Visa fullständig version : Bottenmete efter ål
Är lite sugen att meta ål.
Tänkte höra med mig om mina visioner är rätt.
Bottenmete med ett 9 fots haspelspö.
Mask på kroken i ett sund (1-4 m djupt) med grumligt vatten en varm sommarkväll/natt (Cirka 21:00 - 01:00)
Annars, några tips?
Din vision stämmer .
När solen går ner är det dax & du kan firra fram till 2/3 om du orkar.
Bete: ett par tre rejäla daggisar eller bitar av bifångsten du kommer att få.
Vilket spö du ska använda är vad du har tillgängligt.
Skitfiske på re :cool2:.
Glöm inte tafsen.....
Originally posted by roffe
Din vision stämmer .
När solen går ner är det dax & du kan firra fram till 2/3 om du orkar.
Bete: ett par tre rejäla daggisar eller bitar av bifångsten du kommer att få.
Vilket spö du ska använda är vad du har tillgängligt.
Skitfiske på re :cool2:.
Glöm inte tafsen.....
Ska jag använda ståltafs?
Visste inte att ålen kunde riva av linor.
Några tips för att hålla ålen stilla.
Jag hört många historier om att ålen är otroligt seg, den rör på sig oavsett om den är död eller levande.
Ståltafs eller egenknutna tafsar av 0,50 nylon.
Själv föredrar jag 0,50 nylon, den har tom gäddan svårt att tugga av.
Seglivad ål! nervryckningar..
Använd arbetshandskar för att hålla i ålen, men va berädd på att kroken sitter en bit ner, så du kommer att få med dig mat hem...
Korten: du skojar nu va!!
qvarnis25
2003-05-20, 22:27
0,40 nylon går t o m bra som tafs. Ta de stenhårt annars så är risken stor att de går in i träd och liknande. Om du får upp dem till ytan är de lugnt sen. Du kan rulla dem i vått gräs i några sekunder sen ta upp dem, då är de lugna å fina.. Klara för modelfototagning! Ett bra hjälpmedel är nappalarm, de blir lätt att man slumrar till framtå småtimmarna.....
Originally posted by korten
kan man äta ål??
haha. Självklart, rökt ål är smaskens.
Quivertip
2003-05-21, 14:12
Megamums !!!
ja men ja har hört att dom spricker lätt när man röker denm om man har för hög värme
jag har aldrig hört talas om att man kn äta ål.. braxo id däremot
Quivertip
2003-05-22, 07:47
Rökt ål, inkokt ål, stekt ål och ålgryta är underbara smakupplevelser. Prova bara på att steka den son ju är det enklaste sättet att anrätta fisk på.
ljohan:
Om man inte har några hanskar lr dylikt med sig så kan man ta ett stadigt grepp med långfingret och pekfingret vid ålens gälar, tänk på att hålla hårt.
Använd gärna ett gäddspö eller helst ett karpspö 2,5 lb ( motsvarar ca 70 gr kastvikt ) och uppåt. Det behövs för att du ska kunna tvinga upp ålen till ytan så att den inte går fast i nåt skit på botten. sen går det bra med C&r, även om kroken sitter djupt. Flera Engelska tester har visat att ålen kan spotta upp kroken inom ett dygn fast den sitter långt ner i magen.
Helt rätt Arnenym som du säger, kapa linan och lägga tillbaka ålen går alldeles utmärkt.
Har du inget för dig fram till 21.00 så börja fiska 18.00 istället, ålen hugger lika bra då som senare, oftast.
Kan variera från ställe till ställe så klart.
El Crapone
2003-07-31, 03:09
Originally posted by Valek
ljohan:
Om man inte har några hanskar lr dylikt med sig så kan man ta ett stadigt grepp med långfingret och pekfingret vid ålens gälar, tänk på att hålla hårt.
Hehe, ni kommer nog inte tro på detta, men om man vänder ålen så att den ligger på rygg så ligger den helt dödsstilla i kanske 10 sekunder innan den börjar slinga sig igen..
Kom på detta av en slump under förra ålturen =):cool2:
Det är ett gammalt välkänt fenomen. För att förstärka effekten kan man smeka ålen på magen - blir slak som en.. Slak ål. Mycket lättare att fotografera då. De kvicknar till när man släpper ner dem i vattnet igen, som tur är.
El Crapone
2003-07-31, 14:06
hm.. ok, paff blev jag iaf när den låg där som död =)
Någon skrev det är lika bra 18 tiden som vid 21... är det sant?!!
Vilket b-mete tackel kör ni med?
Tacklet beror på vad du kör med för nappindikator. Dom som kör med ålbjällra verkar föredra fasta tackel. Ålen krokar sig själv om den inte hinner spotta. Kör man med larm använder man oftast nån form av glidande tackel. Men det finns nog lika många varianter som det finns fiskare.