handdator

Visa fullständig version : Press: KlassDraget ska locka ut svenska skolbarn i naturen

Bergman
2007-07-11, 22:46
"Pressmeddelande från Sportfiskarna fredag 6 juli

KlassDraget ska locka ut svenska skolbarn i naturen

– Eskil Erlandsson premiärfiskar på Almedalsveckan

I samband med Almedalsveckan inviger jordbruks- och fiskeminister Eskil Erlandson ett projekt som ska öka intresset för friluftsliv och att vistas i naturen hos svenska skolbarn. Under hösten 2007 kommer 5000 mellanstadieelever att ge sig ut på fiske med den lokala sportfiskeklubben.

Fler och fler människor bor i städer. Att på semestern ge sig ut i skog och mark eller meta en abborre till middag är inte längre lika naturligt.

– Det är en utveckling som bekymrar oss och det är glädjande att kunna presentera en kraftfull satsning för att öka intresset för naturen och för fiske, säger Stefan Nyström, Generalsekreterare i Sportfiskarna.

Satsningen kallas KlassDraget och genomförs av organisationen Sportfiskarna. Sportfiskarnas lokalföreningar kommer att ta med sig 5000 mellanstadieelever över hela landet ut på fiske under det kommande läsåret. Projektet har smygpremiär under Almedalsveckan och premiärfiskare är jordbruks- och fiskeminister Eskil Erlandsson.

– Det är jätteroligt att få äran att inviga ett viktigt och spännande projekt. Genom att skapa ett fiskeintresse hos barnen ger man helt naturligt en förståelse för hur naturen fungerar och varför det är viktigt att vara rädd om den. Dessutom är ju fiske både spännande och avkopplande, säger Eskil Erlandsson.

Ett särskilt metspö har tagits fram för KlassDraget och efter fiskeutflykten får skolan och fiskeklubben behålla utrustningen. Intresset att delta har varit stort från både skolor och fiskeklubbar.

– Det sporrar oss till en ännu större satsning kommande år. Målet är att nå ut lika brett som i Norge där en liknande satsning sedan starten 2002 lockat 115 000 skolbarn, förklarar Stefan Nyström.

Fri pressbild finns för nedladdning på adressen http://www.sportfiskarna.se/aktuellt/pressm.asp?Id=189.

Pressen inbjuds att närvara på premiärfisket

Tid: måndag 9 juli kl 13.00-13.30

Plats: Kattrännan Visby hamn (mittemot glassbaren)

Närvarande: Eskil Erlandsson, Stefan Nyström och barn från Gotlands Sportfiskeklubb

I samband med premiären delar Sportfiskarna ut gratis metspön till barn tom 12 år. Instruktörer finns på plats för dem som vill prova med en gång.

Kontakt Sportfiskarna
Stefan Nyström, Generalsekreterare, 070-844 88 75
Joel Norlin, Informationsansvarig, 070-335 27 00, joel@sportfiskarna.se"

P.s. Ledsen att infon kommer ut så sent. / Anders Bergman

MrGädda
2007-07-11, 23:39
Detta låte väl ganska bra tycker jag iaf. Behövs ju mycket mer ungdomar inom fisket. I många klubbar runtom är det gamla stofilerna som hägrar det behövs komma in nytt blod med nya fräscha ideer.

nattfiskarn
2007-07-14, 16:31
Detta låte väl ganska bra tycker jag iaf. Behövs ju mycket mer ungdomar inom fisket. I många klubbar runtom är det gamla stofilerna som hägrar det behövs komma in nytt blod med nya fräscha ideer.

jag håller med dig där!!!

Sg
2007-07-14, 16:37
Hehe, spöt som flickan håller i ser duktigt photoshopad ut :D

Jättebra initiativ. Vet inte riktigt hur jag tycker att det är att de får utrustningen gratis efteråt, men men

PojkenMedKepsen
2007-07-16, 22:47
Härligt :) Sånt här gillar jag!

Spacetrout
2007-07-19, 16:32
Grymmt intiativ men det viktigaste borde väl SG säger att dom får utrustningen efteråt. Ser det själv som att det viktigaste kanske borde vara att dom får tillgång till vatten att fiska i?