Visa fullständig version : Fiske i kroatien
Tja! Jag ska åker till kroatien på torsdag och plockar med mig ett fiskespö men är det någon som har erfarenhet av fiske i kroatien där i adriatiska havet (tror jag det heter) Vad bör man använda för drag och dyl.?
Tacksam för svar!
Jag fiskade lite där och har fiskat lite i grekland också och det var ungefär samma fiskar på båda platserna. Jag kom aldrig i kontakt med några större fiskar, såg aldrig några större fiskar när jag snorklade heller. öht var det ganska lite fisk faktiskt. Den fisk som var roligast att fiska var multe på frilina med en brödbit. De är förbannat jävla bra på att ta brödbiten utan att få med kroken och jag vet inte hur många mothugg jag gjorde utan kontakt men när man väl får de är de jävligt roliga, de hoppar och har sig. Största jag fick skulle jag uppskatta till ca 2kg och det var ungefär den storleken de största jag såg var i. Jag testade att bottenmeta med lite olika saker t.ex. snäckor. Då fick jag bara småfiskar i olika roliga färger. Jag kastade lite med småwobblers också men det gav ingenting.
Testade även flötmete med snäckor, brödbitar, majs, tomat (såg en local som drog en multe på tomat) men det gav varken mer eller mindre än fiske med flytbröd. Mitt tips är: hitta något ganska vindstilla ställe, typ en lagun där du ser att det går fisk och langa i en fet brödskiva bredvid din brödbit och sen står du helt stilla för de är väldigt skygga, en rörelse så försvinner de direkt. Efter en liten stund så kommer det komma småfisk och börja nafsa på brödet (det här var ett stort problem eftersom brödet lätt lossnar från kroken när småfisken puffar på det) Sen kommer multarna och gluffsar och det är då det roliga börjar:)
Okej fan det låter riktigt spännande! Men hur menar du med flytbröd? Är inte så insatt på alla dessa ord! Tack för svart iaf!
Ta bara en liten krok, typ en tia för fiskarna har små munnar, sen tar du en liten brödbit och fäster på kroken och kastar ut. Om du har problem att kasta den lätta brödbiten så köp en kastdobb. Jag hittade ingen kastdobb så jag tog ett vanligt flöte och satte lite blyhagel precis under det ungefär 3 m ifrån brödbiten. Ett annat tips är att ha tålamod, jag gjorde ofta felet att jag inte kunde låta bli att flytta brödbiten när jag såg att fiskarna var och åt av en annan bit 2 m till höger om min. Det är inte bra. Till slut lärde jag mig att de förr eller senare kommer till ens egen brödbit. En annan sak jag gjorde var att ungefär 30cm från kroken fästa ett beteslås och med hjälp av det beteslåset kan man sen fästa en större brödbit nära sitt krokbete. Det hjälper till att hålla krokbete och den större brödbiten nära varandra.
Okej tack för det utförliga svaret! Ska bli jätte skoj att fiska utomlands!
A det är skitkul! så jälva spännande att fiska multe i ytan så det är inte sant.
Fy fan va härligt nu kan jag knappt vänta tills vi åker!
Edit; Så det är bra att ta med en hel del krokar i olika storlekar och kanske mindre wobblers och skedrag då?
Hehe... Jag ska till grekland på torsdag med två kompisar, målet är väl inte direkt att fiska men vi ska vara där i två veckor så någon liten tur borde jag ju kunna göra! blev jävligt sugen nu när jag tänker tillbaka på det...
Fasen va skoj! Då måste du ju ut en sväng och fiska! Nu är jag taggad till tusen :D
Ja det borde jag greja, vettefan om jag pallar ställa mig bland alla bakfulla svin på kos och dänga bara men vi ska ju till lite andra öar också så på någon av de lite lugnare öarna kan man ju köra lite:) ett annat tips är att behåll kvittot på allt och kolla så att de har gjort rätt, många gånger blir 2 koppar kaffe 3 koppar på notan etc. även i mataffärer. Man tror ju att det ska vara lugnt i ett sånt "turistland" men de försökte fan hela tiden att lägga på en tia här och en tia där!
Fiske-feber har en multespecial i sitt senaste nummer om du behöver mer tips
Jag har varit i Kroatsien tre gånger i år för att fiska jag kan ge dig ett tips eller två..
Skicka ett PM så kan du få lite mer info
Okej då ska jag köpa mej fiske-feber tidningen handlar det om fiske i kroatien eller?
Ambassadeur5000
2007-07-10, 00:33
Okej då ska jag köpa mej fiske-feber tidningen handlar det om fiske i kroatien eller?
I våra vatten dock, men bra artiklar. :cheers:
Okej men det är lika bra att köpa så har man ju nått att läsa på resan!
Ambassadeur5000
2007-07-10, 00:39
Okej men det är lika bra att köpa så har man ju nått att läsa på resan!
Gör det, funkar väl på samma sätt här som där:ogen: Intressant om trekrokens fördelar för multe.
:cheers:
Jag tror det är svårare där pga klarare och djupare vatten. På de flesta ställen i kroatien (där jag var, split, hvar och korcula) så är det ett par meter djupt direkt vid kanten och ännu djupare längre ut. Jag smög som en idiot men fiskjävlarna såg mig och skyggade iväg ändå, dessutom kan det närsomhelst komma en ungjävel och slänga sig ner i vattnet...
Vad var trekrokens fördelar då?
Ambassadeur5000
2007-07-10, 00:54
Jag tror det är svårare där pga klarare och djupare vatten. På de flesta ställen i kroatien (där jag var, split, hvar och korcula) så är det ett par meter djupt direkt vid kanten och ännu djupare längre ut. Jag smög som en idiot men fiskjävlarna såg mig och skyggade iväg ändå, dessutom kan det närsomhelst komma en ungjävel och slänga sig ner i vattnet...
Vad var trekrokens fördelar då?
Ja det är sant, det är klart man lättare skrämmer fisken när det är så klart vatten + alla förbannade ungar:D
Jo att den inte lägger sig på tvären som enkelkroken gör, enkelkroken åker tydligen lättare ur den läderartade munnen.
Kan iofs vara en bra sak. Nu när jag tänker på det så borde det ju vara ganska smart att använda trekrok när man fiskar med flytbröd. En krok trycker man in i brödet och de andra två får stå ut. För att försäkra sig om att kroken sitter på undersidan så kan man fästa ett lite blyhagel, typ bb, precis vid kroken.
Å andra sidan så verkade fiskarna ganska krokskygga, de gick ofta upp och vände ett par decimeter ifrån brödet med krok i medan de glatt gluffsade i sig allt annat. De var helt klart knepiga att ha och göra med...
Ambassadeur5000
2007-07-10, 01:04
Kan iofs vara en bra sak. Nu när jag tänker på det så borde det ju vara ganska smart att använda trekrok när man fiskar med flytbröd. En krok trycker man in i brödet och de andra två får stå ut. För att försäkra sig om att kroken sitter på undersidan så kan man fästa ett lite blyhagel, typ bb, precis vid kroken.
Å andra sidan så verkade fiskarna ganska krokskygga, de gick ofta upp och vände ett par decimeter ifrån brödet med krok i medan de glatt gluffsade i sig allt annat. De var helt klart knepiga att ha och göra med...
Brukar det funka på Multe lite var som helst? Vad tror du, Göteborgs hamn? Kan det vara nåt?...:ogen:
Det dom nämnde som anledning i FF var som ambassadeur sa att multen väldigt speciella mun och sätt att äta gör trekroken fördelaktig att använda, sen handlar det ju om att maskera den noga, använda små krokar och bra FC som tafsspets.
I övrig vill du väl absolut INTE att kroken ska sitta synlig på undersidan av brödbiten där fisken kan se den och skygga för den?
Jag är lite kluven där faktiskt angående synlig krok eller ej. Jag fick helt klart flest krokade fiskar med synlig krok men jag fick många fler hugg på osynlig krok. Problemet med osynlig krok var ju att brödet blöttes upp och när multen då gick fram och åt på brödet (för de sög inte i sig biten som t.ex. karp gör) så lossnade kroken efter ett tag. Med synlig krok fick jag färre hugg men fisken hade mycket svårare att ta betet utan att krokas.
Brukar det funka på Multe lite var som helst? Vad tror du, Göteborgs hamn? Kan det vara nåt?...:ogen: Ingen aning faktiskt, testa vet jag. Om det fanns multe i Stockholm skulle jag lätt fiska på de för det är en väldigt rolig art att fiska.
Ambassadeur5000
2007-07-10, 01:40
Ingen aning faktiskt, testa vet jag. Om det fanns multe i Stockholm skulle jag lätt fiska på de för det är en väldigt rolig art att fiska.
OkiDoki:ogen: Tackar!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.