Visa fullständig version : Hur - Storrödingen
Hej!
Ska upp till släkten i Lappland och fiska lite i början av Augusti. Jag vet att det finns större röding i sjön men har inte sett ngn större än 1kg komma upp. Hur göra? Har tillgång till vanliga spinnspön och en roddbåt med en liten snurra.
Beten, metoder, etc är av intresse!
Ha en skön sommar!
//Nisse Fisk
jerklimpan
2006-07-14, 16:09
Hej!
Ska upp till släkten i Lappland och fiska lite i början av Augusti. Jag vet att det finns större röding i sjön men har inte sett ngn större än 1kg komma upp. Hur göra? Har tillgång till vanliga spinnspön och en roddbåt med en liten snurra.
Beten, metoder, etc är av intresse!
Ha en skön sommar!
//Nisse Fisk
Köp några uppsättningar långedrag å en burk mask vi fick hur mycket röding som helst på det för några veckor sen .
Att ro en utter är lika klassisk som bra. Agna gärna med mask som Jerklimpan nämnde.
man trollar ju röding med annat än långedrag..
HUr gör man då?
/Nifi
Flodebanan
2006-07-28, 18:35
man trollar ju röding med annat än långedrag..
HUr gör man då?
/Nifi
Pärlemofärgade småwobbler typ Strike Pro
Pärlemospinnaren är en riktig klassiker
Löja
Apex (Rött och Pärlemo är bästa #83 resp #56 tror jag) i de två minsta storlekarna (1.5 och 2" ?)
Dessa körs antigen med sidoparavaner och mkt bly eller djupriggarna.
I kort hur det fungerar i Vättern.
team char
2006-07-29, 00:08
När vi trollar efter röding på Hornavan så använder dom flesta trolling skedar typ Northern king 28, Yeck, Dimond king, Pirat, Williams och stora Apex 5" och 3" i färger som popcorn, S4, S6, steénsson, RB och copcar.
Långdrag med mask och små Apex ger ofta små rödin som sällan når minimi måtet.
Pluggar har också fiskat bra tidvis.
Dom två största Rödingarna (krödingar) från Tjegelvas var tagna på Dimond King och vägde 13,35 kg o 14,65 kg
Tack för all info!
Jag får ut och testa.
lägger upp en rad om det gick bra ;)
/nifi