handdator

Visa fullständig version : Polyurethanelack till beten

JOhanPier
2006-04-19, 10:22
Ska vara snäll nu och lägga ut en länk till ett svenskt företag som är helt nya generalagenter för ett Finskt kemiföretag.

Dom har bla LV1, vilka flera antagligen känner igen. Det är den lacken som bla Rapala använder till sina wobblers och många finnar använder till sina beten.

1 liter kostar 95kr. Jag har inte testat den själv ännu men skall hämta och testa snart. Antagligen får man lacka 2-3 ggr. Men det spelar inte stor roll.

Problemet med urethanelackerna är dock att dom är giftiga (isocyanat) vilket gör att man ska ha bra ventilation när man lackar med dom.

Det finns flera spännande produkter, bla vattenbaserad 2-komp epoxi, vilket låter coolt då man kan späda den !!

Här är länken:

http://www.solmaster.se/swe/indexswe.htm

MårtenSv
2006-04-19, 12:28
Vart vänder man sig i Sverige för att köpa lacken? Hittar ingen återförsäljare i Sverige.

Är den lacken enkomponentslack?

/ M.

ali
2006-04-19, 12:33
vet att polyretan lackerna är väldigt mjuka. det är väll främst en utvändig lack som ska tåla regn. tveksam om den tål gäddornas tänder, men det är alltid värt att prova.

Hinkas
2006-04-19, 12:34
Det är alltså en lack du spreyar det där?

JohanPiers
2006-04-19, 12:43
Gahhhh !!

Jag har postat länken och det är bara att läsa om lackerna om ni är intresserade !!!!!!

Agenter i sverige finns där med....

Hinkas
2006-04-19, 12:44
Gahhhh !!

Jag har postat länken och det är bara att läsa om lackerna om ni är intresserade !!!!!!

Agenter i sverige finns där med....

Fö'låt :oj:

hmmm...
2006-04-19, 13:45
Teknisk Information LV1 / Lagring :

"6 månader. Väl tillsluten, används inom en vecka efter öppnandet. Skyddas mot fukt."

EN vecka!! Någon som vet om detta stämmer? Blir till att snida många jerkar innan man drar igång med lackeringsprocessen...

MårtenSv
2006-04-19, 15:44
Blir till att bygga ett större torkhjul. Jag som bara får plats med två jerks i mitt. Om man nu ska lacka en 100 drag på en vecka.

Om detta lack funkar bra så är jag helt på. Lagom torktid och lagom pris.
Ska försöka beställa hem en burk. Om man nu som privatperson kan beställa hem en burk.

Byfåne
2006-04-19, 16:11
Alltså... var börjar vi...

Jag har själv gjort egna jerkar i ett par år nu och använder mig av LV-1 som ytlack av den enkla orsaken att endast fan själv är hårdare. Dessutom:

1) En-komponentlack, enkelt att använda.
2) Inget besvärligt torkhjulskrav, bara doppa och häng på tork.
3) Finishen är superb.
4) Lacket är rätt tunt => tränger in i minsta hålighet.
5) Hårt som :cool1: .

Själv gör jag så här: Måla, doppa en gång och låt torka ordentligt(ca 1 dygn). Då är lacket stenhårt. Detta för att först få en hård yta. Sedan doppar jag ytterligare 4-5 ggr med ca 15-20 minuters mellanrum och sedan bara torkning och klart. Hittils har endast ett par gäddtänder lyckats tränga igenom det här. Många köpta jerkar klarar inte detta.

Det där med att lacket skulle måsta användas inom en vecka är skitsnack. Gör så här så håller lacket hur länge som helst(i mitt fall över 1,5 år):
Förvara lacket på en mörk plats med jämn temp(=översta hyllan i bokhyllan, städskåp, toaskåp el. dyl.). När du lackar, häll lack i en hög burk, så att hela betet ryms in(går mindre lack åt på det viset). Sätt på locket mellan lackningarna. Täta locket med en bit fyrdubbel färskfolie(den där plastfilmen man sveper in mat med) så torkar inte locket fast och lacket stelnar inte heller. Altenativt kan man hälla lacket tillbaka i orginalburken då du är färdig. Lacket är mycket drygt, med en liter har jag gjort finish på ca 100 drag och burken är inte tom ännu.

Lång och otydlig kommentar som låter jäkligt invecklad men i alla fall. Kanske nån har nytta av den.

Må isen rämna fort även i min Gudsförgätna avkrok...
-Byfåne-

Larsch
2006-04-19, 16:18
..det där låter ju kanonbra. man skulle kunna ana att en del svenska representanter kommer att få en oväntad ökning skumma mail med diverse förfrågningar.

kan inte ovanstående berätta varifrån han köpte sin burk?

Byfåne
2006-04-19, 16:19
Just det ja... Om priset faktiskt inte är mera än 95 kr/litern så är det ju skidebilligt dessutom, där i isfria vattens land. Här i Finland kostar det 19.90 EUR/liter (ca 180KR), alltså dubbelt upp.

Svar på frågan: Med min Gudsförgätna avkrok menar jag Helsingfors i Finland. Här har man fått köpa lacket redan i flera år(Solmaster är ett finskt företag).

Summasumarum; ett verkligen bra lack till sista finishen på drag av alla slag. Jag brukar förresten doppa så gott som alla nya drag ett par ggr före jag börjar fiska med dem. Färgen på BJ tex. lossnar ju efter ett par gäddhugg om inte man lackar den innan fiske. Dessutom spelar det inte så stor roll vilka färger man målar med, ytterst få har börjat rinna då jag satt lack på dem. Också asbilliga srayfärger köpta på Biltema har funkat hur bra som helst.

JOhanPier
2006-04-19, 16:39
Citat från leverantören:

"Hej Johan Nu har jag fått hem lacket. Det här kör Rapala + andra tillverkare med
1 liter kostar 95:-"

Det finns på länken som jag postade. Han vill dessutom sälja till privatpersoner, jag frågade honom om han ville att jag skulle lägga ut länken till honom, så det är bara att ringa.

TokRobban
2006-04-19, 16:45
Tackar.. du anar inte vilken hjälp du kommer med.

Mag
2006-04-19, 17:22
Spännande, måste provas. Vore kanon att hitta en enkomponentslack som funkar tillräckligt bra.

MårtenSv
2006-04-19, 19:33
Är det Stockholmsnummret man ska ringa?

JohanPiers
2006-04-19, 19:56
Är det Stockholmsnummret man ska ringa?

Solmaster kemikalier och golvbeläggning för industrin

Försäljnings & Service-kontor finns i Stockholm.

Stockholm

Reijo Blomfeldt

Telefon: 08 581 75123
Mobil: 0707 192 625
Fax: 08 581 73809
reijoblomfeldt@hotmail.com

Don Padre
2006-04-20, 11:40
Nåja;

Byfånen kom upp med det mesta faktat!
Några saker till:

Rapala använder definitivt INTE detta lack, troligen ingen annan industriell tillverkare heller, ty denna lack ökar dragets slittålighet till över 5-dubbelt...resulterar i konkurs! :wink:
-bad business!

Lacket är super, mycket populärt redan flera år tillbaka här i Finland. Personligen började jag dippa alla mina wobblers i detta redan 3 år tillbaka och ingen av dessa beten har dessmer förstörts. ca. 6 lager blir "bulletproof", oberoende är det en träwobbler el. plast(Zalt el.dyl.). Reagerar inte vanligen med originallacket( 1 undantag: Bomber i färg Fireriver, alla andra bomber OK).

Frågan är ju om ett industriellt lack ämnat för betonggolv samt golv i offentliga utrymmen med hård slitage. Dock finns det även på etiketten
en bild på en Gigolo-Wobbler (kolla in formen...).

Kom ihåg:
Förrän ni lackar ett bete, måste ytan slipas en aning matt med t.ex. stålull ämnat för köksbruk. Annars kan lackytan lossa från draget efter "den storas" hugg! Ifall betet hinner torka mer än 10 timmar mellan lackningarna el. omlackas senare, måste ytan slipas matt igen.
Det tar några dar (med 6 lager) förrän ytan blir genomhård, så putsa länkarna inom 12h från sista lackningen. Annars blir det ett helvetes arbete... :skaka:

Om förvaringen:
Som Byfånen sade, skall lacken förvaras skyddat för soljus, i lufttät förpackning samt I SVALT. Då sägs det hålla långa tider (mycket mer än 6 mån.)

Lacket innehåller xylen, vilket är ytterst cancerframkallande!!

Priset ni talar om är ju skitbilligt!!! Här får man faktiskt betala 19-28€/litern... :mad: :mad:
-ändå värt hela pengen, som ni kommer att märka. :winner:

Hinkas
2006-04-20, 12:18
Får nog ta beställa hem lite sådant där då så att man är förberedd när det ska börja doppas beten.

MårtenSv
2006-04-20, 13:05
Kan nog inte bli mer övertygad nu. Känns som om fisken kommit in i håven.

Tack för det.

/ Mårten.

MårtenSv
2006-04-24, 21:54
Är det någon som beställt ännu?

JohanPiers
2006-04-25, 09:42
Är det någon som beställt ännu?

Jag har. Redan doppat ett antal HÖ drag i lacket. Kan tala om att det blir stenhårt. Råkade droppa lite på skruvlocket och nu får jag inte upp det !!!!

MårtenSv
2006-04-25, 10:41
Gjorde precis en beställning av en burk. Skickas med postförskott, så det var bara att beställa.

/ M.

Don Padre
2006-04-25, 11:04
Jo, torka alltid av både locket o. kanterna på glasburken ordentligt. Det blir annars tvångsbyte av burk...hände just åt underskrivne också,trots tidigare erfarenhet... :wink:

MårtenSv
2006-04-25, 14:10
Priset var nog som det skrevs tidigare 95 eller om det var 99. Sen plus moms. Frågade inte vad frakten blir. Personligen så spelar det ingen roll. Jag får det bästa lacket till en helt ok kostnad oavsett om frakten går på 100 spänn.

Skriver när burken kommer.

Fanns inte på lager i Stockholm men skulle komma snart från Finland. Av någon anledning har helt plötsligt efterfrågan blivit stor på LV1. :)

Hinkas
2006-04-25, 14:43
Vad använder ni för burkar att doppa betena i? Häller ni upp det i en lagomt stor glasburk, doppar betet och när ni är klar så häller ni tillbaka lacken i originalburken?
Tror jag måste köpa lite jag också.

Byfåne
2006-04-25, 15:18
Jag använder själv en
glasburk (http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=15570&catalogId=10103&storeId=2&langId=-11&parentCats=15570*15671*15964&productId=15534) jag köpt på ikea, den är billig och tillräckligt stor att klara jerkar. Lackar du mindre beten, typ HÖ-skedar funkar en 'sparris-på-burk' -burk bra.

Jag vet inte om det spelar nån roll om du förvarar lacket i glasburken eller originalburken. Se bara till att du stoppar en bit plastfolie mellan locket och burken, annars limmar locket sig fast i burken likt fan. Själv brukar jag hälla tillbaka lacket till originalburken då jag är klar. Don Padres kommentarer klargör ytterligare.

Nästa vecka, då tamme f-n ska det krokas gädda....

JohanPiers
2006-04-26, 15:23
Liten varning bara till er som tänker/ har köpt LV-1. Om man bara ventilerar väl så är det ingen fara.

http://www.thermoandersen.com/eThermo/CMA/PDFs/Various/File_23182.pdf

Förövrigt så rockar lacket fett :banana: Blir hårt och blankt som bara den !!!

Gavia
2006-05-03, 23:13
Hej, har någon beställt av den där Reijo? Tycker bara det verkar konstigt med en hotmailadress när man är återförsäljare för ett företag. kanske han stoppar det i egen ficka? inte för att jag egentligen bryr mig bara lacken är bra.

MårtenSv
2006-05-04, 00:51
Skrev precis i en annan tråd att jag beställt. Men han hade inte några burkar hemma. Väntar leverans från Finland.

Flera beställningar är gjorda av fiskesnacksfolk enligt försäljaren.

Ring om du ska beställa så kanske du får bättre besked om leveranstider än vad jag fick. Skriv gänra här om vilket svar du får.

Tycker också att det är lite småskumt med hotmailadresser till företag. Men i detta fallet är det säkerligen INTE det. Handlar snarare om brist på "internet-knowledge". Trevlig försäljare som gav jättebra intryck. Inte skumt alls.

Någon fiskeförsäljningssite hade tydligen beställt hem en del burkar också. Så de borde dyka upp så småningom. Vem det var det kommer jag inte ihåg.

MårtenSv
2006-05-05, 17:00
Nu blir jag konfunderad. Ringde en man som hette Reijo som det stod om på hemsidan tidigare och pratade med honom. Gjorde en beställning via mail till hans hotmailadress. Min burk LV-1 skulle levereras så fort den fanns på lager. Skulle komma vilken dag som helst.

Nu när man går in på solmasters hemsida så står det en annan man som säljare där Reijo stod tidigare. Samma efternamn men annan snubbe, med en solamsater.se-adress som email. Annat telefonnummer också.
Kanske den första gubben slutat och glömt bort min burk? Vad vet jag. Har försökt ringa idag men ingen svarar på 08-nummret och den nya snubbens mobil är avstängd.
Detta behöver naturligtvis inte betyda någonting, men lite konstigt tycker jag det är.

Kanske de bytat agent i Sverige och våra burkar inte kommer?

Någon som har pratat med dem nyligen eller fått lack levererat?

/ Mårten.

Solmaster kemikalier och golvbeläggningar för industrin

Försäljnings & Service-kontor finns i Stockholm.

Stockholm

John Blomfeldt
Jebco Ab
Svalörtsvägen 5
SE-19734 BRO

Telefon: 08 58247242
Mobil: 070-425 3467
john.blomfeldt@solmaster.se

MårtenSv
2006-05-05, 17:08
Nu fem minuter efter mitt förra inlägg så har jag fått klarhet i det hela.

Reijo och John Blomfeld arbetar på samma företag. Inget konstigt med det. Lacken ska antingen komma idag eller på måndag till deras lager. Han skickar så fort han får hem dem.

Pratade precis med Reijo och allt är helt ok.

Det har tydligen gjorts ganska många beställningar på LV-1. Därför tog det sin tid att få hem dem. Ja, ja, får se nästa vecka om lacken kommit.

/ Mårten.

Unkjczxkdsfaregistered
2006-05-15, 20:54
Nån som köpt nån lack ännu?

higgins2k
2006-05-15, 22:06
Jag har beställt en liter, fick mail från Reijo i Söndags där han skrev att det hade varit stor efterfrågan på just det lacket under en tid nu.. ..undrar varför.. :D
Det hade just kommit in på lagret i Sthlm och skulle skickas med bussgods till mig (posten vill tydligen inte frakta det...) så jag hoppas att det kommer fram under veckan...

Men det spelar mindre roll, jag har just tagit upp mina jerkar ur Terpentin/Linoljebadet så det skall ju torka ordentligt innan jag ens kan börja måla dem...

Men jag återkommer med en "recension" då jag har lackat allt jag behöver.. =)

//Fredrik.

JohanPiers
2006-05-16, 10:26
Jag har använt lacket till ett antal HÖ drag och är mycket nöjd. Jag fick lacket fort då jag lyckades hitta det innan alla andra :D

Det enda man bör tänka på är att ge det ordentligt med torktid, helst 3-4 dagar för att det ska bli riktigt hårt. Speciellt om man lackar flera lager.

MårtenSv
2006-05-21, 21:48
Higgins: Har du fått ditt lack ännu?

Jag beställde för ett bra tag sen nu. Men har inte hört något om att det var på väg.

/ M.

higgins2k
2006-05-23, 14:01
MårtenSv: Nope, inte än.. jag väntar med spänning på en liten lapp i brevlådan..

Men jag har inte lackat klart träbitarna än, så det är ingen panik (ännu).. =)

Jag meddelar i denna länken när jag har fått hem lacket..

//Fredrik.

Gavia
2006-05-23, 19:40
Idag fick jag min LV1, var och hämtade den på Bussgodset här i Helsingborg. Nu får vi väl se om den håller vad alla lovar. i så fall skall det bli skönt att slippa allt jox och klet med epoxy och allt annat man har kletat på dragen.

higgins2k
2006-05-26, 12:18
...en liter lack ligger och väntar på mig på Bussterminalen här i Jönköping :hoppa:
Priset blev 284:-, inte så farligt om det håller som det lovar...

Nu blir det till att airbrusha lite jerks så jag kan testa lacket också...

:fiska2:

Skitfiske på er...!!

//Fredrik

higgins2k
2006-05-26, 15:55
Den kan ju ta liiiite längre tid iom att den skall förtullas vid den skånska gränsen... ;)

(om jag läste ditt inlägg rätt... dvs )
(du kan visserligen vara från mina hemtrakter i Blekinge också... )

//Fredrik

MårtenSv
2006-05-26, 19:35
Han lovade mig lacken kanske i denna veckan. Men kommer väl nästa vecka.

Skulle den inte kosta typ 125 inkl. moms plus frakt. Blev frakten så mycket?

Har ungefär 40 beten som ligger och väntar på lack. Nu får komma...!....

/ M.

Storfiskaren
2006-05-26, 21:38
Jo... Beroende på var du bor i landet, så varierar fraktpriset. Allt enligt tabellen han angav i sitt mail till oss....

MårtenSv
2006-05-26, 23:24
Jaså. Han har mailal er en lista. Jag har inte fått nån sån. Skitsamma vad frakten blir. Bara jag kan få den där lacken någon gång...

Gavia
2006-05-27, 11:29
Listan på bussgodsets avgift finns på Bussgods hemsida, det är bara att gå in och kolla. Avgiften ligger på mellan 96 och 200 kronor beroende på var i Sverige man bor. Tror att det vanligaste var 96 kr. Sedan tillkommer bussgodsets postförskott på 69kr. Med lack + moms så blir det knappt 300 riksdaler.

Björnsitsen
2006-05-30, 23:26
Undrar vad ni använt för färger/lacker under polyuretanlacken?
Mina nytilverkade jerkar lackade jag först med båtlack men det krävs ju massor me lager för att det ska hålla så jag tog å doppa dom i lv1.
Resultatet blev ju att båtlacken krackelera(borde fattat det).
Jag prova även en jerk som bara var grundmålad med samma resultat.
Så nu undrar jag vad man ska göra för att inte färgen ska lösas upp.
Jag använder nästan bara vattenbaserade airbrushfärger, createx mfl.

Don Padre
2006-06-01, 12:44
Har själv använt Cab, nagellack, vanliga sprayhobbylack samt Revell-modellfärger(akryl). Alla fungerar utan att koka upp. Lite problem med Cab color färg röd(genomskinlig) som ville rinna/upplösa sig lite då jag dippade dragen. Borde tydligen ha puttat på ett tunt lager med nån svamp först... :rolleyes:

Nämnde förresten tidigare här i tråden att Bombers Fire river-färg(orig.) kokat upp i samband med dippandet. Betet var tydligen nåt slags måndags-exemplar, då kompisen nu dippade sin var det inga som helst problem!

JohanPiers
2006-06-01, 13:55
Jag lackar med vattenbaserade akrylfärger från wentzell i stockholm. Kommer inte ihåg vilket märke dom har nu...(tidigt senil,,)

har inte haft några problem med rinning alls..

JohanPiers
2006-06-01, 13:56
ang krackelering...var riktigt noga med att färgen är torr !!! Låt den torka 24 timmar för att vara säker. Minsta fukt och lacken krackelerar eller bubblor bildas..

Björnsitsen
2006-06-01, 23:26
Tydligen är det alkydbaserade färger/lacker som löses upp, dvs dom flesta sprayburkar, båtlack osv.
Vattenbaserad färg verkar funka finfint.
Blir till att grunda med brushen i framtiden, har använt vanlig sprayburk till det tidigare.

Allmana_mini
2006-06-05, 01:54
Men det måste väll bli en massa jävla lager med den här lacken oxå? Lr bygger den bättre än andra? Kör med ngt lack som heter tre stjärnor som inte fungerar ett skit då det inte bygger tillräckligt om gäddorna biter igenom det direkt...=(

Don Padre
2006-06-05, 15:59
LV-1 är ett jävligt tunnt lack. Som jag tidigare nämnde brukar jag dippa 6 lager och betet ser faktiskt inte just tjockare ut.

Hade under veckoslutets fiske med mig några Pig´s som jag inte hunnit lacka ännu då de anlände just dagen innan. Det står på att de är lackade med epoxy, men trots det behövdes det endast en agressiv gädda och betet förlorade bitar av epoxyn samt målfärgen.

Sant är det ju att inget lack, inte ens LV-1, kan motstå totalt nåt så vasst som gäddans tänder. Den stora skillnaden ligger i att LV-1 behandlade beten får endast vassa stickmärken som av en knivspets el. dyl. när andra lack oftast flagnar/lossar i bitar eller rivs upp i repor.

T.ex min alltime-favorite Zalt i färgen papegoj var(första wobblern) helt "färdig" efter ca. 60-70 gäddor. Alltså jag menar att den var till färgen mer vit/blank plast än papegojfärgad. Köpte då ett nytt som lackades genast om med LV-1. Det nya betet har hållit sin färg något så totalt, endast mindre stickmärken i ytan och det har nu tagits ca. 30-40 gäddor på den.

Gjorde samma fel med en Buster (färg 114) förra hösten då vi hade brott till en fisketävling. Första gäddan som högg på betet rev med sig en bit stor som tumnageln från den silvrade sidan på BJ:n, trots att jag hade slack lina och fick aldrig ens kontakt med fisken, alltså inte ens nån fight! :pangpang:

Nu har BJ:n ifråga fått på sig "standard-jackan", alltså 6 lager med LV-1 och alla senare gäddor som tuggat på betet har fått endast stickmärken till stånds... ;)

Värsta stryket har tagit en gammal Nilsmaster Invincible som efter ommålning tagit 100+ gäddor till båten. Ytan börjar vara ganska så matt efter alla tuggspår, men trots att det är mjukt trä under, har jag aldrig behövt bekymra mig mer för att betet skulle suga in vatten...

Guest
2006-06-06, 13:01
Har läst igenom så gott som varenda inlägg här nu. Själv använder jag en lack som heter "Beckers starka golv, Polyuretanlack" (god ventilation krävs).
Det Ni beskriver om LV-1 lacken är att man skulle kunna säga att den är som Beckers starka golv lack. Löser upp t ex sprayburkar från Biltema, samt båtlack och så. Men lacken blir stenhård. Har lackat en gäddvobbler (Long Cast Pike ur hans nordins bok- "Vobbler - egen tillverkning för ett roligare sportfiske") 7 gånger nu med ca 15 - 20 minuters mellanrum. Fick en 11kg: s Gädda i september förra året jag hade lackat med den här lacken. Höll förvånansvärt bra mot gaddarna. Inga hål alls i vobblern. Den klarade sig fin fint. Vobblers som ska tåla riktigt hårt gäddfiske lackar jag bara med den här lacken.

Araldit är också värt att prova (blå och vit tub). Kan i vissa fall bli hårdare än superepoxyn.

Jag tycker att ni ska beställa Hans Nordins bok "Vobbler - egen tillverkning för ett roligare sportfiske". En fantastiskt bra bok om voblersnideri. Finns många färdiga mallar på vobblers han bland annat har konstruerat själv. Jag köpte boken och blev skitnöjd. Det är bara att skicka ett mail till Hans och ange namn och adress så skickar han boken om Ni sätter in pengar först. Inga som hellst problem.

Här är hans hemsideadress
http://www.outdoor.se/nordin/

//Tomas

msn: viklund_78@hotmail.com

Allmana_mini
2006-06-06, 14:02
Har läst igenom så gott som varenda inlägg här nu. Själv använder jag en lack som heter "Beckers starka golv, Polyuretanlack" (god ventilation krävs).
Det Ni beskriver om LV-1 lacken är att man skulle kunna säga att den är som Beckers starka golv lack. Löser upp t ex sprayburkar från Biltema, samt båtlack och så. Men lacken blir stenhård. Har lackat en gäddvobbler (Long Cast Pike ur hans nordins bok- "Vobbler - egen tillverkning för ett roligare sportfiske") 7 gånger nu med ca 15 - 20 minuters mellanrum. Fick en 11kg: s Gädda i september förra året jag hade lackat med den här lacken. Höll förvånansvärt bra mot gaddarna. Inga hål alls i vobblern. Den klarade sig fin fint. Vobblers som ska tåla riktigt hårt gäddfiske lackar jag bara med den här lacken.

Araldit är också värt att prova (blå och vit tub). Kan i vissa fall bli hårdare än superepoxyn.

Jag tycker att ni ska beställa Hans Nordins bok "Vobbler - egen tillverkning för ett roligare sportfiske". En fantastiskt bra bok om voblersnideri. Finns många färdiga mallar på vobblers han bland annat har konstruerat själv. Jag köpte boken och blev skitnöjd. Det är bara att skicka ett mail till Hans och ange namn och adress så skickar han boken om Ni sätter in pengar först. Inga som hellst problem.

Här är hans hemsideadress
http://www.outdoor.se/nordin/

//Tomas

msn: viklund_78@hotmail.com

Använder du dig av airbrush lr skyddar du sprayfärgen med hjält av ngt annat lim när du lackar med Beckers starka golv??
Verkade intressant, vad ligger priset på?
Torktid?

KimKebab
2006-06-06, 14:17
Måste ha!

Finns det något alternativ man kan köpa på Järnia tror ni?

Unregistered Magnus¤
2006-06-06, 15:29
Är Beckers lack oljebaserat? Isf har det ju en tendens att gulna vilket inte är så snyggt...

MårtenSv
2006-06-06, 22:16
Jag fick mitt LV-1 i fredags.
Ungeför en månads leveranstid. Puh, det ni!

Har inte testat det ännu. Jobbar alldeles för mycket nu. Blir nog om någon vecka eller så. Ska bli spännande i alla fall.

/ M.

Allmana_mini
2006-06-07, 01:24
Var nyss inne å läste om den där Beckers Starka Golv lacken...
Verkade inte helt optimal p.g.a vissa saker jag läste som synes nedanför..

"Vid användning utomhus finns risk för missfärgning (Gulning) varför den inte rekomenderas där"

"Starka golv får inte användas ensam utan ska alltid blandas med starka golv klarlack i lika volymanderlar"

"Starka Golv Grund och klarlack ska förbrukas 2-3 timmar efter ihop blandning"

Jag som trodde jag äntligen hittat ett lack som verkade vettigt=(

Andree
2006-06-07, 19:22
det där är lite missvisande .. starka golv grund är en pigmenterad lack som skall avändas tillsammans med klarlacken för att få en färgad slitstark yta om man vill ha en klar lack så går det utmärkt med endast klarlacken den kan man lacka tex parketgolv med och få en riktigt fin yta som är tålig ...

Allmana_mini
2006-06-08, 17:19
det där är lite missvisande .. starka golv grund är en pigmenterad lack som skall avändas tillsammans med klarlacken för att få en färgad slitstark yta om man vill ha en klar lack så går det utmärkt med endast klarlacken den kan man lacka tex parketgolv med och få en riktigt fin yta som är tålig ...''

Okej,vad bra då!
Då blir det nog till att införskaffa lite beckers starka golv=)

JohanPiers
2006-06-09, 09:40
Litet varningens ord bara. Jag har prvat andra plyurethane lacker men inte fått samma hårdhet som med LV1, så jag skulle inte vara säker på att "Starka golv" ger samma hårdhet. men jag vet inte så hojta till när ni har testat.

Allmana_mini
2006-06-19, 19:43
Har kört på det på några drag nu.(starka golv alltså) Och nog alltid blir det hårt, men en varningens ord då jag hade ett skyddande lager av ett lack som heter 3 stjärnor under å då gick det som smort,ingen krackelerning lr ngt...Så idag så har jag gjort 2 nya beten(se foton) som jag trodde skulle klara av starka golv direkt, men där fick ajg på nöten...Färgen började ringa å det bildades som veck i änden som hängde neråt så att säga...F**s H****** säger jag bara..Så vad ni än gör, var inte lat, lägg ngt skyddande lager me lack innan no tar till det stora artelriet...

Ms Norrö
2006-09-06, 22:51
Tyckte jag läste av någon att man måste använda nåt annat lack först???

Mvh Niclas

Don Padre
2006-09-10, 14:03
Tyckte jag läste av någon att man måste använda nåt annat lack först???

Mvh Niclas

Nej, enligt vår(jag&Co) erfarenhet behövs ingen mellanlack. Ingen av BJ:na har reagerat på nåt vis, men kom ihåg att slipa ytan lite matt först. Annars kommer lacket att flagna efter första huggena...
:(

Gargamel
2006-11-30, 23:14
Fråga.
Jag har lackat mina wobblers med vanlig Sprayfärg från färgaffären.
Fungerar det att doppa dom i LV-1?? eller måste det vara en speciell färg??

Jag har några wobbles med båtlack på, antar att den kommer att krackilera om man inte lyckas lägga någon täcklack över den först?

Mvh Gargamel

Björnsitsen
2006-11-30, 23:37
Om det är en alkydbaserad(tror jag det heter) färg kommer den att krackelera, gjorde den missen själv.
Jag doppade gammla beten som var lackade med golvlack, gick åt pipan.
Brukade oxå grunda med vanlig vit sprayfärg, funka heller inget bra.
Så det är nog bra med en annan lack emellan, vilken vet jag inte.
Vet att risto på spinnflugan rekomenderar några olika lacker innan man använder propionat.
Tror en av dom heter typ wobbleri lack nånting och en annan heter nåt med mellan lack, kan kolla i morn om jag kommer iväg till snickar boa :)

Leonard
2006-12-01, 17:06
Hallå!

Jag har lackat några HÖ-drag med en polyurethanlack från Hornbach (tror jag det är), märket heter "ZAR" har jag för mig. Den hasr funkat helt perfekt med Biltemas sparyfärger, och textilfärgen som jag testat (kommer inte ihåg namn på textilfärgen).
Denna lack som jag användt har iaf varit ganska mjuk, allt utom hård iaf =)
Den tar ju några timmar att härda, lackar ni flera lager innan det första har härdat? Jag har alltid väntat tills det lagret jag sist lackade torkat i ca 1dygn, bättre att måla flera efter 30min, typ 3-4lager?

Pedda
2006-12-02, 23:00
SA 4 Silikonolja från Solmaster

Nån som vet om det funkar att använda SA4 som släppmedel i en 2 delad form?
Formen är gjord av cernit och det ska gjutas med epoxi i den?

JohanPiers
2006-12-05, 10:18
ZAR är inte lämplig att använda, för mjuk och den gulnar med tiden.

Hallå!

Jag har lackat några HÖ-drag med en polyurethanlack från Hornbach (tror jag det är), märket heter "ZAR" har jag för mig. Den hasr funkat helt perfekt med Biltemas sparyfärger, och textilfärgen som jag testat (kommer inte ihåg namn på textilfärgen).
Denna lack som jag användt har iaf varit ganska mjuk, allt utom hård iaf =)
Den tar ju några timmar att härda, lackar ni flera lager innan det första har härdat? Jag har alltid väntat tills det lagret jag sist lackade torkat i ca 1dygn, bättre att måla flera efter 30min, typ 3-4lager?

Leonard
2006-12-05, 14:27
ZAR är inte lämplig att använda, för mjuk och den gulnar med tiden.

Tack dà vet jag =)

Biltema har ocksà en polyurethanlack, àr den likadan?

Lacker jag testat àr ZARs pol.-lack och Biltemas golvfernissa.
Ska testa Cascoc "nya" "araldit" (desom ersatt aralditen), snabb epoxy, Humbrols genomskinliga fàrg (hobbyfàrg), Biltemas klarlack (spray) fòr Hobbyfàrgerna.

Mèste testa "eran" polyurethanlack! =)

JohanPiers
2006-12-05, 15:40
Kolla med flyfisherman i jakobsberg. Dom tog in ett gäng burkar av LV-1 lacken efter att jag hittade generalagenten. Ring till dom och kolla om dom kan hjälpa dig.

Johan

Tack dà vet jag =)

Biltema har ocksà en polyurethanlack, àr den likadan?

Lacker jag testat àr ZARs pol.-lack och Biltemas golvfernissa.
Ska testa Cascoc "nya" "araldit" (desom ersatt aralditen), snabb epoxy, Humbrols genomskinliga fàrg (hobbyfàrg), Biltemas klarlack (spray) fòr Hobbyfàrgerna.

Mèste testa "eran" polyurethanlack! =)

Stonerlures
2006-12-06, 17:05
Jajamen, inga problem med leveransen. Kommer som ett brev på posten. :blah:

Hej, har någon beställt av den där Reijo? Tycker bara det
verkar konstigt med en hotmailadress när man är återförsäljare för ett företag. kanske han stoppar det i egen ficka? inte för att jag egentligen bryr mig bara lacken är bra.

FIskarn.
2007-02-17, 15:40
Har ju köpt LV1 och på vissa drag blev lacken fin men på vissa så flöt färgen ut, använder biltemas färger. Kan flytningen bero på att jag inte har lagt den i ett bad med linolja eller kan det bero på värmen?, har kallt i källarn. Och istället för linolja kan man dra nåt lager LV1 under den vanliga färgen och sen lacka på LV1:et igen?

Björnsitsen
2007-02-20, 10:39
Fiskarn. Kolla mitt inlägg längre upp.
Lacken löser upp vissa färger och det är troligen vad som hänt för dig.
Har inget med linolja att göra.
Går lägga några lager innan målning oxå.
Enligt egna erfarenheter behövs ganska många lager efersom lacken är så tunn.

gnsmk
2007-10-16, 16:25
Ska vara snäll nu och lägga ut en länk till ett svenskt företag som är helt nya generalagenter för ett Finskt kemiföretag.

Dom har bla LV1, vilka flera antagligen känner igen. Det är den lacken som bla Rapala använder till sina wobblers och många finnar använder till sina beten.

1 liter kostar 95kr. Jag har inte testat den själv ännu men skall hämta och testa snart. Antagligen får man lacka 2-3 ggr. Men det spelar inte stor roll.

Problemet med urethanelackerna är dock att dom är giftiga (isocyanat) vilket gör att man ska ha bra ventilation när man lackar med dom.

Det finns flera spännande produkter, bla vattenbaserad 2-komp epoxi, vilket låter coolt då man kan späda den !!

Här är länken:

letar efter LV -1 för 95 kr ... var hittar man den ? har bara sett högre priser.

Mvh Klas

JohanPiers
2007-10-16, 16:30
letar efter LV -1 för 95 kr ... var hittar man den ? har bara sett högre priser.

Mvh Klas

Det var tider det !!:sprit:

Den är betydligt dyrare idag.

Marsupilami
2008-10-13, 04:52
Har lackat mina tre första jerkar med LV-1.
Fick bra resultat på dom två första.
På den tredje fick jag en j-vla massa småbubblor i lacken.
Hade iofs lite bråttom när jag gjorde den.
Kan det ha varit pga att jag missade att torka rent mellan lackningarna eller att jag hade för kort tid mellan lagren?
Väntade bara tills lacken var klibbfri förrän jag satte nästa lager.
Vore tacksam för svar.

pepp-robert
2008-10-13, 07:27
Jag har kört med starkagolv på nåra som jag gjort och upplevt samma problem. Har lackat ute då det luktar som attans. Jag har iaf en svag aning om att det kan ha att göra med solen och att lacken härdar lite för snabbt om man gör det ute. Men vad vet jag. Beckers staka golv verkar iaf ha utgått ur sortimentet nu så det blir till att snickra ett torkhjul i veckan för mig.

Lycka till.

paulo
2008-12-02, 22:21
Någon som har erfarenheter av biltemas sprayfärger tillsammans med LV1? Enligt biltemas katalog är deras sprayfärger akrylbaserade.

Mvh / Paulo

paulo
2008-12-03, 08:55
Ingen?

stefanm
2009-02-27, 21:10
Ingen som vet om lv 1 går att köpa i dalarna nånstans??

Perx
2009-02-27, 22:49
Det har jag tyvärr ingen aning om, men skall du till sportfiskemässan kan jag ta med några burkar åt dig ifall du behöver..

Perx

Ingen som vet om lv 1 går att köpa i dalarna nånstans??

stefanm
2009-02-27, 23:28
Ska tyvärr inte dit, men tack så hemskt mycket för erbjudandet.
Farsan kom över med en burk 5l "Peenfloor top super-glitsa" lack som han hade kvar sen han gjorde sitt verkstadsgolv, blir riktigt starkt.
Så jag tänkte prova med det först.
Sen så var jag in på colorama här istan och hörde mig för, dom tyckte jag skulle prova ett märke som heter Zar och deras produkt Ultra( Clear gloss)
Självklart så köpte man en burk, så nu har jag lagt två lager av vardera på en testbit, får se hur det verkar om nån dag.
Är helt ny på detta med betestillverkning och tycker det verkar lite bökigt med E-texen..

Stefan

finsimpan
2009-03-03, 22:26
Var får man tag på LV 1?

stefanm
2009-03-03, 22:50

finsimpan
2009-03-04, 00:01
Ok, tack. Det är lite synd att behöva ta sig till Åland, men men.

stefanm
2009-03-04, 00:13
Fan blev fel.:oj:

http://www.solmaster.fi/index.php?page=home_se

Även om det är fint fiske på Åland...

stefanm
2009-03-22, 16:32
Ja kan bara säga att Zar var skit(var pigment i det) och det andra jag använt funkade bra på ett par wobbler sen helt utan fövarning så så kackelerade det.. Varför blir det så.
Man blir så trött.. När jag doppade ett som jag lagt 2 lager på så satt jag det i ett torkhjul(såg så jävla fint ut) gick in och pysslade med nå annat ca 1timme när man kom ut så hade det Kackelerat...
Blir nog till att köpa nått annat, typ som E-tex.
Hade verkligen velat ha nått som var en komponents.