posted by Toby
ok 3000 kanske är lite för lite fall man vill ha en riktigt fin kamera.
hur många "pixel" skall det va då , ju högre desto bättre bilder eller ??
:)
Nja bätter och bättre! Det blir bättre upplösning! Om du inte tänkre göra en massa förstoringar så behöver man inte en massa megapixlar... Om man vill ha någorlunda bra bilder så ska man köpa en kamera med minst 2 mexapixlar...
Desto mer pixlar desto större förstoringar kan man göra utan att det blir grynigt!!!
Originally posted by erik81
Man är ju en jävla idiot som köpte digitalkamera för ett par år sen...8000:- för en Canon Powershot S20, iofs 3,3 megapixel, så bilderna blir bra, men man får ju lätt en lika bra för halva priset idag.
På önskelistan nu står en sjysst systemkamera och en filmscanner, det vore finemang det =)
Men då hade du ju en bra kamera! Så ska man inte tänka! Utvecklineg går så fort idag så det är nästan omöjligt att ha saker som är lika bra som nya produkter!!!
Kolla bara in dator marknaden... För några år sen var 1 Ghz hur bra som helst nu räcker det knappt för att spela dem mest krävande spelen!!!
Sant...men surt ändå, å andra sidan fick man ju vara lite flashig då istället..hehe =)
mjo det där med pixlarna.. det är bättre kvalite juh flera pixlar det är, dock beror det också på hur bra kameran är.
för utskrift ska bilder vara i 300 dpi (oftast)
och för webb och liknande behöver man inte mera än 72dpi.
bilderna är lika stora dock tycks dom olika stora på skärmen för att många skärmar inte klarar av att visa så många pixlar.
David Ståhlman
2003-03-22, 19:45
Pentax optio 4.0 Megapixel är bra. Man kan köpa ett vatten tät fodral till den som håller för 40 meters djup:appl:
Originally posted by David Ståhlman
Pentax optio 4.0 Megapixel är bra. Man kan köpa ett vatten tät fodral till den som håller för 40 meters djup:appl:
Om man tappar den i sjön då på 39 meter så är det bara att dyka ner den att hämta den :)
Känns som det gamla klassiska klockgrejen. Vattentär till 200 meters djup. Jo tackar. Inte ens fridykarna orkar med så långt.....
Men i all sin ära så är det en mycket bra grej. Lätt att tappa sin kamera i vatten. Om inget annat så håller det tätt för regn och annan väta.
Sturgeon
2003-03-22, 22:09
Satsa på bra prylar, Canon Powershot G3 är något för den krävande "normalfotografen", finns inget under 10000 pix som slår den på fingrarna.
Noll brus i bilden jämnfört med andra andra likvärdiga kameror.
Finns få dåliga kameror bland de mest kända märkena, köp det som passar dig och din plånbok, se till att prova olika modeller så hittar du det du söker.
Mvh Kristian
Ps. Fjärrkontroll och vridbar skärm är guld när man är ensam och vill ta bra "fisk i famnen bilder".
Edit: Bra sida är http://www.dpreview.com/
Vi har en Sony Cybershot med 3.2 mega pixels som kostade ca. 4000. Vet inte hur mycket den kostar i sverige riktigt men den funkar bra iaf.
maryland
2003-03-23, 14:22
Vill man komma billigt undan, men med kvalitet, så tycker jag att Olympus C-120 inte är helt fel.
Kolla bildresultatet och jämför:
www.cyberphoto.se
Skall man trycka affischer, så krävs helt klart dyrare grejor.
Sony har en P-51 som kostar 3'. Den tar väldigt bra bilder.
David Ståhlman
2003-03-25, 14:51
Originally posted by Danne
Om man tappar den i sjön då på 39 meter så är det bara att dyka ner den att hämta den :)
Känns som det gamla klassiska klockgrejen. Vattentär till 200 meters djup. Jo tackar. Inte ens fridykarna orkar med så långt.....
Men i all sin ära så är det en mycket bra grej. Lätt att tappa sin kamera i vatten. Om inget annat så håller det tätt för regn och annan väta.
Det är meningen att den skall flyta när kameran är i den
Trolling
2003-04-17, 12:54
Själv annvänder jag en Nikon F4 och en gammal Polaroid neg scanner funderar på en digital men det drar iväg i pengar om man vill ha kvalite
Trolling
2003-04-17, 12:56
Nikon coolpix 5000 bra att den har möjlighet för extern blixt
ca 8400kr