Visa fullständig version : Jerk lina?
Hej alla....
Vad använder ni för lina till jerkfisket? (Är nybörjare på jerk)
Funderar på att köpa whiplash pro eller stren super braid.
Vilka för och nackdelar har dessa om man gämför de båda.
Och vilken dimension ska man köra med?
:headbang:
Alsbäck_
2007-04-25, 21:25
Varför ska du just ha wiplash pro eller stren super braid ?
Jag har testat en del flätlinor och power pro tar nog priset, matrix pro är också rätt skön. 0.32 - 0.39 Kör jag me !
kör på power pro så blir du inte besviken, ta den tjockaste dom har.
ta den tjockaste dom har.
Varför?
jerk kungen
2007-04-25, 21:31
skulle satsa på tuf-line xp
billig grymm lina
kör själv med 0.31 mm
och har inte hittils efter 1 års fiske lyckats få linan att gå av
Varför?
Ja fundera på det du.
_StoraLe_
2007-04-25, 21:32
Sök i forumet!!! finns tusen trådar om detta. :)
Ja fundera på det du.
Snarare du som ska fundera på varför du skrev som du skrev. :bootyshak:blah:
Har provat power pro och den gillar jag inte. Whiplash har jag använt till annat fiske och är hyfsat nöjd med den. Till saken hör att den lokala fiske butiken inte har så hemskt mycket att välja på och jag ska ut på premiär fiske på fredag så jag hinner inte beställa nån annan lina.
Är Stren och whiplash dåliga linor till jerk fisket och isåfal vad är felet på dom?
Ursäkta stavningen...... hahaaa
Snarare du som ska fundera på varför du skrev som du skrev. :bootyshak:blah:
Men allvarligt?! För att det inte gör speciellt stor skillnad i kastlängd med flätlina, och det man tjänar är en tuff lina som inte går av så lätt om man skulle råka på en "snärt"
Tror du jag bara skrev nånting för skojsskull..
Sluta vara en flane som klankar ner på andras kommentarer, det blir så mycket trevligare då.
2500 CIAR
2007-04-25, 21:50
Power pro tjockaste lina är riktigt tjock.250lb.
2500 CIAR
2007-04-25, 21:52
Ja läste nog fel,,haha:drunk:
Men allvarligt?! För att det inte gör speciellt stor skillnad i kastlängd med flätlina, och det man tjänar är en tuff lina som inte går av så lätt om man skulle råka på en "snärt"
Tror du jag bara skrev nånting för skojsskull..
Sluta vara en flane som klankar ner på andras kommentarer, det blir så mycket trevligare då.
Du verkar verkligen ha vaknat på gel sida, jag vill knappast vara otrevlig =/ Tycker bara att det är helt onödigt att köra på den fetaste linan, över 0.40, helt meningslöst. Du snärtar inte av linan med 0.35 heller, bara man tittar till linan lite då och då, samt tar av X längenheter lina efter varje eller varrannan tur. Kastlängden påverkas också, ganska logiskt.
EDIT: det var heller inte meningen att "klanka ner" på din kommentar :S
Power pro tjockaste lina är riktigt tjock.250lb.
Hehe, ja ok, ta en som är ganska tjock då, 0,36 kanske.. :)
Du verkar verkligen ha vaknat på gel sida, jag vill knappast vara otrevlig =/ Tycker bara att det är helt onödigt att köra på den fetaste linan, över 0.40, helt meningslöst. Du snärtar inte av linan med 0.35 heller, bara man tittar till linan lite då och då, samt tar av X längenheter lina efter varje eller varrannan tur. Kastlängden påverkas också, ganska logiskt.
Japp du har så rätt, jag menar en lina i dom krokarna, i min erfarenhet brukar dom inte ha så mycket tjockare i mina fiske affärer runtom kring mig..
Men för att vara tydligare till trådskaparen, ta en lina runt dom dimensionerna, 0,35-0,40..
Vi tar det igen. Är Stren och whiplash dåliga linor till jerk fisket och isåfall vad är felet på dom? fast rätt stavat....... hehee.
Flodebanan
2007-04-25, 22:53
Vi tar det igen. Är Stren och whiplash dåliga linor till jerk fisket och isåfall vad är felet på dom? fast rätt stavat....... hehee.
Wiplash Pro är den sämsta skitlinan jag testat. Mjuk som satan, blir platt som en pannkaka och så är den alldeles för löst "spunnen/tvinnad".
Stren verkar vara en riktigt trevlig lina.
Strike Wire Nya som Trumman och buster har tagit fram har testat den nu den har fungerat väldigt bra värt att testa jag var jätte nöjd med den.
Jag har kört Stren Superbraid till Jerk hela våren och jag tycker det är en stabil lina som gör jobbet hela dagen. Enda kruxet är att den släpper en hel del färg.
Har kört med PP innann och skulle jag välja skulle jag nog gå på Stren.
Da_Moose
2007-04-26, 09:07
Wiplash Pro är den sämsta skitlinan jag testat. Mjuk som satan, blir platt som en pannkaka och så är den alldeles för löst "spunnen/tvinnad".
Håller med, Whiplash Pro är värsta junket. Ser på förpackningen ut som om den är starkare än Bamse men i själva verket så är den mycket grövre än vad som angivits.
Sen så är den löst flätad och blir ruskigt fort sliten. Har en reservspole till en haspel med kanske 0.20 mm och den är nog 0.30 mm men ser mest ut som ett garn till en Lovikka-vante. Den håller fortfarande bra men är inte så rolig att ha och göra med, kasten bromsas i linöglorna och ger alltså kortare kastlängder.
Jag kör TUFLine XP 0.30 mm(50 lbs) samt 0.40 mm(65 lbs) till mitt jerkfiske och den har funkat hur bra som helst.
Erik Walmann
2007-04-26, 09:48
hvis du er nybørjare så gjør power pro 0,41. Det funker ferdig med det......
Du mister inge kastlengde mellom 0,36 och 00,41, så hvorfor da ikke gå på 0,41.
seolahan
2007-04-26, 10:37
Sufix nya flätlina Performance Braid är det grymmaste jag använt.
Rund, slitstark och lägger sig hårt och jämnt på spolen!!!
Sportfiskegiganten i Malmö har den hemma.
Fredrik"Gluggen"Radsby
2007-04-26, 11:07
Jag kör stren linan år ! Fungerar utmärkt ! Sen finns det alltid måndags ex av alla linor . Kör de som du tycker passar dig o din plånbok !!:)
Jag kör stren linan år ! Fungerar utmärkt ! Sen finns det alltid måndags ex av alla linor . Kör de som du tycker passar dig o din plånbok !!:)
Har du haft några probs med färgdropp när linan var ny?
Min båt såg ut som om dte hade vart krig med apelsinjuice efter första turen.
Jag kör tuffline 0.31, körde förut med pp 0.28 men tycker tuffline är bättre och skulle absolut inte köra tjockare än 0.31 onödigt enligt mig
PP 0,36, funkar utmärkt, även testat ton thomsons webwire 0,38 funkar fint med!:fiska2:
Jag kör med Tuf-Line XP. Linans egenskaperna liknar Power Pro, men det känns som att Tuf-Line håller lite jämnare kvalité. Dessutom är priset betydligt lägre.
Krumelur
2007-04-26, 12:42
Tycker att de flesta flätlinor är bra välja bara inte för tunn. Fireline är ju ingetvidare och inte wiplash heller. Men PP, TUF, Stren och Fins PTR tycker jag alla funkar fint.
Tycker att de flesta flätlinor är bra välja bara inte för tunn. Fireline är ju ingetvidare och inte wiplash heller. Men PP, TUF, Stren och Fins PTR tycker jag alla funkar fint.
precis fireline är inge vidare, däremot funkar surfix linor redigt fint åxå :)
Fredrik"Gluggen"Radsby
2007-04-26, 14:23
Har 3 rullar me linan o en utav dom färgade av sig första turen men upphörde efter ett par tim (Grön) !! Annars inga somhelst problem !! Stark som satan !!!
Har 3 rullar me linan o en utav dom färgade av sig första turen men upphörde efter ett par tim (Grön) !! Annars inga somhelst problem !! Stark som satan !!!
Stark ja. Rätade fjäderringarna på ett bait vid bottennapp (kanske säger mer om ringarna, men det känns tryggt iaf!)
Fredrik"Gluggen"Radsby
2007-04-26, 15:32
Fick kapa vid fast körning i botten !! spöt höll på att gå åt pipan !! Och jag använde påkar :)
Det blir nog stren 0.30 å så blire ut å fiska i morrn å se om gäddan är sugen.
:fiska2::asflabb2:
Tack för alla svaren......:cool1:
robin_jerk
2007-04-26, 23:36
jag kör powerpro 0,28 på ena rullen o det funkar utmärkt. sen powerpro 0,36 på de lite grövre grejjerna. håller för allt känns det som .
Fick kapa vid fast körning i botten !! spöt höll på att gå åt pipan !! Och jag använde påkar :)
varför inte bara ta något som du kan linda runt linan på och sen dra för hand till andtingen draget släpper eller någonting går av?
Grävlingen
2007-10-03, 13:13
Jag kör Strikewire 0,36 (är inte riktigt säker på tjockleken) har varit OK inte mer! Tappar mycket färg, samt att jag fått linbrott vid en så kallad overrun...(skatbo)
Skulle nog satsa mina pengar på
Stren Super Braid 0,30 eller grövre
eller
Fireline XDS >030
Sufix har fått bra kritik i pressen. Finns det någon som fiskat en längre tid med denna linan. Verkar vara rätt kompakt o rund . Kanske en lina att kolla in.
christer
2007-10-18, 20:05
jag kör spiderwire 0,35 gul. den har hängt med ett tag nu men tappat färg sånumera är den vit.. spolade på den på en annan rulle igår(vände den altså) så nu e den gul och fin igen :-)
Men du kapade väl inte linan??
Den nya StrikeWire Extreme som man fick ett provex. av på Värtan Cup verkar riktigt bra!
Den suger inget vatten vad jag kan se och verkar vara slitstark. Men jag har ju inte haft den så länge så vi får väl se. Den finns f.ö inte att köpa ännu så den är ju inget alternativ om man vill byta lina nu.
EsoxPike
2007-10-30, 16:02
Håller med skitlina. Fireline=Skitlina
Kör enbart PowerPro har inte testat någon annan efter jag börjat me den.
seolahan
2008-01-24, 22:39
Kattman:
Jag har kört med Matrix Pro sedan hösten -05 och Performance braid sedan våren -06. Dessa två lior är jag mycket nöjd med.
P B är det rundaste jag brukat i flätlineväg.
PudDphantom
2008-01-24, 23:14
Själv ör jag nu med Tuf-line xp 0,41 eller vad den nu e, en riktig kanonlina men lite knepig att få tag på här. Om man inte får tag på den så e spiderwire stealth o powerpro säkra kort, o som många har skriviti dimensionerna 0,32-0,40.
muskynicke
2008-01-24, 23:39
jag kör med 80 pounds tuff, e grymmt nöjd! ned den
hett tipps
mvh nicke
Har kort tufline, PP mest forr. Nu bara cortland masterbraid eller spectron. Helt overlagsen. Skar inte ner vid skatbo, rund, suger inte vatten och nots inte.
Har kort tufline, PP mest forr. Nu bara cortland masterbraid eller spectron. Helt overlagsen. Skar inte ner vid skatbo, rund, suger inte vatten och nots inte.
Det där har jag tjötat om förut, ingen som fattar.
//Stefan
Det där har jag tjötat om förut, ingen som fattar.
//Stefan
Och var köper man dessa fantastiska linor?
MVH
/O
muskynicke
2008-01-24, 23:55
Och var köper man dessa fantastiska linor?
MVH
/O
muskyshop(usa),thornebros(usa),attitude ,lundgrens ,smokeys(usa) mm
finns hur många försäljninsställen som helst googla dig fram bara.
mvh nicke
muskyshop(usa),thornebros(usa),attitude ,lundgrens ,smokeys(usa) mm
finns hur många försäljninsställen som helst googla dig fram bara.
mvh nicke
Tack.
Aldrig sett dem på Lundgrens men jag får väl kolla med dem imorgon.
MVH
/O
Grävlingen
2008-01-25, 08:45
Är det någon som har koll på om det kommer några nya linor nu inför 2008's vårfiske! Jag är mycket nöjd med den lina ja har påspolad men tycker det e lite kul att testa nya grejjor!
hellhammer
2008-01-26, 23:01
matrix pro 0,36 är bra har fiskat med cortland o adrennaline dom var ok.
engqvist
2008-01-27, 13:39
Spiderwire 0,30 Har funkat klanderfritt. Många skäller på den linan men jag har fiskat med den i allt från ul till jerk och gillar den skarpt. Enda felet är att färgen bleknar ganska fort.
Cortland finns inte på Lundgrens, de tyckte det var meningslöst att ta in dem när de blir så dyra...
Köpte 80lb Cortland Spectron på AB Fiskarnas Redskapshandel. 299:-:oj:. Verkar hålla måtet, blev ett rejält trassel när jag skulle spola på:sprit: rullen :drunk:... men det löste sig fint ändå.:appl:
Vi får se om den håller måttet.
Cortland finns inte på Lundgrens, de tyckte det var meningslöst att ta in dem när de blir så dyra...
Köpte 80lb Cortland Spectron på AB Fiskarnas Redskapshandel. 299:-:oj:. Verkar hålla måtet, blev ett rejält trassel när jag skulle spola på:sprit: rullen :drunk:... men det löste sig fint ändå.:appl:
Vi får se om den håller måttet.
80 lbs... Då har du inte för klen lina iaf. :) Själv kör jag med 35 lbs även om 50 nog skulle vara den bästa i mina ögon.
Tror att Normark bara tar in 50 och 80 lbs. De vill väl inte ha en bättre lina som konkurent till Rapalalinorna.
MasterBraid tar de inte in alls. En grym lina.
//Stefan
80 lbs... Då har du inte för klen lina iaf. :) Själv kör jag med 35 lbs även om 50 nog skulle vara den bästa i mina ögon.
Tror att Normark bara tar in 50 och 80 lbs. De vill väl inte ha en bättre lina som konkurent till Rapalalinorna.
MasterBraid tar de inte in alls. En grym lina.
//Stefan
Otroligt tunn för att vara 80 lbs. Inte stor skillnad på 50 och 80 alls, kunde faktiskt inte skilja på dem så därför tog jag 80. Inga svårigheter att få på 137m på en Luna 300. Förutom trasslet då :beer::blush:
Fastnade med en tail i isen idag, var inte direkt orolig att linan skulle pajja när jag ryckte loss den :elgura:.
Tjo
/O
fiskartompa
2008-01-27, 17:22
Nästan alla linor är idag hyffsade. Men använd aldrig whiplash.
Hellström
2008-01-27, 18:48
Cortland spectron har jag, ny inköpt! nån som kör med den och vet nått om den? =)
PudDphantom
2008-02-01, 17:35
E det någon som har koll på drovleken på cortland 50 lb:n? kör tuf-lin xp 65lb nu o den o,41mm.. o tycker att cortlanden känns att vara i samma grovlek, men det e ju svårt att uppskatta..
Ja kör Tufline 0.31, tjockleken räcker och har aldrig haft problem med den linan. Körde innan med PP men tufline är bättre:ordning:
E det någon som har koll på drovleken på cortland 50 lb:n? kör tuf-lin xp 65lb nu o den o,41mm.. o tycker att cortlanden känns att vara i samma grovlek, men det e ju svårt att uppskatta..
0.48 står det på deras hemsida.
Vad är tjockleken på 80lb Cortland Spectron? Har en lågprofils rulle så :/
Här står det mesta om Cortlands flätlinor;
http://www.cortlandline.com/catalog/2007_Sportfishing.pdf
Trist bara att Normark har sabbat för oss genom sin sneda prissättning. Enda alternativet att hitta Cortland till vettiga priser är AB.
//Stefan
Fattade inte riktigt vad som står där.
80 Lbs = 0.21
80 Lbs = 30 kg
Isf så går den väll på en lågprofilare?
Fattade inte riktigt vad som står där.
80 Lbs = 0.21
80 Lbs = 30 kg
Isf så går den väll på en lågprofilare?
80 lbs dia 0,021 INCH . Det betyder enligt samma tabell 0, 53 mm. Ganska tjock mao.
//Stefan
ornbjorn
2008-03-13, 17:51
Köp Spider Wire 0.30 den tål 36,5 kilo det räcker sen är det dessutom den starkaste linan ute på marknaden :winner:
tror jag fick på runt 120 m cortland 50lb på en 5500 C3. borde ge en fingervisning om grovleken
Grävlingen
2008-03-13, 19:23
Jag har kört med följande linor
Power Pro <-- Allround, tappar inte så mycket färg, känns säker på något vis, som att köpa en volvo.
Strikewire <-- Sämsta linan utav de fyra, fick ev. ett måndagsex. fick ett flertal mystiska linbrott, kan även ha berott på en dålig spöring, svårt att säga... bytte lina samtidigt som spö..
Spiderwire stealth<-- den är verkligen sjukt hållbar, men en aning styv, inte speciellt följsam, hade ca 0,30 på en riktigt stor haspelrulle och de gick inte alls bra!
Stren super braid <--- den bästa att kasta med enligt mig, den är mycket följsam, den är dock en smula tjockare än de andra trotts angiven dimension...
Tuff Line <--- Funkar bra, mycket prisvär lina, men jag föredrar både powerpro och stren före den!!
Prova Strike wire Extreme..
Har den i 0.36. Funkar kanon..
pluppen_2
2008-03-23, 20:28
Hur är nya strike wire extreme?
Nu har jag kört med Cortland Spectron ett tag. 80Lb på en 300 Luna och 50Lb på en 253 Luna. Jag brukar få linbrott för ja e en klantig jävel, men har bara lyckats kasta sönder en tafs än så länge. Gillar att den inte suger vatten, skönt när det är kallt.
Jag måste erkänna att han Rudan eller vad han kallar sig för har rätt, Rappala-linorna är skit så jag förstår att Normark inte tar hem 35 osv...(fan det där tog emot)
/O
Jobbigt att 50 lbs spectron är 0.41 typ, går ju ALDRIG på en låg profilare =(
jerkbait-fiske
2008-03-23, 21:24
Jobbigt att 50 lbs spectron är 0.41 typ, går ju ALDRIG på en låg profilare =(
beror på vilken lågprofilare du har tänkt samt hur mycket flätlina
jag har ju kört cabo ett bra tag och den rymmer lina
Har en iridium banner 606, hur tror du det går?
jerkbait-fiske
2008-03-24, 09:10
jag har 0.31 mm tuf-line xp på min samt kört beten upp till 120 gr och det har fungerat väldigt bra utan någon trassel eller lin brott
Varför ska man ha så tjock lina till jerk? Är det för att man sliter linan hårt när man rycker in betet ?
Förr (80 talet) körde vi ofta med 20-30lb dacron och avkapade kustspön till gäddspin och samma lina till havsfisket, 12lb pianotråd till djuphavsmete och 0.30-35 nylon till trolling.
Jag har aldrig köpt en lina med brottsyrka över 25kg..
Det känns lite märkligt att lägga på tex. o.36 flät på en jerkrulle när det handlar om att veva in gädda från kanske 40m avstånd särskilt när gäddan inte utmärker sig som en stor fighter, inga 100m rusningar etc.
Upplys mig gärna så jag inte gör något knasigt och riskerar att tappa en drömgädda :fiska1:
Tja jag har fått för mig att det är dels för att man kan plocka upp julgranen om den fastnar (jerkbaits är ju snorigt dyra) och dels för att man inte vill snärta iväg sin 120 gram 349 kronors jerkbait... Vid kastet blir det höga påfrestningar och lite skavt på linan så går den eventuellt av. (jerkbaits är ju snorigt dyra...) :)
Varför ska man ha så tjock lina till jerk? Är det för att man sliter linan hårt när man rycker in betet ?
Förr (80 talet) körde vi ofta med 20-30lb dacron och avkapade kustspön till gäddspin och samma lina till havsfisket, 12lb pianotråd till djuphavsmete och 0.30-35 nylon till trolling.
Jag har aldrig köpt en lina med brottsyrka över 25kg..
Det känns lite märkligt att lägga på tex. o.36 flät på en jerkrulle när det handlar om att veva in gädda från kanske 40m avstånd särskilt när gäddan inte utmärker sig som en stor fighter, inga 100m rusningar etc.
Upplys mig gärna så jag inte gör något knasigt och riskerar att tappa en drömgädda :fiska1:
Hängslen och livrem precis som Gunnar Sträng. Jag har tröttnat på att tappa beten och märker ingen direkt skillnad om linan e grövre.
Är det fler än jag som noterat att den svart/vita Cortland linan e lite "skrovligare" än den gröna. Märker det tydligt på min rulle som har en linspridare som inte följer med vid kast???
/O
FiskeJacke
2008-03-24, 17:34
Det är väl investerade pengar att köpa något som kostar 250:- +. Det finns massor med trådar om detta, bara o söka!
fiskemannen
2008-03-24, 17:59
verkligen, vaa?
mogge666
2008-03-25, 20:10
Jag har provat PP,Sufix mm mm alla funkar kanon men i år har jag provat Adrenaline från savge-gear vilken jag hittils är super nöjd med......vi får se hur den kommer att funka när den får in på lite grundare vatten här på våren där risken för slitage är större.........men i övrigt tycker jag att den "skär" vattnet bra på glidar betena, för jag tycker en del linor "tar upp" för mycket vatten när man komer över 0,30........typ kör man med mantan stannar den upp tidigare i glidet med en whiplash, medans den svävar längre med PP & Adrenaline.....vet inte om det är fler som tänkt på detta men det är vad jag upplever det som!!
Ekengoeswild
2008-04-25, 13:27
Den enda linan jag kan rekommendera är Courtland Spectron som finns på Attitude baits, sjukt snabb leverans med. Fick min på 1 dag. Just nu har har de sänkt priset från 299 till 199.
35lb är att rekommendera för jerkfiske.
PEACE !
pikemaster92
2008-05-05, 17:19
Jag tycker att whiplash skär ner i spolen för mycket. Jag föredrar spidewire i 0,38 den tar 58 pannor så kroken går av före linan om du skulle sätta dig i en sten.
Jag tycker att whiplash skär ner i spolen för mycket .Det tycker jag också.
Sufix -funkar bra .Spidewire -PP -dom två är lika .
Tycker Sufix fonkar best för mig.
sjökvisten
2008-05-07, 23:42
Sufix har fått bra kritik i pressen. Finns det någon som fiskat en längre tid med denna linan. Verkar vara rätt kompakt o rund . Kanske en lina att kolla in.
Kört ca 200 tim jerk med sufix(0.36?) och är supernöjd. Mjuk o följsam lina,ligger schysst på spolen. Kompakt. Dragstyrkan helt ok oxå. M.a.o. inga obehagliga överraskningar..
Har testat en massa olika flätlinor för olika typer av fiske. På UL kör jag en lite tunnare Strike Wire och den funkar fint.
På Jerkspöt har jag dock, efter testat en del olika, fastnat för FireLine 0,39 vilken jag tycker funkar bäst på min Shimano Cardiff.
Pontus Sj
2008-05-09, 16:11
Tuf-Line XP. Jag kör med 0,41 och det funkar kanon! Väldigt billig också! (169 kr på Lundgrens)
kurdish-fluga
2008-05-09, 19:23
provde jag nästan alla flätt linor, tycker jag bästa är jaxon newconsept .den suger inte vatten och man kastar längre än andra linor.
Jag tycker att whiplash skär ner i spolen för mycket .Det tycker jag också.
Sufix -funkar bra .Spidewire -PP -dom två är lika .
Tycker Sufix fonkar best för mig.
??? Luddigt.. Men inte kan du väl mena att du tycker att Spiderwire och Power Pro linorna är lika å uppför sig likadant? Och vilken av Sufix mod av lina är det du menar för dom har ju några olika typer av både homo å flätad lina?
Själv tycker jag att PP suger mindre vatten och är bättre att fiska med än Spiderwire som suger rätt mycket vatten och är väldigt sytrådaktig när den tappat lite färg efter ett tag annars går den tyst och fint i spöringarna! Sifix PB tycker jag gnisslar en del i spöringarna och blir lite mjukare efter ett tag men fungerar väldigt fint annars! =)
Jag har Matrix Pro nu .
Körde två år med PP tycker att den var ocksa fint .
Hårde nånstans att PP -tilverkar en del till andra könda merken .
power pro 0.35 kör jag med, den e helt ok
villka av linorna på denhär sidan är bäst http://www.fiskeutrustning.se/produkter.asp
den för tyvär inte kosta mer än 100kr, tänkte beställa massa annat där så vill helst beställda där i från också
Långåmjukis
2008-06-13, 14:24
Nya Strike Wire Extreme är den lina jag är mest nöjd med hittills. Styv och rund samt behåller formen bra, fransar inte upp och plattar inte till sig. 0,32:an är den jag använt....känns lagom för jerkfiske upp till 100 grammare.
mvh / Matti
spelar det någon roll om vad för färg på linan man har? så att man inte skrämmer bort fisken tillexempel?
Pontus Sj
2008-06-13, 20:24
villka av linorna på denhär sidan är bäst http://www.fiskeutrustning.se/produkter.asp
den för tyvär inte kosta mer än 100kr, tänkte beställa massa annat där så vill helst beställda där i från också
Om du tänkte ha linan till jerkfiske så är det antagligen helt omöjligt att hitta en lina för under 100 kr.. Men bästa linan för JB på den sidan är helt klart Power Pro, och det var ruggigt bra pris på den där också. Men den kostar ju mer än 100 kr, men det är helt klart värt det!
spelar det någon roll om man har linan i någon speciell färg=
Pontus Sj
2008-06-13, 21:40
spelar det någon roll om man har linan i någon speciell färg=
Det tror jag nog inte, jag har kört med både grön och gul i massa olika slags vatten och har inte märkt nån nämndvärd skillnad.. Dock föredrar jag grön lina :)
varför meningslöst att köra med feta linor... sitter du i en stock med 0,41 tuf line som jag kör med så sumpar man fan inte betet. snarare PB på stock...inte snärtat av ett skit med den + att det e kul o pressa upp större gäddor.
Strike wire 0,36 e den bästa! =)
Gäddkäft
2008-09-26, 22:15
Har testat Tuf Line XP mossgrön 0,41 o måste säga att den känns helt suverän. Trasslar aldrig o man kastar långt. Den är rund i profilen så den gräver inte ner sig i spolen. Betyg 5 efter 3 fisketurer. Kostar inte fiskeskjortan heller som de flesta andra flätlinor :)
Kör strikewire extreme 0.36 och är sjukt jäkla nöjd! Inga linbrott, fransaar ej och den har rund o fin form!!!
Rätar ut krokar med den linan.
PikePrince
2008-09-27, 01:18
jag säger bara p.p, en tumme på spolen och gäddan är torsk! :headbang:
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.