handdator

Visa fullständig version : kastnät?

Mange Wiberg
2003-06-11, 18:03
hur mycket kostar ett kastnät?:wow1:

Push-Up
2003-06-11, 18:17
5 fots ca 400:- 6 fots ca 600:-
värt varenda krona, hållbara är de oxå!

farfargrizzly
2003-06-11, 18:28
Får man använda kastnät i Stockholms sjöar?

Mange Wiberg
2003-06-11, 18:28
får väll ta o köpa ett då:D

Push-Up
2003-06-11, 18:37
Ja det får du, så länge du använder till att fånga betsfisk.

Kurre
2003-06-12, 00:49
Men det är väll svårt att kasta med kast nät ? :(

Push-Up
2003-06-12, 00:59
Kurre nej det är det inte alls!!!
Håll kastnätet på mitten med din "kasthand", repet skall vara bakom dig och fastsatt i handleden.
tag nu en tyngd och lyft upp till ditt pekfinger på kasthanden, upprepa med med tre tyngder. 4:e tyngden håller du utsträckt med vänster hand, "det är detta som öpnar nätet".
Kasta nu ut, i en svingande "roterande rörelse" utåt och uppåt. Låt sjunka och dra sedan upp.
Kortfattat, kanske svår förståligt.....men enklare än man tror, tar några minuter sedan sitter det där!!

Push-Up
2003-06-12, 00:59
jag hade en länk med beskrivning bild för bild, men har tappat bort den, skall se om jag kan få fram den igen.......

Kurre
2003-06-12, 01:05
ok det låter inte så svårt men jag har en kompis som hade en och var inte så bra på de där med att kasta och då såg det skitsvårt ut :)

Push-Up
2003-06-12, 01:16
det kan kännas hopplöst i början.....men ge det den tid du behöver, du kommer aldrig ångra dig. Jag LOVAR!!!!
Viktigast är Rotationen och när du släpper nätet med kasthanden så släpper du nätet i vänsterhanden. Då är nätet s.a.s en halvmåne och tack vare rotationen blir det en fullmåne.....
nu skall jag inte krångla till det mera.....det är enklare än det låter......

Push-Up
2003-06-12, 01:21
Här finns en film på hur man kastar et kastnät;
http://www.calusa.com/howtothrow.cfm

cobol
2003-06-17, 15:02
Köper man dessa kastnät har letat överallt. Och vilket ska jag ha?

/cobol

Stizo
2003-06-17, 15:42
Originally posted by Push-Up
Här finns en film på hur man kastar et kastnät;
http://www.calusa.com/howtothrow.cfm

Kanon bra tips igen... Man tackar!

El Crapone
2003-06-17, 15:50
haha..japp, kanooon =)

Men va lätt det såg ut att vara =/
och frågan är om man hittar ett sånt ställe som han hade under bron...

Push-Up
2003-06-17, 18:57
"Alla" butiker i Sthlm har kastnät hemma...

KG?
2003-06-18, 00:21
Kurre nej det är det inte alls!!!
Håll kastnätet på mitten med din "kasthand", repet skall vara bakom dig och fastsatt i handleden.
tag nu en tyngd och lyft upp till ditt pekfinger på kasthanden, upprepa med med tre tyngder. 4:e tyngden håller du utsträckt med vänster hand, "det är detta som öpnar nätet".
Kasta nu ut, i en svingande "roterande rörelse" utåt och uppåt. Låt sjunka och dra sedan upp.
Kortfattat, kanske svår förståligt.....men enklare än man tror, tar några minuter sedan sitter det där!!

Ovanstående beskrivning verkar ju vara en helt annan en den som visas på filmsnutten. Att försöka kasta som på filmen visade sig omöjligt. Får försöka enligt Push-Ups beskrivning. Enklast vore nog att kasta näteländet i soptunnan...

Push-Up
2003-06-18, 00:42
Cello, *asgarv*....ge inte upp för guds skull, filmens beskrivning äro lite svår, jag vet det......
Flertalet personer jag mejlat denna kortfattade beskrivning har grejjat tekniken snabbt.
Tänk då mig och polarn som började utan att ha den blekaste aning om hur man gjorde......fan vad vi svor.....men sedan blev det jubel :)

Rudan
2003-06-18, 01:07
Jag har gått i Push-Ups kastnätskastarskolaför nybörjare.
Efter några övningskast sitter det där.Lätt som plätt.
Måste vara det allra lättaste sättet att få tag på betesfisk.
PS. P-U> Diggar dina PBn :D DS

//S

Majakovskij
2003-06-18, 01:10
Ska skaffa kastnät men får nog bli att jag simmar ut med den :)

Push-Up
2003-06-18, 01:17
Rudan........puss på´re........foten börjar bli gåbra på riktigt nu, dags å planera in ålnatten på superstället nu!

kråkan
2003-06-18, 01:39
P-U lite svårt å planera.
Ligger ju båtar där asofta nuförtiden :(
v:27 ere torsk för oss iaf,är i Orkla då och lurar nån lax förhoppningsvis.
Vette fan hur det ser ut nu i helgen.
P-U ska vi slå vad en femma på att Rudis drar en snipa i Orkla :oj:

Push-Up
2003-06-18, 01:49
Krax, krax.....synd på dessa båtar, men under helgen borde väl inte båtarna vara där va? skall vi kolla in lördagen?
Rudan, *skratt*.....sätter jag emot på det så har jag ju garanterat torskat en femma ju... :)

kråkan
2003-06-18, 01:55
Skulle vara lättförtjänta dollars.
Jo brukar ligga en båt där på helgerna.
Dom jobbar ju 7dar i veckan på det stället tyvärr.
Låg en båt där nu ikväll iaf...ska kolla hur det ser ut på Fre..
Hör av mig på tele lr mail..
Nu äre suzza time.

cobol
2003-06-18, 09:34
"Alla" butiker i Sthlm har kastnät hemma...

Ok, har barat kollat nätbutiker. Har precis upptäckt hur skönt det är att beställa via internet.

/cobol-som-ska-kika-in-i-fiskarnasredskapshandel

Push-Up
2003-06-18, 12:20
Nätbutiker????
Sundbybergs Sportfiske, Flyfisherman, Fiskarnas, SPF Täby, Sportin (örebro) säljer kastnät och de skickar mot postförskott om det behövs.

cobol
2003-06-18, 14:40
Nätbutiker????
Sundbybergs Sportfiske, Flyfisherman, Fiskarnas, SPF Täby, Sportin (örebro) säljer kastnät och de skickar mot postförskott om det behövs.

Ha ha ha, tänkte inte på det med nätbutiker menade jag butiker på internet och jag hittade inget på sunbybergs spf sida. Och jag har inte orkat att ringa och kolla.

/cobol

Push-Up
2003-06-18, 15:05
08-385429, deras sajt innehåller inte mkt......men de har hemma!

cobol
2003-06-18, 15:20
08-385429, deras sajt innehåller inte mkt......men de har hemma!

Ok, tack så mycket. Jag bor i sthlm så det är bara att skärpa upp sig och pallra sig dit.

El Crapone
2003-06-18, 18:24
haha nätbutiker och nätbutiker =)

cobol
2003-06-25, 21:12
har hittat en instruktion tänkte delge mig av den

http://www.castnets.com/Throwing%20Instructions.pdf

Har förresten köpt ett nu och hoppas lyckan står mig bi.

/cobol

Push-Up
2003-06-26, 13:19
Lycka till med kastandet Cobol!
Körde ett pass i stan igår, fångade diverse udda grejjer......mer å läsa på www.brofiske.net

cobol
2003-06-26, 13:24
Körde ett pass i stan igår, fångade diverse udda grejjer......mer å läsa på www.brofiske.net
Tack, ska kämpa hela helgen.

El Crapone
2003-06-26, 14:07

Haha.. finns det något du inte fått upp??
Borde inte nätet gått sönder, en skottkärra är väll ganska tung vattenfyllld =/
För övrigt tyckte jag att det lät jävligt kul, det där med när du hade ett run och viftade med armen :D :D :appl:

Push-Up
2003-06-26, 15:11
Du jag lovar att vi garvade friskt åt mitt viftande:))

Helt otroligt så blev det bara ett ca 1dm stort hål i nätet, var helt säker på att det skulle gå sönder ordentligt.

El Crapone
2003-06-26, 15:24
Inga skitgrejer då iaf...
och hur stor är chansen att man får upp en telefon =/ Jag bara väntade på den klassiska stövlen också =)

Martin_G
2003-06-26, 15:31
Hur pass snabbt sjunker ett sånt här nät?

Funkar det att kasta på siklöja från båt eller är det bara vid strandkant det är användbart?

Sugen....som man alltid blir när man ser nya prylar ;)

/Martin

Push-Up
2003-06-26, 15:34
Desutom en komplett telefon med lur, sladd, snurrskiva, osv. Helt sjukt :) Hade stöveln "huggit" hade ingen trott oss.
Jag har iofs tagit bild på alltihop :)
Nätet används från ytan och ett par meter nedåd, siklöjja på djupet kan inte tänka mig att det skulle fungera.

stempa
2003-07-01, 20:40
fattar inget??? kan man kasta med nät???

Stizo
2003-07-01, 22:11
Originally posted by stempa
fattar inget??? kan man kasta med nät???

Ja det kan man! Det är ett speciellt nät som är just framtagen för det ändamålet.

Bra sätt att skaffa sig betesfisk på! :)

KG?
2003-07-01, 22:12
Den länken som Cobol tipsade om var riktigt bra. Nu fick till och med jag ut kastnätet riktigt bra. Tyvärr har jag nog onödigt stort nät. Tror att det sjunker väl långsamt. Nu återstår bara att testa den nya färdigheten vid vattnet.

Ralf
2003-07-01, 23:47
Jag googlade lite och hittade några filmsnuttar som jag tror visar tekniken.

http://www.ausfish.com.au/castnet/castnet1.wmv modem
http://www.ausfish.com.au/castnet/castnet1isdn.wmv bredband

http://www.ausfish.com.au/castnet/castnet2.wmv modem
http://www.ausfish.com.au/castnet/castnet2isdn.wmv bredband

PS..
Kastnät heter cast net på engelska om någon annan vill söka på engelska sidor.
DS..

cobol
2003-07-02, 09:17
Själv stog jag och kastade i helgen och det började släppa på söndagen. Så snart tror jag man kan få en och annan betesfisk. Tror också mitt nät är onödigt stort. Nätet kostade 595 kr.

/cobol

Push-Up
2003-07-02, 11:59
Cobol, då antar jag att du har 6 fotaren. Det kör jag oxå med och tyckte det kändes onödigt stor i början, men med lite extra träning är jag supernöjd och vill inte ha det mindre.
6 fotaren är mkt tyngre och sjunker snabbare ner över fisken, tar du betesfisk i strömmande kanaler osv. så är detta nät speciellt mkt bättre....svinga lugnt...

cobol
2003-07-02, 12:29
Originally posted by Ralf
Jag googlade lite och hittade några filmsnuttar som jag tror visar tekniken.

http://www.ausfish.com.au/castnet/castnet1.wmv modem
http://www.ausfish.com.au/castnet/castnet1isdn.wmv bredband

http://www.ausfish.com.au/castnet/castnet2.wmv modem
http://www.ausfish.com.au/castnet/castnet2isdn.wmv bredband

PS..
Kastnät heter cast net på engelska om någon annan vill söka på engelska sidor.
DS..

Perfekta länkar! Tack så mycket nu är hoppet att lära sig större än någonsin.

jst
2003-09-07, 10:34
Jag införskaffade ett kastnät och kan bara hålla med. Det är ett av det bästa sätten att fånga betesfisk. Ett tips bara: Ge inte upp utan träna och träna. Tillslut sitter tekniken där. Jag stod på gräsmattan och kastade en kväll tills grannen kom ut och frågade om jag införskaffat en ny lövuppsamlare. Allt gick åt skogen, men helt plötsligt låg pizzan där på backen. Det verkar vara som att cykla, har man väl fått till det en gång sitter det där....

korten
2003-09-07, 19:26
pizza?? var det inte kastnät du kastade?

Majakovskij
2003-09-07, 19:30
moget att ta upp ett inlägg som snart är 3 månader gammalt :p

jst
2003-09-07, 19:57
Pizza = rund och platt.. precis som den ska vara över betesfisken :-)

Till Catch: Om inlägget är intressant blir det aldrig för gammalt. Jag sökte på forumet förra veckan efter ett sätt att fånga betesfisk. Kastnät dök upp som ett ypperligt alternativ och jag införskaffade ett. Sedan ville jag bara dela med mig av mina erfarenheter.

Martin_G
2003-09-17, 17:34
Här "bumpas" tråden upp ytterligare en gång.

Jag undrar om ngn vet var man kan köpa kastnät i Sverige idag?

Alla ställen jag kollat på säger att de inte kan få fram några.

/Martin

MastaPike
2003-09-17, 18:01
Berras söder i stockholm, där har dom.

Martin_G
2003-09-17, 18:40
Vet du till vilket pris? Hittar inte kastnät i deras katalog.

/Martin

jst
2003-09-17, 19:30
Prova att ringa... Allt finns inte i katalogen. Sporting i Örebro har i alla fall kastnät kvar.

Push-Up
2003-09-17, 21:16
Sundbybergs sportfiske, fly fisherman och sportfiskeboden i täby har kastnät!

Quivertip
2003-09-18, 08:34
Det finns inga gamla trådar, tipps är alltid rykande färska.

Martin_G
2003-09-24, 20:51
Originally posted by jst
Jag införskaffade ett kastnät och kan bara hålla med. Det är ett av det bästa sätten att fånga betesfisk. Ett tips bara: Ge inte upp utan träna och träna. Tillslut sitter tekniken där. Jag stod på gräsmattan och kastade en kväll tills grannen kom ut och frågade om jag införskaffat en ny lövuppsamlare. Allt gick åt skogen, men helt plötsligt låg pizzan där på backen. Det verkar vara som att cykla, har man väl fått till det en gång sitter det där....

Hoppas detta gäller även för mig! Jag har nu köpt ett (4.5 fots) och stod en timme ikväll och övade. Ett par ggr fick jag till det, men det var enbart tur...:oj:

Sedan kom för mycket publik med "goda" råd så jag gav upp för dagen. Ska testa Push-Ups råd om att plocka upp mer än en vikt i högernäven innan jag kastar iväg. JST, vilken teknik körde du?

/Martin

Martin_G
2003-09-24, 22:54
Push-Up (och andra som använder den metod som PU beskrev) - släpper du nätet med vänsterhanden något efter att du släppt med högerhanden? Eller samtidigt?

Mitt problem är att nätet inte öppnas ordentligt (oftast inte alls...). :skaka:

Sugen på att prova nu inomhus, men misstänker att grannarna under inte uppskattar ljudet av blysänken som dånar ner i parketten... :)

/Martin

jst
2003-09-25, 01:42
till Martin:
Jag kör med en vikt i högernäven. Sedan har jag ett avstånd på ca 40-50 cm till den vikt som jag hålller i vänster. Det felet som jag gjorde var att, så att säga, överdriva rotationen. Jag tog i förmycket och försökte "snärta" runt nätet. Iof är allt personligt... Har du spelat tennis? Det är ungefär som att slå en dubbelfattad forehand. (inte många som gör det :) men men) lite böjda knän och sedan mjukt "slå igenom slaget" och avsluta lite upprätt. Det fungerar för mig i alla fall.

cobol
2003-09-25, 10:01
Originally posted by Martin_G
Push-Up (och andra som använder den metod som PU beskrev) - släpper du nätet med vänsterhanden något efter att du släppt med högerhanden? Eller samtidigt?

Mitt problem är att nätet inte öppnas ordentligt (oftast inte alls...). :skaka:

Sugen på att prova nu inomhus, men misstänker att grannarna under inte uppskattar ljudet av blysänken som dånar ner i parketten... :)

/Martin

Jag håller nätet och linan i högerhand. Tar sedan upp tre vikter i högerhanden. En vikt i vänsterhanden. Svingar sedan nätet från högersidan (forehand). Den tyngsta delen av nätet kommer ut mot vattnet först. Högerhanden släpper jag först. Nästan direkt efter släpper jag vänster handen.

Det kommer snart kolla på filmlänkarna ibörjan av tråden. Man ser hur jag kastar i en av dom.
/cobol

Martin_G
2003-09-25, 17:25
Tackar för tipsen grabbar!

Ska ut och nöta lite ikväll igen. Misstänker det har med rytmen i rörelsen att göra, jag har aldrig varit så värst dansant...

Har nog försökt att snärta iväg det för mycket tror jag. Lugn och fin och testa med flera tyngder så sitter kanske tekniken.

Annars får jag spela in mig själv på video och lägga upp så får ni hitta fel! :D

/Martin

Martin_G
2003-09-25, 19:51
En och halv timmes nötande senare ser jag lite ljusare på framtiden som kastnätskastare. Lyckades aldrig få till en perfekt "pizza", men tillräckligt många D eller 0 för att jag ska bli nöjd för stunden. Känns som om det blir träningsvärk i högerarmen imorgon...

Lyckades nästan få en förbipasserade häst att skena när jag kastade iväg nätet!! :wow1: Tjejen som satt på fick en nervös stund innan den lugnade ner sig :rolleyes:

/Martin

Push-Up
2003-09-25, 19:57
vill det inte öppna sig ordentligt kan det bero på att du inte kastar nätet "uppåt" utan mera rakt eller nedåt, nätet behöver ngn exta tiondel för att öppna sig lixom...hajja´ru?...asså lite uppåt i kastet inte rakt ut om du står i marknivå!

Martin_G
2003-09-25, 20:02
Jag hajar :) Det var en av mina tidigare fel(kanske ska ännu högre dock). Ett annat fel jag gjorde var att jag kastade lite för löst(fick inte till rotationen).

Ett kvarstående (olösligt?) problem är att jag kan inte kasta korta kast, jag måste minst kasta nätet sisådär 4 meter för att det ska hinna veckla ut sig.

Det var också svårt att se exakt hur nätet såg ut i nedslaget eftersom tyngderna studsade lite. Ska testa i vatten nästa gång.

/Martin

jst
2003-09-26, 04:04
Jo... får du några "D" på land är det nog ingen större fara. Precis som du skriver så studsar tyngderna lite grann. I vattnet blir det troligtvis bra. Angående att du måste kasta en 4 meter, så var det likadant för mig i början. Efter ett tag så får man in tekniken och kan kasta lite hur som helst. Verkar vara som att lära sig cykla. Har man kommit över första "tröskeln" så verkar det mesta fungera utan att man inte riktigt vet hur man gör. Bra blir det i alla fall och fisk får man... Har stoppat ett 50-tal i frysen inför vinterfisket. :)

Gurgel
2003-09-26, 09:38
Jag köpte ett betesnät istället eftersom kastnäten var slut. Det är utformat precis som ett vanligt nät, dvs avlångt. Hoppas jag kan få något på det... Vad tror ni, någon annan som testat något liknande?

Martin_G
2003-09-26, 09:51
Jorå, ett sådant nät funkar säkert bra det också. I alla fall i ett gammalt "Visst nappar det"-program från 80-talet :)

Du kommer troligtvis att mest få en viss storlek av fisk dock, antar att kastnät tar flera olika storlekar.

/Martin

Rasmus
2003-09-26, 10:17
Vanliga betesfisksnät kan fungera skitbra om man ska ha abborrbeten då man mest får löja och småmört.

Gurgel
2003-09-26, 11:39
Jo, det är väl gäddmetet jag vill ha fisk till, och där jag fiskar så är det väldigt gott om betesfisk. Och sist när jag skulle meta upp dessa så fick jag en (1) fisk på dryga timmen med två spön ute, mäskning, liten krok, mask och nytt flöte...
Sen stötte jag på ett nät som hette nåt med "Farsan och jag..." som det stod betesnät på så det var bara att köpa. 279 kr men vafan...

Arnenym
2003-09-27, 00:24
Nackdelen med vanliga nät är att man får bara fisk som är lagom till maskstorleken. 10 mm maska ger lagom abborrbete!
Fördelen är att det är lättare att lägga från båt.
Man kan göra det lättare att lägga ut från land om man fäster ett 5 meters metspö på ovansidan av nätet. se till att det finns ordentliga flöten på nätet bara.